Mika Laakso

Sylinterin tunnistus

7 viestiä aiheessa

Kaveri oli löytänyt tuollaisen lentokoneen sylinterin Kauhavalta, ilmeisesti Ilmasotakoulun peruja. Kyseli että mistä lentokoneesta / moottorista se voisi olla peräisin? Minulta loppui tieto / arkisto tämän kohdalla. Tunnistaisiko kukaan?

 

img_2138.jpg.9c960828b8e89f7aa25359b42d315d52.jpg

 

 

 

 

img_2140.jpg.675fdcf30254fda04c8a753ae24adea2.jpg

>img_2139.jpg.cc44d42942f932b4be34e72513f1b1e2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää kyllä Bramo 323 Fafnir sylinteriltä, mitä vertasin netistä löytyneisiin kuviin. Käskin vielä kaverin mitata sylinterin halkaisijan. Ilmoitti että n.146mm. Se ei täsmää Bramo 323 tietoihin, 154mm.  Onko BMW Bramo 323-koneita ollut erikokoisia, vai onko tämä sylinteri sittenkin joku muu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sylinteri on varmaankin Tumanski M-87 tai M-88 -moottorista. Nuo olivat Gnome-Rhone 14K -moottorin kehitelmiä. Neuvostoliitto oli ostanut tuon ranskalaismoottorin lisenssin 1930-luvulla. Suomessa M-87 ja M-88 -moottoreita käytettiin Iljushin DB-3M ja Il-4 -koneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silinterin halkaisija 146mm täsmäisi Gnome-Rhome 14 moottoriin?

 

M-87B:ssä sylinterin halkaisija 146 mm. ja iskunpituus 165 mm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään