Tatu Koiranen

Finnair palkkaa kymmeniä lentäjiä

15 viestiä aiheessa

Finnair hakee reilua kolmeakymmentä relief pilottia palvelukseensa. Haku päättyy parin viikon päästä.

 

Prerequisities:

 

- Finnair entry requirements and selection process (Finnair or SIO/FINAA) passed successfully

- Valid EASA (or JAA) CPL or ATPL issued by Finnish CAA

- Hold a multi engine IR

- ATPL exams completed

- MCC training completed

- Fluent Finnish language skills

 

http://www.saimanet.com/finnairhome/open_job_view.html;jsessionid=D9E1114FC49E100A228793973505129A.t43?id=00001148&did=3900〈=fi&jc=2&nav_from_open_jobs_view_new=true

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja taas tyhmä kysyy ;D eli mikä on relief pilotti?

 

Eikös se ole se matkustaja, joka saa käydä istumassa matkalento-osuuden aikana ohjaamossa katsomassa mitä kaikkea siellä on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja taas tyhmä kysyy ;D eli mikä on relief pilotti?

 

Pitkillä lennoilla käytetään kolmen hengen ohjaamomiehistöä, ja cruise relief copilot on se kolmas henkilö, joka normaaliin kippari+perämies -yhdistelmään lisätään. CRC on lentäjä, joka saa lentää konetta lentopinnan 200 yläpuolella, eli käytännössä matkalentovaiheessa. Ideana on, että lennon päälikkö ja perämies voivat lennon aikana käydä itse lepäämässä (vuorotellen) niin, että heidän vireystilansa säilyy ja on kunnossa erityisesti lennon kriittisessä vaiheessa, eli laskeutumisessa. CPC suorittaa käytännössä normaalin tyyppikurssin koneeseen ja lentää tarkkarin, mutta tyyppikelpuutus jää rajoitetuksi mm. siksi, että koululentoa oikealla koneella ei käydä lentämässä. CPC siis osaa kyllä tarvittaessa laskeutua ja joutuu käymään simussa 3 kuukauden välein tätä taitoa/kyvykkyyttään ylläpitääkseen, mutta lähtökohtaisesti kelpuutus on voimassa vain >FL200.

 

Eikös se ole se matkustaja, joka saa käydä istumassa matkalento-osuuden aikana ohjaamossa katsomassa mitä kaikkea siellä on?

 

Jaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvatenkin CRC voi osallistua laskuun mikäli toinen ei syystä tai toisesta pysty osallistumaan?

 

Ainakin ravintolalaskuun... :P  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Arvatenkin CRC voi osallistua laskuun mikäli toinen ei syystä tai toisesta pysty osallistumaan?

 

Kyllä.

 

Mites kesän jälkeen pidetäänkö tyypit voimassa Firman puolesta? Saako tuosta minkälaista tiimaa?

 

Ei pidetä, jos ei ole töitä, eikä vastaavasti ole mitään velvollisuutta olla Finnairin käytettävissäkään. Luultavasti töitä kuitenkin olisi. Tiima kirjataan EASA AMC1 FCL.050 Recording of flight time (b) (3) mukaisesti, eli:

 

"cruise relief co-pilot flight time: a cruise relief co-pilot may log all flight time as co-pilot when occupying a pilot’s seat;"

 

EASA NPA 2014-25:ssa on esitetty joitain tarkennuksia samaiseen AMC:n kohtaan (eriteltäisiin käytännössä relief pilottina lennetty aika omaan sarakkeeseen), mutta se ei ole vielä käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä.

 

Ei pidetä, jos ei ole töitä, eikä vastaavasti ole mitään velvollisuutta olla Finnairin käytettävissäkään. Luultavasti töitä kuitenkin olisi. Tiima kirjataan EASA AMC1 FCL.050 Recording of flight time (b) (3) mukaisesti, eli:

 

"cruise relief co-pilot flight time: a cruise relief co-pilot may log all flight time as co-pilot when occupying a pilot’s seat;"

 

EASA NPA 2014-25:ssa on esitetty joitain tarkennuksia samaiseen AMC:n kohtaan (eriteltäisiin käytännössä relief pilottina lennetty aika omaan sarakkeeseen), mutta se ei ole vielä käytössä.

 

No kaipa tuollaisen 30 henkilön perämies ja tyyppikurssittaminen muutaman kuukauden hommaan on järkevää... Hyvä että edes jotain tarjoavat mutta mielumminhan sitä jotain pysyvämpää odottaisi. Voisi ihan piruttain laittaa hakemuksen vetämään ja katsoa mitä loppujen lopuksi tarjoavat/suunittelevat jos niin pitkälle pääsee prosessissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia oli esillä eilen Finnairin osavuosikatsauksen tiedotustilaisuudessa. Finnair varautuu parhaillaan A350-laivaston saapumiseen ja sitä kautta syntyvään kasvuun. Sitä silmälläpitäen Finnair hakee nyt 32 uutta relief-pilottia kesäksi 2016.

 

Finnair on hyödyntänyt useampana vuonna relief pilot -konseptia, jolla varmistetaan riittävät resurssit kesälomakauden ajaksi. Relief pilot -positio nähdään Finnairilla sisääntulovakanssina, eli Finnair hyödyntää relief-pilottien osaamista ja kokemusta jatkorekrytoinneissa.

 

Tänä kesänä Finnair jatkaa edellisten vuosien määräaikaisten sopimuksia ja palkkaa muutaman uuden määräaikaisen.

 

Lisäksi Finnair vakinaistaa heinäkuussa ryhmän Embraer-lentäjiä, jotka ovat tällä hetkellä Flybe Finlandin palveluksessa lentämässä Embraer-lentoja. He siirtyvät aikanaan lentämään Finnairin Airbus-lentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kaipa tuollaisen 30 henkilön perämies ja tyyppikurssittaminen muutaman kuukauden hommaan on järkevää... Hyvä että edes jotain tarjoavat mutta mielumminhan sitä jotain pysyvämpää odottaisi. Voisi ihan piruttain laittaa hakemuksen vetämään ja katsoa mitä loppujen lopuksi tarjoavat/suunittelevat jos niin pitkälle pääsee prosessissa.

 

Niin no. Vähän pakkohan se on jostain haalia sitä työvoimaa, kun kesälomat lähtee pyörimään ja organisaatiossa ei ole suurta määrää "löysää". Uskoisin, että vakinaistamiset määräaikaisista CRC-tehtävistä alkavat tänä tai ensi vuonna.

 

En muista mistä hankit lupakirjasi, mutta vaatimuslistan takia, mikäli ei jo satu valmiiksi olemaan Finnairin (tai SIO:n) testaama, ei tuohon hakuun käytännössä pääse osallistumaan, ellei tiimaa ole sitten niin, että voidaan puhua kokeneesta lentäjästä. Ymmärtääkseni Finnair ei toistaiseksi testauta kokemattomia lentäjiä lainkaan, kun valmiiksi testattuja työttömiä on muutenkin paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta kerrottiin myös keskiviikkona Trafi Ilma 2015 -seminaarissa, Finnairin tj:n suulla. Hankkeena 2,0 mrd euron hankinta on tällä hetkellä maamme suurin, ellei lasketa mukaan rakenteilla olevaa ydinvoimalaa. Sen lasketaan tuovan 1000 uutta työpaikkaa, josta 650 lentävän henkilökunnan puolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

En muista mistä hankit lupakirjasi, mutta vaatimuslistan takia, mikäli ei jo satu valmiiksi olemaan Finnairin (tai SIO:n) testaama, ei tuohon hakuun käytännössä pääse osallistumaan, ellei tiimaa ole sitten niin, että voidaan puhua kokeneesta lentäjästä. Ymmärtääkseni Finnair ei toistaiseksi testauta kokemattomia lentäjiä lainkaan, kun valmiiksi testattuja työttömiä on muutenkin paljon.

 

Check.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään