Toni Määttänen

Windows 10 - ilmainen päivitys 7 ja 8:n käyttäjille...?

243 viestiä aiheessa

Kokemuksi:

Asensin Windows 10:in läppärille, jossa on pohjalla Windows 8.1. Asennus sujui mallikkaasti ja kaikki toimii erittäin hyvin. Käynnistysnopeudessa ei juurikaan havaittavia eroja.

Pöytäkone, jossa pohjalla Windows 7 SP1. Asennuksen kanssa piti kikkailla ja poistaa tiedostoja, että 10:in asennus lähti käyntiin. Tämän jälkeen asennus toimi hyvin. FSX SE toimi myös vaikkakin hieman takkuillen kun simun käynnisti Fly Now-näppylästä Full Screeni-tilassa - pienennettynä ei mitään ongelmia.

Sitten tulikin ongelmia. Vuorokausi asennuksesta kului, jonka jälkeen WLAN-yhteyksissä tuli katkos. Muutaman tunnin taistelun jälkeen sain sen jälleen toimimaan, mutta yöllä ongelma toistui ja yhteys modeemiin katkesi lopullisesti. Minulla on USB WLAN adapteri johtuen Elisan tavasta yhdistää modeemi puhelinlankoja pitkin, joten modeemin paikkaa ei voi siirrellä omien mieltymystensä mukaan ja näin ollen verkkokaapeliaakaan ei voi vedellä pitkin asunnon lattioita (kissa popsii piuhat sellaisen nähdessään).

Adapteri tunnisti kyllä ympärillä olevat verkot, mutta ikävä kyllä ei minun. Eilisen päivän taisteltuani minulle illalla riitti ja asensin vakaan Seiskan takaisin ja taas löytyi oma verkkokin.

Päätin, että odottelenkin rauhassa ennen seuraavaa kokeilua beta-testaajien avulla suoritettavaa bugien korjausta. Pitänee myös odotella Windows 10:neen sopivia USB WLAN adaptereita ja jospa Micro$oft luopuisi tuosta ajurien pakkosyötöstä joka tuntuu sotkevan käyttäjien järjestelmät ainakin Windows 7:an osalta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toissapäivänä laitoin windows 10 asentumaan läppäriin, missä win7 64b sp1 home premium. Hetkisen näytti lupaavalta kunnes läppäri sammui eikä käynnistynyt uudelleen itsekseen. Käynnistin koneen uudestaan, mutta sama sammuminen toistui, jonka jälkeen kone palautti itsensä win7 tilaan. Eli ei taida olla ihan suoraan yhteensopiva mun koneenkanssa tuo win 10.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Parempi kokemus:

Asensin (siis päivitin) Win10:n sekä läppäriin että pöytäkoneeseen heti kun se alkoi tarjoutumaan, ja tähän mennessä ei kummassakaan ole ilmennyt mitään suuria vaikeuksia.  Läppäri meni kuntoon heti suoraan, mutta pöytäkoneessa ei Perfect Disk 13 Pro enää toiminut, joten se piti poistaa Raxcon poisto-utilityllä.  Kaikki muut ohjelmat toimivat normaalisti, mukaan lukien FSX sekä P3D kaikkine lisäosineen.  Toistaiseksi siis olen tyytyväinen !

Kari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Parempi kokemus:

Asensin (siis päivitin) Win10:n sekä läppäriin että pöytäkoneeseen heti kun se alkoi tarjoutumaan, ja tähän mennessä ei kummassakaan ole ilmennyt mitään suuria vaikeuksia.  Läppäri meni kuntoon heti suoraan, mutta pöytäkoneessa ei Perfect Disk 13 Pro enää toiminut, joten se piti poistaa Raxcon poisto-utilityllä.  Kaikki muut ohjelmat toimivat normaalisti, mukaan lukien FSX sekä P3D kaikkine lisäosineen.  Toistaiseksi siis olen tyytyväinen !

Kari

Samat mietteet: kolmen päivän kokeilujen jälkeen ei ongelmia jos niiksi ei nyt lasketa noita Win10 ominaisuuksia kuten oletusselaimen vaihtamiseen liittyvät manööverit sekä mm. oletuksena päällä oleva synkronointi asetuksen poistaminen päältä. Selvästi selkeämpi käyttää kuin 8.1 ikäänkuin kaksine päällekkäisine käyttöjärjestelmineen... Mitä tulee Microsoftin kerrottuun tiedonkeruuseen käyttäjiltään taitaa olla niin että jos haluaa välttyä siltä että itsestä kerätään tietoa palvelimille on paras hankkiutua eroon mm. seuraavista: Microsoft, Android ja Apple ja vetää piuhat irti seinästä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla vikana se, että pöytäkoneellani on Windows 7 Home Premium - mene ja tiedä eikä minullakaan muuta oikeastaan ollut kuin Wlan-probleema, joka sitten jo onkin todella iso vika enkä lukemani perusteella ole asian kanssa suinkaan yksin. Mutta joo - hyvä että joillakin toimii...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs minä kirjoitinkaan tuolla edellisellä sivulla tuosta ilmaisesta lounaasta ja skeptisestä suhtautumisestani koko asiaan - tosin "Tero Suuri" ei näkökantaani tuolloin yhtynyt...

Askel askeleelta ihmiskunta otetaan haltuun ja kaikki tieto valuu vain yhteen suuntaan. Orwell oli näkijä, mutta ei hänkään osannut aavistaa sitä, että kuinka pitkälle tässä mennään. Vähintäänkin koko muun maailman pitäisi reagoida tähän demokratian puolustajien yhä härskimpään toimintaan ja laittaa toiminta seis.

Kuka tietää, mitä kaikkea tämä uutuus pitää loppujen lopuksi siällään - mahdollisuudet ovat rajattomat, sillä kaikki on bittiavaruudessa - tieto, rahat ja yksityisyys ja tarkoitan nyt yksityisten ihmisten lisäksi valtioita ja tätä kaikkea hallitsee vain yksi taho kansallisen turvallisuuden nimissä. Aika painajaismaista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaimon 8.1 läppäri sai toimia testikoneena  ;D . Kymppi asentui heittämällä, eikä ole ollut mitään ongelmia. Omassa läppärissä ja pelipöytäkoneessa saa olla jatkossakin seiska. Windows asennukset ovat molemmissa yli neljä vuotta vanhoja. Toimivat hyvin. Seiskalla mennään, kunnes hajoavat.

Poikien 8.1 koneet päivitetään ehkä kympiksi. Ainakin toisen pojan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toissapäivänä laitoin windows 10 asentumaan läppäriin, missä win7 64b sp1 home premium. Hetkisen näytti lupaavalta kunnes läppäri sammui eikä käynnistynyt uudelleen itsekseen. Käynnistin koneen uudestaan, mutta sama sammuminen toistui, jonka jälkeen kone palautti itsensä win7 tilaan. Eli ei taida olla ihan suoraan yhteensopiva mun koneenkanssa tuo win 10.

Latasin ton win10 uudestaan eilen, mutta valikot ei toiminut joten piti tehdä palautus, jonka aikana osa sovelluksista poistettiin. Nyt on ilmeisesti win10 asentunut oikein kun valikotkin toimii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaks läppäriä on saanut päivityksen.

ASUS N56JR läks laakista pelaan, mutta n. vuorokauden päästä näyttö alkoi sekoilemaan. Kone oli kuitenkin sen verran pystyssä että Intelin-näyttöajureiden päivitys selvitti ongelman.

M$ Surface 2 PRO säikäytti pahemmin. Kesken päivityksen tuli jumi ja Power butonin jälkeen päivitys lähti muuten normaalisti, mutta WLAN ei noussut ylös. Ainut ongelma on että Surfaceen ei ookein saa ilman wlannia mitään sisään.

Ongelma ratkesi kuitenkin laitehallinnasta WLAN-ajurin poistolla ja uudelleen asennus versiolla mikä oli läppärissä ennestään.

-J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Poika asensi eilen 10:n ja ei saa nyt asennettua näytön ohjaimia.  :thmbdn:

Minulla oli samaa ongelmaa NVIDIA:n näyttiksen kanssa. Piti poistaa apuohjelmalla vanhat ajurit kokonaan ennenkuin suostui asentamaan uusia.

Laitas googleen display driver uninstaller tms niin eiköhän sopiva poisto ohjelma löydy.

Jouni

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huolestuttaako Windows 10:n urkinta? Tarkista nämä 5 asiaa!

http://www.iltalehti.fi/digi/2015080420130946_du.shtml

Siitä riittääkin varmaan "hupia" kun päivitysten pakkosyöttöä ei saa estettyä ja juuri kun on saanut ajurit kuntoon päättääkin Microsoft korvata ne väkisin omilla ajureillaan jotka ei pelaa.

Onko muuten missään kerrottu vakoileeko se maksullinen täysversio yhtä laajasti kuin tuo "ilmainen" päivitysversio?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla pelaa omassa X-planen pyöritys masiinassa yllättävää kyllä ihan täysin tällä hetkellä. Intel / Nvidia yhdistelmä. Päivitin vasta kun nvidialta tuli ajurit joissa Windows10 yhteensopivuutta mainostivat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asensin kumminkin kympin pöytäkoneeseen.  :) Asennus on nyt alle puolituntia vanha. Kaikki toimii hienosti. Käyttöjärjestelmälevyltä "C" = SSD levy,  vapautui noin 40 Gt tilaa.

Sinne meni vanha Windows 7, mutta menköön  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toinen kerta toden sanoo, nyt toimii ihan eri tavalla kuin edellisellä yrityksellä eli onnistui päivitys Win 7 päälle  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä ihmeen kiire on päivittää? W-seiskalla pärjää hyvin vuoteen 2020 asti ja kasilla vieläkin pitemmälle. Eivätkä ne urki M$:lle ja sitä kautta NSA:lle ainakaan yhtä paljon kuin tämä kymppi. Miksi ihmiset ylipäätään ryntäävät aina ostamaan/hankkimaan uusinta uutta (elleivät ole ns. betatestaajia)? Tämä koskee ihan kaikkea mitä on kaupan tai muuten saatavilla.

Prototyypeissä ja ensimmäisissä versioissakin on aina kaikenlaisia "lastentauteja", joista saa kaupan päälle lisäharmeja. Minä katselen kaikessa rauhassa (vahingoniloinen hymy suupielessä) ja lueskelen kommentteja kunnes ehkä vasta pitkänkin ajan päästä teen hankintapäätöksen tai sitten en. Olen pyrkinyt noudattamaan tietokonelaitteiden/ohjelmien kanssa periaatetta: "älä päivitä sellaista mikä toimii". On paljon mukavampi elää kun ei varta vasten hanki itselleen ylimääräisiä harmeja.

;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla oli samaa ongelmaa NVIDIA:n näyttiksen kanssa. Piti poistaa apuohjelmalla vanhat ajurit kokonaan ennenkuin suostui asentamaan uusia.

Laitas googleen display driver uninstaller tms niin eiköhän sopiva poisto ohjelma löydy.

Jouni

Poika teki saman tempun ja nyt toimii.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään