Ilkka Mannikainen

Germanwingsin A320 tuhoutunut Ranskassa - Uutiset

220 viestiä aiheessa

Ranskan onnettomuustutkintaviranomainen BEA aikoo järjestää Airbus A320-konetta käyttäen eräänlaisen koelennon, jonka aikana pyrkitään selvittämään aiheutuivatko ohjaamotallenteella kuuluvat äänet tietyistä kytkimien ja nuppien asentojen vaihdosta siten, kuin Germanwingsin pilotin oletetaan kytkimiä käyttäneen lennon loppuvaiheessa. Lento tapahtuu toukokuun aikana samoissa lentokorkeuksissa ja vastaavilla nopeuksilla. Käytettävää konetta ja sille suunniteltua reittiä ei kerrota.

 

The aim is not to simulate events on board that aircraft before it crashed, says BEA. Instead, the investigators want to ensure that the sounds of selector knobs and switches being used – as recorded by the CVR on the Germanwings flight – can be precisely attributed to specific controls in the cockpit.

 

This will require flying the aircraft at altitudes and speeds similar to those of the Germanwings A320 to create a representative audio atmosphere.

 

The CVR picked up sounds of switches and knobs being operated during the aircraft's descent from cruising altitude. Some of these sounds can be correlated to flight-parameter changes on the flight data recorder (FDR), but it is not possible to be definitive for all of them, the authority indicates.

 

During the validation, BEA says, investigators will exclusively focus on sounds associated with cockpit switches and knobs. They will not direct attention to other audio such as that related to cockpit chairs' movement or the door to the flightdeck.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/bea-plans-a320-flight-to-validate-germanwings-cvr-data-411534/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raporttikin löytyy:

 

http://www.bea.aero/en/enquetes/flight.gwi18g/flight.gwi18g.php

 

Eli jos nyt oikein ymmärsin, niin "harjoittelu" on ollut sitä kun korkeudenvalitsinta on pyöritelty samalla, kun open descent on muutenkin päällä. Silloin siitä ei kai jää kiinni lennonjohdollekaan kunhan ei alita selvitettyä pintaa.

 

Ammattilaiset korjatkoot, jos puhun omiani.

 

Reuters-uutistoimiston jutussa asia kerrotaan selkeästi niin, että kun kone oli muutenkin jo laskeutumassa alemmille pinnoille, niin perämies muutti samaan aikaan korkeusvalitsimen asetusta 100 jalan minimikorkeuteen tehden saman muutoksen useita kertoja peräkkäin. Miten tämä jäi kapteenilta huomaamatta, sitä ei selitetä.

 

The changes in autopilot settings, mimicking those which crashed the jet on its way back to Düsseldorf from Barcelona some two hours later, would barely have been noticeable because the jet was already descending, investigators said.

 

"I can't speculate on what was happening inside his head; all I can say is that he changed this button to the minimum setting of 100 feet and he did it several times," said Remi Jouty, director of the French BEA accident investigation agency.

 

Shortly after the aircraft had reached cruise height on the return flight on which all 150 aboard died, the captain told Lubitz he was leaving the cockpit and asked him to take over the radio.

 

Just over 30 seconds after the door closed, leaving Lubitz alone in the cockpit, the 27-year-old entered the instruction he had previously rehearsed, ordering the plane to descend to 100 feet on autopilot, easily low enough to crash into the mountains ahead. He then altered another setting to speed the jet up.

 

http://news.airwise.com/story/view/1430918451.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raportin mukaan kapteeni oli poissa ohjaamosta, kun lennonjohdolta tuli selvitys alemmalle pinnalle.

 

Lubitz sitten pyöritteli sitä korkeusnappia suuntaan jos toiseenkin, mutta palautti järkevään korkeuteen (taisi olla FL250) ennen kuin kapteeni tuli takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raportin mukaan kapteeni oli poissa ohjaamosta, kun lennonjohdolta tuli selvitys alemmalle pinnalle.

 

Lubitz sitten pyöritteli sitä korkeusnappia suuntaan jos toiseenkin, mutta palautti järkevään korkeuteen (taisi olla FL250) ennen kuin kapteeni tuli takaisin.

 

Jep. Ja tuli mieleen oliko Lubitzilla aikeet jo menomatkalla toteuttaa koneen tuominen alas mutta jostain syystä hän ei vielä sitä tehnyt. Tuskin perämiehen tuota tarvitsee harjoitella erikseen.

 

_82793411_german_wings_altitude_624_v2.png.8a35a91b0ac1437eaa8097c36e7b90b5.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Ja tuli mieleen oliko Lubitzilla aikeet jo menomatkalla toteuttaa koneen tuominen alas mutta jostain syystä hän ei vielä sitä tehnyt. Tuskin perämiehen tuota tarvitsee harjoitella erikseen.

 

 

Niinpä, tuota Flightradarin käyrää kun katselee, niin siinähän olisi ollut Pyreneitten vuoristo sopivasti hollilla.

 

Harjoittelusta puhuminen kuulostaa vähän dramaattiselta, mutta ainakin Reutersin mukaan tutkijat sanoivat näin:

 

"I can't speculate on what was happening inside his head; all I can say is that he changed this button to the minimum setting of 100 feet and he did it several times," said Remi Jouty, director of the French BEA accident investigation agency.

"These very brief actions on the previous flight were a  sort of rehearsal of the manoeuvre,"

 

Tiedä sitten, kuinka tarkka käännös tuo on, ranskaa kun en puhu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä tapahtuma on hyvin tiedotettu. Tietoa on tullut sitä mukaa kuin sitä on saatu, ei ole tarvinnut odotella virallisia raportteja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen kapteeni poistui siis ohjaamosta kumpaankin suuntaan lennettäessä. Parin tunnin lennolla.

Tuleekohan kohta suositukset:

1. Alle kolmen tunnin lennoilla ohjaamohenkilökunnan jaloittelu on sallittua vain ohjaamossa.

2. Yli 40 vuotiaiden lentäjien medicaaliin lisätään pidätyskykytesti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyen edelleen tämän tapahtuman seurauksiin:

 

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA perustaa tietokannan lentäjien terveystiedoista.

 

Tietokannan on tarkoitus olla toiminnassa ensi vuoden lopulla.

 

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015102020540625_ul.shtml

 

Euroopan komission tiedote

http://ec.europa.eu/transport/modes/air/news/2015-10-20-easa-action-plan_en.htm

 

EASA "Action plan" (PDF)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranskan tutkintaviranomainen BEA on julkaissut loppuraportin tänään:

 

https://www.bea.aero/uploads/tx_elydbrapports/BEA2015-0125.en-LR.pdf (englanniksi)

 

Wall Street Journalin pari päivää sitten julkaisemassa jutussa kerrotaan mm., että pilotin lääkäri suositteli pilotille psykiatrista sairaalahoitoa mahdollisen psykoosin takia, muttei informoinut ilmailuviranomaisia tai lentoyhtiötä peläten rangaistusta Saksan tiukkojen yksityisyydensuojalakien rikkomisesta:

 

By the middle of February 2015, the draft notes, Mr. Lubitz was undergoing treatment for “anxiety disorder” and had been referred to a psychiatrist and psychotherapist. He was out on sick leave for three days.

 

On March 10, a private physician referred him “for psychiatric hospitalization due to a possible psychosis.” Later that month, he went on sick leave and returned to work two days before the crash.

 

According to the draft, Mr. Lubitz never informed or sought help from aviation medical experts or Germanwings officials.

 

http://www.wsj.com/article_email/doctor-advised-germanwings-co-pilot-be-hospitalized-1457733487-lMyQjAxMTI2MjE0MzIxNzM3Wj

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi:

BEA julkisti Germanwings 4U9525 -turman loppuraportin - perämies tuhosi koneen tahallaan

 

BEA:n loppuraportissa annetaan yksitoista turvallisuussuositusta. Niitä annettiin mm. Saksan ilmailuviranomaiselle ja Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:lle, maailman terveysjärjestö WHO:lle ja kansainväliselle ilmakuljetusliitto IATA:lle.

 

Erityistä huomioita kiinnittettiin lentäjän terveydentilaa koskeviin tietoihin. Suositusten mukaan yksilönsuojaa tulisia lentäjien kohdalla laskea psykologisten ongelmien osalta. BEA huomioi myös ohjaamon turvaoven lukitukseen ja käytäntöihin liittyviä ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään