Heimo Paakkinen

Ultrakevyen laskeutuminen meni pitkäksi Malmilla

16 viestiä aiheessa

YLE (linkki ja kuva ed.viestissä):

Malmin lentokentällä sattui torstaina iltapäivällä pieni onnettomuus, kun  ultrakevyen koneen laskeutuminen meni pitkäksi.

Tapauksen nähnyt ilmailutoimittaja Juho Tuomisto kertoo, että lentokone ryhtyi ylösvetoon sen ajauduttua siivuun laskeutumislinjalta. Paikalla tuuli kovaa laskeutumishetkellä.

Tuomisto arvelee, että kone sakkasi yrittäessään ylösvetoa.

Koneessa oli ainoastaan pilotti, joka sai pieniä vammoja, mutta pystyi kävelemään ulos koneesta. Paikalle saapunut pelastuslaitoksen ambulanssi tarkisti miehen kunnon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Koneessa oli ainoastaan pilotti, joka sai pieniä vammoja, mutta pystyi kävelemään ulos koneesta

Laskeutuminenhan on onnistunut, jos lentäjä pääsee itse pois koneesta.

:P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Typerä tuo Ylen jutun kuva, kun kone näyttää Piper Tomahawkilta :P

Onko se ylen tai kuvaajan vika, jos se kone on Tomahawkin näköinen? Ylen uutinen on ainut, jossa puhutaan ultrasta. Muissa uutisissa puhutaan kaksipaikkaisesta pienkoneesta. Saattaa olla Tomahawk.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko se ylen tai kuvaajan vika, jos se kone on Tomahawkin näköinen? Ylen uutinen on ainut, jossa puhutaan ultrasta. Muissa uutisissa puhutaan kaksipaikkaisesta pienkoneesta. Saattaa olla Tomahawk.

Malmilla on tasan 1 tomahaukka, finnairin lentokerholla ja se oli tänää klo18.00 ehjänä omassa pilttuussaan. Tosta kuvasta on aika paha sanoa mikä kone on kyseessä, todennäköisesti ultra kuitenkin jo kokonsakin puolesta.

Tämä http://www.ilmailu.org/gallery/displayimage.php?pid=188

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kone on ultra Eurostar, moottorihäiriön syy tutkitaan ja raportoidaan kunhan se selivää, koska samanlaista Rotaxia käytetään melkein kaikissa ultrissa ja se on jo tulossa myös tyyppihyväksyttyihin koneisiin. Esimerkiksi Malmilla Rotaxilla lentävät Patrian Teknamit ja MIK:n Diamond Catana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enpä ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota, mutta nyt kun katsoo niin Eurostar ja Tomahawk on kyllä muodoltaan aika identtisiä.

Sorry Mikko, minä olen kyllä täysin erimieltä tosta asiasta. Tomahawkissa on t peräsin ja eurostarissa ihan normi, mä en kyllä noissa nää mitään yhtäläisyyksiä, runkokin molemmissa täysin erilainen kuin kabiinin kuomukin. Tosiasia on kuitenkin et eurostar 640 sinne puskaan meni, tai siis joutui meneen syytä ei kai vielä ole selvillä, selvinnee aikanaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sorry Mikko, minä olen kyllä täysin erimieltä tosta asiasta. Tomahawkissa on t peräsin ja eurostarissa ihan normi, mä en kyllä noissa nää mitään yhtäläisyyksiä, runkokin molemmissa täysin erilainen kuin kabiinin kuomukin. Tosiasia on kuitenkin et eurostar 640 sinne puskaan meni, tai siis joutui meneen syytä ei kai vielä ole selvillä, selvinnee aikanaan?

No,ovathan ne kuin sama kone,kilometrin päästä ja päältä päin kuvattuna ;D    Ei mitään muuta yhteistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun aina välillä tälläkin palstalla puhutaan asiantuntemuksesta ja faktoista niin voisi arvon ilmailijat puhua myös oikein koneiden tunnuksista:

-Ultralights OH-U460 EVEKTOR-AEROTECHNIK, a.s EV-97 EUROSTAR, Model 2004, version R 2004 2210450 1 Annex II

- Ultralights OH-U640 Sonerai II UL Mod. 00228 1980 Annex II

Eli onnettomuudessa oli OH-U460 Eurostar.

Ikävä juttu joka tapauksessa.

saku

P.S. Ja ihan täysin ohi aiheesta on se onko kone jonkun katsojan silmissä Tomahawk tai se mikä se tosiaan on eli Eurostar.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On todellakin yhdentekevää miltä kone on näyttänyt korkealta otetusta ilmakuvassa. Sen sijaan ei ole ollenkaan yhdentekevää miettiä sitä mitä me tästä voimme oppia. Koska en ole nähnyt tapausta, niin joudun pohtimaan sitä kuulopuheiden perusteella, mikä varmasti antaa epätarkan ja kenties epäoleellisilla faktoilal höystetyn tilannekuvan.

Kone on ilmeisesti lähtenyt kiitotieltä 18 ja moottorin epätasaisen käynnin vuoksi palannut takaisin ja saanut selvityksen kiitotielle 27, yrittänyt laskeutumista sileänä, eikä kiitotie ole riittänyt, jonka jälkeen on yrittänyt ylösvetoa, joka päättyi ilmeisesti sakkaukseen joko moottorin heikon vedon tai liian rajun ylösvedon vuoksi.

Herää kysymys: Miksi 27 ei ole riittänyt laskeutumiseen, kävipä moottori tai ei.  Siitä huolimatta, että harjoitustilanteet, joissa kokenut lennonopettaja istuu vieressä poikkeavat tositilanteista, niin uskallan väittää, että olisi varmaan harjoiteltava enemmän hieman ahtaisiin paikkoihin laskeutumista ja myös ylösvetoja.  Olen osallistunut ultrapiloteille suunnattuun jatkokoulutukseen, jossa olen tehnyt noin parikymmentä laskeutumista EFHV:llä  kiitoteiden 04 ja 22 päissä oleville varsinaisen kiitotien vieressä oleville purjekoneiden kiihdytyskaistoille,  jotka ovat vajaa 4 metriä leveitä ja  150-180 metriä pitkiä,  karkeasti ottaen alle viidennes Malmin kiitoteistä.  Tämän jälkeen pitäisi mahtua Malmille kävi moottori tai ei. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään