Ilkka Mannikainen

Germanwingsin A320 tuhoutunut Ranskassa - Uutiset

220 viestiä aiheessa

Jopas nyt sitten tätä konetyyppiä kuritetaan. Ei ole pitkääkään aikaa edellisestä A-320 onnettomuudesta joka tapahtui myös kun oltiin jo pinnoilla eli asiantuntijoiden mukaan matkalentovaiheessa tapahtuvat onnettomuudet ovat harvinaisia.

 

Pakko nyt todeta kun eräät ovat aina niin ylimielisiä Boeingin koneen joutuessa onnettomuuteen, että eipä viimaikaisten tapahtumien valossa näytä  nämä Airbus A-320 sarjan koneetkaan olevan niin ylivertaisen turvallisia kun mitä niistä on hehkutettu.

 

Ja kyllä , ilkeä Jukka pappa taas täällä kirjoittelee ihan kieli poskella jotta joku teistä lämpeäisi sopivasti ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote 24.3.2015

 

Airbus Germanwingsin lennon 4U 9525 onnettomuudesta Ranskan Alpeilla

 

Airbus vahvistaa, että Germanwingsin lentämä A320-lentokone joutui onnettomuuteen tänään noin klo 11 paikallista aikaa lähellä Prads-Haute-Bléonea Ranskan Alpeilla. Kyseessä oli reittilento 4U 9525 Barcelonasta Düsseldorfiin.

 

Tunnuksella D-AIPX rekisteröidyn onnettomuuskoneen valmistajan sarjanumero (Manufacturer Serial Number MSN) oli 147, ja se toimitettiin Lufthansalle vuonna 1991. Koneella oli lennetty noin 58 300 lentotuntia noin 46 700 lennolla. Koneessa oli CFM 56-5A1 -moottorit. Muita tietoja ei ole tällä hetkellä käytettävissä.

 

ICAOn Annex 13 -sopimuksen mukaisesti Airbus lähettää ryhmän teknisiä asiantuntijoita auttamaan tapahtuneen teknisessä tutkinnassa Ranskan BEA-onnettomuustutkintaviranomaisia kaikin tavoin.

 

A320 on kaksimoottorinen kapearunkokone, johon mahtuu 150 matkustajaa kahdessa luokassa. Ensimmäinen A320-lentokone otettiin käyttöön maaliskuussa 1988. Helmikuun 2015 loppuun mennessä miltei 6 200 A320-konetta oli käytössä eri puolilla maailmaa. Tähän mennessä näillä koneilla on lennetty yli 150 miljoonaa lentotuntia yli 85 miljoonalla lennolla.

 

Airbus kertoo lisää tietoja sitä mukaa kun onnettomuuden yksityiskohtia saadaan vahvistettua ja viranomaiset ovat hyväksyneet niiden kertomisen.

 

Airbusin työntekijät haluavat esittää johtonsa ja henkilöstönsä osanoton kaikille, joita lennon 4U 9525 onnettomuus koskettaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjatkaa jos ole väärässä, mutta jos kone on laskussa 3500 ft/min ja nopeus on silti ainoastaan 380 kts, niin konetta on jarrutettu tahallaan joka kertoo siitä, että lentokorkeuden tiputus on ollut tarkoituksellista. Verrattuna siihen että kone on syöksynyt 3500 ft/min hallitsemattomasti jolloin nopeus olisi reilusti suurempi:

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

France24:n mukaan ei hätäkutsua. Debrisalue pari neliökilometriä, tusinan verran isompia osia todettu. Satamiehinen tiimi matkalla paikalle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

France24:n jatkuvan TV-lähetyksen "asiantuntija" väläytti karttakuvaa, jossa oli katkoviivalla isoympyräviiva BCN-DUS ja lennon toteutunut track ja totesi täydellä pokerilla, että vaikka lennot eivät suoraan lennäkään vaan suunnitelman mukaista väylää, oli onnettomuuslento hänen mielestään jostain syystä poikennut merkittävästi plaaninmukaisesta reitistään... Lento kyllä seurasi loppuun asti tarkalleen samaa reittiä kuin sama Germanwingsin lento edellisenä päivänä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

EDIT: Itse asiassa konefiguuri on tähänastisten tietojen ja kuvien perusteella kokolailla onnettomuuspaikan kohdalla tuossa kuvassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tuossa jokin aika sitten Fox-kanavan lentoturmatutkintaa, jossa Airbus joutui onnettomuuteen. Lentäjät olivat ohjelmoineet autopilotille lentoreitin ja määränpäänä olleen lentokentän etukäteen. Kaikki oli hyvin, kunnes lennonjohtaja määräsi heidän kiertämään k.o. kentän ja laskeutumaan saman kiitotien toisesta päästä. Lentäjät olivat täysin hämillään ja koittivat ohjelmoida autopilotille uusia tietoja, mutta eivät tarttuneet varsinaisiin ohjaimiin lainkaan. Onko Airbussissa ne ohjaimet; sauva+polkimet vain koristeena, vai eivätkö nykyajan lentäjät osaa käyttää niitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tolkuissaan oleva lentaja ei ohjaa konetta tuollaisella vauhdilla(pysty eika vaaka) suoraan pain nousevaa maastoa.

Tolkku lienee menetetty, joko henkisten tai fyysisten syiden takia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tolkuissaan oleva lentaja ei ohjaa konetta tuollaisella vauhdilla(pysty eika vaaka) suoraan pain nousevaa maastoa.

Tolkku lienee menetetty, joko henkisten tai fyysisten syiden takia.

 

Muistuttaa Helioksen onnettomuutta, onneksi  toinen boxi on löytynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tolkku lienee menetetty, joko henkisten tai fyysisten syiden takia.

 

Lentäjien kahvissa nopeavaikutteinen aine -> autopilotista lentokorkeus maahan. Kuka, miksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaako kukaan marraskuulta Lufthansan lennon LH 1829 tapausta, kun tietokone meinasi saatella Bilbaosta 15 minuuttia aikaisemmin nousseen A321 ilma-aluksen kyydillä tonttiin?

 

Lainaus DB:

Syöksyi alas:

 

Draama tapahtui 15 minuuttia lähdön jälkeen Bilbaosta.

 

Kone lensi autopilotilla ja saavutti 31000 jalkaa korkeudessa.

 

Yhtäkkiä kone laski nokkaansa ja aloitti laskeutumisen ilman miehistön ohjausta.

 

Syöksyi pian ja korkeus tippui nopeudella 4000 jalkaa minuutissa.

 

Lisää asiasta Dagbladet uutisessa:

http://www.dagbladet.no/2015/03/24/nyheter/reise/germanwings/lufthansa/nestenulykke/38372794/

 

  8)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä ei onnettomuuden kannalta ole ehkä mitään tekemistä, koska reittimuutokset tuntuvat normaalilta. Barcelonasta kun lähdetään pohjoiseen ajetaan meren päälle ja siittä sitten kohti kohdetta. Aika paljon kumminkin tässä on menty idän kautta. Onkohan kysymys siitä, että ilmatilan käyttö on kallimpaa kuin polttoainekustannukset?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kysymys siitä, että ilmatilan käyttö on kallimpaa kuin polttoainekustannukset?

 

Reittejä optimoidaan jatkuvasti polttoaineen ja muiden kustannuksien kannalta, ja näin voi hyvinkin olla. Tuo Nizzan ohi menevä reitti BCN:stä lähdettäessä on ihan normaali. (kuin myös sekin että ensin noustaan vain lentopinnalle 300, ja ranskalaiset antavat ylempiä korkeuksia, kuten tässäkin on lennetty)

 

 

Tässä videokuvaa turma-alueelta: http://yle.fi/uutiset/video_turmapaikalta_julki__kone_on_hajonnut_pieneksi_silpuksi/7888059

 

Ja saksalainen iltalööppi kirkuu koneessa olleen teknisen vian.. Mutta kyseessä oli nokkatelineen luukkuun liittyvä asia, ja kone oli lentänyt jo koko maanantain ja tiistain aamun tuon korjauksen jälkeen. http://yle.fi/uutiset/der_spiegel_turmakoneessa_oli_eilen_tekninen_vika/7888117

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä ei onnettomuuden kannalta ole ehkä mitään tekemistä, koska reittimuutokset tuntuvat normaalilta. Barcelonasta kun lähdetään pohjoiseen ajetaan meren päälle ja siittä sitten kohti kohdetta. Aika paljon kumminkin tässä on menty idän kautta. Onkohan kysymys siitä, että ilmatilan käyttö on kallimpaa kuin polttoainekustannukset?

 

 

Kierretään Ranskan ilmavoimien harjoitusalueita: http://aviation.stackexchange.com/questions/13428/why-dont-airlines-fly-a-straight-line-between-barcelona-and-d%C3%BCsseldorf/13429

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään