Reijo Liljedahl

Germanwingsin A320 tuhoutunut - keskustelu

211 viestiä aiheessa

Ilmeisesti sitä FDR:ää ei ole vieläkään löydetty, vai?  Kertokaas viisaammat, miksei niihin lodjuihin voitaisi pultata myös veden pinnan yläpuolella toimivia paikantimia?  Jonkun radiosuuntiman antava pikku lähetin nyt ei varmaan kovin kummoinen juttu olisi laatikossa, joka kestää suunnilleen ydinpommin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti sitä FDR:ää ei ole vieläkään löydetty, vai?  Kertokaas viisaammat, miksei niihin lodjuihin voitaisi pultata myös veden pinnan yläpuolella toimivia paikantimia?  Jonkun radiosuuntiman antava pikku lähetin nyt ei varmaan kovin kummoinen juttu olisi laatikossa, joka kestää suunnilleen ydinpommin.

 

Jostain "luotettavast" uutisesta päättelin että FDR:n muistiyksikkö on hukassa, muita osia siitä on löydetty. Noista boxeista ilmeisesti ainoastaan muistiyksiköt ovat kestäviä, muuten se vaan on kai luokkaa tukeva laatikko. Sijoittelu koneen pyrstöön kai useimmissa tapauksissa suojaa tallenninta ja sen kuoria. Tässä taauksessa sitten energiaa oli niin paljon että osat ovat levällään ties missä.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni FDR:n rikkinäiset kuoret on löytynyt mutta muistikortti on hukassa.

 

Koneessahan on hätäpaikannin ja FDR ja CVR löytyvätkin yleensä koneen jäänteiden seasta tai välittömästä läheisyydestä, kuten tässäkin tapauksessa. Erillinen lisäpaikannin laatikoissa ei paljon auta jos laatikko on tuhannen palasina maastossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöset onnettomuudet olisi estettävissä jos ohjaamomiehistölle olisi aina varmistettu pääsy ohjaamoon.

 

Esim briefingissä annettaisiin kapteenille, perämiehelle ja kabiinin esimiehelle turvakoodit, jotka olisivat aktiiviset vain ko lennon ajan. Ja ko koodilla olisi mahdollista päästä aina ohjaamoon, riippumatta siitä mitä ohjaamon kytkimistä paineltaisiin. Tällä tavoin turvakoodeja ei voisi etukäteen selvittää tai kaupata ulkopuolisille. Olisi mahdollista esim jonkinlaisen radiolinkin kautta ohjelmoida turvaoven koodit kotipesässä ennen päivän lentoja. Yksittäisen ohjaamomiehistön tai kabiinin jäsenen manuaalisen ohjelmoinnin varaan tuota ei voisi jättää, koska ko henkilöhän voisi koodata siihen mitä haluaa ja jos sattuu olemaan pahat mielessä niin muut eivät sitten enää pääsisi ohjaamoon omalla koodillaan.

 

Valtaosa uhkista tulee ohjaamon ulkopuolelta, mutta silloin äärimmäisen harvoin kun se tulee sisäpuolelta, siihen pitäisi keksiä fiksu tapa miten tämmönen Germanwingsiä vastaava voitaisiin estää.

 

Tämä on vähän samaa juttua kuin nuo lentokoneiden paikannusjärjestelmät, tai siis niiden puute. Eli se, että joku kone voi kadota jäljettömiin tänä aikana. Asioita ei vain ole nähty niin kriittisinä, että niihin olisi haluttu rahallisesti panostaa, ja tässä on lopputulos.

 

Turvaovi on varmaankin pelastanut useita katalia aikeita, mutta GW tapauksessa se tappoi paljon ihmisiä. Tästäkin saamme kiittää tietenkin WTC terroristeja.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lentäjä haluaa tuoda koneen tonttiin, niin siihen on aika hyvät edellytykset, kehitettiin minkälaiset ovet tahansa. Ihan kamalan pitkälle ei ole järkevää mennä sen estämiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöset onnettomuudet olisi estettävissä jos ohjaamomiehistölle olisi aina varmistettu pääsy ohjaamoon.

 

Esim briefingissä annettaisiin kapteenille, perämiehelle ja kabiinin esimiehelle turvakoodit, jotka olisivat aktiiviset vain ko lennon ajan. Ja ko koodilla olisi mahdollista päästä aina ohjaamoon, riippumatta siitä mitä ohjaamon kytkimistä paineltaisiin. Tällä tavoin turvakoodeja ei voisi etukäteen selvittää tai kaupata ulkopuolisille. Olisi mahdollista esim jonkinlaisen radiolinkin kautta ohjelmoida turvaoven koodit kotipesässä ennen päivän lentoja. Yksittäisen ohjaamomiehistön tai kabiinin jäsenen manuaalisen ohjelmoinnin varaan tuota ei voisi jättää, koska ko henkilöhän voisi koodata siihen mitä haluaa ja jos sattuu olemaan pahat mielessä niin muut eivät sitten enää pääsisi ohjaamoon omalla koodillaan.

 

No eikö tästä aukeaisi välittömästi taas 911 tyyppisen hyökkäyksen mahdollisuus?

 

Nythän se tuli karulla tavalla todistettua ettei asiattomilla henkilöillä ole mahdollisuutta tunkeutua koneen ohjaamoon eli tämä hyökkäyssuunta on tehokkaasti torjuttu.

 

Jos uhka tulee noin luotetun tahon suunnalta, kun tässä tapauksessa niin realistisesti hyökkäyksen torjunta on hyvin hankalaa. Eli luottamusta on kyllä vaikea korvata mitenkään...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nythän se tuli karulla tavalla todistettua ettei asiattomilla henkilöillä ole mahdollisuutta tunkeutua koneen ohjaamoon eli tämä hyökkäyssuunta on tehokkaasti torjuttu.

 

 

Ei, eikä edes asiallisilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avheraldissa joku ehdotti, tai ainakin niin sen ymmärsin, että ohjaamomiehistön jäsen ohjaamosta poistuessaan luo, tai se luodaan automaattisesti, kertakäyttökoodin, jolla pääsee takaisin. Ei minusta ihan tyhmä idea :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avheraldissa joku ehdotti, tai ainakin niin sen ymmärsin, että ohjaamomiehistön jäsen ohjaamosta poistuessaan luo, tai se luodaan automaattisesti, kertakäyttökoodin, jolla pääsee takaisin. Ei minusta ihan tyhmä idea :thmbup:

 

Loistava idea!  :thmbup:

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nythän se tuli karulla tavalla todistettua ettei asiattomilla henkilöillä ole mahdollisuutta tunkeutua koneen ohjaamoon eli tämä hyökkäyssuunta on tehokkaasti torjuttu.

 

No, kovin pitkään sinne ei kyllä edes yritetty hyökätä, en lähtisi tämän tapauksen perusteella arvioimaan, miten tehokkaasti tämä hyökkäyssuunta on torjuttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avheraldissa joku ehdotti, tai ainakin niin sen ymmärsin, että ohjaamomiehistön jäsen ohjaamosta poistuessaan luo, tai se luodaan automaattisesti, kertakäyttökoodin, jolla pääsee takaisin. Ei minusta ihan tyhmä idea :thmbup:

 

Ihan hyvä, mutta taas on oven väärällä puolella pitkäkyntisille tapa avata ovi. Sehän on se uhka miltä suojaudutaan 911 jälkeen. Ja siltä myös pystytään suojautumaan.

 

Väitän, että ohjaamosta keksii aina halutessaan tavan tuhota koneen.  Valitettavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjaamohenkilöille oma veski, ohjaamon puolelta, eikä ovea tarvitse avata ollenkaan. Veskin ovenkaan ei tarvitse siis olla lukittava. Lentäjien eväät tarjoillaan pienestä luukusta, joka sijaitsee siten, ettei lentäjiä voi tähdätä millään aseella luukun kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ainoa keino estää lentäjien tekemät kaappaukset on heidän mielenterveytensä tiukempi seuranta.

 

Tykkään tästä ehdottomuudesta ja sen suomasta autuudesta. Tulee ihan mieleen kansalliset "0 kuolemaa liikenteessä" -tavoitteet ja ratkaisut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Ja kuka tarkastaa tarkastavan lääkärin... Eipä taida tähänkään löytyä aukotonta, järkevää ja tarkoituksenmukaista proseduuria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan foliosta, mutta olisiko joku matkustaja saanut videopuhelun aikaiseksi viime hetkillä? Vastaanottaja olisi sitten jakanut pätkän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Ja kuka tarkastaa tarkastavan lääkärin... Eipä taida tähänkään löytyä aukotonta, järkevää ja tarkoituksenmukaista proseduuria.

 

Muinaisessa DDR:ssä Stasi kokeili tätä ja lopuksi kaikki vakoili kaikkia. Siitäkin huolimatta tai juuri siksi taivas tippui kuitenkin...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän ne toimittajat muka noin vaan saavat käsiinsä tuollaista materiaalia?  Ei kai niitä onnettomuuspaikalle päästetä tonkimaan, ja luulisi kaiken aineiston olevan salaista.

En ihmettele yhtään. Kyllähän pieni taskuun sujahtava muistikortti nopeasti vaihtaa omistajaa pientä lisätienestiä vastaan. Niitä ei tosin taida olla aivan helppo löytää alueelta ellei satu olemaan jonkin kameran raadon tms. sisällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän ne toimittajat muka noin vaan saavat käsiinsä tuollaista materiaalia?  Ei kai niitä onnettomuuspaikalle päästetä tonkimaan, ja luulisi kaiken aineiston olevan salaista.

 

Luulisi..

Sellainen vanha sanonta kuin

 

'Niinhän sitä luulisi kun puussa istuu ja käpyjä syö'

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sellaista keinoa olekaan, jolla saisi taattua 100% turvallisuuden tallaisia "iskuja" vastaan. Riski ulkopuolelta on huomattavasti suurempi kuin sisapuolelta, 2 sisapuolella vs. 150+++ ulkopuolella, ei vaadi kummoista einsteinia laskemaan, kumpi tarjoaa suuremman riskin. Nyt se aarimmaisen pieni riski realisoitui.

Absoluuttinen sisaanpaasykielto on ainoa keino rajata se riskiryhma siihen ohjaamomiehistoon. Nuo kertakayttokoodit jne ovat aivan naurettavia ideoita. Silloin riskina on 2 + 150+++ ulkopuolella, olettaen etta se yksi sisapuolelta ulkopuolelle tultuaan on valmis kompromissiin kaappaajan kanssa.

 

Eli, nyt mennaan parhaalla mahdollisella riskitasolla, kaikki taman ongelman "korjaukset" ovat silkkaa silmanlumetta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sellaista keinoa olekaan, jolla saisi taattua 100% turvallisuuden tallaisia "iskuja" vastaan. Riski ulkopuolelta on huomattavasti suurempi kuin sisapuolelta, 2 sisapuolella vs. 150+++ ulkopuolella, ei vaadi kummoista einsteinia laskemaan, kumpi tarjoaa suuremman riskin. Nyt se aarimmaisen pieni riski realisoitui.

Absoluuttinen sisaanpaasykielto on ainoa keino rajata se riskiryhma siihen ohjaamomiehistoon. Nuo kertakayttokoodit jne ovat aivan naurettavia ideoita. Silloin riskina on 2 + 150+++ ulkopuolella, olettaen etta se yksi sisapuolelta ulkopuolelle tultuaan on valmis kompromissiin kaappaajan kanssa.

 

Eli, nyt mennaan parhaalla mahdollisella riskitasolla, kaikki taman ongelman "korjaukset" ovat silkkaa silmanlumetta.

 

 

Kaikki kehittyy, mikään ei pysähdy paikalleen. On hyviä asioita ja huonoja asioita, mutta kaikki menee eteenpäin. Siksi pitää pysyä mukana ja ajan hermolla, eikä tuudittautua siihen, että nyt on kaikki hyvin. Niinkuin rikollisuudessa muutoinkin, rikolliset ovat aina askeleen - pari edellä lainsäätäjää ja esivaltaa. Parempi edes hiihtää perässä kuin jäädä ladulle palelemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään