Juha-Matti Lavonen

Pori-Helsinki lennot alkavat mahdollisesti syyskuussa?

190 viestiä aiheessa

Suoraan sanottuna ei kuunnella asiakkaita. Aikataulut ja hintataso aivan eri luokkaa SVL ja POR kun vertaillut. Toisaalta minne on hävinneet muutaman vuoden takaiset matkustajat, silloin kun Finncomm lensi? Lentäisi varmaan edelleen Finncommina jos sellainen vielä olisi.

 

Kyllä se luotto operaattoriin ja lentojen säännöllisyyteen meni jo nimen omaan Finncommin aikaan. Useampana aamuna oli no go. "Hyvät herrat, taksinne Helsinkiin odottaa ulko- oven edessä. Hyvää matkaa!" Tai huonommassa tapauksessa bussikuljetus. Siinä sitten matkalla yritettiin järjestää uusia lentoja ja uutta tapaamista asiakkaan kanssa joskus myöhemmin. Säätilasta oli kuitenkin harvemmin kyse. Sarjalippujen osto kyllä lopetettiin. Ei vakuuttanut palvelun taso. Eivätkä asiakkaat tykänneet. Emmekä me.

 

Voi sitä miettiä ja ihmetellä vielä hieman pitemmälle, kun säännöllisesti (AY) ajettiin HEL- POR - HEL pari- kolme kertaa päivässä pitemmillä yseillä/ MD80:llä jä väkeä riitti...

 

EDIT lisäys: Tuli vielä mieleen se, että Tamperelaisia palveltiin silloin jo Finncommillakin hyvin. Useampana kertana tuli lennettyä reittiä POR- TMP- HEL, kun Tampereen kone oli jostain syystä no go, niin haettiin sitten Tampereen matkustajatkin mukaan matkaan  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt joku Vasama haaveilee 33 paikkaisesta Saabista reitille. Isokenkäinen tarvitsee isot jalkatilat. Vajaan tunnin matkaa varten riittää paljon pienempikin lentsikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän off-topiccina kysyn; mistä johtuu että suunnilleen samanpituinen HEL-SVL reitti on saatu toimimaan kohtuullisen hyvin ja luotettavasti, mutta HEL-POR ei jostain syystä ota tuulta siipiinsä...?

Suoraan sanottuna ei kuunnella asiakkaita. Aikataulut ja hintataso aivan eri luokkaa SVL ja POR kun vertaillut. Toisaalta minne on hävinneet muutaman vuoden takaiset matkustajat, silloin kun Finncomm lensi? Lentäisi varmaan edelleen Finncommina jos sellainen vielä olisi.

 

Niin, asiasta mitään ymmärtämättä mahtaisiko esim hintatasoon ja toimivuuteen vaikuttaa sellainenkin asia kuin annetut tuet. Käsittääkseni Savonlinnan kaupunki ja valtio ovat antaneet pari milliä rahaa jo usempana vuotena, siis per vuosi. Porissa kaupungilta vain viimeisenä toimintavuotena taas vajaa 500 000€ lähinnä markkinointitukea. Eli ei ihan samalta viivalta ponnisteta.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, asiasta mitään ymmärtämättä mahtaisiko esim hintatasoon ja toimivuuteen vaikuttaa sellainenkin asia kuin annetut tuet. Käsittääkseni Savonlinnan kaupunki ja valtio ovat antaneet pari milliä rahaa jo usempana vuotena, siis per vuosi. Porissa kaupungilta vain viimeisenä toimintavuotena taas vajaa 500 000€ lähinnä markkinointitukea. Eli ei ihan samalta viivalta ponnisteta.....

 

No tuollaista hintaa oli liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa jo syyskuussa 2014:

 

"Liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy neuvottelemaan Helsingin ja Savonlinnan välisen lentoliikenteen hoitamisesta Savonlinnan kaupungin ja unkarilaisen Budapest Aircraft Servicen kanssa. Sopimuskausi on 1.10.2014 – 31.12.2015.

 

Hankinnan arvioitu kokonaishinta on 3 miljoonaa euroa, josta liikenne- ja viestintäministeriön maksuosuus on enintään 1,5 miljoonaa euroa. Savonlinnan kaupungin osuus on samoin 1,5 miljoonaa. Jos sopimukseen sisältyvät muutosmekanismit nostavat tai laskevat kokonaishintaa, jaetaan vaikutus puoliksi ministeriön ja Savonlinnan kesken."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää paxeja voisi hakea tekemällä välilaskun Huittinen Internationalissa.

Humppila Internationaali voisi olla pareve. Voisi välilaskun aikana käydä euron munkkikaffeella ja käydä ostamassa lasitehtaalta klasifatin tuliaisiksi. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tämä Porin vuorokone suunnitelma toteutuu. Jos Finavia lyö hanskat tiskiin, niin seuraava looginen tavoite seudun kansanedustajille on tietysti nopean sähköjunayhteyden saaminen pääkaupunkiin - mieluimmin Rauman ja Turun kautta. Luulisin? ainakin kannatuspohja laajenisi kummasti, kun kaikki kolme kuntaa koplataan yhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti tämä Porin vuorokone suunnitelma toteutuu. Jos Finavia lyö hanskat tiskiin, niin seuraava looginen tavoite seudun kansanedustajille on tietysti nopean sähköjunayhteyden saaminen pääkaupunkiin - mieluimmin Rauman ja Turun kautta. Luulisin? ainakin kannatuspohja laajenisi kummasti, kun kaikki kolme kuntaa koplataan yhteen.

 

http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/esitys-porilaisbisnesmiehet-laskuvarjoilla-helsinkiin-14040647/

 

http://yle.fi/uutiset/3-9399831

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porin kaupunki kertoo tänään näkemyksensä kaupungin lentoliikenteen tulevaisuudesta.

 

Reittilennot Porista ovat alkamassa uudestaan. Lentoyhtiö Nextjet ja Porin kaupunki ovat sopimassa Pori–Helsinki- ja Pori–Tukholma-reittien avaamisesta. Asia menee vielä Porin kaupunginvaltuuston käsittelyyn.

 

http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/porin-lentoliikenteesta-tietoa-tanaan-kaupunki-tiedottaa-asiasta-puoliltapaivin-14067350/

 

--edit---

 

http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/netjet-palauttamassa-poriin-lennot-helsinkiin-ja-tukholmaan-14067536/

 

Nextjet Sverige AB suunnittelee sijoittavansa 33-paikkaisen Saab 340 koneen Poriin lentoja varten.

 

Nextjetin on määrä lentää arkipäivisin Porista Helsinkiin kolme ja Tukholmaan kaksi edestakaista vuoroa kello 6–22 välillä, eli huomattavasti tiheämmin kuin esimerkiksi viime vuonna. Lisäksi sunnuntaisin lennettäisiin molempiin kohteisiin yksi edestakainen vuoro. Suunnitellut lentoaikataulut mahdollistaisivat sujuvat vaihtoyhteydet Helsinki-Vantaalta ja Arlandasta sekä Euroopan että Aasian lennoille. Ne palvelisivat sekä liike- ja työmatkustajia että turisteja.

 

Käytyjen neuvotteluiden mukaisesti Nextjet Sverige AB on valmis solmimaan Porin kaupungin omistaman VisitPori Oy:n kanssa vähintään viiden vuoden pituisen sopimuksen lentoliikenteen harjoittamisesta ja siihen liittyvästä markkinointiyhteistyöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ei varaa tällaiseen luksukseen"

Kaupunginvaltuuston vasemmistoliitto, vihreät ja kristillisdemokraatit suhtautuvat kriittisesti Porin ja lentoyhtiö Nextjetin sopimukseen, jossa kaupunki satsaisi 3,5 miljoonaa euroa lentoliikenteeseen seuraavan kolmen vuoden aikana.

 

http://yle.fi/uutiset/3-9448885

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä taas alkaa palaa Porin rahaa jokumäärä euroja per lento.

 

Hieno homma että toiminta jatkuu, sitä myöten eräs kaverini saa myös työpaikan LJ maailmassa.

 

Kukaan ei ole saanut POR-HEL-POR toimintaa kannattavaksi sitten Finnairin tumppiysi-aikojen, toivotaan taas parasta. Toivotaan ettei Nextjet lopeta heti kun kakusta on kermat kuorittu. Käsittääkseni kyseessä on sentään toimiva lentoyhtiö.

 

Ruotsissa tällainenkin on tehty kannattavaksi, Suomessa siihen ei pystytä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan ysi aikaan kannattavaa? Ennemmin Finaviationin aikaan Saabeilla lennettynä. Silloin oli yöpyväkin kone Porissa ja lisäksi kolme (neljäkin?) vuoroa päivässä. Matkustajiakin varsin mukavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan ysi aikaan kannattavaa? Ennemmin Finaviationin aikaan Saabeilla lennettynä. Silloin oli yöpyväkin kone Porissa ja lisäksi kolme (neljäkin?) vuoroa päivässä. Matkustajiakin varsin mukavasti.

Reilun 10v sitten Golden Air lensi reitillä 6 kertaa päivässä ja kahdella yöpyvällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Yseilläkin porskuteltiin. Ei tainnut presidentistäkään olla epäselvyyttä. 47 markkaa HEL-POR, 94 menopaluu. Kannattavuus, noh silloin se vielä toimi, Lappeenrantaankin.

 

ay74a.jpg.8da4833636016118b707977f719209c5.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reilun 10v sitten Golden Air lensi reitillä 6 kertaa päivässä ja kahdella yöpyvällä.

 

Onko tuossa mukana kuitenkin myös POR-ARN lennot? Tuo toinen yöpyvä konekin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi on. Joku King Air 3oo:n olisi ihan riittävä. Toleranssit ovat aika suuria.

 

Ja todennäköisesti paljon kalliimpi operoitava kuin nyt ehdotetut koneet.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nextjetin Porin-lennoilla on lentänyt vuoden aikana yli 23 000 matkustajaa. Tukholman reitille on myyty hyvin lippuja. Yhtiö on aiemmin kertonut olevansa tyytyväinen Helsingin lentojen matkustajamääriin.

 

Porissa kuhisee heinäkuussa, kun samaan aikaan vietetään Pori Jazzeja, SuomiAreenaa ja Asuntomessuja. Superviikolle lentoja on lisätty yleisön pyynnöstä. Tapahtumaviikon jälkeen Helsingin-lentoihin tulee pieni kesätauko. Tukholmaan lennetään kesälläkin ilman keskeytyksiä.

https://yle.fi/uutiset/3-10174654

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/24/2018 at 11.53, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Porissa kuhisee heinäkuussa, kun samaan aikaan vietetään Pori Jazzeja, SuomiAreenaa ja Asuntomessuja. Superviikolle lentoja on lisätty yleisön pyynnöstä. Tapahtumaviikon jälkeen Helsingin-lentoihin tulee pieni kesätauko. Tukholmaan lennetään kesälläkin ilman keskeytyksiä.

https://yle.fi/uutiset/3-10174654

Porissa tai tarkemmin sanottuna Porin kentällä ei nyt NextJetin konkurssin jälkeen kuhise juuri muut kuin Finavian ja ANS Finlandin YT-neuvottelut työnteikjöiden määrän supistamisesta. Toki sinne väliin vielä toistaiseksi mahtuu muutama SIO:n konekin. Kaupungin pitäisi saada kaupallinen liikenne jälleen käyntiin, tai muuten näkymät ovat huonot.

Lainaa

Porin lentokenttään ja sen henkilöstöön iskee yt-neuvotteluja kahdelta suunnalta. Kenttää hallinnoivan Finavian neuvottelut alkoivat kesäkuun alussa ja jatkuvat yhä, kertoo yhtiön Länsi-Suomen aluejohtaja Juha Aaltonen.

–Yksi takaraja neuvotteluille on ensi viikolla. Koska neuvottelut ovat vielä kesken, en voi niistä tässä kohtaa kertoa tarkemmin.

Lennonvarmistuspalveluita Suomessa tarjoava ANS Finland puolestaan aloittaa yt-neuvottelut maanantaina 16. heinäkuuta.

–Arviomme mukaan kyseeseen voi tulla enintään kolmen henkilön työsuhteen päättyminen tai yhdestä neljään henkilön työsuhteen osa-aikaistaminen tai lomauttaminen, kertoo yhtiön operatiivinen johtaja Heikki Isomaa.

Opistolla käännetään katse Porin kaupungin suuntaan ja odotetaan hyviä uutisia. Toistaiseksi on ollut kuitenkin hiljaista.

Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkosen mukaan kaupungin vakaa tahto on saada lentokentälle uusi toimija. Nykyisellään lentojen jatkumisesta Porissa ei ole paljoa kerrottavaa.

https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/porin-lentokentalla-kaydaan-kahdet-yt-neuvottelut-vaikutukset-voivat-ulottua-suomen-ilmailuopiston-lentajakoulutukseenkin-paivasaikaan-pitaisi-lentaa-muidenkin-kuin-ilmailuopiston-koneita-201066850/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään