Henri Äijälä

Historiallinen Ilmavoimien koulukone VL Viima II takaisin Suomeen

6 viestiä aiheessa

HISTORIALLINEN ILMAVOIMIEN KOULUKONE VL VIIMA II TAKAISIN SUOMEEN

Ainutlaatuinen pala suomalaista ilmailuhistoriaa tekee kesällä paluun Suomeen. Suomessa asuva englantilainen Phil Lawton on hankkinut Saksan ilma-alusrekisteriin merkityn Valtion lentokonetehtaan Viima II -alkeiskoulukoneen. Kyseessä on toinen kahdesta lentokuntoisesta Viimasta, Suomen ilma-alusrekisteriin merkityn OH-VIF:n ohella. Kone saapuu Suomeen kesällä 2015. 

Valtion lentokonetehtaan Viima -kaksitasokone suunniteltiin 1930-luvun puolivälissä korvaamaan tsekkoslovakialaisia Letov S218 A Smolikeja Ilmavoimien koulukoneina. Konetyypin ensimmäinen prototyyppi (Viima I) lensi ensilentonsa tammikuussa 1936, ja toinen (Viima II) lokakuussa 1937. Ilmavoimat teki Viima II:sta 20 koneen tilauksen, jonka lisäksi Ilmapuolustusliitto tilasi kaksi konetta - kaikkiaan Viimoja valmistettiin 25 kappaletta. 1950-luvulla Viimoja uudistettiin muun muassa kattamalla alkuperäiset avo-ohjaamot kokokuomulla.

Konetyyppi poistui ilmavoimien käytöstä toukokuussa 1960, ja viimeinen ilmavoimien Viima -lento lennettiin elokuussa 1962. Käytöstä poiston jälkeen kymmenen lentokuntoista Viimaa myytiin yksityisille lentäjille ja lentokerhoille, ja niitä käytettiin muun muassa purjekoneiden hinaukseen.

Phil Lawtonin hankkima kone, alkuperäiseltä rekisteritunnukseltaan VI-3, on ensimmäinen sarjavalmistettu Viima II -kone, joka sai lempinimen ”Haijala”, Suomen ensimmäisen lentomestarin mukaan. Se valmistui vuonna 1939. Vuonna 1963, konetyypin poistuttua ilmavoimien käytöstä, kone myytiin yksityisomistukseen rekisteritunnuksella OH-VIG. 1970-luvun alussa kone myytiin ulkomaille, ensin Iso-Britanniaan (rekisteritunnus G-BAAY) ja sittemmin Belgiaan (OO-EBL). Viimeksi kone on ollut Saksan ilma-alusrekisterissä tunnuksella D-EVVI. Kone on tällä hetkellä 1940-luvun asussa - avo-ohjaamolla ja Suomen ilmavoimien sodanaikaisella värityksellä varustettuna.

Lawton tuli tunnetuksi viime vuonna tuotuaan entisöimänsä ja Suomen ilmavoimien värityksessä olleen Hurricane-hävittäjän suomalaisiin lentonäytöksiin.  Hänen tavoitteenaan on perustaa Suomeen lentävä museokonelaivue, ”Finnish Historic Flight”. Nyt hankitusta Viimasta tulisi näin laivueen ensimmäinen kone. Suomen Ilmailumuseo toimii hankkeessa yhteistyökumppanina ja asiantuntijana.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkähän Hämeenlinnassa reilut 10 vuotta sitten entistöitävänä ollut Viima päätyi? Lentokuntoinen siitäkin tehtiin, homma vaan meinasi jäädä kesken kun entisöijät ikääntyivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mister,-musiikipuolen kunnianimitys- Lawton tekee hienoa työtä. Ensin koneitten kanssa,ja sitten vielä Suomen historiaan,-näkyväksi sen kautta. Lappeenrannan OH-VIC,taisi olla ensimmäinen lentokone jota sain koskea,ja nuuskia. Siitä kiitos monille siellä,että antoivat mukulan luuhata kesäpäiviä heidän kanssaan,siinä kaiken hinauksen ja muun mukana. Vajaa 10-vuotiaan taivas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Phil Lawtonin VL Viima II:n englannin vuosista -70-luvulla löytyi juttu AIRpictorial-lehdestä july 1975.

 

viima.jpg.3a936a9b1b0a663ea0c798addadc1684.jpg

 

 

 

 

viima_0002.jpg.bb90c53c6a8a09c312b46881ec62015c.jpg

 

 

p> 

 

viima_0004.jpg.9a220ad0912f1e926e9b57f67426f11a.jpg

>viima_0001.jpg.37ca487ce3608ec2f5757913152eddab.jpg

p>viima_0003.jpg.34322ed75328274cca05f291413b8bbc.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään