Guest mcola727

Spearair tietoa kenelläkään?

463 viestiä aiheessa

Ja korjataan nyt sen verran vielä tilannetta että ei sieltä Ecuadorista enää mitään löydy. Kone kuulemma pistettiin paloiksi noin vuosi sitten. Tarkistin tilanteen paikalliselta spotterilta.

Varsin ikävää. Olisihan se ollut mukava nähdä ja kuvata.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Keihäsen Spearairiin oli ostettu nämä käytetyt DC-8-32-koneet, niin niiden "perämiehet" joutuivat seuraavana vuonna KLM:n Long-Range navigation-kurssille, koska koneissa oli käytössä myös Loran A-suunnistuslaitteisto. Finnairin kaseissa oli ainoastaan uudempi kolminkertainen inertia-suunnistusjärjestelmä.  Finnair poisti niissä aluksi mukana kulkeneet sekstantit  1970-luvun alussa.

 

lähde: V.K.Lehtoranta (Suomen Radiohistoriallinen Seura)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Keihäsen Spearairiin oli ostettu nämä käytetyt DC-8-32-koneet, niin niiden "perämiehet" joutuivat seuraavana vuonna KLM:n Long-Range navigation-kurssille, koska koneissa oli käytössä myös Loran A-suunnistuslaitteisto. Finnairin kaseissa oli ainoastaan uudempi kolminkertainen inertia-suunnistusjärjestelmä.  Finnair poisti niissä aluksi mukana kulkeneet sekstantit  1970-luvun alussa.

 

lähde: V.K.Lehtoranta (Suomen Radiohistoriallinen Seura)

 

Jukka

 

Meinasinkin juuri kysyä että lensikö Keihäsen koneissa mukana erillinen navigaattori (neljäs mies)? Ainakin oman tietoni mukaan noin yleisesti esim. kaseissa aikana ennen inertialaitteita oli 4 hlön ohjaamomiehitys. Navigaattori istui vissiin kipparin takana ja operoi mm. sekstanttia, dopplertutkaa, lorania yms.

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasinkin juuri kysyä että lensikö Keihäsen koneissa mukana erillinen navigaattori (neljäs mies)? Ainakin oman tietoni mukaan noin yleisesti esim. kaseissa aikana ennen inertialaitteita oli 4 hlön ohjaamomiehitys. Navigaattori istui vissiin kipparin takana ja operoi mm. sekstanttia, dopplertutkaa, lorania yms.

 

Pekka

 

Tuosta lähteenäni käyttämässä jutussa ei ihan suoraan ole, että montako miestä Kar-Airin koneissa oli, mutta olettaisin näin, koska mainitaan, että muualla käytössä olleesta tavasta poiketen Finnairilla oli mekaanikon sijasta kolmantena "second officer" (S/O) ohjaamossa. Finnair teki historiaa lentämällä ensimmäisenä valtameren (Atlantin) yli 21.10.1969 (AY-101) ilman koulutettua navigaattoria kolminkertaisen inertian avulla. Ennen tätä edelsi ja seurasi joskus loukkaaviakin kannanottoja mm. pitkän matkan navigointiin tottuneiden Kar-Airilaisten taholta. Inertian valintaan päädyttiin pitkien neuvottelujen kautta, joita kävivät pääjohtaja Korhonen, Carl Stude, Olli Puhakka, Jussi Leiviskä ja Jarl Arnkill. Punnittiin tarjoin Loranin etuja ja haittoja sekä verrattiin sitä kalliimpaan inertiaan. Korhonen kannatti Lorania, koska se oli halvempi. Arnkill kertoi inertian olevan tulevaisuuden järjestelmä, ja lopulta Korhonen taipui valitsemaan inertian, vaikka se oli kalliimpi ratkaisu. Tämä ratkaisu tehtiin luultavasti vuonna 1967. Inertialaitteet olivat tyyppiä AC Electronics Carouselle IV. Tämä juttu on kerrottu SLL juhlakirjan sivuilla 192-201 ja lainattu V.K.Lehtorannan lehtijutusta.

 

JUkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossei isompia muutoksia suunnitelmiin tule, niin tarkoitus on ko. kentällä tämän vuoden aikana vierailla. Jos sattuu näkymään tuon väristä rahtikasia, niin voin pokkarilla huitaista epätarkan otoksen.

 

...mutta kuten tuossa ylempänä jo sanottiinkin, niin taitaa olla jo myöhäistä. :(

Itse kävin Guayaquilin kentällä kolmeen otteeseen pari vuotta sitten, mutta enpä tiennyt tällaisesta historipläjäyksestä mitään! Mutta toisaalta olivat turvamiehet kovin tiukkoja ehdottomaan kuvauskieltoon muutenkin, joten aika vaikeaa olisi voinut olla kuvan saaminen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ismo Tervosen erinomaisessa kirjassa Kar-Air, Tilauslentoliikenteen edelläkävijä 1957-1980, selostetaan myös Sperairin, Finlanticin ja Sir Airin historia. Romu Hotellinkin tarina kerrotaan.

 

ISBN: 952-5026-40-X  (kust. Apali)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta lähteenäni käyttämässä jutussa ei ihan suoraan ole, että montako miestä Kar-Airin koneissa oli, mutta olettaisin näin, koska mainitaan, että muualla käytössä olleesta tavasta poiketen Finnairilla oli mekaanikon sijasta kolmantena "second officer" (S/O) ohjaamossa. Finnair teki historiaa lentämällä ensimmäisenä valtameren (Atlantin) yli 21.10.1969 (AY-101) ilman koulutettua navigaattoria kolminkertaisen inertian avulla. Ennen tätä edelsi ja seurasi joskus loukkaaviakin kannanottoja mm. pitkän matkan navigointiin tottuneiden Kar-Airilaisten taholta. Inertian valintaan päädyttiin pitkien neuvottelujen kautta, joita kävivät pääjohtaja Korhonen, Carl Stude, Olli Puhakka, Jussi Leiviskä ja Jarl Arnkill. Punnittiin tarjoin Loranin etuja ja haittoja sekä verrattiin sitä kalliimpaan inertiaan. Korhonen kannatti Lorania, koska se oli halvempi. Arnkill kertoi inertian olevan tulevaisuuden järjestelmä, ja lopulta Korhonen taipui valitsemaan inertian, vaikka se oli kalliimpi ratkaisu. Tämä ratkaisu tehtiin luultavasti vuonna 1967. Inertialaitteet olivat tyyppiä AC Electronics Carouselle IV. Tämä juttu on kerrottu SLL juhlakirjan sivuilla 192-201 ja lainattu V.K.Lehtorannan lehtijutusta.

 

JUkka

 

Kiitokset mielenkiintoisesta tiedosta Jukka. Noita Carousellen INS-laitteita, ehkä jotain uudempaa versiota, on yhä edelleen käytössä vanhemmassa kalustossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aargh, nytpä pisti Toivasen Ilkka vanhalle tipan silmäkulmaan, tulipa oikein nostalginen olo.

Varsinkaan tuosta kopterista en ole yhtään värikuvaa nähnyt netissä, jossain lapsuudenkodin syövereissä niitä on kai muutama diakuvina.

 

Suurkiitokset vanhojen lehtijuttujen postauksista!  :)

 

 

------

 

Jos nyt en ihan väärin muista, niin Spearair operoi noita lentoja 3 hengen cockpitilla (capt/co-pil/nav). Kerran lentelin Malaga-Helsinki-välin navigattorin paikalla, kun koneessa ei muualla ollut tilaa, edes jumpseateilla. Oli 5-vuotiaalle unohtumaton elämys.  :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin mukana ohjaamossa yhdella Spearairin Mallorcan lennolla ylimääräisenä mieheistön jäsenenä (observerina). Ohjaamomiehistön muodostivat päällikkö, perämies ja teknikko. Teknikon työpiste oli lentäijien takana styyrpurin puolella 90 asteen kulmassa lentääjiin nähden rintamasuunta koneen kylkeä kohti. Observeri istui päällikön takana.

 

Spearairin lentäjien univormuna oli sinivalkoruudullinen paita ja mustat housut. Takkina oli musta viitta, jossa oli punainen vuori. Lentäjät olivat kuin Taika-Jimejä pyörähdellessäänsä lennonneuvonnassa ja meteossa.

 

Mieleeni jäi erityisesti lennolla päällikkönä ollut Finnairin eläkeläinen kapteeni Sippola. Hänellä oli valkea nailonpaita ja kapea musta kravatti. Sippola kertoi, että hän ei suostu pukeutumaan viittaan.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen noista DC-6-koneista.. Täällä Vihdissä juttelin kerran pubissa vanhan miehen kanssa, joka sanoi lentäneensä ko. koneelle rahtia ympäri "maailman". Erityisesti hän puhui YK:n avustuslennoista Afrikkaan.. En vain ollut ilmailufriikki tuolloin, joten faktaa en "kovalevylleni" tallentanut.. Mahtaisiko olla kyse (60-luvulla) tästä yhtiöstä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen noista DC-6-koneista.. Täällä Vihdissä juttelin kerran pubissa vanhan miehen kanssa, joka sanoi lentäneensä ko. koneelle rahtia ympäri "maailman". Erityisesti hän puhui YK:n avustuslennoista Afrikkaan.. En vain ollut ilmailufriikki tuolloin, joten faktaa en "kovalevylleni" tallentanut.. Mahtaisiko olla kyse (60-luvulla) tästä yhtiöstä ?

Tuskin Spearair, paljon todennäköisimmin kyseessä on ollut Kar-Air. Siis jos kysymys on kotimaisista yhtiöistä. Biafran sodan aikoihin Nigeriaan lennettiin lukuisia avustuslentoja myös DC-6 kalustolla. Kalusto oli eritäin kirjavaa ja tuli eri puolilta maapalloa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joukko erilaisten avustusjärjestöjen DC-6 ja Super Constellation lentokoneita lensi Sao Tomelta käsin Biafran avustuslentoja. Kar-Airin DC-6 otti osaa näihin lentoihin 60 luvun lopulla. Sotatoimialueelle lennettiin öisin ja rahti purettiin koneista hyvin nopeasti.

 

Kar-Air lensi myös seuramatkalentoja DC-6 koneilla maapallon eri puolille.

 

Yksi erikoisimmista operaatioista oli DC-6 miehistön vuokraaminen salaiseen tehtävään sveitsiläiselle Balairille. He lensivät DC-6:lla kultaharkkoja saarretusta Etelä-Afrikasta. Mitähän Kekkonen olisi sanonut, jos olisi saanut tietää?

 

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän Kekkonen olisi sanonut, jos olisi saanut tietää?

 

   

 

Eikös tuo tavannut sanoa, että saatanan tunarit ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heippa Antti,

 

On minulla kaksi lennon aikana ohjaamosta otettua diapositiivia. Toisessa tosin poseeraan itse flight engineerin pallilla. Minulla ei valitettavasti ole skanneria mutta eiköhän ne jotenkin saada näytteille.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuipa vanhoja ilmailulehtiä selatessa mielenkiintoinen ilmoitus silmään  ;)

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylen Teemalla pyöri viime vuoden puolella sarja, joka kertoi 70-luvusta populaarikulttuurin teemoin eli 70-luvun sekahaku. Osassa 9/12 muisteltiin Keihäsmatkojen historiaa parin firman entisen työntekijän voimin. Mainittiin jopa se, että firmalle oli tulossa kolmaskin kone, jolle oli varattu oma nimensäkin. Tein oikein mojovan tyhmyyden kun en muistanut kirjata sitä ehti ylös. En äkkipäätä löytänyt linkkiä olisiko ohjelma katsottavissa netissä. http://yle.fi/teema/dokumentit/historiadokumentti/id14293.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE:n Elävästä Arkistosta löytyy Keihäsen haastattelu sekä  n. 24 min. video "Seuramatka Mallorcalle".

Esim. hakusana "Seiväsmatkat". Lieneekö samaa materiaalia ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä tähän threadiin vähän informaatiopläjäystä. Jutuille on julkaisulupa Tekniikan Maailmasta, koska näitä lehtiä ei löydy enää välttämättä kuin suurimmista kirjastoista. Kiitän tästä kovasti TM:ää.

 

TM 18/1972:

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

 

OH-HIF, vuokrakone TM 6/1974:

<I><B>[ attachment removed ]</B></I>

 

 

Laitetaan tänne nyt sitten linkki, josta tuo jo bittitaivaaseen foorumilta päätynyt artikkeli löytyy.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Off-topiccina Kalevi Keihänen ajeli isolla Rambler amerikanraudalla.Jossain vanhoja lehtikuvia esitelleessä valokuvakirjassa Keihänen poseeraa autonsa vierellä, autoa ympäröi ohut Keihäsmatkat-nauha teipattuna. Ostin joskus ilmailumuseolta postikortin, jossa on Spearairin OH-SOB sivulta. Kuvaaja oli Nicky Scherrer syyskuussa 1973. Tuossa kortin näyte-kuva, se oli kustantajan sivulla merkitty "sold out".

 

http://okc.dmm.cz/foto_v/DP019.jpg 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
firmalle oli tulossa kolmaskin kone, jolle oli varattu oma nimensäkin. Tein oikein mojovan tyhmyyden kun en muistanut kirjata sitä ehti ylös.

 

Reissumies oli kolmannen koneen nimi.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auton merkki taisikin olla AMC (American Motors Corporation)

AMC:ltä oli kaksikin autoa:  sporttiauto Javelin  ja normiperheauto Ambassadeur.  Molemmat olivat teipattu firman väreihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään