Lauri Räsänen

Opiskelijavaihto Aasiassa

11 viestiä aiheessa

Tuli vietettyä vajaa puolivuotinen Hong Kongissa opiskelijavaihdossa ja täytyi tietysti opiskelun ohessa hyödyntää tilaisuus myös lentomatkustamiseen. Ajattelin laittaa foorumilaisille tiirailtavaksi kuvia kevään reissuilta. Seuraa siis vain nopean käsittelyn läpikäyneitä matkakuvia ja myös muutama ilmailuun liittymätön ruutu tunnelman tiivistämiseksi.  :)

 

1. Ihan heti ei kuitenkaan hypätä eksoottiseen Aasiaan, vaan fiilistellään parin kuvan verran hyytävän kylmää ja sinisävyistä Suomen Lappia loppuvuodelta. Näistä jouluisista tunnelmista sitä vaihtoon lähdettiin. LZF Kittilässä lähdössä Ivaloon.

img_4932.jpg.2a0d9de96d022b0ab28c396493e10ffc.jpg

 

2. Keskipaikalta sohaistu tunnelmakuva Ylläksestä iltapäivällä kahden maissa.

 

3. Koneet savuaa ja hengitys höyryää joulun välipäivinä Kittilässä kun LVA Helsingistä on juuri laskeutunut.

img_4980.jpg.502275ef2a6c9230a0c763ae53a48a3f.jpg

 

4. Vuosi on juuri vaihtunut ja LQB on valmiina lentämään Honkkariin Finnairin kuusysinä portilla 31.

p> 

5. Tässä vaiheessa vielä hyvin tuntematon Hong Kong pilkottaa tiheän usvan lomasta, ollaan laskussa kiitotielle 25R.

img_5066.jpg.bfdc4cb70220e942ac081fcb1c5314ec.jpg

 

6. Vielä kuva tutusta ja raikkaasta Finnairin kabiinista ulos kävellessä.

p> 

7. Hong Kongin kuuluisaa iltamaisemaa...

img_5237.jpg.9e9122aff12f2aa73d310beb55337383.jpg

 

8. Ja vähemmän kuuluisaa rantamaisemaa. Sääli, koska upeita rantoja siellä riittää!

p> 

9. Se siitä honkkarista, seuraava kohde oli Bangkok ja sinne toiseksi edullisimmat liput tarjosi Emirates, joka lentää Dubai-Bangkok-Hkg reittiä A380:lla. Reilun parin tunnin iltalennolle lähdössä reilun parin vuoden ikäinen A6-EED. Esteetöntä kuvaa oli mahdotonta saada.

img_5384.jpg.d4b858d647849de974e1bf21280ec6e2.jpg

 

10. Emiraateilla koko alakerta on uhrattu turistiluokalle, tässä tunnelmia etummaisesta osastosta.

p> 

11. Bangkokissa mikään ei ole muuttunut.  ;D

img_5457.jpg.4c40a2388398ecdc556151ea200932c4.jpg

 

12. Paluulennolle olin varannut ikkunapaikan siiven etupuolelta hyvien moottorikuvien toivossa, mutta eihän noista akvaariomaisista ikkunoista meinaa sivusuuntaan nähdä mitään.  :-\ A6-EDS, jonka kyydistä meinasimme myöhästyä, vaikka olimme kentällä 2,5 tuntia ennen lähtöaikaa. Tunti turvan jonossa ja tunti passintarkastuksessa.   :-[

p> 

13. ...

img_5478.jpg.281b554bc3802a6370049fb2fc75f43d.jpg

 

14. Seuraava reissu suuntautui Singaporeen ja omalla kohdalla ensimmäinen Dreamliner-lento oli tavoitteena. Aamuhämärissä vain muutamaa viikkoa aiemmin toimitettu Singapore Airlinesin tytäryhtiö Scootin 9V-OJA, B787-9!

p> 

15. Kun matkustamo muuten on uudessa koneessa hävettävän pelkistetty, on kiva leikkiä värivaloilla, vai?  ::)

img_5564.jpg.2d6a12c41e7e19c2704f10d07d4f27e6.jpg

 

16. Ikkunan sähköinen himmennystoiminto taitaa olla jo niin tuttu juttu kaikille, ettei sitä kannata enää erikseen esitellä. Omasta mielestä aika hidastoiminen, häiritsevän sinisävyinen ja asentojakin on tarpeettoman monta. Ehkä hyvänä puolena se, että ikkunan läpi näkee valoisalla, vaikka olisi pimeimmässä asennossa. Erittäin ärsyttävä suunnitteluvirhe oli myös henkilökunnan kutsunapin sijoittaminen käsinojan päälle. Itsekin taisin sitä lennon aikana toistakymmentä kertaa kilauttaa, vaikka yritinkin varoa. Aika kauan sai sininen tuikku palaa, ennen kuin kukaan edes viitsi tulla kyselemään. Tässä ihan normaali kirkkaimman asetuksen läpi otettu kuva aamuisesta taivaasta kolmen ja puolen tunnin lennon alkuvaiheessa. En muista lentopintaa, mutta taivaan tummuudesta päätellen aika korkealla mentiin. Kuva muuten paikalta 13H.

p> 

17. Tässä vielä kuva kabiinista vähän inhimillisemmässä valaistuksessa. On ne isot ikkunat!  :thmbup:

img_5587.jpg.0eeca86195ce925d008c2ddec4324901.jpg

 

18. Singaporessa vietetyn kaksipäiväisen jälkeen matka jatkui Australiaan. Kiinalaisen uudenvuoden aikaan helmikuussa oli todella vaikea löytää järkevän hintaisia lippuja yhtään minnekään, ja koska Cebu Pacific ei kiinnostanut, päädyin lopulta EK+QF yhdistelmään Singaporesta Brisbanen kautta Sydneyhyn. Saipahan istua taivaalla.  :D Brisbaneen lähdössä vain vuoden ikäinen B777-300ER A6-ENN.

p> 

19. GE90 imee rautaa taivaalle ja kohti Queenslandissa riehuvaa hirmumyrskyä.

img_5675.jpg.af6d38b0fc938a84a5b3b759ea905f3b.jpg

 

20. Paikka 20A sijaitsi mukavassa pienessä turistiluokan osastossa siiven etureunan tuntumassa. Reitti kulki kiertäen Queenslandin alueella riehuneen syklonin sen eteläpuolelta ja vastaavaa horisontissa näkynyttä salamoiden räiskintää en ole ennen päässyt todistamaan.

p> 

21. Emiratesin lento laskeutui Brisbaneen yhdeltä yöllä ja jatkolento olisi kotimaan terminaalista aamuviideltä. Terminaalin vaihto oli suoritettava joko omakustanteisesti taksilla tai vasta neljän jälkeen kulkevilla lentokenttäbusseilla. Otin varmuuden vuoksi taksin, sillä kotimaan terminaalissa piti vielä mennä uudestaan bag dropiin ja turvatarkastukseen. Mutkatta se lopulta sujui, mutta ei ehkä kaikkein yksinkertaisin koneenvaihto. Matka jatkui Qantasin kolmisen vuotta vanhalla B738 VH-VZR:llä, tässä kuvassa tosin on sen vieressä seissyt koneyksilö ja taustalla Brisbanen peruskauraa.

img_5704.jpg.62739ee230b27a2130dc7007da5afb8c.jpg

 

22. Aamulennon häikäisevää tunnelmaa.  8)

p> 

23. Sydneyn viiden vuoden spottailukokemuksella täytyy todeta, ettei United enää lennä jumbolla...

img_5742.jpg.13fc4c83f04904101fb51ad14f3a2ae2.jpg

 

24. Eikä Malesialaiset triplalla, jumbosta puhumattakaan!

p> 

25. Mutta Jetstarin Dreamlinerit on peruskauraa...

img_5789.jpg.0447a1690d9990610a29a71ef6e465e2.jpg

 

26. Ja Qantaslinkilla moni B717 on saanut uuden tulevaisuuden.

p> 

27. Paluupäivänä kirkkaassa aamussa Brisbaneen lähdössä seitsenvuotias B738 VH-VZB.

img_5955.jpg.7db2d3cc293c1bb404afdc8552a35e6d.jpg

 

28. Ensimmäistä kertaa pääsin ilmaan "kakkos" kiitoradalta 34R.

p> 

29. Tätä kuvaa olenkin metsästellyt useampana vuonna, vihdoin sattui reitti ja kelit kohdalleen.  :thmbup:

img_5968.jpg.b73c2882c3511101fbf939b71ca424cf.jpg

 

30. Northern Beaches näkyvissä kun kaarretaan pohjoiseen kohti Queenslandia.

p> 

31. Hyvin perinteinen B738 kabiini. Menolennolta jäi kuva ottamatta, mutta siihen koneeseen oli asennettu uudemmat penkit ja PTV:t niskatukiin.

img_5983.jpg.74d6c8fcf1f3104c8b738b3e079fdefd.jpg

 

32. Kauniit maisemat ne eivät ota Australiassa loppuakseen. Jyrkällä kaarrolla Brisbanen finaaliin.

p> 

33. Tällä kertaa koneenvaihto sujui helpommin kun bussit kulkivat ja laukunkin sai selvitettyä perille saakka, eli Singaporeen. Sinne lähtöä tekemässä A333 VH-QPA.

img_6002.jpg.2d28e2eb9985e7ada2bfb11a51e935db.jpg

 

34. Nousu tapahtui pohjoisen suuntaan, minkä jälkeen kone kaarsi oikean kautta ympäri kohti luodetta, jolloin paikalta 47A avautui hieno näkymä lähtökentälle.

p> 

35. Tiesin etukäteen, että juuri QPA saisi ensimmäisenä uuden matkustamon Qantasin A333 laivastosta, joten olin onnekas päästessäni sitä testaamaan. Melkolailla samantyylinen tuote kuin yhtiön A380:ssa. Suuret kosketusnäytöt ja pikimusta muovinen penkintaus. Onhan siinä ehkä kehitystä aiempaan: http://www.airliners.net/photo/Qantas/Airbus-A330-303/2417943/L/&sid=ce95b88f07cab3468e1e850659cb75b4

img_6017.jpg.874500e1ef50c7813ae4cfc4be2ea54c.jpg

 

Singaporesta matka jatkui 10 tunnin välilaskun jälkeen Scootin Dreamlinerilla yölennolla Honkkariin. Sysipimeää, kolme tuntia turbulenssia turvavyövalo päällä ja melkomoinen väsymys kun 24 tunnin matkustamisen jälkeen pääsi perille. Toinen osio kuvia seuraa hetken päästä!  ;)

>img_4973.jpg.1206d535636141fec322e49b8febc8d2.jpg

p>img_5021.jpg.950f1f51ee00524d85bb3a13fbb31eae.jpg

p>img_5080.jpg.971a57cb1ed118d14fb0722f2286330b.jpg

p>img_5277.jpg.2e86058597aeefc26e03d92600abf092.jpg

p>img_5415.jpg.d95856cf23813be55a237cf323da34c5.jpg

p>img_5472.jpg.7971baf87651b3bf117c08a91c1250f5.jpg

p>img_5540.jpg.a68d9f82278b1a4a568ebc7103722bc6.jpg

p>img_5584.jpg.875d9789d9c1a6fd6c3de6e6a98b881e.jpg

p>img_5659.jpg.e45a62e1f84fb6b5e37d3848d3461f72.jpg

p>img_5683.jpg.90834fef78f1a6d02b2fea8c16d39c49.jpg

p>img_5719.jpg.4aee0702d4f7729acf27a853d435dd8a.jpg

p>img_5787.jpg.15710e9a2ea2348ba05f5601bbeda7cf.jpg

p>img_5797.jpg.52e2198e427a0f29c59f5814b95fa313.jpg

p>img_5960.jpg.dff36d87c19e3abdc85dde11d5e5e70c.jpg

p>img_5973.jpg.ea7c6037b927dbe057819d9cf093da69.jpg

p>img_5989.jpg.4be51850dea2e468f2bad1c941278655.jpg

p>img_6012.jpg.c74a5cfccf57e2aadaabb7c187a11920.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

36. Taas käytiin koulua, kunnes oli vuorossa lyhyt pyrähdys Balilla. Suoria lentoja oli tarjolla mm. Hongkong Airlinesilla, Jetstarilla ja Cathaylla (superkallis), mutta parhaan hinta-laatusuhteen perusteella varasin lennot SIA:lta. A333 9V-STK iltapäivälähdöllä Singaporeen.

img_6044.jpg.f5ec277ef5c59e8a718da6e1977c183f.jpg

 

37. Tehoja riitti koko lennon ajaksi (viitaten tuoreeseen incidenttiin vastaavalla koneella: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,111548.0.html ) Toivottavasti selviää syy tapahtuneeseen.

 

38. Kabiinin tunnelmia ja aina hehkeä Singapore Girl.

img_6052.jpg.1c491a70ec6b74d56395c2433ba0255a.jpg

 

39. Singaporessa oli upea sää ja vehreät maisemat.

p> 

40. Parin tunnin vaihdon jälkeen sisarkone 9V-STF nousi kohti Denpasaria melko miehekkäällä kulmalla.

img_6070.jpg.ecb80e08cbcb9bb307a622fcccaa0170.jpg

 

41. Balilla näytti mm. tältä.

p> 

42. Paluukyydiksi kaartaa 9V-SSB, kuvattuna terminaalin viher-violetti-kelta-sinisten ikkunalasien läpi, joten pahoittelut etten saanut kaikkia suvaitsevaisuuden värejä piiloon.  :laugh:

img_6144.jpg.c1a221ce14607c0f82dc3c86197801b3.jpg

 

43. Mutta nämä värit on aidot. En muista kiitoradan numeroita, mutta noususuunta oli melkolailla länteen, joten maisemaa kentältä etelään tässä. Paikka 50A.

p> 

44. Lento Honkkariin oli SQ2, eli SIN-HKG-SFO. Valtaosa matkustajista vaikutti olevan jenkkejä. Ei ollut mitään rakoa, mistä kuvata SIA:n uudenkarheaa triplaa 9V-SWW.

img_6179.jpg.5a9ca6c03bdc407c750fc27259d7c118.jpg

 

45. Kabiinissa kaikki kunnossa!

p> 

46. Aurinko painui nopeasti horisonttiin, kun kaarreltiin koilliseen kohti Honkkaria.

img_6183.jpg.fe08fed820c3bb4cbb82bf60cf9c0a7b.jpg

 

47. Pitkän pähkäilyn jälkeen reissun viimeinen reissu mannerkiinaan alkoi lentämisen sijaan junalla. Hong Kongista Pekingiin on tarjolla suora, joskin hidas 24 tunnin junayhteys ja neljän hengen matkaseurueen kanssa päädyimme varaamaan oman 4 makuupaikan hytin. Olihan se kokemus.

p> 

48. Muuri kiemurteli vuoristossa

img_6644.jpg.2ce2ec9bc5951e5943c21b815cef19e6.jpg

 

49. Ja Shanghain valot loistivat kuten oli luvattu. Kuljimme sinne Pekingistä luotijunalla, jonka virallisella lipputiskilläkin yrittivät huijata liikaa rahaa...  :thmbdn:

p> 

50. Kaverini Eemeli Väyrysen ottama kuva Shanghain GP:stä, josta käy ilmi kiinalaisten pakkomielle Kimi Räikkösen fanittamiseen. Muutamat suomalaisturistit pitivät verraten matalaa profiilia, mutta kiinalaiset olivat sankoin joukoin jopa kietoutuneet Suomen lippuihin.  :o

dsc_1225.jpg.cda042318efde858444b47fdd0446924.jpg

 

51. Vielä samana iltana lennettiin Honkkariin Hongkong Airlinesilla ja Pudongin portille saapui A332 B-LNJ. Kone on toimitettu vuonna 2011 ja se on ollut HK Airlinesin lisäksi käytössä Hainan Airlinesilla. Yhtiöiden värityskin on yhdenmukainen, ja Hainan Airlines ilmeisesti omistaa osan HK Airlinesista. Vähän hämärän peittoon on jäänyt yhtiöiden todellinen yhteys...

p> 

52. Matkustamossa ei ollut minkäänlaisia ruutuja ainakaan tässä yksilössä ja valaistuskin oli melko dramaattinen. Kiinalaiset saivat aikaan ison hässäkän ennen nousua siitä, mikä oli kenenkin paikka. Ruoka ja matkatavarat kuuluivat erittäin edulliseen hintaan, mutta yhtiöllä ei pikaisen nettihaun perusteella ole hirvän mairitteleva maine Aasiassa. Liekö Kiinan lennonjohdon oikkuja vai mitä, mutta noustuamme ensin pinnalle 390 laskeutui kone tunnin lennon jälkeen melko vauhdikkaasti aina FL280 saakka ja lensi loppulennon eli reilun tunnin sillä korkeudella. Tarkistin luvut flightradarista.

img_6995.jpg.b65d53c1655bbf5e296ef84b92e9c09b.jpg

 

53. Kotiinpaluuiltana hämyisestä maisemasta vedettiin portille vähintään yhtä hämyinen OH-LQG.  ;D Ensimmäinen kerta omalla kohdalla.

p> 

54. En keksi yhtään hyvää sanaa. Tai no ehkä olivat vähän uudempia pehmeämmät istua nuo penkit...

img_7374.jpg.12bba4208899ecdcc4a14492cf53c78d.jpg

 

55. Aamuruskon kanssa kilpaa saavuttiin Helsinkiin ja yksi mielenkiintoinen elämänvaihe oli ohi.

 

Semmoinen puolensadan kuvan setti taas. Lisää kuvia olisi mm. Honkkarin spottailuista ja ruokakuvia taidan niille varattuun ketjuun laitella kun ehdin. Kysymykset ja kommentit tervetulleita, toivottavasti näistä oli iloa!  :)

>img_6051.jpg.a26c5ece2a8175529d7848e29a763133.jpg>img_6064.jpg.bdaea3fedefd7f4b5f59377a7a59bd93.jpg>img_6102.jpg.13628d425bf1ebdc244665c6ed83d6a8.jpg>img_6151.jpg.98866ba1a83b890d0a7f209a1be314dd.jpg>img_6177.jpg.8de7c8d78b3779a072c8712cd3d47c45.jpg>img_6551.jpg.f283deafaad08564b2d2cccbfb1fd02a.jpg>img_6823.jpg.e8dad1eccc79954ab72a6260582464b6.jpg>img_6984.jpg.b8ae1ceaf9010d858af2f91da9b7757d.jpg>img_7337.jpg.9084f4712587b39d4f3eea5e304c2fd8.jpg>img_7375.jpg.ddb4fa89ea981ccacc84e7afceb8bcbc.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just. Time to man up, girls!

 

Miksi pitäisi olla tyytyväinen tuotteeseen, joka on kalliimpi ja huonompi kuin kilpailijoilla? Vain sen takia, että kyseessä on suomalainen lentoyhtiö? (Ei yleinen dissaus Finnairia kohtaan, mutta kyllä sielläkin rupee olemaan vanhoja aikansa eläneitä tuotteita, jotka vain eivät kilpailussa pärjää enää, jolloin kritiikki on aivan aiheellista)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kertomus. Yleensä luen tälläisiä harvakseltaan, mutta tämä piti pintansa loppuun asti.  :thmbup:

 

Tuo korkeuden vähennys FL390 -> FL280 vaikuttaa vahvasti siltä, että RVSM-ilmatilasta on haluttu pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla