Markku Rantanen

Tampereen Ilmailuyhdistyksen toiminta Teiskossa päättyy

16 viestiä aiheessa

Olisi kiva tietää mitä tuossakin oikeasti on taustalla. Kiva kun kaupunki päätti noin vaan antaa kenttä vauhtipuistolle (jonka hallituksessa istuu kai monta kaupungin työntekijää) ilman että ko. puljulla on mitään intressejä tai kykyä ylläpitää lentotoimintaa.

 

Kovasti nyt kyllä sorsitaan ilmailun harrastajia :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö Tampereen kaupungilla ole mitään sanottavaa tuon totaalisesti mahdottoman vuokrasopimuksen ehtoihin?

 

Jos Vauhtipuisto uskoisi ehtojensa olevan jollain tavoin asiallisia, niin sen ei tarvitsisis pistää moisia uhkia tiedottamisesta, vaan se jopa itse tiedoittaisi miten se toimii, oikeudenmukaiseti ja tasapuolisesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella huono juttu. Kaikki keinot on kai käytetty asian korjaamiseksi? Tuo lentokenttä on rakennettu aikanaan lentotoimintaa varten. Miten sen käyttötarkoitus näin kääntyi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjelentotoiminta siirtyi aikanaan Teiskoon, kun Härmälän kenttä suljettiin. Ilmeisesti tästä on olemassa vieläkin jokin sopimus Tampereen kaupungin ja TIY:n kanssa. Lentokentän siivellä on toiminut erilaisia moottoriurheilun yrittäjiä vaihtelevalla menestyksellä. Mikään moottoriurheilun mekka se ei tamperelaisten näkökulmasta ole ollut. Viimeiset kaksi vuotta toiminta motopuolella on ollut aika sekavaa, yrittäjiä mennyt ja tullut. Pulinajakson keskustelu avannee tilannetta ilmailun kannalta enemmän. Nyt ajatus lienee, että Teiskoa kehitetään moottoriurheilun näkökulmasta ja ilmailijat saavat olla mukana, jos maksavat kehityskustannuksia. Ilmailutoiminnasta aiemmin tehdyt sopimukset ovat nykytoimijoiden mukaan vanhentuneita. Toki on ennenkuulumaton näkemys, että kaupunki maksaa Vauhtipuistolle 75 000€/v. tukea ja sitten he aikovat periä korpikentältä käyttömaksuja. Seuraava vaihe lienee laskeutumismaksut  :P Se mitä tässä on taustalla, en osaa riittävästi avata, mutta näillä näkyminen se johtaa lentotoiminnan ja ennen pitkää koko Teiskon motoparkinkin näivettymiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuore bulletiini kertoo, ettei Teiskossa lennä alkukesästä muutkaan.

 

EFTS - TEISKO +AD CLSD

 

FROM: 28APR15 0856 TO: 30JUN15 1200 EST (D0070/15)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TIY siirtyy Jämille:  Johtokunta teki päätöksen toiminnan siirtämisestä Jämille.

 

Terveisin Pekka K

 

Hienoa, Jämin hinauspalvelut paranevat ja uskoisin että Nummelan leiritoiminta Jämillä elpyy.

 

:thmbup:

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teiskon ilmailu– ja moottoriurheilukeskus ry:n, TIMOKE:n Tiedote lehdistölle ja medialle 29.4.2015

 

Moottoriurheiluseurojen ahdinko Kaanaassa

 

Ilmailun lisäksi myös moottoriurheiluseurojen toiminta on lähes loppunut entisessä Teiskon Ilmailu- ja moottoriurheilukeskuksessa, nykyisessä Kaanaa Centerissä Tampereella. Seuroilla on vaikeuksia saada harjoitusvuoroja, etenkään junioreille, ja käyttömaksut ovat nousseet kohtuuttomiksi. Luvatun elinkeinotoiminnan vahvistamisen sijaan kaksi kolmesta alueella toimineesta yrityksestä on joutunut lopettamaan. Harrastajat kysyvät, minkä takia Tampereen kaupunki toimii näin, ja kenen etu on, että tilanne jatkuu nykyisellään. Seuroissa ihmetellään, miksi Tampereen kaupungin verorahoilla ylläpidetään moottoriurheilukeskusta, josta on jo ensimmäisellä Tampereen Vauhtipuiston toimintakaudella ajettu kaikki tamperelaiset seurat pois.

 

Kolmessa seurassa harrastajia on ollut yhteensä lähes neljä tuhatta. Harrastusseurat menettävät jäseniään, koska eivät pysty enää tarjoamaan harrastus- ja kilpailutoimintaa Kaanaassa entiseen tapaan. Tilanne vaikuttaa huomattavasti niiden talouteen. Huoli tulevaisuudesta on suuri. Lisäksi surettaa se, että Tampereen kaupunki on siirtänyt harrastuspaikkojen hallinnan ja ylläpidon seuroilta Tampereen Vauhtipuisto ry:lle, sillä seurat ovat rakentaneet kaupungin tuella kaikki Kaanaan keskuksen radat ja lentokentän. Nyt niistä ei huolehdita enää samanlaisella pieteetillä kuin lajien harrastajat ovat tehneet. Joidenkin harrastajien mielestä ratoja on jo pilattu. Tampereen Vauhtipuisto ry perustettiin vasta vuonna 2013 ja sen aktiiveista useimmat ovat tai ovat olleet Tampereen kaupungin palveluksessa. Tarkka jäsenmäärä ei ole tiedossa, mutta heitä lienee puolisen tusinaa.

 

Moottoriurheiluseurat ahtaalla, purjelentäjät Jämille

 

- Tampereen Motocross ry ei pysty enää tarjoamaan koulutuksiaan ja palvelujaan jäsenistölleen kohtuuhintaan. Kertamaksut ovat tuplaantuneet ja kausimaksut lähes kolminkertaistuneet vuodesta 2013. Jouduimme perumaan Suomen Moottoriliiton meille myöntämät motocrossin SM-kisat, koska emme päässeet sopimukseen Tampereen Vauhtipuiston kanssa, kertoo puheenjohtaja Janne Lehtimäki.

 

Suurin huoli motocrossareilla on aiemmin SM-luokitellun radan kunnosta, sillä Vauhtipuistolla ei näytä olevan taitoa radan ylläpitoon. Radalla ei ole nyt edes toimivaa kastelujärjestelmää, koska Vauhtipuisto ei halunnut ostaa järjestelmää markkinahintaan vaan pyysi seuraa keräämään sen pois. TamMC on menettänyt jo yli sata jäsentä muihin kerhoihin radan huonon kunnon vuoksi.

 

Myös Tampereen Urheiluautoilijat ry on menettänyt jäseniä, sillä harjoitteluvuoroista ei päästy sopuun Vauhtipuiston kanssa. Muutenkin TamUA:n ongelmat ovat samantyyppisiä kuin TamMC:llä.

 

- Kilpailujen teko Kaanaassa on vaikeutunut. Ensin oli vaikea saada tietoa siitä, onko kilpailut mahdollista järjestää haluamanamme ajankohtajana. Kun tieto tuli, vaadittu korvaus radasta oli niin suuri, että meidän täytyi peruuttaa kilpailut, vaikka ne oli merkitty AKK-Motorsport ry:n kilpailukalenteriin. Tämä vaikutti sekä seuramme talouteen että maineeseen jokamiesluokan kilpailujen järjestäjänä. Samat ongelmat kohtasivat SM-rallisarjan osakilpailuamme, jonka kilpailijat valitsivat kahtena perättäisenä vuonna parhaiten järjestetyksi SM-osakilpailuksi. Jouduimme muuttamaan ajoreittejä ja Kaanaaseen suunniteltuja erikoiskokeita ja menetimme sen vuoksi pääsylipputuloja. Asiasta ei pystytty neuvottelemaan Vauhtipuiston kanssa, toteaa TamUA:n puheenjohtaja Hannu Koivumäki.

 

Teiskon lentokenttää 32 vuotta viranomaisvastuulla ylläpitänyt Tampereen Ilmailuyhdistys ry ei päässyt sopimukseen Tampereen Vauhtipuiston kanssa lentokentän pitämisen ehdoista ja kenttä jouduttiin sulkemaan jo viime syksynä. Huhtikuussa Vauhtipuisto ilmoitti, että TIY:n on poistuttava alueelta 10.5.2015 mennessä. Teiskon kentän tulevaisuudesta ei ilmailijoilla ole tietoa, vaikka Tampereen kaupunkia velvoittaa vuonna 1978 valtion kanssa solmittu sopimus.

 

- Olemme nyt tehneet päätöksen kaiken purjelentotoimintamme siirtämisestä Jämille. Jämijärven kunta toivottaa meidät ilomielin tervetulleiksi, kertoo puheenjohtaja Pertti Tuominen.

 

Kaksi kolmesta yrityksestä on lopettanut

 

Kun Tampereen Vauhtipuisto ry voitti kaupungin järjestämän kilpailutuksen, yksi vahvimmista argumenteista oli sen esittämän suunnitelman mukainen elinkeinotoiminnan voimakas vahvistaminen Kaanaassa. Nyt kaksi kolmesta alueella toimineesta yrityksestä on joutunut lopettamaan ja kolmas supistamaan toimintaansa voimakkaasti. Yhtään uutta yritystä ilmailu- ja moottorikeskukseen ei ole tullut.

 

- Ihmettelen, miten Tampereen kaupunki voi vaatia harrastajilta aiemmin tiettyjä asioita, kuten varikkoalueiden asvaltointia ja hulevesien ohjausta, mutta nyt Vauhtipuiston saatua alueen hallintaansa näitä sopimuksessa olevia ehtoja ei tarvitsekaan noudattaa. Sain heti palveluntuottajan valinnan jälkeen Vauhtipuiston edustajalta puhelun, ettei minulla ole enää oikeutta toimia Kaanaassa. Kaupungin edustaja vahvisti, että minun on vietävä kalustoni mahdollisimman pian pois alueelta. Näinkin suuren kaluston – 18 autoa, korjaamotarvikkeet, kahvilan irtaimisto ja kaksi isoa katosta – siirtäminen yhtäkkiä pois oli melkoinen ponnistus ja taloudelliset tappiot merkittäviä. Jouduin perumaan vuodelle 2014 varatut asiakastilaisuudet ja lopettamaan toiminnan Kaanaassa. Harmittaa, sillä asiakaskyselyitä tulee vieläkin tasaiseen tahtiin, tilittää yrittäjä Timo Niemi, jonka hyvää vauhtia kasvanut yritys Erikoistapahtumien Palvelut t:mi Timo Niemi järjesti Kaanaa Rallispecial -elämystapahtumia.

 

Kartingrata on saanut jatkaa toimintaansa, koska Kaanaa Kartingilla on suora vuokrasopimus Tampereen kaupungin kanssa keväälle 2018 saakka. Tampereen Vauhtipuisto ry olisi halunnut sopimuksen päätettäväksi aiemmin.

 

- Uudesta palvelusopimuksesta on ollut haittaa myös meidän toiminnallemme. Ensimmäisenä vaihdettiin pääportin lukot. Pääportit on suljettu, vaikka kartingradalla on vielä ollut asiakkaita tai heitä on odotettu sinne, eikä poikkeuksellisista porttien sulkemisista ilmoiteta kartingradalle toistuvista pyynnöistä huolimatta. Syksyllä Vauhtipuisto katkaisi aluetta talveksi sulkiessaan kaikki sähköt, myös meiltä. Sekä kartingradalle että rakennuksille pitäisi tehdä korjausinvestointeja ja vaihtaa autot uusiin vähäpäästöisiin, mutta investoinnit eivät kannata, jos joudumme lopettamaan toiminnan Kaanaassa parin kolmen vuoden kuluttua. Kaupunki ei ole suostunut jatkamaan vuokrasopimusta. Tilanne Kaanaassa on johtanut toiminnan supistamiseen, olemme viikoittaisen kuuden päivän sijaan auki ainoastaan viikonloppuisin ja tilauksesta, koska kalusto ei kestä täyttä ajokautta. Emme voi enää työllistää kesätyöntekijää, kertoo Kaanaa Kartingin yrittäjä Vesa Vehmaa.

 

Harrastajamäärien väheneminen on johtanut kahvila Lippumiehen toiminnan lopettamiseen, koska toiminta ei enää kannattanut lentokentän sulkemisen jälkeen. Kun kartingrata ja kahvila eivät enää ole auki päivittäin, koko moottorikeskuksen alueella ei ole yhtään avointa vessaa, jota harrastajat voisivat käyttää. Tämän seurauksena ihmiset tekevät tarpeensa mihin milloinkin, muun muassa kartingradan tontille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän se vasta veikeä kuvio on  ;D Aamulehti mm. on avannut lisää asiaa tänään. Tampereen vauhtipuisto ry:n takana on mm. tahoja, jotka aiemmin toivottelivat Tampereen kaupungin madaatilla onnea ja menestystä uusille Teiskon moottorikeskuksen yrittäjille. http://www.tamua.fi/Jp2011_6.pdf (sivut 8-9) Motocross ry toteaa Aamulehdessä ongelman yhden ytimistä: " Suomessa ei tiettävästi kukaan ole liiketoiminnallisesti saanut toimimaan moottoriurheilukeskusta kannatavasti. Miten herrat kuvittelevat tämän onnistuvan paikassa, joka on 40 km liian syrjässä." Tamperelaiset varmaan muistavat tarinan Maisansalon suurisuuntaisista suunnitelmista laajoinen golf-kenttineen.

 

Yrittänyttä ei toki laiteta, mutta jos olisin Tamperelainen veronmaksaja, toivosin että antamani tuki päätyisi mahdollisimman puhtaasti harrastustoiminnan tukemiseen, koska liiketoiminnan tai sen yrittämisen tukeminen ei kuulu veronmaksajille. Kaikken vähiten sellaisen, jossa nykymenolla verorahat päätyvät kuuluisaan kankkulan kaivoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/1/2015 at 22.13, Markku Rantanen kirjoitti:

..mm. tahoja, jotka aiemmin toivottelivat Tampereen kaupungin madaatilla onnea ja menestystä uusille Teiskon moottorikeskuksen yrittäjille. Motocross ry toteaa Aamulehdessä ongelman yhden ytimistä: " Suomessa ei tiettävästi kukaan ole liiketoiminnallisesti saanut toimimaan moottoriurheilukeskusta kannatavasti.

No nyt on Tampereen seudun moottoriurheilijoidenkin mitta täynnä:

Lainaa

 

Tampereen Motocross ry ja Tampereen Urheiluautoilijat ry ovat lähettäneet päättäjille vetoomukset Teiskon moottoriurheilukeskuksen ja motocross-radan tulevaisuudesta.

Tampereen  Motocross ry kirjoittaa vetoomuksessaan, että Teiskon ilmailu- ja moottoriurheilukeskusta pyörittävä Vauhtipuisto ry on laiminlyönyt motocrossradan ylläpitoa. Seuran mukaan radan hoitoa on laiminlyöty vuodesta 2014 alkaen siten, että rata on menettänyt muotoansa. Rata on myös menettänyt SM-tason luokituksen.

 



http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/569108-tamperelaiset-moottoriurheiluseurat-vetoavat-kaupunkiin-meilla-ei-ole-enaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tampereen päättäjien kova päisyys sen kun jatkuu, muistutan että Tampereella ei ole rajatonta päätös valtaa asiassa vaan myös valtio on osallinen sopassa joka aiheutui kun härmälä lopetettiin, omakotiasutukselle, valtio on osoittautunut kuitenkin täydellisen välinpitämättömäksi valvomaan silloin annettuja lupauksia.
On ihme, että vaikka kaupunki ja valtio on kaikin keinoin pyrkinyt lopettamaan Tamperelaisen ilmailu harrastuksen, sitä vielä esiintyy.
Erityisen pettynyt olen Lylyn toimintaan, Savisaari on mikä on.
Tässä päätös:
 
 
PÄÄTÖS Teiskossa ei toimi tamperelaisia moottoriurheiluseuroja. Silti sopimusta jatkettiin nykyisen toimijan kanssa.

Tampereen kaupunki jatkaa sopimusta Teiskossa toimivan Vauhtipuisto ry:n kanssa vuoden 2024 loppuun asti. Vauhtipuisto on pyörittänyt Teiskon moottoriurheilukeskuksen ja lentokentän toimintaa Kaanaassa vuodesta 2015 lähtien.

Nyt tehty päätös käsittää optiovuodet eli kauden 1.1.2020–31.12.2024.

Päätöksen on tehnyt kulttuuri- ja vapaa-aikajohtaja Lauri Savisaari. Hän ei vastannut Tamperelaisen yhteydenottopyyntöihin.

 

 

Tamperelaiset moottoriurheiluseurat eivät ole toimineet Teiskossa sen jälkeen, kun Vauhtipuisto alkoi pyörittää toimintaa.

Apulaispormestari Johanna Loukaskorpi (sd) kertoo, että kaikkia osapuolia kuultiin ennen optiopäätöksen tekemistä. Kuulemisen järjesti pormestari Lauri Lyly (sd) 23. marraskuuta.

– Yhdistykset eivät ole pystyneet sopimaan asioista riittävästi Vauhtipuiston kanssa. Mielestäni olisi aika katsoa tulevaan ja haudata menneet ristiriidat, Loukaskorpi sanoo.

Loukaskorven mukaan sopimusta jatkettiin, sillä neuvottelussa saatujen selvitysten perusteella Tampereen Vauhtipuisto ry on toiminut sopimusehtojen mukaisesti tarjoamalla harrastus- ja kilpailuolosuhteita moottoriurheiluun ja kehittämällä olosuhteita.

– Ilmailuharrastusolosuhteiden osalta sopimus ei ole toteutunut, koska lentokenttää koskeva ympäristölupa ei ole lainvoimainen, eikä kaupunki ole voinut toteuttaa ympäristöluvan ehtojen mukaisia toimenpiteitä ennen päätöksen lainvoimaisuutta.

Teiskosta lähtivät Vauhtipuiston tulon myötä Tampereen Ilmailuyhdistys ry, Tampereen Urheiluautoilijat ry (TamUA) ja Tampereen Motocross ry.

Esimerkiksi TamUA toimii nykyään Alastarossa, Ahvenistolla ja Nokialla. Yhdistyksen puheenjohtaja Juha Erenius kertoo, ettei TamUA:lla ole mahdollisuuksia palata Teiskoon.

– Emme voi järjestää esimerkiksi kansallisia kisoja Teiskossa korkeiden vuokrien takia.

Tampereen Ilmailuyhdistys aikoo käsitellä kaupungin optiopäätöksen johtokunnan kokouksessa.

– Siellä otetaan kantaa, lähestymmekö vielä Vauhtipuistoa. Meillä on edelleen kiinnostusta toimia Teiskossa ja halua ratkaista tilanne, TIY:n puheenjohtaja Pertti Tuominen kertoo.

 

https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/598122-miksi-vauhtipuiston-sopimusta-jatkettiin-teiskossa-tassa-tampereen-kaupungin

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään