Ilkka Mannikainen

Germanwingsin A320 tuhoutunut Ranskassa - Uutiset

220 viestiä aiheessa

Onko CVR:ää jo kuunneltu? Näin äkkiä?

AvHeraldissa oli kommentti jonka mukaan on. Tosin tämän luotettavuutta ei voi varmentaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos FCU:hun on vaan roiskastu korkeudeksi jotain nopeasti (eli ei esim. FL100, vaan 3000') periaatteella, että säädetään myöhemmin ja aloitettu alaspäin tulo vertikaalimoodilla ja sitten on mennyt taju.

 

Näin. Ehkä jopa niin, että tajun jo hämärtyessä ei oo ollu mitään muita periaatteita mielessä kuin alemmaksi happipitoisempaan ilmaan pääseminen ja on just keretty tekemään se roiskaisu ennen tajunnan menetystä.

 

Jos nyt kuvitellaan, että joku ohjaamon laseista on lähtenyt irti, niin se on varmaan melkonen shokki ja säikähdys siellä nokalla kelle hyvänsä lentäjälle, kun lämpötila laskee -50:een pienen puhurin kera ja kuten kirjoitit, TUC on lyhyt ja siinä pitäisi sitten saada ripeästi maski naamalle.

 

Mitenkäs noin yleisesti, määritteleekö SOP, että vähintään toisen lentäjän tulee olla aina vöissä köytettynä? Meinasin vaan, että jos molemmat on olleet ilman vöitä jakkaroillaan, niin tuollainen rapid decompression voi myös tuoda mukanaan vaikeuksia pysyä työpisteessään.

 

vrt. BA5390

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightradarin datan mukaan hetkittäisiä vaakalentoja ei laskun aikana ollut. Tiedä näistä sitten mikä pitää paikkansa.

Luotan monesti paljon enemmän näihin FR24:n tietoihin kuin moniin muihin lähteisiin, varsinkin kun niitä vielä toimittajan plantut kääntää ja vääntää väärin. Samaa eilen jo katselin ja tuota YLEn juttua ihmettelin, että mistä tuokin on revitty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AvHeraldissa oli kommentti jonka mukaan on. Tosin tämän luotettavuutta ei voi varmentaa...

 

BBC:n mukaan "The black box of the crashed aircraft has arrived in Paris and will be looked at immediately, French transport minister Alain Vidalies announced on Europe 1 radio. He said that although the box was in a damaged condition, "we believe we will still be able to check it… If there are voices, it will be extremely quick".

The minister continued: "Then, it's about analysing sounds, which could take several weeks, but that's the work that may give us an explanation."

 

Tämä uutisoitu 11:21 Suomen aikaa. Mutta tiedä tästä sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightradarin datan mukaan hetkittäisiä vaakalentoja ei laskun aikana ollut. Tiedä näistä sitten mikä pitää paikkansa.

 

Siinä kymppitonnin paikkeilla oli jaksoja jolloin liuku oli jonninverran _loivempi_ (n. -1500 ft/min), mutta vaakalentoa ei tosiaan ollut jos FR-dataan uskoo. Nopeus (FR:n tiedoissa GS?) on ollut kokoajan aika tapissaan, joten overspeed-protectionin aktivoituminen voi olla hyvä teoria tuon liu'un ajoittaiseen pienenemiseen (minkä Mika esitti tuossa aiemmin). Ehkä.

 

 

Tässä vielä linkki käppyröihin (joita ainakin itse pidän yleisellä tasolla melko luotettavana - tietysti aikaväli eri "mittapisteiden" välillä on suuri):

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Usko jos haluat. Jutun tiedot perustuvat 20 vuotta vanhaan GSM-tekniikkaan, eivät nykyaikaan.

 

Mites tuo nykytekniikka sitten saa paremmin yhteyden kuin GSM, eihän lähetystehoissa ole muutoksia tapahtunut ja 900 Mhz:n taajuusalueella lähettävällä laitteella pitäisi olla teoriassa pitempi kantama kuin korkeammalla taajuusaluella lähettävällä laitteella? Modulaatio toki varmaan toimii paremmin ja laite saa yhteyden muodostettua nopeammin näin perstuntumalta, mutta tuskin näissä koneissa on vahingossa jollain jäänyt Thuraya tms. satellliittipuhelin päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä kymppitonnin paikkeilla oli jaksoja jolloin liuku oli jonninverran _loivempi_ (n. -1500 ft/min), mutta vaakalentoa ei tosiaan ollut jos FR-dataan uskoo. Nopeus (FR:n tiedoissa GS?) on ollut kokoajan aika tapissaan, joten overspeed-protectionin aktivoituminen voi olla hyvä teoria tuon liu'un ajoittaiseen pienenemiseen (minkä Mika esitti tuossa aiemmin). Ehkä.

 

 

Tässä vielä linkki käppyröihin (joita ainakin itse pidän yleisellä tasolla melko luotettavana - tietysti aikaväli eri "mittapisteiden" välillä on suuri):

 

Fr24 näyttää maanopeuden, jonka saa transponderista, arvelisin. Millähän tarkkuudella fr24: n näyttämä data ylipäätään on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tuo nykytekniikka sitten saa paremmin yhteyden kuin GSM, eihän lähetystehoissa ole muutoksia tapahtunut ja 900 Mhz:n taajuusalueella lähettävällä laitteella pitäisi olla teoriassa pitempi kantama kuin korkeammalla taajuusaluella lähettävällä laitteella? Modulaatio toki varmaan toimii paremmin ja laite saa yhteyden muodostettua nopeammin näin perstuntumalta, mutta tuskin näissä koneissa on vahingossa jollain jäänyt Thuraya tms. satellliittipuhelin päälle.

 

Nykytekniikkakin käyttää 900 tai 800 MHz:n taajuusalueita.

Tiedän, että LTE ja HSPA (3G+) tekniikoissa on kehitetty erityisesti datayhteyden (sis. tekstiviestit) nopeaa kytkentäaikaa perinteiseen GSM/3G verrattuna. Tämä auttaa tilanteissa, joissa yhteys tukiasemaan pätkii, kuten tapahtuu vaikkapa nopeasti ohilentävän lentokoneen tapauksessa. En ole perehtynyt siihen, onko myös puheyhteyden kytkentäaikaa parannettu, mutta se olisi kyllä looginen kehityspolku. Soluverkot kehittyvät kaiken aikaa ja yksittäiset solut pienenevät, jolloin puhelin joutuu vaihtamaan solua (handover) yhä tiheimmin välein, ja puhelimenkin pitää "ehtiä mukana" entistä nopeammin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai olisiko Germanwingsin edellinen vakavampi vaaratilanne toistunu tuohoisempana?  :-\http://yle.fi/uutiset/pyortymaisillaan_olleiden_pilottien_kone_oli_pudota_saksassa/6316284

 

http://yle.fi/uutiset/pyortymaisillaan_olleiden_pilottien_kone_oli_pudota_saksassa/6316284

 

Voisikohan näillä olla yhteyttä? Noita tapauksia on ilmeisesti ollut tuon lisäksi muitakin. Jos tuo todella pitää paikkansa, että siellä on menty tajunnan rajamailla, niin voisi hyvinkin sopia kuvaan.

 

Voi hyvinkin olla, että näin on käynyt. Onko tällaiset ilmanlaadun mittarit jo sitten käytössä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC klo 14:31 Suomen aikaa:

 

"Marseille prosecutor Brice Robin tells the BBC that more than 14 magistrates from the region and more than 200 police officers are working on the case. Mr Robin, who has been working with Germany and Spain to formally request information about the flight, said it is hoped that information from the aircraft's black box voice recorder will be available later on Wednesday.

 

"The black box which has been found, is currently at the accident investigation bureau (BEA) in Paris and is being examined," he said. "We hope perhaps to have some results by the end of the day. As you know it is a complicated process to retrieve the recordings from these devices and expert analysis will take place but all this takes time."

 

Tuo viittaisi siihen, että CVR:ää ei olisi kuunneltu. Hämmentävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/pyortymaisillaan_olleiden_pilottien_kone_oli_pudota_saksassa/6316284

 

Voisikohan näillä olla yhteyttä? Noita tapauksia on ilmeisesti ollut tuon lisäksi muitakin. Jos tuo todella pitää paikkansa, että siellä on menty tajunnan rajamailla, niin voisi hyvinkin sopia kuvaan.

 

Ottamatta kantaa kuinka todennäköinen tuo skenaario tässä on, tuolta http://www.bfu-web.de/EN/Publications/Safety%20Study/Studies/140507_Fume_Events.html löytyy Saksan BFU:n raportti, jossa näitä "Fume eventtejä" on tutkittu.

 

Tuossa vielä YLE:n uutisessa mainitun tapauksen tutkintaraportti http://www.bfu-web.de/EN/Publications/Investigation%20Report/2010/Report_10_5X018_A319_Koeln-Bonn_Smell.html; BFU:n "Fume event" teemaraportissahan se oli käsitelty aika suppeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottamatta kantaa kuinka todennäköinen tuo skenaario tässä on, tuolta http://www.bfu-web.de/EN/Publications/Safety%20Study/Studies/140507_Fume_Events.html löytyy Saksan BFU:n raportti, jossa näitä "Fume eventtejä" on tutkittu.

 

Ohjaamon ilman(kaasu)paine on noussut jyrkästi, jos kyseessä on oljypohjaisen hiilivedyn hajoamis tapaus, jolloin hajoamis tuloksia syntyy 8l jokaisesta hv-litrasta ja näitä aineita voi olla vaikka 100 (jokaista 8l) niin kertokaapa vaikka joku kemisti miten suoraan se nostaa kaasunpaineen ohjaamossa, suurinosahan syntyneistä hajoamistuloksista ei kuulu hengitysilmaan ? .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ihmettelinkin miksi kukaan ei ole noteerannut mitä Jarkko Kautto ( siis jo ennen Juhana Heinon tämänpäiväistä kirjoitusta)  kirjoitti sivulla 3 aiemmasta Germanwingsin a-320 tapaukssta jossa öljypohjaista höyryä joka sisältää TCP myrkkyä oli päässyt vuotamaan koneen ohjaamon hengitysilmaan ja sen seurauksena molemmat lentäjät menettivät osittain toimintakykynsä ja saivat vaivoin tuotua koneen ehjänä kentälle.

 

En viitsi laittaa linkkä uudelleen kun Jarkko sen on jo laittanut mutta mielestäni hyvin varteenotettava tekijä tähän onnettomuuteen. Ja vaarallinen tekijä joka on voinut nyt toistua ja tällä  kertaa tuhoisin seurauksin.

Kannattaa jokaisen kiinnostuneen lukea tuo linkki läpi!

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sehän on just sama linkki, jonka Juhana Heino tuossa yllä on jo laittanut uudestaan ;)

 

Aivan oikein mutta ennen Juhanan laittamaa linkkiä  ehti eilen jo Jarkko mutta sitä ei eilen noteerattu ollenkaan.  Ymmärrätkö pointin Tauno?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan oikein mutta ennen Juhanan laittamaa linkkiä  ehti eilen jo Jarkko mutta sitä ei eilen noteerattu ollenkaan.  Ymmärrätkö pointin Tauno?

 

Jukka

 

Kyllä se ymmärrettiin, vasta tänään mustanlaatikon tiedoista selvisi ohjaamopaineen jyrkkä nousu, jolloin siitä tuli enemmän ajankohtainen.Miten suuri paineen lisäys oli ei ole kerrottu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tällainen myrkyllinen höyryn vuoto vain Airbussien ongelma vai tapahtuuko sitä myös muissa konetyypeissä? Tuolta kävi ilmi että vuotoa havaittu myös uusissa A-380 koneissa ja saksalaiset haluavat asennuttaa mittarit jotka havaitsisivat tuon vuodon.

 

Tällainen vuoto ongelmahan on mitä suurimmissa määrin lentoturvallisuusriski.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä radiotekniikan ihmettely ei nyt tähän hirveästi kuuluisi, mutta lyhyesti.

On se sitten GSM, 3G, LTE tai vaikka digitaalitelevisio, niin kyseessä on digitaalitekniikka ja sen rajoitukset. Eräs yhteyteen vaikuttava harmillinen tekijä on doppler-siirtymä. Se taas riippuu hirveästi koneen ja tukiaseman suhteellisesta nopeudesta. Nopeudesta, jolla kone lähestyy tai loittonee tukiasemaa.  Sitten on erilaisia rajoituksia, jolla pätkäistään liian kaukaa kuuluvat tukiasemat pois, ettei esim. lähellä rajaa mene lasku naapurin verkon kautta. Siis tämä rajoitus tapahtuu kulkuajan avulla.Kyse ei ole vain signaalinvoimakkuudesta, vaan noista Nilsin mainitsemista kytkentäajoista ja muista jutuista, mutta myös dopplerista, antenneista jne. Homman kanssa tehdään lujasti töitä, kun nopeisiin luotijuniinkin pitäisi saada yhteys. Jos matkapuhelin piippaa lentopinnalla 400 Afganistanin päällä, on se teoreettisesti ja myös näköjään käytännössä mahdollista. Jos se kännykkä on lukittunut johonkin alla oleviin  todennäköisesti GSM tukiasemiin, niin ei tuo suhteellinen nopeus tuolla etäisyydellä ole iso, katsokaa vaikka taivaalla lentävää tiivistysjuovaa vetävää konetta.  Afganistanissa verkko on vielä viritetty niin, että kantamaa olisi harvallakin verkolla edes jotenkin. Matalalla samainen kone viuhahtaa ohi, niin ettei meinaa panoroimaan ehtiä. Mutta ainahan voi yrittää, jollei sitten koko väki ollut tainnuksissa.  Toki aina kannattaa yrittää. Jos sitten itse joudutte tuohon tilanteeseen, käyttäkää tekstiviestiä. Se menee paremmin läpi, en nyt selosta tarkemmin, miksi. Tämä ominaisuus pelasti erään tutun, kun meni jalka louhikossa Lapissa ja puheyhteys ei oikein toiminut.

Modet voi siirtää tämän radiokeskustelun muualle.

 

Tuohon CVR juttuun sen verran, että sotkua on syntynyt, kun toimittajaraukka ei ole tajunnut, että vaurioitunut musta laatikko ei tarkoita sitä, etteikö tietoja voisi purkaa.  Sitten kannattaa kuunnella, mitä tuo Henttu ihan tarkkaan itse sanoi radiossa. Tulkinnat on taas sieltä ja täältä. Hentun saamien tietojen mukaan jotain tietoja tosiaan on purettu.

 

Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai olisiko Germanwingsin edellinen vakavampi vaaratilanne toistunu tuohoisempana?  :-\http://yle.fi/uutiset/pyortymaisillaan_olleiden_pilottien_kone_oli_pudota_saksassa/6316284

 

Asiaa on tutkittu (muitakin vastaavia tapauksia on ollut), mutta TCP-pitoisuuden ei pitäisi mitenkään riittää myrkytysoireisiin ja pilottien sekavuutta on selitetty mm. nocebo-efektillä - ainakin tähän asti  :-\.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aerotoxic_syndrome

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei lentotallentimien dataa voida taltioida ilmasta servereille? Miksi ne pitää noutaa koneesta fyysisesti, ja arvella ovatko ne menneet rikki?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään