Pekka Suuronen

Kauppalehden statistiikka

4 viestiä aiheessa

Kauppalehti 31.3.2015 takasivu: "Lentäminen on yhä turvallista"

 

Tässä yhteydesä on grafiikka, jossa kerrotaan että "vuonna 2014 oli 1 täysin tuhoutunut kone, ja onnettomuuksissa kuoli yhteensä 641 ihmistä". Kadonnut MH370 ei ole luvuissa mukana. Kyllä kai sentään täysin tuhoutuneita oli enemmän kuin yksi? ASN:n mukaan v. 2014 hull loss'eja oli 20 ja kuolleita 692.

 

Mutta jutussa oli hyvä analogia. Matkustaja voi lentää kerran päivässä neljän miljoonan vuoden ajan ennen kuin hän joutuu lento-onnettomuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mutta jutussa oli hyvä analogia. Matkustaja voi lentää kerran päivässä neljän miljoonan vuoden ajan ennen kuin hän joutuu lento-onnettomuuteen.

 

Lentoturvallisuus on suhteellisuudentajuttomien runkkareiden temmellyskenttää. Epäilemättä taustalla kytee myös bisnes, jota turvallisuussuhmurointi edistää. Koskaan ei ole oikea hetki kysyä, eikö se jo ole riittävän turvallista. Kun sen nyt vain täytyy olla miljuunakakstoista kertaa turvallisempaa kuin työmatkapyöräilyn, kun sen vaan täytyy. Koska!

 

http://cdn.static-economist.com/sites/default/files/imagecache/original-size/images/articles/20140315_gdc500_0.png

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jutussa oli hyvä analogia. Matkustaja voi lentää kerran päivässä neljän miljoonan vuoden ajan ennen kuin hän joutuu lento-onnettomuuteen.

Jos aletaan saivartelemaan, niin tilastojen heikko kohta on se, että ne ei varsinaisesti takaa mitään. Vai mikä oli tilastollinen todennäköisyys B777-koneen katoamiselle jäljettömiin ennen maaliskuuta 2014? Ei varmaan kovin suuri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauppalehti 31.3.2015 takasivu: "Lentäminen on yhä turvallista"

 

Tässä yhteydesä on grafiikka, jossa kerrotaan että "vuonna 2014 oli 1 täysin tuhoutunut kone, ja onnettomuuksissa kuoli yhteensä 641 ihmistä". Kadonnut MH370 ei ole luvuissa mukana. Kyllä kai sentään täysin tuhoutuneita oli enemmän kuin yksi? ASN:n mukaan v. 2014 hull loss'eja oli 20 ja kuolleita 692.

 

Mutta jutussa oli hyvä analogia. Matkustaja voi lentää kerran päivässä neljän miljoonan vuoden ajan ennen kuin hän joutuu lento-onnettomuuteen.

 

Mutta voi käydä ensimmäisellä lennnolla huonosti. Sitä ei voi tietää. Ja hyvä niin.

Satuttiin olemaan vaimon kanssa heinäkuussa vuonna 2000 B-757 koneessa ilmassa korkealla,  kun samaan aikaan Concorde tuhoutui alapuolella Ranskassa. Kiitoradalle pudonneen metalliosan takia.

 

Elämä on ihmeellistä, ja täynnä yllätyksiä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään