Timo Partanen

IMY:n matka Ruotsin ilmailumuseoihin

7 viestiä aiheessa

IMY teki matkan Ruotsin ilmailumuseoihin viikonloppuna 7.-11.5. Tämä oli toinen matka samalla konseptilla ja sai matkalaisilta hyvän arvostelun. Matka oli erittäin taitavasti pakattu täyteen ohjelmaa ja kiinnostavia koneita.

Ensimmäinen käyntikohde oli Saabin tehdas Linköpingissä. Linköping on tavallaan Ruotsin ilmailun Mekka, ja Saabeja on sillä tehty jo 30-luvulta alkaen. Vierailimme Saabin tehtaassa, ja tarkemmin sen koelentokentokeskuksessa, jossa pääsimme ihmettelemään Gripeniä ihan kosketus etäisyydeltä. Valitettavasti kamerat oli jätettävä bussiin – ja tämä sama kielto kattoi jopa kamerakännykät. Siten Groipenistä ei ole muuta kuvaa, kuin tuo kuva museokoneesta, tai oikeammin museoon tuodusta mock-up mallista.

Valitettavasti Ruotsissa on muista maista ostetuille koneille annettu omat nimet ja siksi esim. Ruotsin Spitfire ei ole Supermarine Spitfire Mk XIX, vaan S31 Sptifire. Ruotsalaisvalmisteisten koneiden osalta ruotsalainen  nimeämiskäytäntö tietysti puolustaa paikkaansa.

Saabin tarjoaman lounaan jälkeen tutustuimme helicopter wing-yksikköön, jonka kalustona on Black Hawk ja Augusta Westland 109. Tässäkään yksikössä ei kuvaus ollut sallittu, joten näistä ei siis ole kuvia.

Helicopter Wingin tukikohdan alueella oli myös lentokonekokoelma, josta ei myöskään ole kuvia kamerakiellon vuoksi.

Linköpingin ilmavoimien museossa oli erikoisnäyttely vuonna 1952 alas ammutusta DC-3 tiedustelukoneesta, joka oli aikanaan aiheuttanut aikamoisen kansainvälisen kriisin. Kone oli lentänyt kansainvälisellä merialueella analysoimassa Neuvostoliiton tutkajärjestelmiä, kun Rigasta lähtenyt MiG 15 ampui sen alas. Koneen 8 hengen miehistö sai surmansa, ja kun koneen etsintöihin osallistunut Catalinakin ammuttiin alas, oli diplomaattinen kiista eskaloitunut jo varsin korkealle. Kone nostettiin merestä 2004 ja nyt museoon on koneelle tehty hieno vitriini museon alakertaan ja sen palaset on asetettu karkeasti oikeille paikoilleen. Hylyn löytöpaikan pohja jäädytettiin ja koko jäätynyt pohjablokki nostettiin ylös ja sulatettiin hellävaraisesti. Siten löydettiin paljon miehistön varusteita ja henkilökohtaisia esineitä, mm. kapteenin vihkisormus.

Ainakin minulle uusi tieto oli se, että Ruotsin ilmavoimien vahvuus 50- ja 60- luvuilla oli todella vakuuttava. Maan ilmavoimilla oli asettaa lähes 1000 konetta hyökkääjää (Neuvostoliitto) vastaan ja koko Ruotsi odotti Idän karhun hyökkäyksen tapahtuvan koska tahansa. Museossa oli esitettynä eri skenaarioita siitä, miten ja mitä kautta Neuvostoliitto hyökkäisi Ruotsin kimppuun. Tässä heijastui ehkä se, että toisen maailmansodan syttyessä maan puolustus oli jäänyt kehityksessä jälkeen, ja se jälkeenjääneisyys kompensoitiin sodan jälkeen vakuuttuvasti.  Tätä taustaa vasten on ehkä helpompi ymmärtää sitä, että Ruotsi on kehittänyt Tunnanin, Drakenin, Viggenin ja viimeisenä Gripenin. Tosin koneiden kehityskustannuksissa on varmaan aina siirretty pilkkua ainakin yhdellä pykälällä oikealle siirryttäessä uuteen sukupolveen. Voi vain arvella, mikä tulee olemaan Gripen NG:n seuraaja ja kehitetäänkö sekin Ruotsissa. 

Olen pyrkinyt tässä ottamaan mukaan kuvat kaikista tärkeimmistä koneista, joten valtaosan kuvista olen siten jättänyt ulkopuolelle. Niitä löytyy kuitenkin lisää, jos kysyntää löytyy…

Seuraava käyntikohde oli F11 museo Skavstan kentällä. F11 oli yksikkö, joka keskittyi sotilastiedusteluun ja tarkemmin vihollisen kohteiden valokuvaamiseen. kentällä oppaanamme oli Göte Pudas, eläköitynyt Ruotsin ilmavoimien eversti, joka oli tallettanut aivan erinomaisessa kunnossa lapsuutensa maisemien kielen, eli suomen - Pudas on kotoisin Tornion jokilaaksosta. Hän kertoi lentäneensä kaikkia Ruotsin ilmavoimien suihkuhävittäjiä, Gripeniä lukuun ottamatta. Siten häneltä kuulimme mielenkiintoisia juttuja esim. haasteellisesta laskeutumisesta Tunnanilla sivutuulessa.

Neljäs museo oli Linköpingissä, ja tässä yksityisessä museossa melkein kaikki koneet ovat lentäviä. Kokoelmaan kuuluu esim. viime kesänä Jämillä käynyt Heron, ainoa laatuaan maailmassa, ja A26 Invader. Osa koneista oli aika huonossa kunnossa, mutta osa taas varsinaisia aarteita. Tämänkin museon pyörittämisestä huolehtii innokas vapaaehtoisarmada. Minun ryhmäni opas oli kahdeksaa kieltä puhuva meriupseeri, jonka harrastuksena oli ilmailu. Komein ilmestys oli varmasti juuri Englannista lennetty Hunter, G-FFOX, jonka puleeratusta olemuksesta ohessa kuva.

Viimeinen museo oli Arlandan kentän lentokonekokoelma. Siellä mielenkiintoisimmat koneet olivat Karhumäen veljesten Lockheed Lodestar, Skyraider ja ns. nivelkasikymppinen. Tämä on 80-luvulla Arlandan lähelle pakkolaskun tehnyt MD80. Koneen siipien pinnalle muodostunut jää irtosi ja sammutti molemmat moottorit vain 75 sekuntia liikkeellelähdön jälkeen. Ohessa siitä pari kuvaa.

Tässä myös linkin museoiden nettisivuille.

 

http://www.flygvapenmuseum.se/en

 

http://www.f11museum.se/

 

http://www.flygmuseum.com/

 

http://arlandaflygsamlingar.se/

 

Timo

 

Canberra ja Caravelle, molemmat tiedusteluversioita

lincanberracaravelle.jpg.fdaac364b005218dc45c5aad3e7fd11d.jpg

 

Catalina, Tunnan, Spitfire ja Mig 15

 

Alas ammuttu DC3

lindc3.jpg.7b8e6b5df645cee736870f6c1af64f23.jpg

 

Fiat CR42

p> 

Ruotsalaisten vapaaehtoisten Gladiator Suomen väreissä talvisodassa. Koneessa kansallisuutunnukset vain rungossa

lingladiator.jpg.29f7733811f4373b199bbb19bc6c50d0.jpg

 

Gripen MockUp

p> 

Ruotsalaistren vapaaehtoisten Hawker Hart, niin ikään Suomen väreissä

linhart.jpg.cc7bb7723ee28ee0c5089d58a4c56ec3.jpg

 

Hawker Hunter

p> 

JU86, Fiat ja Storch

linju86storch.jpg.f6b080c8a6d8a09909e0dc0e846c6b43.jpg

 

Saab 21 suihkuversiona. Tuo tykkipodi oli kuulemma erittäin epätarkka

p> 

Saab 21 mäntämoottori-potkuriversiona

lins21prop.jpg.105b888b902d897c9c8c50a516bf12a5.jpg

 

Saab Flygande Tunnan

p> 

Saab Viggen

linviggen2.jpg.20044d844c85704932110e6e4ae7fde7.jpg

 

Tiedusteluversio Lansenista kameroilla Skavstan museossa

p> 

Pudas ja filmien kehityskone

skavpudasfilmikone.jpg.bcd7908a3d82bf2765293e82f4b8f341.jpg

 

Pudas ja Viggnin tiedusteluversio

p> 

Heron

vestheron.jpg.2c57fef84b2652f28c17205db23e1e25.jpg

 

Hawker Hunter, G-FFOX

p> 

Hunterin konttori

vesthuntercockpit.jpg.569ee5677db4dd62e9d861d7ee26d7f3.jpg

 

Intruder, Ari Aho ja minä

p> 

Caravelle, vaikka maalattu Finnairin Super Caravelleksi, OH-LSB (Tampere) Kaappari- elokuvaa varten

arlacaravelle.jpg.28415f4f5d5885b61337b6ff9dcf61b8.jpg

 

Ju52 Södermanland,eli ensimmäinen Malmille laskeutunut liikennekone Pertti Seeve puikoissa

p> 

Karhumäen Lodestar

arlalodestar.jpg.91120573e7bb5f846f750bb2708fd168.jpg

 

Jään aiheuttamia vaurioita kompressorin ekassa vyöhykkessä

p> 

Skyraider

arlsskyraider.jpg.5e33d4f5fcb4973d20f82c70cfc1d0c3.jpg

>lincatalinaspitmig.jpg.13bfbe3875c0d27d98e412f98399f7d4.jpg

p>linfiat.jpg.224c6e14faa71baa77539aec895fef2e.jpg

p>lingripenmockup.jpg.8b62fa5def4e0840db899d11e4616bc3.jpg

p>linhunter.jpg.ac342fff5c6fbafc9414f873f116de86.jpg

p>lins21jet.jpg.502d85cce9514210582a383b01e30a95.jpg

p>lintunnan2.jpg.274808b2971b71e86e270c54cb25f2da.jpg

p>skavlansen.jpg.7b97d774d3153a1abe70159764f4715d.jpg

p>skavpudasviggen.jpg.2a518060709e69f4c3960354fbfcb03b.jpg

p>vesthunter.jpg.3cc790dbe292a06be950e0e1578b0b3c.jpg

p>vestintruderaritimo.jpg.43e52f39954fb9e7cf6b9c8dd3d7a7be.jpg

p>arlaju52sormland.jpg.dc2183b6f0ea0de445884faf62bbe715.jpg

p>arlavaurioitakompresiivissa.jpg.2b5fbb7c9ae014d24a54d09f049552af.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia ja tasokkaita kuvia sekä kertomuksia. Ruotsista tuntuu löytyvän yllättävän paljon suomalaista ilmailuhistoriaa. 16.12.2016 tulee kuluneeksi 80 vuotta, kun Malmin kentälle laskeutui ekat koneet. ABA:n Ju 52  "Södermanland" oli  ensimmäinen liikennekone. Tuo ohjaamo pitäisi silloin saada näytteille Hesaan!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko toi 'neljäs museo' kumminkin Västerås?

Ja mitä Junnun nokkaan tulee niin sehän on ollut aikoinaan näytteillä Suomen ilmailumuseossa, sekä viime kesänä Turussa merimuseolla. Ei tosin haittaa vaikka toisi sen vuosittain näytteille tänne!

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pari lisäkuvaa yleisön pyynnöstä. En laittanut tuosta Vertolista kuvaa, kun Markku kerkesi ennen...

 

Timo

 

 

Albatros BII

albatros.jpg.38abbb2232e2b61c05f01f267b03abf6.jpg

 

Breguet CU1

 

Breguetin merkilline pyrstökonfiguraatio. Taustalla L II Donnet-Lévêque.

breguetin_pyrsto.jpg.1d1ece65350ed288e8b24354f3974b9d.jpg

 

Bucker BU181B-1 Bestmann

p> 

Caproni, filmiä varten tehty kopio. Tällaisella Capronilla ruotsalaiset väittivät kuvanneensa Saksan V2-tukikohdan Peenemundessa ja toimittaneensa ne kuvat Englantiinn. Saksalla ei kuulemmma ollut ilmasuojaa Itämereltä tuleville kamerakeneille

caproni.jpg.fecebb2613ecebc7fb0874c051054b27.jpg

 

DH Moth

p> 

J22

j22.jpg.2aca939a45ece5558a99653c96b3c913.jpg

 

J22

p> 

Saab 17. Huomaa ihmeellinen parsalta näyttävä pakoputki.

saab17.jpg.6c3bb1e90276b8f72ee142b4b883dd06.jpg

 

Seversky / Republicc Model 106

p> 

Thulin G

thuling.jpg.525c2b932befd75fdc29edf2112c2afb.jpg

 

Raab-Katzenstein RK-26 Tigerschawalbe

>breguet.jpg.eb3f7c09f68ac0e0a4dde65363f1f09b.jpg>bucker.jpg.bfbac8112d5c3de69c3bc98127c4b23a.jpg>dhmoth.jpg.06a49cb4118a7a54e1c6600f7a4f3319.jpg>j22b.jpg.925023bfc14f4fe2952fc6c5e5a0fe98.jpg>seversky.jpg.88a11838345af2c81dba590d3a007345.jpg>tigeschwalbe.jpg.7729428ea65f3bfa567fed5716fdd4cc.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla