Ilkka Mannikainen

Germanwingsin A320 tuhoutunut Ranskassa - Uutiset

220 viestiä aiheessa

Matkustamon puolelta ei tiettävästi saapunut yhtään viestiä kenellekään? Kun liukukulma oli noinkin selvä ja jatkuva,alla nopeasti lähenevät lumihuiput,olettaisi ainakin viime minuuteilla,että jotain viestiä lähti jonnekin päin.Olivatko tolkuissaan,aikaa lähettämiseen olisi ollut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustamon puolelta ei tiettävästi saapunut yhtään viestiä kenellekään? Kun liukukulma oli noinkin selvä ja jatkuva,alla nopeasti lähenevät lumihuiput,olettaisi ainakin viime minuuteilla,että jotain viestiä lähti jonnekin päin.Olivatko tolkuissaan,aikaa lähettämiseen olisi ollut?

 

Millä sieltä cabiinista olisi viestitellyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä cabiinista kännyköillä soitetaan/textataan jos kokee että loppu on lähellä.

Oma arvaukseni on että jostakin syystä kaikki tajuttomina.

-sabotaasi; myrkkyä tms?

-vikaa koneessa?

 

Selvinnee aikanaan.

 

Nyt nostetaan topicia että joko nyt (vihdoin) halpiksille sattuu.

Mielestäni on ihan luonnollista että myös halpikselle osuu onnettomuus koska ne lentävät niin paljon.

Siis ihan tilastollisesti myös heille tapahtuu.

Ei mitään tekemistä sen kanssa että on halpis.

Valitettavaa tämäkin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä cabiinista kännyköillä soitetaan/textataan jos kokee että loppu on lähellä.

Oma arvaukseni on että jostakin syystä kaikki tajuttomina.

-sabotaasi; myrkkyä tms?

-vikaa koneessa?

 

Selvinnee aikanaan.

 

Nyt nostetaan topicia että joko nyt (vihdoin) halpiksille sattuu.

Mielestäni on ihan luonnollista että myös halpikselle osuu onnettomuus koska ne lentävät niin paljon.

Siis ihan tilastollisesti myös heille tapahtuu.

Ei mitään tekemistä sen kanssa että on halpis.

Valitettavaa tämäkin!

 

Kone liikkuu 400kts Alppien päällä, siinä on aika huono saada kännykällä yhteyttä yhtään mihinkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustamon puolelta ei tiettävästi saapunut yhtään viestiä kenellekään? Kun liukukulma oli noinkin selvä ja jatkuva,alla nopeasti lähenevät lumihuiput,olettaisi ainakin viime minuuteilla,että jotain viestiä lähti jonnekin päin.Olivatko tolkuissaan,aikaa lähettämiseen olisi ollut?

 

Ne oli saksalaisia. Saksalaiset noudattaa sääntöjä pilkulleen.

 

Ordnung muß sein jne.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustamon puolelta ei tiettävästi saapunut yhtään viestiä kenellekään? Kun liukukulma oli noinkin selvä ja jatkuva,alla nopeasti lähenevät lumihuiput,olettaisi ainakin viime minuuteilla,että jotain viestiä lähti jonnekin päin.Olivatko tolkuissaan,aikaa lähettämiseen olisi ollut?

 

Aika harvassa myös lienevät ne matkustajat jotka oikeastaan tajuaisivat tuossa tilanteessa olevan jotakin outoa, ainakaan ennen ihan viime sekunteja. "Jaa, ollaankohan me jo perillä?" linjaa lienee 99% matkustamossa..

 

Olettaen toki että mitään sellaista poikkeuksellista ei tapahtunut joka olisi matkustamon puolella selkeästi havaittavissa. Tuo liukukulma itsessäänhän ei ole mikään erityisen jyrkkä, joten perusmatkustajalle näyttänee ihan normaalilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai olisiko Germanwingsin edellinen vakavampi vaaratilanne toistunu tuohoisempana?  :-\http://yle.fi/uutiset/pyortymaisillaan_olleiden_pilottien_kone_oli_pudota_saksassa/6316284

 

Joku tuommonen tuli heti mieleen. Jotain tapahtu nopeasti, ehkä tulipalo...tai sähkökäryä ilmassa ---> myrkyllistä kaasua...

---> Lähettiin kovaa alaspäin ---> sitten nopeasti tuli inkapasitaatio, tajuttomuus.., kun ei minkäänlaista radioliikennettä ollut enää koneesta...

Spekulaatiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone liikkuu 400kts Alppien päällä, siinä on aika huono saada kännykällä yhteyttä yhtään mihinkään.

 

Niinhän sitä voisi kuvitella. Mutta kun maailma ei toimi mielikuvituksella... Kerran on yksi puhelin unohtunut päälle Aasian lennon ajaksi, ja hyvin oli maykatavarahyllylle saatu toimitettua tiedot puheluhinnoista Afganistanissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone liikkuu 400kts Alppien päällä, siinä on aika huono saada kännykällä yhteyttä yhtään mihinkään.

 

Alueella jonka läpi kone on lentänyt puhelin tuntuu toimivan yllättävän hyvin yllättävän korkealla. Tosin tuon 400Kts on kokemuspiirini ulkopuolella, 120Kts on paremmin tuttu nopeusalue.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa outo yhdistelmä. Kone lähtee alaspäin, eikä ota mitään yhteyttä lennonjohtoon. 8 minuttia? Lopussa ei väistöliikkeitä, vaikka tuolla vauhdilla koneen saisi helposti nousemaan. Mekaaninen vika ja noin paljon aikaa !? Kyllä tämä pistää spekuloimaan, että lentäjille on tapahtunut jotain. Mites pilvet? Mietin vain matkustajien mahdollisuuksia huomata mitään poikkeavaa.

 

Törmäyshän olisi saattanut tulla heilla a) yllätyksenä b) he olisvat tajunneet vaaran vasta viime hetkillä, kun vuoria on alkanut näkyä koneen sivuilla. Huippujen näkeminenhän ei välttämättä saa ketään kaivamaan kännykkää kuin kuvatakseen. Saapa nähdä, mitä tietoja puhelimista löytyy. Soittoyrityksiä, kuvia, tekstiviestejä, luonnoksia...

 

Yksi mielenkiintoinen lisä antureita ajatellen on, että ongelmat ovat näemmä alkaneet siirryttäessä mereltä mantereelle ja vuoristoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisen 8 minuutin aikana, kun kone menetti korkeutta, se alkoi menettää myös nopeutta  500km/h:sta 400km/h:iin hieman ennen laskun puoltaväliä. Mitä tästä vodaan päätellä ja voiko tämän perusteella pudottaa joitakin spekulointeja ? Jos kyseessä anturivika, voiko mittaristo näyttää korkeuden lisäksi myös nopeuden väärin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Viranomaistiedot: Onnettomuuskoneen ohjaajat olleet tiedottomia – kone välillä myös vaakalennossa

Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu kertoo saaneensa viranomaistietoja, joiden mukaan toisen mustan laatikon äänitallenteista on selvinnyt, että lentokoneen ohjaajat ovat olleet tajuttomia koneen liu´un aikana. Hetkittäin kone on ollut vaakalennossa, eli välillä lentäjät ovat olleet tajuissaan ja yrittäneet vakauttaa lentoa.

 

http://yle.fi/uutiset/viranomaistiedot_onnettomuuskoneen_ohjaajat_olleet_tiedottomia__kone_valilla_myos_vaakalennossa/7888569

 

Todella erikoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos kone tulee vertikaalinopeusmoodilla alas, kohoaa IAS (mittarin näyttämä nopeus) pontentiaalienergian muuttessa nopeudeksi ja ilmakehän tihentyessä. Airbusin overspeed proteiction nostaa keulaa ylinopeuden vähentämiseksi. Nopeuden putodessa ylinopeusalueen alle, kpne pyrkii uudelleen asetettuun pystynopeusprofiiliiin, mitä ei alempana enää saavuteta samana kuin ylempänä nopeusprotectionin vuoksi.

 

EDIT: IAS:n pysyessä samana tosinopeus alaspäin tullessa pienenee. Tiheämpään ilmaan tulevan koneen voisi ajatella antavan matalamman vertikaalinopeuden autopilotin pitäessä nopeuden maksimii-ilmanopeudessa eli tässä vaiheessa toimii kuin tappinopeuteen asetettu open descent, paitsi että mikään ei ole rajoittamassa korkeuden alarajaa, jos sitä ei ole ennen vertical descentiä asetettu alemmas. Vai olenko ymmärtänyt tsydeemin väärin..

 

Iso kysymys tällaisessa skenaariossa on miksi kone olisi tullut alas VSI-moodilla eikä open descentillä ja miksi korkeusikkunaan ei ole väännetty esim. turvallista minikorkeutta.

 

Aiempaan spekulointiin viitaten, inkapasitaatio ollut sitä luokkaa ettei oikeisiin toimenpiteisiin hätädescentin tekemiseksi ole alunperin päästy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan spekulaatiota, mutta...

 

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Time_of_useful_consciousness

 

Jos rapid decompressionin ensimmäinen memory itemi unohtuu, eli nasse päähän, niin aikaa on aika niukasti. Tosta linkin listasta kun katsoo, FL380, niin aikaa on noin 25 sekuntia ja vielä kun kelluroi alaspäin niin sielläkin todetaan, että rapid decompression, eli nopea paineistuksen menettäminen, lyhentää aikaa vielä noin 50%. Eikä se emergency decend nyt ihan samalla sekunnilla lähde kun paineet menee, eli siinä menee varmaan sekunti kaks ja vielä FL350 TUC on noin 30 sekunnista 60 sekuntiin, eli helposti on mennyt tuo aika ennen kuin ollaan oltu läpi pinta 350 tai vähän alempana. Jos FCU:hun on vaan roiskastu korkeudeksi jotain nopeasti (eli ei esim. FL100, vaan 3000') periaatteella, että säädetään myöhemmin ja aloitettu alaspäin tulo vertikaalimoodilla ja sitten on mennyt taju. Koneen nopeus (TAS) tietenkin hidastuu alaspäin tultaessa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HS :

"– Äänitallenteiden purun myötä on ilmennyt, että ohjaajat ovat olleet ilmeisesti tiedottomia. Liuku ei ole ollut jatkuvaa liukua, vaan ilmeisesti siinä on parikin kertaa jääty vaakaliukuun, Henttu sanoo.

 

Hentun mukaan tilanne kuulostaa poikkeukselliselta, ei tyypilliseltä onnettomuudelta. Vaakaliuku viittaa siihen, että välillä lentäjät ovat kuitenkin olleet tajuissaan."

 

Kuka opettaisi minulle miten lennetään vaakaliukua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa vaikuttamaan siltä että scenaario jossa jonkin sortin rakenne vaurio tuli koneeseen ja pilotit alkoivat tiputtamaan korkeutta autopilotilla. Jostain syystä he ovat pian korkeuden tiputtamisen aloittamisen jälkeen menettäneet toimintakykynsä ja kone on jatkanut laskuaan kunnes osui maahan. Kerta kone on monissa pienissä osissa niin saattaa kestää vuosia ennen kuin selviää missä kohtaa tämä vaurio ilmeni. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään