Ilkka Mäkelä

Sähköä matkustajien laitteisiin ikkunoista aurinkopanelikalvon avulla

8 viestiä aiheessa

Sisustuksiin erikoistunut yhtiö B/E Aerospace on kehitellyt ohuet lentokoneiden ikkunoihin asennettavat "Solar Eclipse"-aurinkopanelikalvot, joiden avulla matkustajat saavat virtaa elektronisiin laitteisiinsa lennon aikana. Saapa nähdä, miten lentoyhtiöt ottavat ideasta kiinni. Ainakin tällä tavalla saattaa olla helpompi tuoda sähköä jokaiselle ikkunapenkille kuin vetämällä sähköliittymä joka penkkiin erikseen, etenkin jälkiasennuksena. Ongelmana on tietysti se, että kalvot tuottavat enimmillään vain 44 wattia, joten sitä tuskin saadaan jaettua useamman samalla istuinrivillä olevan matkustajan kesken. Idea on kuitenkin hyvä.

 

“The Solar Eclipse brings DC power directly to passengers where no power exists,” states B/E Aerospace in its brief to the judges of the Crystal Cabin Awards which awarded the Solar Eclipse the top prize in the Greener Cabin category. “Super efficient thin film solar cells integrated into the window shade convert the high-solar irradiation available at altitude into 8-44 watts of energy.”

 

As a result, B/E argues, Solar Eclipse avoids passengers suffering through what it calls “battery anxiety.”

 

http://skift.com/2015/04/17/this-eco-friendly-airplane-window-shade-could-be-your-smartphones-new-best-friend/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelmana on tietysti se, että kalvot tuottavat enimmillään vain 44 wattia, joten sitä tuskin saadaan jaettua useamman samalla istuinrivillä olevan matkustajan kesken. Idea on kuitenkin hyvä.

 

44W riittää viiteen maksimitehoiseen USB latausporttiin (5V / 1,5A), eikä monet laitteet edes hyödynnä täyttä tehoa. Toki tuo on vain huipputeho, ja välillä on paljon hämärämpää. Riittävän kokoisella puskuriakulla täydennettynä voisi olla käyttökelpoinen järjestelmä yhdelle penkkiriville.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllättävää ettei aiemmin ole kovasti puhuttu aurinkoenergian hyödyntämisestä lentokoneissa, kun tuota aurinkoa on kuitenkin aika usein tarjolla pilvien yläpuolella. Toisaalta tekniikka lienee kallista ja painavaa ja yölennoilla sitten raahattaisiin turhaa painolastia mukana, että joo  ::)

 

Kalvo ei tosin kuulosta kovin painavalta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, miten sen nyt ottaa onko se aurinkoenergian käytön puute yllättävää. Tuosta 44W tehosta jos laskee, niin sehän generoi tunnissa yhtä paljon energiaa kuin vajaa 4 grammaa polttoainetta sisältää (olettaen polttoaineen energia 42 MJ/kg). Siitä polttoaineesta joka tapauksessa generoidaan sähköä lentokoneen laitteille, niin helpointa ja edullisinta lienee vetää sitä samaa sähköä piuhoilla joka paikkaan, kun nuo energiamäärät on kuitenkin täysin marginaalisia verrattuna lentokoneen kokonaisenergiankulutukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauan sitten ostin "matkalaturin" kannettavaa tietokonetta varten. Se oli sillä tavalla poikkeava, että siihen saattoi antaa syöttövirtana joko 100 - 240 V vaihtovirtaa tai 12 V tasavirtaa, se tarjosi toisesta päästä 6 - 26 Volttia tasavirtaa ja volttimäärä valittiin asentamalla siihen oikean kokoinen pistoke. Eri läppäreiden valmistajat olivat jostain syystä yllättäneet itsensä noudattamalla jotain normistoa, jossa "töåselin" ympärysmitta ja keskuksen dimensio määrittelivtä sen minkälaista virtaa laite pukkasi ulos.  Laitteen mukana tuli myös tupakansytytintöpseliä varsin läheisesti muisttuttava  töpseli, joka käyttöohjeen mukaan oli tarkoitettu Boeningin istuimessa olevaan töpseliin. Tästä yksinkertaisempi sai sellaisen käsityksen, että on olemassa jossain satumaassa Boening, jonka istuimiin oli tuotu sähköä matkustajan läppäriä ja puhelinta varten.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no, miten sen nyt ottaa onko se aurinkoenergian käytön puute yllättävää. Tuosta 44W tehosta jos laskee, niin sehän generoi tunnissa yhtä paljon energiaa kuin vajaa 4 grammaa polttoainetta sisältää (olettaen polttoaineen energia 42 MJ/kg). Siitä polttoaineesta joka tapauksessa generoidaan sähköä lentokoneen laitteille, niin helpointa ja edullisinta lienee vetää sitä samaa sähköä piuhoilla joka paikkaan, kun nuo energiamäärät on kuitenkin täysin marginaalisia verrattuna lentokoneen kokonaisenergiankulutukseen.

Jep, joka tapauksessa tosiaan marginaalisista määristä kyse verrattuna koko koneen kulutukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee sivuraiteille, mutta 44W teholla generoituisi tunnin aikana 2640 joulea sähköisen potentiaalienergian muodossa.

 

Oletit ilmeisesti, että tunnissa on 60 sekuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletit ilmeisesti, että tunnissa on 60 sekuntia.

No perskeles. ei tietysti 60 vaan 3600, tuperä virhe. Silloin ne energiamäärät on lähellä toisiaan niinkun sanoit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään