Mikko Klemola

Virallinen matkustusasiakirja Schengen-alueella

28 viestiä aiheessa

Tämä on siinä mielessä jännä että henkilöllisyys tulee kuitenkin todentaa esim. lentoyhtiölle ja suomessa viralliset henkilöllisyyden todentamiseen tarkoitetut asiakirjat ovat samat jolla voi myös kansalainen matkustaa Schengen-alueella. Voidaanko siis päästää ilman mitään henkkaria kuitenkin koneeseen joka on palaamassa suomeen?

Eipä nuo lentoyhtiöt Shengen-alueen sisällä lennettäessä tunnu enää nykyisin niin matkustusasiakirjoja kyselevän. Check-in webissä, suoraan portille ja lippu (boarding pass) kelpaa monille yhtiöille... lentoyhtiön riski siihen, ettei henkilö esim. pääsisi toiseen Shengen-maahan on aika pieni, kun mitään pakkotarkastusta henkilöllisyydestä tms. ei rajoilla ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä nuo lentoyhtiöt Shengen-alueen sisällä lennettäessä tunnu enää nykyisin niin matkustusasiakirjoja kyselevän. Check-in webissä, suoraan portille ja lippu (boarding pass) kelpaa monille yhtiöille... lentoyhtiön riski siihen, ettei henkilö esim. pääsisi toiseen Shengen-maahan on aika pieni, kun mitään pakkotarkastusta henkilöllisyydestä tms. ei rajoilla ole.

Kyllä se henkkari jollain tasolla on joka kerta itseltä kysytty portilla. Nyt mukana ollut passi varmuuden vuoksi tämän episodin jälkeen, mutta olen kuitenkin piruuttaen sitä latvian ID:tä näyttänyt ilman mitään ongelmia. Lentoja takana syyskuusta yli 50kpl ja vain tuo yksi kerta oli näköjään tarkka virkailija joka sekin teknisesti ottaen oli väärässä koska lensin silloin Latviaan päin ja ko. ID pitäisi kelvata sinnepäin matkustusasiakirjasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Matkustelen pari kertaa kuussa Euroopassa työmatkoilla ja olen vähän hämmästynyt siitä, että nykyään usein missään vaiheessa ei tarkisteta henkilöllisyyttäni. Turvassa ja portilla riittää monille boarding pass, jonka olen itse interwebistä tulostanut. Olin jossain vaiheessa siinä käsityksessä, että portilla kysyttiin henkilöllisyyttä sen takia, että lentoyhtiöillä olisi velvollisuus varmistua koneeseen nousevien henkilöiden henkilöllisyydestä, mutta ilmeisesti tätä velvollisuutta ei enää ole.

Viimeaikaisina yhtiönä itselläni Finnair, SAS, Lufthansa, Austrian ja Air Baltic. Näistä Air Baltic tuntuu kysyvän henkilöllisyyttä joka lennolle, muut ei lainkaan.

Rajalla sen sijaan en muista schengen-alueen sisällä matkustaessani näyttäneeni mitään papereita aikoihin maahan saapuessani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään