Ilkka Mäkelä

Pipistrel Alpha Electro, sähkökäyttöinen koulukone laskukierroslentämiseen

12 viestiä aiheessa

Pipistrel on kertonut Aero 2015-näyttelyn yhteydessä sähkökäyttöisen koulukoneprojektinsa, joka on nimetty Alpha Electroksi, olevan nyt valmis markkinoille. Koneen toiminta-aika on tunnin verran puolen tunnin reservillä. Alpha Electroa ei ole tarkoitettu matkalentokoneeksi vaan koulukoneeksi kiertämään laskukierroksessa läpilaskuja tehden, ja alhaiset käyttökustannukset varmaankin kiinnostavat lentokouluja. Koneen 6 akkua voidaan vaihtaa toisiin, ladattuihin akkuihin 5 minuutissa ja lataus täyteen lataustilaan vie 45 minuuttia. - Kone on käytännössä identtinen yhtiön Alpha Trainerin kanssa, joten jos lentokoululla on molempia versioita, oppilaat voivat vähällä opettelulla siirtyä polttomoottorisesta sähkökäyttöiseen ja päinvastoin. Mielenkiintoinen on myös potkuriratkaisu, jonka avulla koneen akkujen kerrotaan latautuvan silloin, kun kone on laskeutumassa alaspäin. Hintaluokka on "alle 100000 euroa".

 

During a pre-show news conference on Tuesday, Pipistrel chief engineer Tine Tomazic said the airplane, which can fly up to an hour with a half-hour reserve, is designed for a single function -- to be flown in the pattern, doing touch-and-goes. The low hourly operating costs of the Electro will make it a compelling choice for flight schools, Tomazic said. The six batteries can be swapped out in five minutes, and a full recharge takes about 45 minutes.

 

The airplane also features a custom-built propeller that helps return energy to the battery every time the airplane descends. It's for sale at a price of just under 100,000 euros.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Pipistrel-Introduces-Alpha-Electro-223852-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...alhaiset käyttökustannukset varmaankin kiinnostavat lentokouluja.

 

Mitenköhän tuo melu? Sekin lienee alhaisempi ainakin jonkin verran. Toimisi myös osin rakennetulla Malmilla (jos kohta olen sitä mieltä että Malmille ei tule rakentaa asuntoja yhtään). Olisiko tässä buustia yleisilmailun uuteen kasvuun?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pipistrelillä oli tarkoitus lentää Alpha Electrolla Englannin kanaalin yli eilen, 7.7. ja myös palata takaisin ilman välilatausta. Pipistrel väittää kuitenkin nyt, että kilpailija Airbus haluaa hinnalla millä hyvänsä olla ensimmäinen E-Fan-koneellaan ja Airbus esti Pipistrelin yrityksen saamalla Pipistrelin moottoritoimittajan, Siemensin, katkaisemaan Pipistrelin moottorinkäyttösopimuksen, mikä torpedoi Alpha Electron yrityksen epäreilulla tavalla  :thmbdn:

 

Yesterday, we presented a story about the Airbus E-Fan airplane making plans to be the first to cross the English Channel and return un-recharged. But Michael Coates, the Master Distributor for Pipistrel, USA, says that the aerospace giant used its clout from preventing the smaller company from achieving that historic milestone on Tuesday, July 7. In a communication sent to Aero-News, Coates says that "bad sportsmanship displayed by Siemens and Airbus" led to the cancelation of that attempt, and "I have no other alternative than to let you know what is happening behind the scenes to stop the Pipistrel's French dealer Finesse Max's historic attempt and aviation adventure."

 

http://www.aero-news.net/aNNTicker.cfm?do=main.textpost&id=f686de49-4269-49e9-919a-4aa256e19cc0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin paljon kuin E-Fanista ja koko projektista pidänkin (lentäähän kone täällä kotipaikallani, tai tarkasti ottaen tuossa vieressä Royanissa), on tämä viimeinen käänne Kanaalilennon suhteen todella ikävä, eikä osoita hyvää urheiluhenkeä.

 

Lisää näissä linkeissä:

 

http://www.tiedetuubi.fi/tekniikka/kanaalin-ylilento-sahkolla-lahestyy-konevalmistajat-sotajalalla

 

http://www.pipistrel.si/news/electric-crosschannel-flight-official-statement/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedetuubin toimittajalta unohtunut tarkistaa tarkemmat tiedot Pipistrelistä. Tehtaan kotisivuilla sanotaan varsin selvästi että kyseessä on Slovenialainen firma, ei Tsekkiläinen.

Muuten olen sitä mieltä että varsin raukkamaista ja lapsellista itkupotku raivoa Siemensin ja Airbusin taholta tuo moottorin käytön kieltäminen. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin sähkökäyttöinen E-Fan ylitti Englannin kanaalin perjantaina, mutta taisi silti käydä niin, ettei Airbus ehtinyt ensimmäiseksi, vaan ranskalainen pilotti Hugues Duval ehti lentää kanaalin yli jo torstai-iltana Cri-Cri Cristaline-koneellaan, jossa on kaksi sähkömoottoria.

 

Just as Airbus was completing plans for its successful crossing of the English Channel in an electric airplane Thursday, it appears as though it got beat to the punch by French pilot Hugues Duval flying an electric powered CRI-CRI Cristaline twin. Duval completed the flight Thursday evening, even though authorities attempted to block it, according to Pipistrel's Ivo Bocarol. Airbus completed the Channel crossing in its two-motor E-Fan early Friday morning, flying eastbound from the U.K. to France. Airbus was nearly trumped by Pipistrel's Alpha Electro, a single-engine airplane, but Siemens, which provides the Electro's engine, intervened and yanked support for the project. Duval's plans were evidently carried out in secret and he launched late Thursday evening.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Did-Duwal-Beat-Airbus-Across-the-Channel-224410-1.html

 

Telegraph-lehden artikkeli sanoo asian suoraan niin, että Airbus hävisi Duvalille:

 

A French pilot in a tiny one-seater plane has beaten aviation giant Airbus in the race to fly an electric-powered plane across the English Channel, pipping them to the post by a matter of hours.

 

In a contest calling to mind the early days of aviation, Hugues Duval flew from Calais, France to England and back in a Cri Cri plane on Thursday night, hours before Airbus' planned flight of the E-Fan 2.0 prototype in the opposite direction.

 

http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/industry/engineering/11729838/Airbus-E-Fan-2.0-set-to-recreate-aviation-history-with-cross-Channel-flight-only-this-time-its-electric.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin sähkökäyttöinen E-Fan ylitti Englannin kanaalin perjantaina, mutta taisi silti käydä niin, ettei Airbus ehtinyt ensimmäiseksi, vaan ranskalainen pilotti Hugues Duval ehti lentää kanaalin yli jo torstai-iltana Cri-Cri Cristaline-koneellaan, jossa on kaksi sähkömoottoria.

 

Aivan mahtavaa!  ;D:thmbup:

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään kun on riittävästi muisteltu, niin on käynyt ilmi, että itse asiassa Englannin kanaalin yli on jo 34 vuotta sitten lentänyt sähkökäyttöinen "Solar Challenger"  ;D

 

the Solar Challenger stayed in the air for five hours and 23 minutes and covered 163 miles on a flight from Pontois-Cormeilles Aerodrome, north of Paris, to RAF Manston in the U.K. That flight happened almost 34 years to the day (July 7, 1981) before the dust-up over bragging rights for the conquering of the Channel erupted between Airbus and two other cross-channel efforts.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/First-Electric-Powered-Channel-Flight-Was-34-Years-Ago-224415-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ensimmäinen sähkölentokone suoritti tänään ensilentonsa Malmilta.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ilmailuhistoriaa-suomen-ensimmainen-sahkomoottorikone-nousee-pian-ilmaan/7013298#gs.k_UXO1A

https://www.ilmailuliitto.fi/ilmailu-lehti/valahdys-lentamisen-tulevaisuudesta/

Lainaa

Malmin lentoasemalla koettiin tänään sykähdyttävä hetki, kun Suomen ensimmäinen sähkölentokone suoritti ensilentonsa.

– Vanha sanonta historian siipien havinasta saattaa istua hyvinkin tähän päivään, kansanedustaja Matti Vanhanen totesi puheessaan.

Helsingin Sähkölentokoneyhdistyksen Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokone saapui Malmin lentoasemalle kesäkuussa. Kesän aikana on tehty turvallisuus- ja muita valmisteluja sekä koelentoja.

Ensilentoa olivat juhlistamassa Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki, Fortumin teknologiajohtaja Heli Antila, Slovenian kunniakonsuli Irmeli Rytkönen sekä Yhdistyksen jäsen ja kansanedustaja Matti Vanhanen. Tilaisuudessa koneen lentäjä Jussi Frisk kuvaili kokemuksiaan lentämisestä sähkökoneella, ennen lähtöään ensilennolle. Koneen palattua takaisin kentälle, sitä tervehdittiin raikuvin aplodein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on sitten maisteltu tyyppejä PIAE-sähkölentokoneesta! Pitkäsiipisenä ja kuusisataakiloisena se tuntui käteen rauhallisen säyseältä vaikka liukas peli onkin. Startissa ei paljon jalkaa tarvita, mutta kaarroissa kylläkin. Sakkaus on Ikarusmaisen kiltti: koneen saa helposti jäämään nokka koholle, jolloin lähinnä variometri kertoo, että alaspäin tullaan. Se myös liitää aika mopumaisesti ja Nummelan korkeassa kierroksessa ei välttis tehoja tarvitse käyttää myötätuulen jälkeen. Käyttöproseduurit ja tarkastukset ovat suorastaan hölmistyttävän simppelit. Tuntui metkalta kääntää potkuria, kun ei ollut mitään puristuksia vastassa! Onhan siinä toki omat kikkansa, kuten se, että ennen voimapiirin kytkemistä tehovivun täytyy olla täysin takana - muuten moottori ei suostu pyörimään.
 

Eka lentoonlähtö tehdään työntämällä ensin tehovipu tappiin asti ja välittömästi vähentämällä 60kWattiin (laipat +15) varoen ajamasta potkurin kierroslukua liikaa punaiselle. Kone haluaa irrota ilman ronskeja vetoja (joita rullatessakin on syytä välttää, jottei raapisi pyrstöä). Puiden latvojen yläpuolella tehon vähennys rauhallisesti 40kW:iin ja laipat sisään. Paras nousu saavutetaan n. 130 km/h. Matkalento sujui n. 20kW asetuksella tai tällä tuplapokalla vähän päälle. Toiminta-aika näkyi näppärästi valvontamittarista ja laskukierros näkyi kuluttavan n. 10%/rundi. Läpäreissä uuteen nousuun riitti maltillinen tehonlisäys punaisen kierrosluvun rajoille. Perehdytysliikehdinnän ja kolmen läpärin jälkeen tein loppulaskun täysin +25 laipoin, jolloin flaperonit saivat koneen tuntumaan laiskahkon muljuvalta. Korkeutta se silti piti sinnikkäästi, joten mistään slam dunkista oli turha haaveilla.;)

Oikeastaan hankalinta taisi olla itsensä taittelu ohjaamoon; varsinkin siiven kohdalla oleva poikkipalkki muodosti kunnon niskajumppakohteen. Samaten kainalossa sijaitsevan laippavivun olisi suonut olevan vähän edempänä. Se, että koneen tavaratila rajoittui pariin pikkukoteloon kojetaulussa ja pilotin taskuihin oli akkukapasiteettia ajatellen aika ymmärrettävää…

Loppulausuma: 35 minuuttia silkkaa nautinnollista ilma-aikaa :):thmbup:

Muokattu: , käyttäjä: Juha Lampi
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään