Guest mcola727

Spearair tietoa kenelläkään?

463 viestiä aiheessa

Suomen Ilmailumuseosta tuli ihan puskista kysymys, että saako joskus lahjoittamani Spearairin lentoliput liittää Ilmailumuseon Finna-tietokantaan (https://ilmailumuseo.finna.fi/). Museon kokoelmissa ei kuulemma ollut yhtään Spearairin lentolippua. No totta kai minun puolestani saa.

Se vei muistot vähemmän tunnettuun Spearair-toimintaan, joka oli jäänyt minultakin jo lähes unholaan. Kesällä 1973 Spearair teki alihankintana lentoja islantilaiselle Flugfélag Íslands-lentoyhtiölle (Icelandair). Tämä lensi kahdella B727-koneella mm. väliä FRA-KEF-FRA, mutta kapasiteetista oli pulaa. Spearair tarjosi lentopalvelujaan islantilaisille.

Spearairin ja Keihäsmatkojen myyntihenkilöt keksivät käyttöä legille HEL-FRA-HEL. Ruvetaan tuomaan saksalaisia turisteja Suomen suveen! Keihäsmatkojen puolelta järjestettiin saksalaisille ohjelmaa ja retkiä. Kuitenkin HEL-FRA-HEL väliä lennettiin ei-niin-täysillä koneilla. Niinpä Spearairin henkilökunnalla oli mahdollisuus saada vapaalippuja (Service II, Space Available) HEL-FRA-HEL. Lennot olivat lauantaisin. DEP HEL aikaisin aamulla. ARR HEL myöhään illalla. Päivän aikana DC-8 heitti keikan FRA-KEF-FRA, lastina islantilaisia ja saksalaisia matkustajia.

Käytin tilaisuutta hyväkseni. Kuumana 1973 kesänä kävimme muutaman kerran vaimoni kanssa Frankfurtissa. Sachsenhausenin Bierstubet ja Apfelwein-mestat tuli tutkittua. Vanhassa Henninger Turmissa tuli käytyä.

Toinen vähemmän tunnettu asia on, että Spearair lensi myös muutamia hadž-lentoja. Nämä olivatkin henkilökunnan mukaan aikamoisia trippejä. Monet muslimit olivat lentokoneessa ensimmäistä kerran elämässään, ja meno oli sen mukaista.

Ja lensivät Spearairin koneet joskus Kanadan Thunder Bayhin suomalaisia serkkujaan sukuloimaan.

5fd3caea034c0_SpearairHEL-FRA-HEL.thumb.jpg.3d242cf0c4ada8180da88cc8d4c431ca.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

55 minuuttia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

3. pientä lukumäärää ilmaisemassa: noin kaksi, kaksi kolme; muutama, joku (harva), jokunen :P

Voihan pari joillakin olla kolme, mutta silloin viilaaminen menee polygamian puolelle.

Rodney :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22.6.2014 at 20.44, Tommi Hinkka kirjoitti:

Keihäsen Spearair omisti Cessna A185E:n OH-CFH. Onko tämä sama kone, joka kipattiin Lempäälän Sääksjärveen? Tapauksessa Keihänen melkein hukkui, kun ei osannut uida. Pitkistä hiuksista oli kuulemma pidetty pinnalla. Uoska osti ko. koneen Lentotoimeen varmaankin Keihäsen konkurssin jälkeen (vai sen kaputin jälkeen?). Asia kiinnostaa sikäli, että olin pikkupoikana mukana, kun kuljimme lennätysreissuilla ko. koneella. Tietääkö joku tuosta Sääksjärven kaputista enemmän?

http://images.uncyc.org/fi/thumb/3/3a/Www.turunsanomat.fi.jpg/180px-Www.turunsanomat.fi.jpg

Tomppa

 

Vanhan ketjun vaanhan postaukseen pieni random-jatko, kun sattui muualla sattumalta silmiin myös jo useamman vuoden takaa toimittajalegenda Matti Pitkon kolumni, jossa hän omakohtaisesti sivuaa todnäk juuri tuota kippiä.
https://www.aamulehti.fi/kolumnit/art-2000007478355.html
 

Lainaa

---
Itse olin ehkä elämäni pahimmassa loukossa, kun matkailukuningas
Kalevi Keihäsen Sexavion-lentokone putosi Sääksjärveen aamuyöllä 1. elokuuta 1971.

 

Olin juttumatkalla Tapparan leiriltä Vierumäeltä Keihäsen tiluksille Kihniöön, mutta polttoaine alkoi loppua. Härmälän lentokentällä oli sumua, joten ohjaaja päätti laskeutua Sääksjärveen, sillä koneessa oli myös kellukkeet.

Koneen pyörät jäivät lentokoneen alle, jolloin kone kiepsahti katolleen ja vajosi järveen.

Emme päässeet ulos koneesta, ilma loppui, viimeinen vetoni keuhkoihin ja sitten meni taju. Sääksjärven asukkaat soutivat paikalle pelastavina enkeleinä. Heidän ansiostaan tässä kirjoitellaan.
---

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Säikeen otsikon mukaisesti voi kysyä, onks tietoo? Iltalehden mukaan ainakin Jukka Laksilla on.

Rodney

P.S. Ja näyttää kirjahyllyssä olevan liuta ilmailukirjojakin.

"Jukka löysi pullon Kihniön Kipakkaa, jota sai vain Keihäsmatkojen lennoilta 1970-luvulla

Korkkaamaton pullo Kihniön Kipakkaa on pala suomalaista matkailuhistoriaa, mutta eteenpäin sitä ei voi myydä."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/99bd92f8-3fe7-46f8-9876-b98088e1b5f1

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan vee! Mitä jos henkilö myisi vain historiallisen pullon? Mie voisin ainakin ostaa.Ei se mitään myrkkyä ole. Tiedän tehtailija Jorge Perello Serran. Esitäpä hintapyyntä niin keskustellaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
26 minuuttia sitten, Pekka Suuronen kirjoitti:

Ei se mitään myrkkyä ole.

Ei. Olemmehan, Pekka, vielä hengissä. Ikääntyessään Kihniön Kipakan ainoa mahdollisuus on tulla paremmaksi. Pahemmaksihan se ei voi tulla!

Rodney :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HS 50 vuotta sitten-palstalla oli tänään uutinen Spearairin Suomen Pankilta saamasta luvasta ottaa valuuttaluotto.

Rodney

"Spear-Air sai luvan 12 mmk:n valuutalle

SUOMEN PANKKI on antanut Spear-Air-lentoyhtiötä varten luvan valuuttaluoton ottamiseen. Päätös tuli Keihäsmatkojen johdolle tiistaina.

Aikaisemmat anomukset valuuttaluoton hankkimisesta tyrmättiin, mutta nyt, lisäselvityksen jälkeen, päätös oli myönteinen.

11.213.200 Sveitsin frangin suuruisella luotollaan (yli 12 mmk) Spear-Air hankkii amerikkalaiselta yhtiöltä kaksi käytettyä DC-8 konetta ja kustantaa niiden miehistön koulutuksen."

https://www.hs.fi/historia/art-2000008809349.html

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakiessani edellistä uutista verkkolehdestä huomasin, että HS 50 vuotta sitten 30.12.1971 palstalla oli ollut uutinen Spearairin toiminnan aloittamisesta.

Rodney

"Keihäsen lentoyhtiö aloittaa lokakuussa

SPEAR-AIR, uusi suomalainen tilauslentoyhtiö, aloittaa toimintansa lokakuussa. Näin lupaa yhtiön toimitusjohtaja Kalevi Keihänen.

Hän vakuuttaa, että ministeriö saa vaatimansa lisäselvitykset. Itse lupa-anomukseen ministeriö on suhtautunut myönteisesti.

– –

Spear-Air perustettiin viime kesänä ja sen osakkaina matkatoimistonjohtaja Kalevi Keihäsen ohella ovat hänen vaimonsa ja lehdenkustantaja Urpo Lahtinen.

Yhtiön osakepääoma on 2 miljoonaa markkaa."
 
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan alunperin Spearairin  osakepääoma oli vaivaiset 2.000 markkaa (saattoi olla sen aikainen minimi). Tuota valuuttalainaa on saatettu käyttää osakepääoman korottamiseen.

Mainittakoon, että alkuvaiheissa yhtiön nimi todella kirjoitettiin väliviivan kanssa, mutta ei enää noin 1972 alusta lähtien.

Hesari näyttää korjanneen uutistaan. Koneita ei ostettu suoraan National Airlinesilta, vaan välittäjältä (broker) nimeltä Boreas International. Tämä on tavanomainen käytäntö, sillä välittäjällä on mahdollisuus järjestää rahoitus ja luototus paikallisista lähteistä. Toki National oli koneiden viimeinen  käyttäjä USA:ssa ennen niiden tuloa Suomeen.

PanAm nielaisi National Airlinesin 1980, mutta kukistui itse 1991. Floridaan on syntynyt uusi National Airlines, jonka hub on Orlandossa. Call sign on National Cargo, mutta yhtiö kertoo lentävänsä myös matkustajalentoja charter-pohjalta. Nettisivuilla yhtiö kertoo operoivansa kuutta B747-BFC-, yhtä B757-200- (VIP-sisustuksella) ja yhtä A330-200-konetta.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Pekka Suuronen kirjoitti:

Tuota valuuttalainaa on saatettu käyttää osakepääoman korottamiseen.

Nuo uutiset tulivat tähän ketjuun käänteisessä järjestyksessä. Yhtiön osakepääomaksi uutisoitiin kaksi miljoonaa 30.12.1971 ja valuuttalainan luvasta uutisoitiin 31.5.1972. Eli valuuttalainaa ei käytetty alkuperäiseen kahden miljoonan osakepääomaan, jos se oli maksettu jo edellisenä vuonna.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HS 50 vuotta sitten 3.9.1972 palstalla on uutinen Spearairista ja sen tulevasta ensilennosta syyskuun viimeisenä perjantaina kohteena Beirut. Niin on maailma muuttunut 50 vuodessa. Beirutiin ei varmaan ole lennetty lomalentoja mistään vuosikymmeniin!

Rodney

"Suomeen tehtiin uusi lentoyhtiö

Toimitusjohtaja Kalevi Keihänen lennättää esikoisen, 189-paikkaisen DC-8:n pienoismallia. Kun Finnair ristii suurkoneensa kansallisten nimimiehien mukaan Jean Sibeliukseksi tai Paavo Nurmeksi, Spearair nimittää koneensa reteesti Härmän Jätkäksi. Sisarkoneen nimeksi tulee Härmän Mimmi.

SUOMEN nuorimman lentoyhtiön puna-musta-valkoisin siivin liitelee 189 suomalaista lomailemaan Beirutiin syyskuun viimeisenä perjantaina.

Spearairin syntyminen merkitsee Finnairille uuden charter-lennoista kilpailevan yrityksen syntymistä ja yhden melko suuren asiakkaan menetystä. Lomailijoille se lupailee mahdollisia seuramatkojen hintojen laskua."

 

https://www.hs.fi/historia/art-2000009027630.html

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

R.I.P., Kalevi! Onneksi sinun ei tarvinnut nähdä korona-aikoja eikä polttoaineen kallistumista. Eikä koneiden uusimista, sillä DC8-32:lla ei olisi enää mahdollisuutta lentää Euroopassa (eikä kannattavaa muutenkaan). Maailmassa on wikin mukaan enää 7 lentävää kahdeksikkoa (tilanne 5/2021): 5 rahtikonetta Afrikassa ja Etelä-Amerikassa), yksi avustustehtävissä (Samaritan's Purse, DC-8-72 CF) ja NASAn "lentävä laboratorio" DC8-72.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilta-Sanomat eilen, "50 vuotta sitten"

Keihäsen koneesta tuli Härmän Jätkä

Lukijoita ei taida heilauttaa Norjan EEC-yhteisölle antama napakka EI kansanäänestyksessä. Se sijaan Kalevi Keihäsen nousu siiville on päivän lukujuttu:    -  -  -

Keihäsmatkojen käytettynä hankkima  DC-8-32 oli Bahamalla kastettu Härmän Jätkäksi:

Viitisen vuotta sitten istui Helsingin lentoaseman ravintolassa mies, joka tuijotteli suurta etelänmatkustajia täyteen pakattua konetta kiitoradan päässä ja huokaisi:

- Joskus tuollaisen kyljessä lukee Keihäsmatkat.

Eilen isäntä ja renki vihdoin tulivat lopullisesti sinuiksi. Tyylikkäästi liukui puna-musta-valkoiseksi Helsingin lentoaseman kiitorataa suuren vastaanottajakaartin ihailtavaksi. Ja sylkäisi uumenistaan suu messingillä nauravan isäntänsä toimitusjohtaja Kalevi Keihäsen.

- - -

Kirjoittajan huomautus: En muista varmaksi, oliko Kalevi Keihänen Keihäsmatkojen toimitusjohtaja vai oliko Tuovi Keihänen?  Spearairin tj kuitenkin oli DI Tuomo "Penna" Tervo. Laitan nostalgiamielessä tähän kuvan "isännästä ja rengistä". Kuva on mahdollisesti Miamista ennen siirtolentoa Suomeen. Kuvan ottaja tuntematon.

Kalevi Miami.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Suuronen
typoja
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö Keihäsmatkojen toimitusjohtajana jo tuossa vaiheessa ollut Veikko Pajunen?

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
tarkennus "Keihäsmatkojen"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomien mukaan kai Veikko Pajunen aloitti Keihäsmatkojen toimitusjohtajana elokuussa 1973. Keihäsmatkat matkatoimisto rekisteröitiin 1.9.1972, ensimmäinen toimitusjohtaja Kalevi Keihänen.  Vuoteen 1972 asti toimittiin henkilökohtaisena yrityksenä.

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Simo Lallukka kirjoitti:

Helsingin Sanomien mukaan kai Veikko Pajunen aloitti Keihäsmatkojen toimitusjohtajana elokuussa 1973. Keihäsmatkat matkatoimisto rekisteröitiin 1.9.1972, ensimmäinen toimitusjohtaja Kalevi Keihänen.  Vuoteen 1972 asti toimittiin henkilökohtaisena yrityksenä.

Kiitos Simo. Pääjohtaja on eri asia kuin osakeyhtiölain mukainen toimitusjohtaja, Kalevi Keihänen kai ajatteli hankkivansa "talliinsa" kansanedustajan (Pajunen oli SDP:n kansanedustaja 1972-1979). Hän tuli kuitenkin toisiin ajatuksiin konkurssien jälkeen:

Seura, 17.5.1974: " Kalevi Keihänen: Jumalauta... Pajunen on kylmä mies... On siinä mulla sosialisti... kansanedustaja... mua naurattaa tää." 

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Suuronen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikko Pajunen olikin nimitetty Keihäsyhtiöiden pääjohtajaksi elokuussa 1973 lehden jälkikäteisjutun (5.4.1975)  mukaan.  Syyskuun 1973 lehti sanoi Pajusen titteliksi Keihäsmatkojen toimitusjohtaja. 23.5. 1974 lehti sanoi yhdessä kohtaa toimitusjohtaja-pääjohtaja ja toisessa kohtaa toimitusjohtaja. Ehkä Pajunen oli pääjohtaja(?).      

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Simo Lallukka kirjoitti:

Ehkä Pajunen oli pääjohtaja(?).

Onneksi ei kuitenkaan pääohjaaja!

Rodney :cool:

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Marskin saattomies"...

Lentokapteeni ja kapteeni Mauri Maunula, on 101 vee. Näin kirjoitti Iltalehti Plus 6.12.2022:

Lainaa

Kapteeni Mauri Maunula, 101, saattoi Mannerheimin arkun kotimaahan. Maunulan arkistoissa on ennen julkaisemattomia kuvia marsalkan viimeisestä lennosta Sveitsistä Suomeen. Ne nähdään nyt

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cff975a9-e356-4716-89e8-2cf2699d8b86

Valitettavasti juttu on maksumuurin takana. Mauri Maunula elää Helsingin Paloheinässä. Hän on eräs Spearairin lentokapteeneista. 

Olen joskus ollut Maukan kyydissä ohjaamon jumpseatilla. Kiitos Maukalle lennosta ja rispektiä pitkästä iästä!!!

 

 

 

 

 

 

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Pekka Suuronen kirjoitti:

"Marskin saattomies"

Sain tänään viimeiset Black Friday alesta tilaamistani 58 ilmailukirjasta. Yksi niistä on Ilmailu-lehden 1951-1952 jälkisidos, jossa on helmikuun 1951 numerossa artikkeli lennosta.

Rodney

6398ebde2d6f6_Ilmailu1951-2.thumb.jpeg.138cb4318c3ccab1c64e94dae287da49.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo
11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IL Teema, Jatkosota ilmassa (ei julkaisupäivämäärää, mutta ostettu 05/2023).

Ss. 22-23: Kyösti Karhila (1921-2009)  oli mm. Spearairin kapteeni. Hän lensi alkuun "sussuilla" eli Curtiss-Hawk 75A-koneilla. Hän saavutti tyypillä 13 1/4 ilmavoittoa (wikipedia).  Myöhemmin Kyösti sai alleen "Mersun". Ilmavoittotili kohosi 32+:aan, Lehdessä yksi valokuva vuodelta 1944.

 

 

 

 

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HS 50 vuotta sitten osiossa on tänään juttu Keihäsestä ja Spearairista.

Rodney

 

Keihänen, Cassius ja Callas

Suomesta tulee matkailumaa, sanoo Keihänen.

Kalevi Keihästä naurattaa. Kaukana taustalla ovat hänen kaksi suurkonettaan parhaillaan hyvässä hoidossa, puolivuositarkastuksessa. Aivan toimitusjohtajan takana oleva pienkone on henkilökunnan vapaa-ajan viettoa varten. Keihäsen koko henkilökunta on sangen menevän tuntuista väkeä."

https://www.hs.fi/historia/art-2000009586949.html

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Hesarin nostalgiapalanen (50 vuotta sitten) on kyllä niin Kalevia (kunniansa kukkuloilla) että!

"Kuule, nää on niin suuria systeemeitä. Et sä näitä tajua." (Historia osoittaa, ettei tainnut tajuta Kalevi itsekään.)

"...toimitusjohtajan takana oleva pienkone on henkilökunnan vapaa-ajan viettoa varten." Todellisuudessa koneen haltija oli Spearairin Lentokerho ry. Koulukoneen OH-SCS hän ikään kuin omi itselleen. Koneen loppukohtalo oli karu.

https://www.flightforum.fi/topic/28593-spearair-tietoa-kenelläkään/?page=10#comment-732278

Lentokerhon polkaisi pystyyn silloinen huoltopäällikkö Esa Passila (insinööri, ilmailupersoona, lentokoneiden entisöijä, myöhemmin lentokapteeni(arvonimi), Harmon patsaan saaja jne. jne.) Jäseniä lentokerhoon ilmoittautui noin 20, joista muistaakseni 17 suoritti "aa-kakkosen" lupakirjan (vastaa nykyistä PPL-SEL).

https://www.ilmailuliitto.fi/ilmailu-lehti/esa-passila-pelastaa-museokoneita/

Jutussa mainitut HEL-FRA-HEL ja FRA-KEF-FRA sarjat toteutuivat. Muistaakseni kyse oli Icelandairin kuljetuskapasiteetin paikkaamisesta, lähinnä saksalaisten viemisestä Islantiin. Kerran pääsin kiilaaman itseni ja vaimoni Islantiin, "savujen saarelle", muka lohestamaan. Lohestaminen ei onnistunut, mutta pääsimmepä käymään Heimayin yhä kuumuutta hohkavalle saarelle.

Suunniteltu saksalaisten tuominen Suomeen ei onnistunut ihan niin hyvin, joten koneet lensivät puolityhjinä. Siksi pääsin käymään useaan kertaan Frankfurtissa hikisenä kesänä 1973 vaimoni kanssa.

https://www.flightforum.fi/topic/28593-spearair-tietoa-kenelläkään/?page=18#comment-981067

https://www.flightforum.fi/topic/28593-spearair-tietoa-kenelläkään/?page=10#comment-738481  

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Suuronen
Lisätty muistelo "Puukot pois"
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään