Matti Averio

Airbus A320 simulaattori Kokkola-Pietarsaaressa

4 viestiä aiheessa

Suomen simulaattorikalusto sai täydennystä kuun alussa, kun Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalle avattiin A320-lentosimulaattori. Sain ujutettua aikatauluuni visiitin länsirannikolle simulaattoriin tutustumaan. Simulaattorin puuhamiehenä toimii pitkän linjan ilmailija Peter Furubacka. Kotisivut löytyvät osoitteesta http://flightsimulatorfinland.fi/. Tässä hieman pintaraapaisua kokemuksestani simulaattorissa.

p> Saavuin paikalle autolla. Simulaattori majailee Kruunupyyssä sijaitsevalla Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalla. Terminaalin edestä löytyy käytännölliset 60 minuutin kiekkopaikat simulaattorivierailua varten. Pidemmästä pysäköinnistä joutuu maksamaan. Paikalle pääsee näppärästi myös lentäen Helsingistä tai pienkoneella mistä tahansa.

p> 

Simulaattori on heti lähtöaulassa. Tässä vaiheessa koppi oli vielä täysin valkoinen, mutta ehkäpä myöhemmin saa jotain eloa kylkiinsä. Esimerkiksi ulkopuolinen näyttö, josta näkyisi livekuvaa sisäpuolelta olisi hyvä kehitysidea. Simulaattori erottaa myös lähtöaulan ja matkatavara-aulan toisistaan.

p> 

Lentoasemalla toimii myös kahvila, joskin aukioloajat ovat kohtalaisen rajoittuneet.

p> 

Simulaattorin ovelta aukeaa tällainen näkymä. Ohjaamon taakse on lisätty kaksi riviä matkustamoa, joille mahtuu siis yhteensä 12 henkeä yleisöä. Erillisiä jump seatteja simulaattorissa ei ole. Matkustamossa on mm. toimivat säilytyslokerot. Jopa ilmastointi olisi valmiiksi putkitettu, mutta ainakaan vielä siihen ei ole kytketty ilmastointilaitetta.

p> 

Matkustamossa on myös ikkunat, joista näkyy ulos siipinäkymä. Ikkunoissa on tehty hauska kikka, että takana olevat näytöt on hieman eri kohdassa ikkunaa, jotta saataisiin luotua illuusio että istuttaisiin edempänä tai taaempana konetta. Jokainen ikkuna näyttää silti täysin samaa kuvaa.

p> 

Simulaattorin on valmistanut saksalainen Cockpitsonic.

p> 

Ohjaamo on erittäin vakuuttava. Kuvassa ilmenee yksi tällaisten simulaattorien ongelmista: vaikka ulkona olisi päivä, on sisällä silti kohtalaisen hämärää. Ihmissilmä kuitenkin hallitsee tilanteen huomattavasti kameraa paremmin.

p> 

Näkymä kapteenin penkin takaata.

p> 

Näkymä ikkunasta ulos on hieno ja laaja. Näyttöä ei ole varustettu kollimaatiojärjestelmällä vaan se on toteutettu yksinkertaisemmin projektoreilla. Syvyysvaikutelmaa lisää ohjaamon lisäksi ikkunoiden lasit. Simulaattoria on mahdollista laajentaa lisäosilla.

sw.jpg.c699e8223bbe0f252e85e3bb0f8b1cb0.jpg

p> Keskikonsolista löytyy kaikki asiat kuin oikeastakin koneesta.

> FCU-paneeli näyttää ja tuntuu kivalta. Lennon aikana autopilotin nappuloiden vihreä valo sammui toisinaan jostain syystä, vaikka autopilotti päällä olikin.

> Olin ennakkoon huolissani, että esimerkiksi overheadin katkaisijat ovat tällaisia yleismallisia elektroniikkakytkimiä. Pelko oli turha, sillä simulaattorissa istuessa tällaisiin pikkuseikkoihin ei maallikkona enää osaakaan kiinnittää huomiota. Oikea airbuslentäjä tuntee varmasti suuren eron simulaattorin kontrolleissa.

> Simulaattoria pyörittää Lockheedin Prepar3D. Kyseessä on Microsoft Flight Simulator X:n jatkokehitelmä, joka on tuttu kotisimulaattorina.

> Airbus-simulaatiota edustaa ymmärtääkseni Project Magenta, joka onkin kokonaisuuden heikoin lenkki. Järjestelmien kanssa oli muutamia kummallisia ongelmia ja esimerkiksi autopilotti keinutti konetta jännästi lennossa. Jostain syystä Airbussista ei ole vieläkään tehty erinomaisen hyvää mallinnusta FSX:lle/P3D:lle. Reilu viisi vuotta sitten AirSimmer vaikutti tuovan lupaavan tuotteen markkinoille, mutta sitä ei lopulta koskaan saatu valmiiksi.

> Tässä asetetaan reittiä FMC:n.

> Simulaattoriin on tehty helppokäyttöinen hallintapaneeli, josta pystyy nopeasti muuttamaan mm. lentokoneen sijaintia, painoja ja säätä. Sen lisäksi hallintapaneeli tallentaa lentoreitin kartalle.

 

p> Kokonaisuutena simulaattori on lähes aitoon full motion simulaattoriin verrattava kokemus. Laaja näyttö ja fyysinen ohjaamo ovat vaikuttava kokemus, vaikka kiihtyvyyksiä ei pystytäkkään välittämään. Toisaalta matkustajakoneella ne ovat muutenkin kohtalaisen maltillisia. Täydellistä järjestelmäsimulaatiota odottava simulaattorifriikki joutuu kuitenkin pettymään. Parhaimmillaan tällainen simulaattori onkin ei-niin-vakavassa hupilentelyssä, joka tarjoaa elämyksiä kaikille maallikosta edistyneempäänkin ilmailuharrastajaan.

p>sw.jpg.5af9d1738183d577aadeef8ae77d2181.jpg

sw.jpg.e166cf4090bb1f870ce8c1f1587c4e3d.jpg

sw.jpg.050c2319990837870a4055c9b8b08f84.jpg

sw.jpg.205b144893b37623546bdc85e089202d.jpg

sw.jpg.c586050e0a7d3a9cb76ed23fd64dccc9.jpg

sw.jpg.148afcaa9edd99309c13662ec27ffff9.jpg

sw.jpg.8d44496bbfc10b3ff9db6373956a9eef.jpg

sw.jpg.de31b58c8a251a5955e7fd20fe40eca1.jpg

sw.jpg.5da6bd370069d8b8ff605a3bee301b3a.jpg

sw.jpg.1043cbfcef3b82173c813803843a2487.jpg

sw.jpg.a2a621603c6fe44fb0320ac20c43dc25.jpg

sw.jpg.cb17102c180f89b35a40118db459b0ec.jpg

sw.jpg.77aa0b4cf1dd36953bb78f26a32103be.jpg

sw.jpg.fea014f7f8e10e88bfe58e9bc9846043.jpg

sw.jpg.49434198189cd19de9d2991c566bcef2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös prepar3d:n saa mitään parempia pilviä noiden vaahtokarkkipilvien tilalle? Aika köyhän näköistä  :-\

P3D:lle saa vaikka minkälaista säälisuria, tässä vaiheessa simulaattori oli kuitenkin vielä varsin pakasta vedetty.

 

Mites on noiden aikataulujen kanssa. Pitääkö varata aika vai voiko suoraan kävellä simuun?

Vaatii ajanvarauksen. Sain oman aikani sovittua varsin joustavasti. Nettisivuilta löytyy yhteystiedot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla