Mikko Lammi

A400M pudonnut Sevillassa

49 viestiä aiheessa

Järjestelmänhallintaa

 

Airbus taitaa olla ensimmäinen lentokonetehdas, joka tuhoaa asiakkaan lentokoneen ensilennolla. Vaijeriohjauksessa ja peltimittareissa oli hyvät puolensa. Järjestelmienhallinta oli lentäjän, ei maan pinnalla kävelevän suunnittelijan, käsissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järjestelmänhallintaa

Airbus taitaa olla ensimmäinen lentokonetehdas, joka tuhoaa asiakkaan lentokoneen ensilennolla. Vaijeriohjauksessa ja peltimittareissa oli hyvät puolensa. Järjestelmienhallinta oli lentäjän, ei maan pinnalla kävelevän suunnittelijan, käsissä.

 

Ja kun mekaanikko asentaa vaijerin väärinpäin, mites sitten lennetään?

 

http://www.reuters.com/article/2015/05/19/airbus-a400m-idUSL5N0YA28V20150519

 

Two people familiar with the matter said the investigation was expected to focus on possible flaws in the way the system had been installed, rather than a design problem.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laatuongelmia tehtaalla:  http://www.dailystar.com.lb/News/World/2015/May-28/299632-airbus-admits-assembly-quality-problem-after-a400m-crash.ashx

 

Jotain uskomatonta sössintää täällä on taustalla, kun ajattelee että ollaan tekemässä/kehittämässä uutta konetta. Miljardeja käytetty kehittämiseen ja paska softa/asennetaan väärin pääsee läpi. Ei vaikuta tehokkaalta Airbussin omavalvontajärjestelmä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsin kysymyksen myös niin, että tarkoitettiin asiakkaalle toimitettavaa koneyksilöä, mutta jos nyt yleensä tehtaan testilennoilla tuhoutuneita haetaan, niin ainakin BAC One-Eleven G-ASHG, Hawker Siddeley Trident G-ARPY ja pari Bristol Britanniaa (G-ALRX ja G-ANCA) löytyy. Sekä BAC One-Eleven että Trident menivät 'stabiiliin' sakkaukseen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneen kehitystyössä ja lentokelpoisuuteen tähtäävillä koelennoilla on tuhottu monta lentokonetta. Tämä A400M taitaa kumminkin olla ensimmäinen tapaus, jossa tehdas särkee tuotantolinjalta valmistuneen asiakkaan ison lentokoneen ensilennoilla. Minäkään en ole löytänyt muuta tapausta. Mahtaa olla aikamoinen jälkipyykki käynnissä tehtaalla.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavasti kehitysvaiheessa tapahtuneet ongelmat aiheuttavat vielä enemmän jälkipyykkiä koska silloin onnettomuus ei vaikuta ainoastaan yhteen asiakkaaseen, vaan potentiaalisesti koko projektin tulevaisuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään julkaistujen uusien tietojen mukaan kolme koneen neljästä moottorista jumiutui tehonsäädön osalta ensin suurille tehoille. Lentäjät saivat tehoja vähennettyä vasta, kun vivut oli vedetty tyhjäkäyntiasentoon. Tämän jälkeen tehonsäätö jumiutui uudelleen, mutta nyt ilmeisesti kolme neljästä moottorista olikin tyhjäkäynnillä  :-\

 

Airbus said data and cockpit recordings indicated that three out of four of the plane's turboprop engines became stuck at high power shortly after takeoff.

 

At first, the three affected engines "did not respond to the crew's attempts to control the power setting in the normal way," Airbus said in a statement.

 

Pilots succeeded in reducing power only after setting the thrust levers to 'idle,' only to find that the power had frozen once again as they tried to increase it, Airbus added.

 

http://news.airwise.com/story/view/1433338471.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkemmin sanottuna kalibrointidata ("torque calibration parameters") on pyyhitty yli softaa asennettaessa.

Jotenkin tutun tuntuista: uusi softa koneeseen, tunausarvot katosi (tai ehkä korvattiin jollain oletusarvoilla) ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autojen moottoriohjelmissa on ainakin "Tarkistussumma" , joka muuttuu jos ohjelma vähänkin muuttuu. Tai siitä puuttuu jotain. Tehtaan helppo tarkistaa onko ronkittu.

 

Olen ollut ohjelmoimassa (tai yrittänyt ohjelmoida) vajaata ohjelmaa eikä onnistunut. Oli tehtaalta imutettu netin kautta, mutta ison talon tietoturva oli leikannut osan pois ohjelmasta. Pyyhki vanhan ohjelman pois, muttei asentanut mitään tilalle kun ilmoitti ettei ohjelmointi onnistu. Seuraavana päivänä eri yhteyden kautta imutettu ohjelma (sama ohjelma, samalta serveriltä) kerralla sisään ongelmitta. Tässä kyseessä kuitenkin oli vain linja-auton lämmityslaitteen ohjelmistopäivitys.

 

Vähän OT, mutta en voi käsittää miten moinen (vajaan ohjelman ohjelmointi) voi tapahtua. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autojen moottoriohjelmissa on ainakin "Tarkistussumma" , joka muuttuu jos ohjelma vähänkin muuttuu. Tai siitä puuttuu jotain. Tehtaan helppo tarkistaa onko ronkittu.

Vähän OT, mutta en voi käsittää miten moinen (vajaan ohjelman ohjelmointi) voi tapahtua. 

 

Kysehän ei ollut vajaasta ohjelmoinnista vaan siitä, että parametrejä pyyhkiytyi pois. Tarkastussumma yleensä koskee vain itse ohjelmaa eikä sen parametrejä, koska parametrit ovat erilaiset jokaisessa moottorissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysehän ei ollut vajaasta ohjelmoinnista vaan siitä, että parametrejä pyyhkiytyi pois. Tarkastussumma yleensä koskee vain itse ohjelmaa eikä sen parametrejä, koska parametrit ovat erilaiset jokaisessa moottorissa.

 

Ei, kun tarkistussummat nimenomaan ovat sekä ohjelmalle että kalibrointidatalle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autojen moottoriohjelmissa on ainakin "Tarkistussumma" , joka muuttuu jos ohjelma vähänkin muuttuu. Tai siitä puuttuu jotain. Tehtaan helppo tarkistaa onko ronkittu.

 

 

Ronkkimista ei tutkita tarkistussummien, vaan CVN-numeroiden avulla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT varoitus

 

Juu, voi olla että ronkkimista katotaan eri paikasta. Penkitettäessä k-autoa, yksi ohjelmoija/lastumies sano että se tarkistussumma muuttuu aina kun vähänkin tekee jotain. Mitä arvoja sitten muuttikaan siitä ei sitten ollut puhetta/ei suostunut kertomaan. Vääntöalue laajeni alemmille kierroksille, maksimi vääntö pysyi samana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, kun tarkistussummat nimenomaan ovat sekä ohjelmalle että kalibrointidatalle.

 

Laskeeko päivitysohjelma sitten uuden tarkistussumman aina päivitettäessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

David Bowman

 

Ohjelmitsijoiden luoma ympäristö on keinotekoinen. Ihmisen pitäisi pystyä ohtittamaan se. Avaruusseikkailu 2001:ssä astronautti David Bowman onnistui siinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeeko päivitysohjelma sitten uuden tarkistussumman aina päivitettäessä?

 

Siinä ohjelmoitavassa binäärissä on aina korjattu tarkastussumma valmiina, eli kyllä laskee. Nykyisellään softat on tarkastussummien lisäksi myös allekirjoituksella suojattu (esim. autopuolella näistä tarkastussummista, joita on about 80kpl, lasketaan SHA hash, joka allekirjoitetaan 1024bit RSA:lla).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä ohjelmoitavassa binäärissä on aina korjattu tarkastussumma valmiina, eli kyllä laskee. Nykyisellään softat on tarkastussummien lisäksi myös allekirjoituksella suojattu (esim. autopuolella näistä tarkastussummista, joita on about 80kpl, lasketaan SHA hash, joka allekirjoitetaan 1024bit RSA:lla).

 

Mites toi ohjelmointi käytönnössä toimii? Ensin luetaan parametrit moottoriohjaimelta, lasketaan tarkistussumma ja sen jälkeen kirjoitetaan uusi ohjelma ja tarkistussumma on sitten uuden ohjelman tarkistussumma + vanhojen parametrien tarkistussumma?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites toi ohjelmointi käytönnössä toimii? Ensin luetaan parametrit moottoriohjaimelta, lasketaan tarkistussumma ja sen jälkeen kirjoitetaan uusi ohjelma ja tarkistussumma on sitten uuden ohjelman tarkistussumma + vanhojen parametrien tarkistussumma?

 

Noin se varmaan jotenkin menee, jollei parametrialueella ole kokonaan omaa tarkistussummaa. Useinhan parametrit on ihan eri(tyyppisessä) fyysisessä muistissakin. Mutta siinä vaiheessa homma menee mielenkiintoiseksi, kun todetaan, että oikeastaan pitäisi lisätä pari uutta kalibroitavaa parametria, jotta systeemi pelaisia optimaalisesti, mutta uuden softan pitäisi toimia niillä vanhoilla parametreillakin ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A400 Päätynyt tulevaan Mission impotents leffaankin. Sivuovessa roikkuu tuttuun tapaan Tom "istukansyöjä" Cruise.

 

Traileri: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään