Aleksi Tihula

Los Angeles [LAX] + kuvia matkalta

5 viestiä aiheessa

Jo sysksyllä 2014 huomasin lentodiilit.fi -sivustolta halpoja lippuja Los Angelesiin British Airwaysilla. Menopaluuhinnat olivat noin 350EUR luokkaa, mutta lähtökenttänä tuli olla Tukholma tai Kööpenhamina. Päädyin varaamaan liput Arlandasta, jonne varasin vielä menopaluuliput Finnairilta. Tässä vaiheessa kaikille lennoille oli vielä hyvät vaihtoajat kaikilla kentillä, mutta parin kuukauden päästä BA ilmoitti, että yksi lennoistani (ARN-LHR) olisi peruttu. Mielenkiintoinen tosiasia oli se, että lento ei todellisuudessa ollut peruttu (ja se lennettiin ihan normaalisti tuona päivänä) ja minulle tehtiin uudelleenreititys tuplabookkauksena. Sain lipun todella aikaiselle aamulennolle ARN-LHR -välille ja myös alkuperäisestä lennostani tuntia myöhemmän lennon samalle välille. Ensimmäinen lento oli siitä ongelmallinen, että se lähti Tukholmasta jo ennen kuin Finnairin kone olisi paikalla. Toisella vaihtoehdolla taas olisi runsas 55 minuutin vaihtoaika Heathrowilla. Varmistin vielä British Airwaysin asiakaspalvelusta, että kumpi lento on se todellinen voimassa oleva lento ja virkailija vakuutti, että tuo myöhäisempi lento on se, joka heillä näkyy varauksessa. Hän ei kuitenkaan osannut selittää mistä tuo aiempi lento oli varaukseen ilmestynyt ja vakuutti, ettei siitä ole mitään haittaa muulle varaukselle. Noh, lähtöpäivä häämötti ja lähtöselvitykset aukesivat. Halusin olla ajoissa tekemässä lähtöselvitystä, sillä halusin päästä valitsemaan paikkaa tulevalta A380 lennolta. Lähtöselvitys ei kuitenkaan toiminut, koska tuo yksi aikainen ARN-LHR lento kummitteli yhä varauksessa. Ohjelman mukaan lähtöselvitykset tuli tehdä järjestyksessä, enkä voinut tehdä millekkään muulle lennolle lähtöselvitystä, ennen kuin olisin tehnyt tuolle aiemmalle Lontoon lennolle. Tuolle lennolle taas ei ollut mahdollista tehdä selvitystä, sillä se ei ollut todellisuudessa voimassa oleva(?). Soitto asiakaspalveluun ei avannut asiaa sen kummemmin ja ainoa tapa korjata tilanne oli kuulema tehdä lähtöselvitys kentällä Arlandassa. Ja kun viimein Arlandassa lähtöselvitysvirkailija oli hoitanut pitkän tietokoneen näpyttelysession ja pari pitkää puhelua, hän onnistui tulostamaan boardarit aina LAXlle asti. Huomasin kuitenkin, että minun ja matkaseurani lipuissa lukivat paikat 22E ja 22F A380ssa. Kyseessä ovat siis keskipaikat keskirivistä. Kysyin virkailijalta mahdollisuutta vaihtaa paikkoja, mutta hän totesi sen olevan mahdollista vain Heathrowilla. Tämä tieto ei paljoa lohduttanut, sillä tiesin vaihtoajan menevän muutenkin jo hilkuille. Tästä syystä istuin kerrankin lennon normaalina matkustajana ja annoin kameran pysyä laukussa matkatavarahyllyllä koko lennon ajan.

 

Matkan ensimmäisen legin hoiti Finnairin A320, OH-LXD

img_0334.jpg.c2cdc53511d14777275a0294df6903d8.jpg

 

Arlandaan tultiin 19Leftille

p> 

Ja parkissa terminaali 2:lla

img_0343.jpg.4ae9591e283733d0ef6b81e1ec91371a.jpg

 

Seuraavan lennon ARN-LHR välillä hoiti noin 12-vuotias A320, G-EUUR

 

Tarjoilua.

p> 

Laskeuduimme LHRlle aikataulussa ja näytti siltä, että vaihtoaika tulisi riittämään hyvin. Kuitenkin aivan 5-terminaalin edustalla koneen kapteeni ilmoitti, että paikkamme terminaalilla on yhä varattu ja että joudumme odottelemaan noin 15 minuuttia vielä koneessa paikan vapautumista. Matkustajasillassa meitä oli onneksi vastassa kentän työntekijä, joka ojensi meille molemmille express-passit, jolla pääsisi nopeaa linjaa turvatarkastuksen läpi. Samalla hän kertoi tarkasti reitin lähtöportille ja sen, että portti tietää odottaa meitä. Hienoa palvelua! Ehdimme kuin ehdimmekin portille juuri ja juuri. Kysyin portilla vielä koneen matkustajamääriä, jos jossain olisi ollut käytäväpaikkoja vapaana, mutta virkailijan mukaan kone oli aivan täynnä  :-\

Lennon operoi kaksivuotias G-XLEC. Lento oli muilta osin oikein mukava. Ainoa ongelma oli jääkylmä ilmastointi omien riviemme alueella. Kuulin kuinka moni matkustaja valitti tilannetta ja miehistö totesi, etteivät he voi säätää järjestelmää mistään, koneen lämmitys ja ilmastointi kuulema elää omaa elämää tuolla alueella. Moni matkustaja matkustikin koko lennon toppatakit ja viltit päällään.

 

LAXlle saavuimme aikataulua edellä ja pääsimme passintarkastusten ohi maahan todella nopeasti. Laukutkin olivat selvinneet nopeasta vaihdosta Lontoossa  :thmbup:

 

Reilu viikko vierähti nopeasti ajellessa Kaliforniassa, Nevadassa ja Arizonassa. Sekaan mahtui kuitenkin parin tunnin kuvaushetki LAXlla. Tässäpä muutamia, linkitän loput kuvat tarinan loppuun.

 

Qantas B744 VH-OEE

img_0539.jpg.c81d57cb60a112c289129d167f1ad4da.jpg

 

United Airlines B738 N24224

p> 

China Eastern B773 B-2003

img_0565.jpg.95d27372d207d6cf3a34a5e10f1a53a6.jpg

 

AeroMexico B738 N875AM

p> 

United Airlines B753 N77871

img_0579.jpg.cd4e502fb096da261f034ed8d5efc393.jpg

 

Eva Air Cargo B744F B-16482

p> 

American Airlines B772 N757AN

img_0598.jpg.542edee49969291d9024a536f4456d32.jpg

 

Asiana Airlines A380 HL7626

p> 

Korean Air A380 HL7622

img_0612.jpg.dff4504e15151c8b9781eb6908f2c174.jpg

 

Mid East Jet A318 HZ-RCA

p> 

SkyWest CRJ-200ER N709BR

img_0646.jpg.73c08af38b58698a1c7b6f612588dfec.jpg

 

United Airlines B738 N76516

p> 

Delta Air Lines B772 N702DN ''The Spirit of Atlanda''

img_0657.jpg.bed481f7d07a252eff3f61759c461b73.jpg

 

American Airlines B772 N772AN

p> 

United Airlines B787-9 N38950

img_0676.jpg.af5a241ec02cad6d1ecbda73931a322b.jpg

 

Delta Air Lines B753 N788NW

p> 

American Airlines B772 N757AN

img_0701.jpg.b26df018c46795be02af7a6dc44d02a5.jpg

 

United Airlines B753 N73860

p> 

Copa Airlines B738 HP-1825CMP

img_0707.jpg.82f353344de4502eac1189850ec77ad0.jpg

 

Reissun viimeiset päivät vietimme San Franciscossa, johon päätimme lentää LAXlta Virgin Americalla. Terminaalin lasin läpi sai ihan kohtuullisia kuvia.

 

Virgin America A320 N853VA

p> 

AeroMexico B737 XA-CYM

img_0718.jpg.72cb41130053725c0abcddb1d77ea58e.jpg

 

Southwest Airlines B737 N7727A

p> 

Southwest Airlines B738 N8639B

img_0721.jpg.c489710b80eb88b1878d528d36f691d0.jpg

 

LAX-SFO lennon lensi 8-vuotias Virgin American A320, N632VA ''Youtube Air''

 

LAX jää taakse

p> 

ja SFO lähestyy.

img_0727.jpg.21d0db64c0d1989fd29cca3b52358a58.jpg

 

Sää saapuessa ei ollut kovin kummoinen.

p> 

Loman viimeiset päivät San Franciscossa vierähtivät nopeasti. Edessä oli kuitenkin vielä pitkä kotimatka SFO-LAX-LHR-ARN-HEL. Ensimmäisenä piti päästä takaisin Los Angelesiin Virgin Americalla. Tällä kertaa lennon hoiti parin vuoden ikäinen A320, N361VA ''Jersey Girl'' johon oli asennettu sharkletit.

 

Lentomme lähti aikaisin aamulla, joten ulkona oli vielä vähän hämärää.

img_0755.jpg.4130308711835cbb313daf4e513cde83.jpg

 

 

p> 

Nippon Cargon B748 tuli vielä vastaan.

img_0757.jpg.78de6e78bba4e2f68241b0870ef664da.jpg

 

Ja hetkeä myöhemmin SFO jää taakse.

p> 

Viimeiset vilaukset San Franciscosta.

img_0762.jpg.5232ee6c833be529b303ab2101b2c807.jpg

 

Tuntia myöhemmin sukelsimme pilvestä Los Angelesin aamuruuhkaan.

p> 

Tom Bradley Intl.

img_0765.jpg.94f17fb85cc288ffd1f9d9d25a060510.jpg

 

Heitimme laukut BAn bag droppiin ja suuntasimme airsiden puolelle. Koneemme oli sopivasti saapumassa Lontoosta. Tällä kertaa vuorossa oli puolitoistavuotias G-XLEE.

p> 

Lufthansa saapui samoihin aikoihin. D-AIMM

img_0776.jpg.7f797c99001d750cd9fac757ebccc954.jpg

 

Kuin myös Air France ja F-HPJH

p> 

American Airlines B752 N690AA ''Flagship Freedom''

img_0788.jpg.6a005c9f76626efe579c3b6ff35394e3.jpg

 

Alaska Airlines B737 N607AS

img_0792.jpg.ebc1112054b12460b65e774ee9204486.jpg

 

Alaska Airlines B734 N756AS

img_0796.jpg.96cdf01af9c49ae575cfc88d86ae2eec.jpg

 

Emirates A380 A6-EOF

p> 

All Nippon Airways B773 JA778A

img_0802.jpg.6ca03f773ba080a1847b2d143e9817b9.jpg

 

Paluumatkalla sain ikkunapaikan alemmalta kannelta riviltä 39. Ikkuna on kyllä iso, mutta ei mikään paras kuvaukseen.

p> 

Kuten kuvasta näkyy.

img_0804.jpg.a20c3bc0ae44ab3d684e2bd327ddf65c.jpg

 

Hiljaisin äänin takaisin taivaalle ja suunta kohti Lontoota.

p> 

Harmi kyllä, koneen in-flight-map sovellus oli viallinen tällä lennolla. Aina kun ohjelman yritti avata, koko systeemi meni täysin jumiin ja miehistö sai olla vähän väliä käynnistämässä ihmisten järjestelmiä uudelleen.

 

 

img_0808.jpg.fb2c229d4936ebc2defbd66da85cda56.jpg

 

Tällä kertaa sain otettua kuvat ruokailustakin. Ei valittamista tässä lounaassa.

p> 

Sen sijaan aamupala oli aika surkea esitys, mutta sekin menetteli. Ei näillä hinnoilla parane valittaa ilmaisesta ruuasta  :P

img_0811.jpg.767927c416d984c4566784af32487806.jpg

 

Kuvien ottaminen alkoi jäämään aika vähille tässä vaiheessa, sillä väsymys otti vallan. Saavuimme kuitenkin Lontooseen jälleen aikataulussa ja tunnin vaihdon jälkeen olimme jo istumassa Tukholman koneessa, 15-vuotiaassa A319ssä (G-EUPK). Kyseisestä koneesta oli poistettu takaata toinen vessoista. Kannattaa siis varoa näitä paikkoja, jos haluaa katsella ulos. Näillä paikoilla ei ole ikkunaa.

 

Toiseksi viimeisellä rivillä sentään oli ikkuna vielä juuri ja juuri.

p> 

Samanlaista tarjoilua kuin menolennolla.

img_0818.jpg.8b151713d89421b2827e879a892f2716.jpg

 

Viimeisen lennon Tukholmasta Helsinkiin lensi vielä Finnairin A320, OH-LXA. Olimme Helsingissä noin 32 tunnin kulutta siitä, kun lähdimme hotellilta San Franciscosta. Laukut seurasivat koko matkan perässä ja vielä oli yksi lomapäivä edessä ennen töihin paluuta. Tähän oli siis hyvä päättää oikein onnistunut loma.

 

Ja jos kuvannälkä jäi, niin vikailsehan loputkin kuvat reissusta alla olevista linkeistä:

 

Ilmailua

Muita kuin ilmailukuvia

p>img_0339.jpg.9206a5f4a0fac56cec806d85fe861369.jpg

p>img_0345.jpg.ba0dc028c44520801b79bc023076287a.jpg

p>img_0550.jpg.f4801452ca4edb6d1fed01a75c5e145d.jpg

p>img_0568.jpg.f60d3b486f84297109500b0297e4540e.jpg

p>img_0588.jpg.fcdf22454bb0f89833cb8c73e4a194a9.jpg

p>img_0610.jpg.5e7876bc8e536225c7d33f459a41940f.jpg

p>img_0641.jpg.2754e73b5ff2d555fa928ce1e8731b54.jpg

p>img_0653.jpg.ef2dd6c4a3673245ac86997ceb5459bb.jpg

p>img_0664.jpg.9af218694dc090fecbf8200e3fcc77b4.jpg

p>img_0687.jpg.86024318f26bb7e20eeb9dddd0bb4251.jpg

p>img_0703.jpg.4b342d8ffdbd6a0cdd22dbc876c4f2c5.jpg

p>img_0715.jpg.cf26897fff6de59258a1d8d767973f34.jpg

p>img_0720.jpg.861c1727499a1fa088a270e26b4325ba.jpg

p>img_0723.jpg.b2014c9d22f12faf8fc6bca21f60b54d.jpg

p>img_0728.jpg.f7a3f228b39c92a3bc8fe8fdccadc3d2.jpg

p>img_0756.jpg.b8bfa4c85272d178ad9c9f0d3e9ba435.jpg

p>img_0758.jpg.455240ddba2bacffa84b0e49b3ff8a89.jpg

p>img_0763.jpg.9f9b2d33e7b7b68600952ad818910308.jpg

p>img_0770.jpg.6dba9b80d547d744287ba3d6a0dbc57a.jpg

p>img_0784.jpg.7a7ed7aa929f325ad0e4dfec2b365fad.jpg

p>img_0790.jpg.30c1a4faba678fdbe76fba971acd961b.jpg

p>img_0794.jpg.73a782c5e31148f24479b329f6da55fe.jpg

p>img_0799.jpg.60e18ad2cea47416fb7e31e1691f2927.jpg

p>img_0803.jpg.d6669af69ee567d7542a3b98af75bcd0.jpg

p>img_0806.jpg.20d5b300bd00f9605cb3eab9567f7609.jpg

p>img_0810.jpg.c529e47e16d9aa82dad2925df46ee7aa.jpg

p>img_0817.jpg.ba54ede7a8c15faf0fe57c22aeeef6fd.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla