Erkki Mikola

Max Conrad lensi Piper Apachen USA:sta Suomeen joulukuussa 1959

23 viestiä aiheessa

Kohdassa 17:57 näkyy mielestäni rekkari OH-PIA ja hieman sitä ennen mukana lentänyt ja filmin kuvaaja = Mary Deanin äiti sanoo koneen ostajan nimen. Tormen? tai jotain sinne päin. Olisiko Normen? Hän oli kuulemma ruotsalainen, mutta halusi koneen Suomeen

Tältä forumilta löytyy varmasti asiantuntijoita siitä, kuka koneen oli ostanut ja mihin tarkoitukseen ja mikäli koneen myöhempi historia. Kuin myös tietoa Max Conradista http://en.wikipedia.org/wiki/Max_Conrad

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolloin oli olemassa johtaja Normén, silloin suuren vesijohtoliikkeen pomo, omisti lentokoneen ainakin -60 luvulla, asui Helsingissä mutta taisi olla murteesta päätellen ruotsista kotoisin, vai olisiko ollut sotalapsena.Etunimeä en tullut tietämään, oli vain johtaja Normén.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno löytö!

 

Feeniksin viime joulukuun numerossa 4/2014 löytyy kirjoittamani juttu tästä siirtolennosta, OH-PIA:n sekä koneen ostaneen kaivinkoneurakoitsija ja ansiolentäjä Helge Edströmin sekä hänen perustamansa Oy Airco Ab:n tarina. Lisäksi OH-PNU:n vaiheet. Eli Suomessa olleiden kahden Apachen tarinat. Suosittelen lukemista niille joita aihe kiinnostaa. Carl-Erik "Calle" Bruun kirjoitti koneen tulosta artikkelin jo tammikuussa 1960 Ilmailu-lehteen, kannattaa sekin etsiä käsiin.

 

En tiedä tarkoitetaanko tällä Normenilla Vaasassa myöhemmin Wärtsilän johtotehtävissä vaikuttanutta diplomi-insinööri Lars "Pappa" Norrménia. Hän oli syntynyt Helsingissä 25.4.1920 ja suunnitteli PiK-3 purjekoneen 1946. Norrmén oli pitkänlinjan moottori- ja purjelentäjä Vaasan Lentokerhossa -60-luvulta lähtien ja kuoli 3.2.2010. EI kuitenkaan ollut OH-PIA:n ostaja. Se oli Helge Edström.  Hän oli Ruotsin kansalainen ja muutti Ruotsista Norrlannista Vaasaan -50-luvulla, kunnes palasi -80-luvun takaisin Ruotsiin ja kuoli siellä. Lars Norrménilla ei ole ollut tietääkseni mitään yhteyttä OH-PIA-koneeseen taikka Airco-yhtiöön, en ole ainakaan löytänyt. Konetta oli Vaasan kentällä vastassa Skandinavian Piperin edustajayhtiön Bensow-yhtiön edustaja Tor Krause, sekä ANA-Flygiltä Ruotsista lentäjä Sten-Erik Jansson, joka tuli myös Apachella SE-CKN Vaasaan ennen Conradia. Hän koulutti Helge Edströmiä Apacheen Vaasassa muutaman viikon.

 

AIRCO-yhtiön ja Apache OH-PIA:n taru Vaasassa päättyi pian. Koneella lennettiin taksilentoja pääasiassa Uumajan ja Vaasan välillä vuoden 1960 syksyyn asti, kunnes kone myytiin takaisin Ruotsiin. Päälentäjä Helgellä oli kädet täynnä maansiirtofirmansa kanssa, paljon investointeja ym. ja helsinkiläinen liikennelentäjä Aimo Ahjolinna tuurasi Helgeä kesällä 1960.

 

Kiitos Erkki, kun laitoit tuon filmi-linkin! :thmbup: En ole ehtinyt siihen vielä syventyä ajan kanssa, mutta kun vähän "kelasin", niin siellähän hattupäinen ja pitkä mies "Lång-Svenski" Helge Edström kuvissa vilahti nauraen.

 

Tästä Max Conradista, Apachesta, AIRCOsta ja Helgestä riittää kyllä juttua... ;)

 

Niin, ja jäi sanomatta vielä, että filmin päähenkilö on miss Rose L. Stehno. Hänestä ainakin piti tulla Piperin tehtaan uusi siirtolentäjä. Ja kaunis nuori nainen filmin lopussa on Conradin tytär, joka oli mannekiinina Pariisissa. Hän tuli mukaan koneeseen siellä, kun Apachesta otettiin lisätankit pois.

 

edit: lisäsin tekstiä ja kuvan.

 

OH-PIA on saapunut Vaasaan 27.12.1959 pitkältä lennolta. Max Conrad siivellä, vasemmalla hymyilee edustaja Tor Krause Bensowilta.

kuva: via Raimo Uusihauta

apache_kuva_4_kopio.jpg.37be99256cdae05a9dad4620df90dcf6.jpg

 

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsoin filmin läpi, kiva pätkä! Ottivat näköjään lisätankit pois Pariisissa, jotta saivat tytön mahtumaan tilalle. Eli Conradin mannekiini- tytär, joka työskenteli Pariisissa, tuli loppumatkan mukaan Vaasaan. Ja Convairilla Vaasasta Turkuun siis lähtivät.

 

Miss Rose L. Stehno, joka muuten lensi lähes koko matkan Bostonista Suomeen, sanoo filmillä jotakin "norrmen, norrman" tms. Tulkitsisin sen niin, että hän sanoo ostajan olleen "norrman", eli norrmanni tarjoittaen pohjoismaalaista. Hän sanoo myös sanan "swede" eli ruotsalainen. Eli Helge Edström oli riikinruotsalainen ja muutti Vaasaan Norrlannista Pohjois-Ruotsista. Siis norrmanni.. ;)

 

Lars Norrménin voimme unohtaa tässä tapauksessa nyt täysin. Ei liity tähän juttuun. Koneen osti Helge ja AIRCO-yhtiössä perustajina olivat hänen lisäksi varatuomari Christer Boucht ja Pauli Hirvonen. Hirvonen oli -50-luvun alusta Vaasan lentokentän päällikkö ja tietysti ilmailukirjailija.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohdassa 17:57 näkyy mielestäni rekkari OH-PIA ja hieman sitä ennen mukana lentänyt ja filmin kuvaaja = Mary Deanin äiti sanoo koneen ostajan nimen. Tormen? tai jotain sinne päin. Olisiko Normen?

...sanoo filmillä jotakin "norrmen, norrman" tms. Tulkitsisin sen niin, että hän sanoo ostajan olleen "norrman", eli norrmanni tarjoittaen pohjoismaalaista. Hän sanoo myös sanan "swede" eli ruotsalainen.

17:40, minusta sanoo "The tall man is the buyer of the plane, and (as I know) I know he was a Swede. And this was in Vasa Finland..."

EDIT: Reitti käsittääkseni Azorit-Lissabon-Pariisi-Saarbrücken-Kööpenhamina(?)-Vaasa. Yritin etsiä missä se kolosseum-tyylinen rakennus on (11:30), mutta en löytänyt vielä. Ranskassa vai Espanjassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Armin. Noinhan sen täytyy olla. Conradin tytär taisi asua Saarbrückenissä. Ja siellä viettivät jouluaattoillan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

17:40, minusta sanoo "The tall man is the buyer of the plane, and (as I know) I know he was a Swede. And this was in Vasa Finland..."

EDIT: Reitti käsittääkseni Azorit-Lissabon-Pariisi-Saarbrücken-Kööpenhamina(?)-Vaasa. Yritin etsiä missä se kolosseum-tyylinen rakennus on (11:30), mutta en löytänyt vielä. Ranskassa vai Espanjassa?

 

 

Loistavaa Armin! Helge Edström oli iso mies! :thmbup:

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä osa löytämääni aineistoa Aircosta ja Helgestä:

 

Vaasa-lehden juttu 4.2.1960, kun toimittaja pääsi kyytiin Uumajan lennolle.

sanomalehti_vaasa_04021960__kopio.jpg.983876ded3f774e5b0d6c51616c8e401.jpg

 

Vaasa-lehdessä ollut mainos keväällä 1960.

 

Jukka

>apache_kuva_11.jpg.574612f79280256c8082ce4d7546cc2f.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone maksoi vuonna -60 17miljoonaa markkaa. Rahamuseon rahanarvolaskurin mukaan nykyrahaksi muutettuna 395 400€. Ei ihan ilmainen laite ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo en tiedä tuosta Normén ista sen kummemmin, näin vain aikanaan Malmilla ja kerrottiin että oli putkiliikkeen pomo.Joku lentokone tuolla oli, en tiedä oliko oma vai firman tai lainalaite enkä valitettavasti muista edes konetta.On sentään sellanen 50 vuotta suunnilleen aikaa. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo en tiedä tuosta Normén ista sen kummemmin, näin vain aikanaan Malmilla ja kerrottiin että oli putkiliikkeen pomo.Joku lentokone tuolla oli, en tiedä oliko oma vai firman tai lainalaite enkä valitettavasti muista edes konetta.On sentään sellanen 50 vuotta suunnilleen aikaa. 8)

 

Arne, taidat olla kuitenkin jäljillä Lars Norrménin kanssa. Löysin nimittäin Vaaasan Lentokerhon historiikista, että hän liittyi Vaasassa kerhoon vasta 1970. On ollut sitä ennen Polyteknikkojen Ilmailukerhossa, koska oli teekkari ja myös suunnitteli PiK-3- purjekoneen -50-luvun alussa. Vuonna 1974 painettu "Ilmojen  halki-I-II matrikkeli", jossa mainitaan lähes kaikki tuolloiset lupakirjan haltijat, sisältää vain yhden Norrménin eli Larsin. Hän oli syntynyt Helsingissä, ja tämä kaikki yhdessä pistää päättelemään, että oli ehkä kuitenkin varmaan sama mies, jonka sinä olet tavannut. Laitan kuvan ohessa, jos auttaa.

 

(edit: Tästä "pienestä" kuullunymmärtämisen väärinkäsityksestä juontui näköjään melkein uusi jutunaihe... ;))

 

Lars Norrmén Vaasassa 1969, Tuuliassa. Kuva: H.Rautiokoski via J.Nisula

5._lars_norrmen_vaasassa_tuuliassa_1969_kuva_h.rautiokoski.jpg.de07535389f4b292d3f527f7a1e72952.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone maksoi vuonna -60 17miljoonaa markkaa. Rahamuseon rahanarvolaskurin mukaan nykyrahaksi muutettuna 395 400€. Ei ihan ilmainen laite ollut.

Varsin mielenkiintoista pohjalais-ilmailun historiikkia.Tuo rahanarvon määrittely ei ole ollenkaan simppeli juttu,kun muistaa miten rahan-arvon uudistus mullisti markan arvoa 1963, esim.kymmenen milj.markkaa muuttui kymmeneksi tuhanneksi markaksi ja (liikkeelle laskettiin mm.kuparipenni?) muistaakseni. Mutta tuohon rahanarvolaskuriin lienee uskominen,mihinkäs muuhunkaan.Laskutapoja voi tietysti olla useampiakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsin mielenkiintoista pohjalais-ilmailun historiikkia.Tuo rahanarvon määrittely ei ole ollenkaan simppeli juttu,kun muistaa miten rahan-arvon uudistus mullisti markan arvoa 1963, esim.kymmenen milj.markkaa muuttui kymmeneksi tuhanneksi markaksi ja (liikkeelle laskettiin mm.kuparipenni?) muistaakseni. Mutta tuohon rahanarvolaskuriin lienee uskominen,mihinkäs muuhunkaan.Laskutapoja voi tietysti olla useampiakin.

 

Kone oli kallis investointi, Edström osti samoihin aikoihin kaksi 30 tonnin painoista Allis-Chalmers eli "Kallis-Jalmari" hydraulista maansiirtokonetta, hänellä oli urakoita sekä Ruotsissa että Suomessa, mm. Kauhavan lentokentän laajennus 1960. Lentotoiminta ei kannattanut...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kummallista. Minun lentopäiväkirjani mukaan OH-PIA oli Piper PA-28-140 Cherokee. Se romuttui pakkolaskussa noin vuonna 1969. Ohjaamo oli sen jälkeen RV-Aviationinilla Malmilla opetusvälineenä. Lentokone oli valkoinen sinisillä raidoilla. Korkeusperäsimen trimmiveivi oli katossa.

 

Esa

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kummallista. Minun lentopäiväkirjani mukaan OH-PIA oli Piper PA-28-140 Cherokee. Se romuttui pakkolaskussa noin vuonna 1969. Ohjaamo oli sen jälkeen RV-Aviationinilla Malmilla opetusvälineenä. Lentokone oli valkoinen sinisillä raidoilla. Korkeusperäsimen trimmiveivi oli katossa.

 

Esa

 

Sekin on totta. Näitä samalla rekisteritunnuksella rekisteröityjä koneita on suomalaisessa rekisterissä ollut useamman kymmentä kappaletta. Tässä hieman listaa noista kahteen kertaan käytetyistä rekisteritunnuksista: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,63146.msg696880.html#msg696880 OH-PIA oli noista jäänyt jostakin syystä pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cherokee-PIA:han korjattiin lentokelpoiseksi kaputin jälkeen, mikä taisi mennä niin, että sitä yhdistettiin johonkin toiseen Cherokeen "ylijäämään". Kuitenkin OH-PIA oli vielä v. 2014 julkaistussa ilma-alusrekisterissä PA-28-140 sarjanumerolla 28-21561 ja vuosimallina 1966, joskin lentokelpoisuus oli päättynyt toukokuussa 2012. Tämänhetkistä tietoa pitäisi kysyä erikseen. - Itse olen lentopäiväkirjan mukaan lentänyt Cherokee OH-PIA:lla vielä toukokuussa 1970, minkä jälkeen merkinnät päättyvät sen osalta. Kaputti taisi ajoittua siihen rakoon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cherokee-PIA:han korjattiin lentokelpoiseksi kaputin jälkeen, mikä taisi mennä niin, että sitä yhdistettiin johonkin toiseen Cherokeen "ylijäämään".

 

Mikäli muistan oikein, lahjoittajana oli OH-PIB, joka tosin oli PA-28-180.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään