Toni Määttänen

Windows 10 - ilmainen päivitys 7 ja 8:n käyttäjille...?

243 viestiä aiheessa

Mitä oikeinkirjoitusta? Mitä vit...  Grin Smiley

Onkohan nyt Tarmolta unohtunut tässäkin ketjussa linkitetetyt uutiset, vai eikö niillä ole mitään väliä ?!?

Re: Windows 10 - ilmainen päivitys 7 ja 8:n käyttäjille...?

« Vastaus #32 : 02.08.15, 18:20 »

jossa viitataan Ylen uutiseen

http://yle.fi/uutiset/3-8195454

Otteita siitä...

"lähettää käyttöjärjestelmä automaattisesti Microsoftille tämän selaushistorian, kirjanmerkit, auki olevat nettisivut, tallennetut käyttäjätunnukset ja salasanat sekä langattoman verkon sijainti- ja kirjautumistiedot."

"Cortana lukee käyttäjän sähköpostiviestien, tekstiviestien ja kalenterimerkintöjen sisällön. Se myös seuraa esimerkiksi sijainti- ja puhelutietoja. Cortana jopa kuuntelee laitteen mikrofonia ja analysoi ”puhedataa”. Se voi siis esimerkiksi tunnistaa, jos käyttäjä mainitsee jonkun henkilön nimeltä tai lempinimeltä."

Tai tämän

Re: Windows 10 - ilmainen päivitys 7 ja 8:n käyttäjille...?

« Vastaus #43 : 05.08.15, 20:24 »

Otteina Iltalehdestä

"Windows 10 oletuksena suosittelee käyttämään yhtä Microsoft-käyttäjätiliä, joka yhdistää tietokoneen omat sovellukset Microsoftin pilvipalveluihin. Tämä on yksityisyydensuojan kannalta Auerbachin mukaan Windows 10:n suurin yksittäinen ongelma ja antaa Microsoftille valtuudet siirtää tietojasi pilveen ilman erillislupaa. "

"suosittelee myös sammuttamaan Windows 10:stä ominaisuuden, jonka kautta Microsoft voi käyttää koneesi laajakaistaa levittääkseen Windows-päivityksiä vertaisverkon tapaan. "

Vai onko se niin että Orvellin 1984 on "niin historiaa" ettei sitä edes muisteta ?!? Kaikki mitä teen kotona saa laittaa jakoon ja julkaista kelle vaan ?  :'(

No, on se hyvä että win10 tuntuu kivalta. Kai  :o

S

ps. Olethan huomannut että aina päivitysten jälkeen, win10 asetukset laitetaan oletuksille  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En nyt jaksa vääntää uutta ketjua aiheesta, mutta... Itselläni on Windows 10:n kanssa ollut selvästi vähemmän ongelmia kuin aiempien versioiden, ja homma on muutenkin toiminut ihan kivasti. Muutaman viikon sisään on kuitenkin lykätty jos jonkinmoista päivitystä ja siihen päivittelyyn taisi aikaa hukkua pari-kolme tuntia yhteensä. Sen seurauksena esimerkiksi wlan-yhteyden kuvake on system trayssa muuttunut oikein komeaksi, ettei siitä vahingossakaan voi nähdä esimerkiksi signaalin voimakkuutta:

win10_wifi.png

Lieköhän sitten tarkoitus, vai onkohan jotain mennyt perseelleen :S

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on käytössä molemmissa PC-koneissa paikallinen tili. Mihinkään Microsoftin tilille en joudu kirjautumaan. Microsoftin OneDrive on kytketty pois kokonaan. Cortanaa ei ole, kun se ei edes toimi Suomenkielisessä Windows kympissä. Pelikoneessa ei ole mikrofonia ja läppärissä on mikrofoni ja kamera kytketty pois. On vielä varmuuden vuoksi teipit kameran ja mikrofonin päällä läppärissä.

Minulla eivät ole mitkään asetukset muuttuneet viimeisimmissä päivityksissä. Windows 10 1607 on oikeasti maapallon paras ja hienoin käyttöjärjestelmä.  ;)

Tuossa viimeisimmässä päivityksessä on ollut ongelmia. Minulla se asentui ongelmitta molempiin koneisiin. Minulla oli ongelmia tätä edellisen päivityksen kanssa: http://www.mikrobitti.fi/2016/10/microsoft-kehittamassa-korjausta-viimeisimpaan-windows-10-paivitysongelmaan/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla tuossa kympissä on sellanen ongelma ilmaantunut, jos kone on tietyn aikaa itsekseen päällä niin hiiri kyllä liikkuu, mutta kaikki jumittaa, ei edes CTRL+ALT+DEL komennot reagoi, vaan pitää virtanapista aina sammuttaa ja uudelleen käynnistää. Ajureita olen päivittänyt säännöllisesti, Tapahtumienvalvonta ei suurta tietoa jaa ongelmasta, talossa on 3 muuta konetta ja oma on se jossa ongelmat on kympissä. Kone ei ole kuin 4 vuotta vanha, muuten pyörii loistavasti kymppi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä mieltä olette Windows kympin SSD-levyjen eheytyksestä? Oletusasetuksessa SSD-levyt eheytetään, mutta käytännössä tämä tapahtuu varsin harvoin. Minulla pelikoneessa 2-3 kuukauden välein. Pyörivä 7200 rpm. kiintolevy eheytyy kerran viikossa. Windows kympin SSD-eheytys on ehkä täysin erilainen, kuin pyörivän levyn eheytys. Pidän oletusasetusta täysin turvallisena.

Kuka muu foorumilainen käyttää vanhan läppärin tehostamiseen ReadyBoost- välimuistia? Se toimii oikeasti hienosti. Ei toimi lainkaan, jos koneessa on SSD-levy.

Minun läppäri on Asus merkkinen Pentium Dual-Core CPU T4500 2,30 GHz suorittimella. Keskusmuistia on 3 Gt. Kiintolevy on 5400 rpm. SCSI-liitäntäinen 320 Gt:n malli. Näytönohjain on GeForce 310M.

Minulla on yksi 64 Gt:n USB-3 muistitikku sekä 32 Gt:n nopea muistikortti ReadyBoost-käytössä. Molemmat muistit on alustettu exFAT- muotoon. https://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT

Oletusalustus oli korteilla kaupasta ostaessani FAT32. Se ei ole optimaalinen , kuten ei ole myöskään NTFS-alustus. Windows 10-versio 1607 otti muistitikusta 25,8 Gt ja muistikortista 29,8 Gt ReadyBoost käyttöön. Muisteihin kirjoitetaan ja luetaan jotain jatkuvasti. Näen sen korttien LED-merkkivaloista. Ja tehtävienhallinnan resurssienvalvonnasta. Muistikortteja luetaan paljon koneen käynnistymisen ja sammuttamisen yhteydessä.  Voin pelkästään suositella. Vanha läppärini on näillä erittäin nopea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SSD- levyähän ei saisi eheyttää ollenkaan. Siinä tiedostot eivät pirstoudu samaan tapaan kuten normaalilla levyllä. Eheytys ei siis tuo mitään hyötyjä vaan ainoastaan lyhyentää levyn käyttöikää.

ReadyBoost vissiin kuluttaa muistitikkua lyhentäen sen käyttöikää, mutta asiaan tutustuttuani niin täytyy itsekkin kokeilla mielenkiinnosta  vaikka  minulla onkin rammia melko paljon eli 8gb. Eikös muistitukku ja SSD levy perustu samaan tekniikkaan, en tiedä sitten kuinka paljon tuommonen voi muistitikun käyttöikää lyhentää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SSD- levyähän ei saisi eheyttää ollenkaan. Siinä tiedostot eivät pirstoudu samaan tapaan kuten normaalilla levyllä. Eheytys ei siis tuo mitään hyötyjä vaan ainoastaan lyhyentää levyn käyttöikää.

Ei se ihan noinkaan ole. Se defragmentointi mitä Windows tekee SSD-levyille on ok ja myös tarpeellista. Jonkinlainen selostus asiasta esimerkiksi tuolla: http://www.hanselman.com/blog/TheRealAndCompleteStoryDoesWindowsDefragmentYourSSD.aspx

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olikin kiintoisa artikkeli. Ilmiesesti tietämys ja ymmärrys aiheesta on yleisesti kasvanut viime vuosina mistä syntyvät nämä tietämys erot.

Edit. Readyboost nyt käytössä 6GB yhteensä ja kyllä kovasti vilkkuu muistitikku, ja tuntuu kone nopeutuneen. Pitää vielä kokeilla pelejä tms. että vaikuttako niihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olikin kiintoisa artikkeli. Ilmiesesti tietämys ja ymmärrys aiheesta on yleisesti kasvanut viime vuosina mistä syntyvät nämä tietämys erot.

Edit. Readyboost nyt käytössä 6GB yhteensä ja kyllä kovasti vilkkuu muistitikku, ja tuntuu kone nopeutuneen. Pitää vielä kokeilla pelejä tms. että vaikuttako niihin.

Alustitko muistitikun exFAT-muotoon? Minkä kokoinen muistitikku? ReadyBoostia laitettaessa Windows haluaa ottaa optimin määrän tikusta tähän erikoiskäyttöön. Koko tikku ei tule missään tapauksessa kokonaan ReadyBoost-käyttöön. Windowsin haluama optimi riippuu tietenkin tikun alustuksesta ja tikusta.

Minun 64 Gt:n USB-3 tikusta Windows piti optimina asetuksena  25,8 Gt. Ja se otettiin ReadyBoost-käyttöön. Tämä osa tikusta salataan automaattisesti AES-128 systeemillä. Loppuosa tikusta voi ehkä olla normaalissa käytössä, mutta en sitä tiedä. En ole kokeillut. ReadyBoost-tikuksi kannattaa ostaa mahdollisimman pieni USB-3 tikku. Tikkua ei oteta pois läppäristä koskaan. Minulla on Sandiskin tikku, joka tulee ulos USB-liittimestä noin 10 mm. Viereisessä liittimessä on Logitechin hiiren samankokoinen palikka. Läppäri mahtuu loistavasti 15 tuuman läppärille tarkoitettuun kantolaukkuun, vaikka palikat ovat kiinni jatkuvasti läppärin sivussa. Minulla toinen ReadyBoost-muisti on läppärin muistikorttipaikassa. Läppärissä on vielä yksi vapaa USB-liitin muuhun käyttöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

exFAT kyllä. Olet oikeassa, että se ei ota ihan kokonaan käyttöön, eli minulla on jotain väliltä  5-6gt suurinpiirtein nyt käytössä. Minulla on 1x 4gt ja 1x 2gt tikut, eli tolla exFAT:illa en saanut kun ehkä nopeus hyötyä? Olen katsellut kahta 32gb usb 3.0 muistitikkua tähän käyttöön, mutta saako siitä mitään iloa vai kannattaako esimerkiksi vaikka 2x 8gt ennemmin. Rammia minulla on 8gt, eli olisi sama määrä jokaisessa.

Siinähän saa valita sen määrän, mutta minulla on se keskimmäinen valinta nyt siinä eli "Määritä tämä ReadyBoost laitteeksi". Alempi on sitten se "Käytä tätä laitetta". Onko alempi siis itse määritetty ja keskimmäinen Windows määrittää? Ei ole kovin selkeästi esitetty tätä. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se valinta määritä tämä ReadyBoost laitteeksi on Ok. Microsoft on tehnyt tämän valinnan erittäin epäselkeäksi. Varmaan tahallaan.  ::)

Kun klikkaa muistikortin kuvaa, niin pitää lukea: ReadyBoost. Jos muistikortin aseman väri on punainen, niin kortti toimii silti normaalisti. Ei kannata huolestua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi yksi Windows 10:iä koskeva päivityskysymys?

Juniorin kone alkoi koulussa päivittää W kymppiä ja kun se vain kesti, niin hän heitti koneen kiinni ja lähti koulusta kotiin, eli siis keskeytti

väkisin päivityksen.

Kotona kone ei enää käynnistynytkään, vaan ruutuun tulee ilmoitus  ...pyrkii päivittämään edelliseen Windows versioon....

Tuo teksti tulee ruudulle ja häipyy saman tien. Pyörii siis ympyrää, eikä voi tehdä mitään.  Edellinen oli Windows 7 käyttis.

Onko neuvoa?  Kannettava on ASUS ja siinä vain i3 prosessori.  Varmuuskopiota ei ole.

Onko keskeytetyn päivityksen johdosta Wkymppi poistunut kokonaan ja ilmeisesti myös edellinen W7 on jo poistunut koneelta?

Pitääkö viedä tohtorille, vai pystyykö kotikonstein tekemään jotakin?  Pystyiskö joku auttamaan/kommentoimaan?

T:Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

W10:n asennus ei poista aiempaa versiota koneelta vaan se säilyy juurikin siltä varalta, että W10:n kanssa esiintyy ongelmia. "pyrkii päivittämään edelliseen Windows versioon" kertoo juuri siitä, että yritetään palauttaa vanha versio käyttöön kun päivitys on epäonnistunut. Joko tämä ei jostain syystä onnistu tai ette ole odottaneet riittävän kauan.

W7:lle on tietenkin täysin mahdollista tehdä korjausasennus, mutta sen ohjeistaminen on sitten oma juttunsa. Todennäköisesti läppärissä itsessään on jonkinlainen palautusmahdollisuus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen julkaistu kumulatiivinen päivitys (x64-järjestelmien Windows 10 Version 1607 -käyttöjärjestelmän koottu päivitys (KB3201845)) kesti sitten todella kauan asentua. Onneksi asentui ongelmitta läppäriin. Pelikoneeseen en ole vielä kokeillut. Muilla on ollut ongelmia: http://www.mikrobitti.fi/2016/12/microsoftilta-jalleen-rikkinainen-windows-10-paivitys-kokeile-tata/

Jopa päivityksen lataaminen kesti ja kesti. Katsoin tehtävienhallinnan resurssienvalvonnasta mitä kone tekee. Kun lukee, että ladataan päivitystä ja vaikka 70% valmiina, niin mitään ei silloin ladata Microsoftilta. Levynkäyttö on tosin hurjaa. 3-4 Gt hupenee äkkiä "C"-levyltä. Levynkäyttö on välillä 100% ja minulla on kaksi readyboostmuistia, joita kuormitetaan molempia myös 100%.

Eikö tämän kumulatiivisen päivitystavan pitänyt jo muuttua Windows kympissä? Vai tuleeko muutos vasta seuraavassa versiossa helmi-maaliskuussa? Siinä päivitys on jokaiselle koneelle yksilöllinen ja koneelle ladataan vain tarvittava data.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuohon Harri Nurmen kysymykseen. Luulin Windows seiskan väkisinpäivityksen jo loppuneen. Luulin Windows kympin olevan nyt pelkästään maksullinen käyttöjärjestelmä.

Oliko kyseessä Windows kympin oma päivitys? Jos näin, niin mikä Windows 10 on kyseessä kolmesta versiosta? Alkuperäinen, 1511, vai 1607?  Luin ilmeisesti väärin ja oletin päivityksen olevan Windows seiskan päivittäminen kymppiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko muilla ongelmia WiFin yhteyksien kanssa? Itsellä Acerin tabletti jossa on Kymppi. Windows löytää haluamani verkon, kysyy WPA2 avaimen ja yrittää yhdistää. Tuloksena on joskus keltainen kolmio ja teksti ei internet yhteyttä "suojattu" tjsp. Välillä yhteys toimii tunteja välillä ei. Kaikki muut laitteet kuten iPhone, iPad ja simukone (Win 7) toimii moitteettomasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko muilla ongelmia WiFin yhteyksien kanssa? Itsellä Acerin tabletti jossa on Kymppi. Windows löytää haluamani verkon, kysyy WPA2 avaimen ja yrittää yhdistää. Tuloksena on joskus keltainen kolmio ja teksti ei internet yhteyttä "suojattu" tjsp. Välillä yhteys toimii tunteja välillä ei. Kaikki muut laitteet kuten iPhone, iPad ja simukone (Win 7) toimii moitteettomasti.

Ilmeisesti kyllä ainakin jollain tavalla, koska Sonera julkaisi erillisen tiedotteen asiasta. Tiedote ei välttämättä koske juuri langatonta verkkoa, vaan verkkoyhteysongelmia yleisesti:

https://www.sonera.fi/asiakastuki/vika-ja-hairiotiedotteet?id=152862 (linkki Soneran sivuille, mutta ongelma koskee Windows 10:ä)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vanha Lenovon läppäri Win10/8/7 (en muista mikä niistä) ja Elisan viihde nettiyhteytenä. Wifi-yhteys Lenovoon takkuili samalla tavalla kuin kuvailit yllä. Hankittiin erillinen wifi-usbtikku, mutta sekään ei auttanut. Elisan boxin kanssa samassa huoneessa oleva iMac toimi moitteetta, mutta naapurihuoneessa oleva Lenovo ei. Väliseinä puuta. Oltiin jo heittämässä Lenovo pihalle, kunnes muistin, että Elisan purkissa on kaksi wifi-yhteyttä, jotka eri taajuksilla (nimetty Kotinnnn ja Kotinnnn-5g). Vaihdettiin Lenovon wifiksi tuo 5g-yhteys ja toiminut jo kuukauden ilman ongelmia. Muut saa selittää.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asennus meni hyvin. Nyt tulevat päivitykset, kuten :  x64-järjestelmien Windows 10 Version 1703 -käyttöjärjestelmän koottu päivitys (KB4015583)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asennukset menivät heittämällä omaan läppäriini, sekä pelikoneeseen. Asennusvaihe vei muistia rajusti. Muistia vapautui taas asennuksen jälkeen reilusti. Poistin heti vanhan 1607-version ym... kaiken. Sitä game mode-tilaa en ole vielä kokeillut: https://www.howtogeek.com/302717/what-is-game-mode-in-the-windows-10-creators-update/

Koneet tuntuvat jälleen paljon nopeimmilta. Varsinkin vanha kannettavani. Edge-selaimessa on näköjään Flash player oletuksena poistettuna. Hyvä näin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään