Tuomo Kalliokoski

Ilmavoimat pudottavat pommeja ENSIMMÄISTÄ? kertaa sitten toisen maailmansodan

23 viestiä aiheessa

Niin, todellisuudessahan Hornet taisi olla tullessaan likimain ensimmäinen hävittäjä tai harjoitushävittäjä sodan jälkeen, johon ei saanut minkäänlaisia maansiirtotyökaluja. Draken oli toinen, mutta siinäkin niitä kokeiltiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pariisin rauhansopimus kielsi Suomelta lentokoneet, jotka ovat suunnitellut ensisijassa pommituskoneiksi sisäpuolisin pomminkuljetuslaittein....elikkä ei kielto koskenut rynnäkkökoneita.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai Hornetinkaan pommit missään pommikuilussa liene?

Eivät niin. Kiltisti roikkuvat siiipiripustimissa.

hn-466.tourdesky.jpg.52e060c028c49354d97ba5a85b1259dc.jpgHN-466.Oulun lentonäytös 2014

Kyllä Suomeen myytiin aikanaan (v.1960-65) neljä kappaletta koneita jotka oli "suunnitellut ensisijassa pommituskoneiksi sisäpuolisin pomminkuljetuslaittein"

Iljushin Il-28 "Nikita"

"ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="nh-3_efou_1976.jpg.06bff564d1e4b342afcf3111f30a2e70.jpg" />NH-3.EFOU.1976

Tosin konettä käytettiin pääasiassa maalinhinaukseen ja merivalvontaan.

Markku

p>

Jotain mystistä Nikotojen hankintaan 1960-luvulla liittyi, olihan niiden lukumääräkin tarkasti varjeltu salaisuus. Niin kuin Böke Pienoista mallipuhetta -palstalla kirjoitti "koneita on todennäköisesti enemmän kuin kolme, mutta vähemmän kuin viisi" ;).

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs lentäjä kertoo kirjallisissa muistelmissaan muutama vuosi sitten, kuinka Nikitalla pudotettiin ensimmäistä kertaa kokeilumielessä ja vähän "salaperäisissä olosuhteissa" valopommi pimeässä Niinisalon ampuma-alueen päällä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyrki Laukkanen maanmainiosa Il-28 kirjassa (sivu127) kertoo, että nuo valopommit liittyivät yökovauskokeiluun. Nikitasta pudotettiin salamavalopommi joka räjäytettiin ennalta määrätyssä korkeudessa ja sen valossa kuvattiin....

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JSOW on kantikas, kuten Markun kuvassa ylempänä näkyy. JSOW on sisemmässä ripustimessa. JASSMit puolestaan ovat vasta tulossa. Wanhaan aikaan verrattuna enää ei ole harjoituspommeja vaan uutisen mainitsemat "tykistöammuntatoiminnasta aiheutuvan melun luokkaa" olevat paukaukset ovat "aitoja" GPS-ohjattuja pommeja normaalilla räjähdyspanoksella. Niitä pudotellaan vaaka- ja liukulennosta sekä heitellään volleyna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JSOW on kantikas, kuten Markun kuvassa ylempänä näkyy. JSOW on sisemmässä ripustimessa.

Laitetaanpa tämä kuva niin näkyy vähän paremmin:

hn-466.3.jpg.9c5a781e963c02e29eb5064ecec5bf37.jpg

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ilmavoimat on testannut Hornet-hävittäjästä laukaistulla pommilla tukikohtarakenteidensa taistelunkestävyyttä.

 

Testi järjestettiin viime kesänä Rovajärven ampuma- ja harjoitusalueella.

 

Ilmavoimien koepommituksessa käytettiin Puolustusvoimien Yhdysvalloista ostamia uusia Jdam-täsmäpommeja

 

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005014424.html

 

Jutussa on myös tietoja hankituista asemääristä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:)Tervehdys.

 

Tuo "ensimmäistä kertaa sodan jälkeen"- otsikko on lievästi virheellinen. Olen itse osallistunut 70-luvun loppupuolella Fougalla "syöksypommituksiin" Rovajärven ampuma-alueella. Vanhoja pikkupommeja oli ylijäämänä varastossa ja tuhottiin osittain lentämällä. Eihän kone tietenkään ollut varsinainen pommari, mutta kuljetti ao. tuotteita kyllä. Fougassa ei ollut erityistä tähtäintä pommitukseen vaikka järjestelmässä olikin sähköinen valinta pommeille, vaan tuulilasiin raapaistiin tussilla risti. Pommittamisen tarkkuus oli "hehtaari"-luokkaa; joskin hävisin kolleegalle Alkon koetilan voimajuoman lyötyäni vetoa autoromuun osumisesta; osui hällä keskelle romua.

Pommit (2kpl) olivat rakettikasettien pyloneissa kiinni.

 

Iloista Joulua,

 

ASa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laukkasen Fouga-kirjassa (sivu105) on kuva 50kg:n harjoitupommista.

Suomen Ilmavoimamuseossa on FM-45:n siiven alla enemmän muovipommia muistuttava tekele:

fm-45.pommi.jpg.ec2d1204135a4115d8a648d976790e3a.jpg

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laukkasen Fouga-kirjassa (sivu105) on kuva 50kg:n harjoitupommista.

Suomen Ilmavoimamuseossa on FM-45:n siiven alla enemmän muovipommia muistuttava tekele:

 

Markku

 

Kyllä, muovia se on. Se liimattiin kuin "koottava" ja täytettiin hiekalla. Juhannuksena 1967 pommin etuosan sisään laitoimme punamultaa jotta sitten lentonäytöksessä olisi komeampaa katsottavaa! Oi aikoja  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmuuden ehkäisemisen välttämiseksi: 20.12.-16 tarinassani Fouga-pommit olivat alkuperäisiä, rautaisia, 50-kiloisia ja räjähtäviä! Käytetty on myös muoviversioita hiekalla täytettynä kuten Laukkasen kirjan kuvassa. :thmbup:

ASa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän löyhästi liittyen, 70-luvun lopulla, 78-79, Rovaniemellä kuoli Fouga-onnettomuudessa ylivääpeli Ari Mäkinen. Hän oli syntyjään Mäntästä, kuten minäkin. Ari opetti minua lentämään kannuspyöräkoneella, Luscombella, vuonna 1973, ja muutenkin tunsimme toisemme hyvin. OLen kuullut, että hän sai lempinimen "Pommi", jostakin pommien pudottamiseen liittyneestä tapauksesta, FM:llä tai DK:lla ilmeisesti. Osaako kukaan valaista asiaa tarkemmin, miksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Juha.

 

Ari "Pommi" Mäkinen oli kovin tuttu työkaveri ja mainio lennonopettaja Fougalla. Oli todella ikävä tapaus poismenonsa!

 

Sitten tuo kysymäsi "Pommi"-lisänimi. Kuten aikaisemmin kerroin tuo pommitus Fougalla oli osumiensa suhteen jokseenkin levällään. Rovajärvellä oli maassa merkkineliö jonka sisään olisi ollut hyvä osua. Ari kävi pomminsa pudottamassa ja aluksi luultiin pommien lentäneen satoja metrejä ohi tuosta neliöstä. Tarkemmin tutkittuna ne oli vain n. 50 m pielessä. Koska ensimmäinen tieto levisi maalialueelta toisille piloteille joku keksi hänen laskeuduttuaan, että mitäs "Pommi" Mäkinen.

No ei nimi miestä pahenna.

Arista olisi paljon mukavia juttuja kertoa ja kuulla alkuajoistaan. Saa myös mulle suoraan kirjoitella: asavisio@gmail.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Juha.

 

Ari "Pommi" Mäkinen oli kovin tuttu työkaveri ja mainio lennonopettaja Fougalla. Oli todella ikävä tapaus poismenonsa!

 

Sitten tuo kysymäsi "Pommi"-lisänimi. Kuten aikaisemmin kerroin tuo pommitus Fougalla oli osumiensa suhteen jokseenkin levällään. Rovajärvellä oli maassa merkkineliö jonka sisään olisi ollut hyvä osua. Ari kävi pomminsa pudottamassa ja aluksi luultiin pommien lentäneen satoja metrejä ohi tuosta neliöstä. Tarkemmin tutkittuna ne oli vain n. 50 m pielessä. Koska ensimmäinen tieto levisi maalialueelta toisille piloteille joku keksi hänen laskeuduttuaan, että mitäs "Pommi" Mäkinen.

No ei nimi miestä pahenna.

Arista olisi paljon mukavia juttuja kertoa ja kuulla alkuajoistaan. Saa myös mulle suoraan kirjoitella: asavisio@gmail.com

 

Kiitos Asa. Mukava kuulla tämänkin tarinan taustat... Ehkä joskus tarinoidaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään