Olavi Uotila

Kesäaika

51 viestiä aiheessa

On taas se aika, kun monet purnaavat kellojen siirrosta. Eihän tuohon mene kuin muutama minuutti, ehkä viitisen minuuttia vuodessa. Paljon enemmän aikaa kuluu näiden pöytäkoneiden, läppäreiden, älypuhelinten ja muiden härpäkkeiden ohjelmistojen ylläpitoon ja suojeluun, riittääkö edes 100 tuntia vuodessa.

Valitetaan, että tunnin siirtymä vaikuttaa yöuniin. Sen sijaan ilomielin lähdetään lomareissuille, vaikka Havajille, 12 tuntia aikaeroa, mutta siitä ei valitella. Kuitenkin monet lääkärit sanovat, että ihmisen elimistö rukkaa kelloaan tunnin vuorokaudessa.

Lisäksi tuo kesäajan illanpidennys antaa meille tunnin verran lämmintä iltaa enemmän, täällä pohjoisessa kun ilta viilenee nopeasti auringon laskettua. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi tärkeimmät eli tietokone, tabletti ja puhelin siirtyvät automaagisesti kesäaikaan, joten niistä ei tarvitse huolehtia. Eri asia sitten jos talossa on tusina seinäkelloa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen eri mieltä. Pysyvä talviaika olisi parempi. Nyt täytyy taas laittaa Tissotit Ja Omegat aikaan. Nyt on kädessä Polarin vanha kello, kuten aina. Se on erinomainen herätyskello.

On vuodelta 1996.  Seiko täytyy laittaa myös joskus aikaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljonko tuo kesäaika haittaa niin riippuu paljolti siitäkin mitä työtä tekee ja millaiset on työajat. Meikäläisen työ alkaa aamuyöllä kello kolme. Herätyskello on soimassa noin puoli kahden aikaan yöllä, siis siinä oikeassa talviajassa. Nyt kesäaikaan siirryttyä pitää herätä oikeasti siis puoli yksi mikä on jo aika hyytävää ennenkuin taas tottuu tuohon.

Nukkumaan pitää mennä tosi aikaisin siihen "valoisaan aikaan" joka systeemillä on saatu aikiseksi "standardi-ihmisten" iloksi. No eipä mitään olen tähän systeemiin jo tottunut mutta epäkohta se silti on minun kannalta katsottuna. Työpaikkaa ei silti kannata tuon takia vaihtaa.

:P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täysin turha ruljanssi :thmbdn: Plaania tehdessäkin tulee monesti pääteltyä se UTC väärin.Korjaantuu siinä puhelinkeskustelussa toki sitten. Pitää muuttaa autoihin kellonajat,tupa ja rannekellojen lisäksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljonko tuo kesäaika haittaa niin riippuu paljolti siitäkin mitä työtä tekee ja millaiset on työajat.

Haittaa ja haittaa. Kyllä siitä on haittaa. Kerro mitä hyötyä on siirrellä kelloja 2 kertaa vuodessa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyöty kuten Olavi aloituksessa jo mainitsi, lämmin valoisa kesäilta, haittana tuo että kellon nuppi kuluu tuosta ainaisesta veivaamisesta, hyvä ettei peukaloon ja etusormeen muodostu tuollaista kiiltävää kulunutta raitaa:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyöty kuten Olavi aloituksessa jo mainitsi, lämmin valoisa kesäilta, haittana tuo että kellon nuppi kuluu tuosta ainaisesta veivaamisesta, hyvä ettei peukaloon ja etusormeen muodostu tuollaista kiiltävää kulunutta raitaa:)

Näin...minulla tosin on sähkömekaaninen ranteessa, ja se sormiraita kuluu enemmän vuosittain päivämäärähypyissä. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyöty kuten Olavi aloituksessa jo mainitsi, lämmin valoisa kesäilta

Minusta Suomessa on aivan riittävän pitkät valoisat kesäillat ihan ilman kellojen siirtelyä kesäaikaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta Suomessa on aivan riittävän pitkät valoisat kesäillat ihan ilman kellojen siirtelyä kesäaikaan.

Niinhän sitä luulisi. Nytkin, on tosi kiva, että kesäaikailtana riittää valoa nähdä kuinka lunta häpsii... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

sen lisäksi että piti herätä "tuntia aiemmin", meillä oli koulussa kahvi loppu, rysäytin Fokkerin akun rinnuksille (älkää oikeesti kysykö miten se on mahdollista, mutta on se kun sen nappaa kainaloon ja se painaa sen 40 kiloa), ja mulla oli hikka. Monta kertaa. Että ei mikään suuri fani kellon siirtoon - tai kahvittomuuteen. Tai maanantaihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin intissä 1981 kun tämä kesäaikahärdelli aloitettiin. Meistä ei kukaan oikein ymmärtänyt mikä siinä oli se hyöty. Enkä ole tähän päivään mennessä kuullut kunnollista selvitystä hyödyistä. Se, että olisi lämmin ja valoisa kesäilta... hohhoijjaa. Kyllä sitä lämpöä ja valoa riittää ilman sen tunnin vekslaustakin. On riittänyt aina ennenkin 60- ja 70 -luvuilla, jolloin oli intiaanikesiäkin. Ei enää ehkä niinkään, vai onko tämä sitä paluuta lapsuusmuistoihin...  :-\

Venäjä ei ole suosikkini, mutta siellä sentään ollaan asia ymmärretty.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samaa mieltä kesäajasta kuin prof Partonen, myös siirtyminen Keski-Euroopan aikavyöhykkeelle eli Ruotsin aikaan kuulostaisi järkevältä:

Unitutkija, tutkimusprofessori Timo Partosen mukaan kesäaika on epäterveellistä ja siksi siitä pitäisi luopua.

Partosen mukaan kesäajasta tulisi luopua ihmisten hyvinvoinnin nimissä. Hän huomauttaa, että meidän oloissamme kesäaika on itse asiassa kahden tunnin virhesiirto.

- Jos siirtyisimme Keski-Euroopan aikaan, olisimme vyöhykkeen itälaidalla, joka on terveyden kannalta ihannesijainti. Varhaisempi aamuvalo helpottaisi heräämistä, iltakukkuminen vähenisi ja kaamosoireita olisi vähemmän kuin aikavyöhykkeen länsilaidan ihmisillä.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015032719370508_tr.shtml

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisimmehan olla kesäajassa ympäri vuoden. Säästyisi sitten tuo kellojensiirtelyyn kuluva aikakin älypuhelimen silittelyyn.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmailualan operatiivisia työtehtäviä kohta 10 vuotta ihmetelleenä olen sitä mieltä, että suurin haitta tästä kellojen siirrosta on juuri pieleen menneissä UTC-LT-muunnoksissa ja tietojärjestelmissä, jotka tuntuvat sekoavan vaihdoksen yhteydessä. Aamuvuoro sinä aamuna, kun kesäaikaan siirrytään, on myös aika tyhjä arpa. Viiden tunnin yöunet jäävät nelituntisiksi ja illalla on kauhea arpominen, minkä herätyskellon laittaisi soimaan ja mihin aikaan se sitten oikeasti soittaa. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Aamuvuoro sinä aamuna, kun kesäaikaan siirrytään, on myös aika tyhjä arpa. Viiden tunnin yöunet jäävät nelituntisiksi ja illalla on kauhea arpominen, minkä herätyskellon laittaisi soimaan ja mihin aikaan se sitten oikeasti soittaa. ;)

Ajattele positiivisesti, lokakuussa normaaliaikaan palatessa voi nukkua tunnin pidempään ennen aamuvuoroa!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeisimmässä Tiede-lehdessä (maaliskuu 2015) oli juttu kesäajasta ja aikavyöhykkeistä. Sen mukaan Pensylvanian yliopistossa (USA) oli tutkittu kesäaikakäytännön vaikutusta ja todettu siitä olevan selvästi enemmän haittaa kuin hyötyä. Kesäajasta luopumista suositti myös kirjoituksessa mainittu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Timo Partonen.

Henkilökohtaisesti minulle kesäajasta on tänä kesänä pelkkää hyötyä, kun tuli hankituksi tuo vuoden viisumi Venäjälle. Kellonaikaa ei tarvitse siirtää minnekään Venäjälle matkustaessa, sillä Putin päätti poistaa kesäaikakäytännön Venäjältä. Elämme nyt siis Suomessakin "Putinin aikaa".

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin...minulla tosin on sähkömekaaninen ranteessa, ja se sormiraita kuluu enemmän vuosittain päivämäärähypyissä. :laugh:

Samoin minun 27 vuotta vanhassa Seikon sähkömekaanisessa kronografissa. Minun kellossa saa viikonpäivät joko Saksaksi, tai Englannin kielellä. Päivämäärää täytyy tosiaan nykyään itse vaihtaa. Ennen oli toisin. Noin kymmenen vuotta kello vaihtoi päivämäärän automaattisesti itsestään. Ei tarvinnut tehdä mitään, paitsi siirtää kello talvi/ kesäaikaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samoin minun 27 vuotta vanhassa Seikon sähkömekaanisessa kronografissa. Minun kellossa saa viikonpäivät joko Saksaksi, tai Englannin kielellä. Päivämäärää täytyy tosiaan nykyään itse vaihtaa. Ennen oli toisin. Noin kymmenen vuotta kello vaihtoi päivämäärän automaattisesti itsestään. Ei tarvinnut tehdä mitään, paitsi siirtää kello talvi/ kesäaikaan.

Ilmeisesti tyyppivika, minun Seikoni on 24 vuotias ja sama vika, kesä/talviaika on aina ollut pakko sormin justeerata ja siinä se nuppi kuluu.Viikonpäivillä ei näin eläkeukkona niin väliä, tunnitkaan nyt ei oikeastaan.Eli.

Vaihtakaa pois vaan, ei tuo niin tärkeää iltaaurinko kuitenkaan ole.Monta kertaa jo nähnnyt. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti kesäaika yhdeksi ja ainoaksi ajaksi...

Ts. Suomessa pitäisi siirtyä Moskovan aikaan - ei löydy kannatusta ainakaan täältä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään