Ilkka Portti

Kaivataan historiatietoja muutamasta lentokoneesta (OH-POK, -CEV, -CTG ja -CFP)

5 viestiä aiheessa

Ylläpidän Tunturi-Ilmailijoiden nettisivuja ja nyt kaipaisin vähän apua muutaman koneen liikkujen jäljittämisessä. Mäkisen ja Ritarannan teoksen vuodet loppuvat vuoteen 1999, joten sen jälkeen on hämärää aikaa muutaman koneen osalta ja kerhon arkistoihin en juuri nyt pääse käsiksi. Pystyisikö joku jelppimään näiden koneiden myöhempien omistajasuhteiden osalta:

 

OH-POK

19.06.1990 Takuset Oy, Tampere

10.12.1992 PH-Airways Ltd Oy, Pirkkala

25.03.1993 N-H. Näkkäläjärvi ja A. Näkkäläjärvi, Inari, op. Tunturi-Ilmailijat

 

Mitä tapahtui tämän jälkeen? Google tiesi kertoa, että kone on uudelleenrakennettu v. 2002 ja 01/2014 ilma-alusrekisterin mukaan koneen omistajina ovat A. Kontio, E. Siira, H. Ervasti, Oulu.

 

OH-CEV

29.04.1967 Lentohuolto Oy, Helsinki, op. E.Jaakkola, Inari

21.07.1969 E. Jaakkola, Inari

01.02.1994 Tunturi-Ilmailijat

01.05.1994 sama, op. Concordium Oy, Koskenkorva

09.05.1996 TH-Lento Ky, Rovaniemi

 

Mitä tapahtui tämän jälkeen? Nykyään OH-CEV kuuluu 01/2014 ilma-alusrekisterin mukaan HolMar Invest Oü:lle ja sitä operoi P. Martin, Lahti.

 

OH-CTG

21.08.1989 K. Heikkilä, Tampere

31.10.1989 Skycenter Oy, Helsinki, op. Gospel Flight

18.11.1994 TH-Lento Ky, Rovaniemi

16.04.1996 sama, op. Tunturi-Ilmailijat

10.06.1997 Tuhoutunut

29.08.1997 Poistettu ilma-alusrekisteristä

 

Google tiesi kertoa, että kone on ainakin jossain vaiheessa ollut uudelleenrakennettavana Oulussa. Mitähän tuolle nykyään kuuluu?

 

OH-CFP

--clip--

22.09.1995 Airwings Oy, Tampere

18.06.1997 TH-Lento Ky, Rovaniemi

??.??.1999 G. Rosenlew, Hki, op. Tunturi-Ilmailijat

 

Mitä tapahtui tämän jälkeen? Selvittelin, että nykyään OH-CFP lentelee Virossa rekisterillä ES-ECG ja koneen omistaa Pakker Avio Oü.

 

OH-MIK kaupattiin Nokialle Oy Suomen Kipsimiehet Ab:lle kesäkuussa 2011 ja myöhemmin kone oli jossain nettihuutokaupassa myytävänä. Myytiinköhän tuota ikinä? Viime vuoden ilma-alusrekisterin mukaan omistajana oli vielä samainen firma. Google tiesi kertoa, että koneella tehtiin pakkolasku Saksassa maaliskuussa 2014. Linkki 1 ja linkki 2.

 

Kiitokset jo etukäteen, jos saisi edes jotain apuja selvittelyssä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-POK oli ensin tarkoitus vain kunnostaa (pikku laittoa ja maalaus) Ranualla Kaarlo Rajalan toimesta (omistaja?), mutta Gustav Rosenlewin tultua koneen omistajaksi, kone rakennettiin kokonaan uudelleen ja muutettiin suurelta osin vastaamaan CubCraftersin mallia TopCub (mm. moottoriksi O-360, vortexit, "linnunkakkalaudat"). Innoitus tähän projektiin lienee tullut Rosenlewien ja Rajalan matkasta Oshkoshiin. Vuonna 2006 kone myytiin nykyisille omistajilleen. Talvet suksilla , kesät kellukkeilla.

 

OH-CTG pääsi modifikaatiokohteeksi kannuskoneeksi (KaarloR). Kuka oli virallinen omistaja, en tiedä, mutta mahdollisesti G.Rosenlew. Projekti seisoi muutaman vuoden Ahmosuon hallissa, josta "katosi" muutama vuosi sitten. Nykyinen olinpaikka ja tila ei ole tiedossani.

 

Nämä tiedot ensi hätään "muistista vedettyinä". Otan yhteyttä Rosenlewiin ja palaan "jaksolle", kunhan saan tiedot varmistettua ja toivottavasti täydennettyäkin.

 

OH-CTG Ahmosuo 13.4.2006 

c172_oh-ctg._efah_13.4.2006_ff.jpg.8ae503af8b2cf9a07920e53a4dc1c17d.jpg

 

OH-POK Vaasa 9.3.2006

>110._pa-18-180_oh-pok._efva_siirtolento_eftu-efah_9.3.2006_3_ff.jpg.ca51e54ffad17edb450384c600fbbb72.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhelin tuossa äsken Rosenlewin kanssa ja sain hiukan lisä-/korjattua tietoa.

 

OH-POK tuli G.Rosenlewin omistukseen Näkkäläjärviltä maavaurioituneena ja rakennettiin tyystin uudelleen Kaarlo Rajalan toimesta. (Edellisessä vastauksessani oleva tieto alun perin suunnitellusta kevyestä kunnostuksesta liittyy johonkin toiseen SuperCubiin, ei POK:oon.)

 

CTG:n historiasta tai nykyisestä olinpaikasta Rosenlew ei osannut sanoa mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia tiedoista! Oliko puhetta vuodesta (tai peräti tarkemmasta ajankohdasta), jolloin POK tuli Rosenlewin omistukseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä KustiR maininnut kaupantekohetkestä mitään, mutta koneen lento-ohjekirjan etulehdeltä löytyy teksti " Kone muutettu Piper PA-18-180 TopCubiksi 27.12.2002."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään