Lauri Tarkkonen

Saab vaikeuksissa Shetlannin saarilla.

5 viestiä aiheessa

Virallinen AAIB:n tiedote: http://www.aaib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=/S1-2015%20G-LGNO%20v2.pdf

 

Kuten Daily Mirror selosti, ohjaajat luulivat autopilotin kytkeytyneen irti salaman iskiessä koneeseen, mutta se olikin edelleen päällä ja reagoi ohjaajan sauva-taakse-yrityksiin trimmaamalla konetta yhä enemmän nokka alas. Tämä jatkui, kunnes lentotietomittausjärjestelmän häiriö sai autopilotin kytkeytymään oikeasti irti.

 

(Tarinaa lukiessani tulee mieleen että tämä tapaus näyttäisi olleen eräänlainen "peilikuva" KarAirin A300-incidentistä (noin v. 1989). Siinähän ohjaaja työnsi ja autopilotti trimmasi nokkaa ylös lähes sakkaukseen asti.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virallinen AAIB:n tiedote: http://www.aaib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=/S1-2015%20G-LGNO%20v2.pdf

 

Kuten Daily Mirror selosti, ohjaajat luulivat autopilotin kytkeytyneen irti salaman iskiessä koneeseen, mutta se olikin edelleen päällä ja reagoi ohjaajan sauva-taakse-yrityksiin trimmaamalla konetta yhä enemmän nokka alas. Tämä jatkui, kunnes lentotietomittausjärjestelmän häiriö sai autopilotin kytkeytymään oikeasti irti.

 

(Tarinaa lukiessani tulee mieleen että tämä tapaus näyttäisi olleen eräänlainen "peilikuva" KarAirin A300-incidentistä (noin v. 1989). Siinähän ohjaaja työnsi ja autopilotti trimmasi nokkaa ylös lähes sakkaukseen asti.)

 

Siis mitä? sauvaa taakse ja kone trimmaa nokkaa alas? Miksi minun logiikkani sanoo että jos tuossa tilanteessa johonkin trimmattaisiin niin ylös? Mikä järki siinä on että jos pilotti epätoivoisesti koittaa tikkua vetää taakse joka normaalisti nostaa nokkaa, yhtäkkiä autopilotti päällä trimmaakin sitä alaspäin? Mikä ihmeen logiikka tuossa nyt on? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis mitä? sauvaa taakse ja kone trimmaa nokkaa alas? Miksi minun logiikkani sanoo että jos tuossa tilanteessa johonkin trimmattaisiin niin ylös? Mikä järki siinä on että jos pilotti epätoivoisesti koittaa tikkua vetää taakse joka normaalisti nostaa nokkaa, yhtäkkiä autopilotti päällä trimmaakin sitä alaspäin? Mikä ihmeen logiikka tuossa nyt on? :o

 

Rapsastahan se selviää. Autopilotin oli käsketty säilyttää korkeus kun pilotit alkoivat kiskoa lisää korkeutta. Autopilotti pyrki palauttamaan käsketyn lentokorkeuden trimmaamalla nokkaa alaspäin.

 

Englanniksi sanottuna:

"If the pilot tries to move the control column while the autopilot is engaged the pilot can overpower the autopilot servo, but the autopilot remains engaged and opposing elevator trim may result. For example, if altitude tracking mode is engaged and the pilot pulls the column aft, the pilot will feel a higher force than if the mode were not engaged, and the autopilot will trim nose-down to regain the selected altitude."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään