Jan Fredriksson

Suomalaiset GA-koneet maailmalla

19 viestiä aiheessa

Heips,

 

Kuulin tässä pari päivää sitten OH-BRA:n Varsovan taajuudella (muistaakseni oli Puola) ja tulin miettineeksi, että mikäköhän mahtaa olla tarina BRA:n reissun takana. Olisi mielenkiintoista kuulla. Samalla tulin miettineeksi, että onkohan suomalaisia GA-koneita paljon maailman turuilla. Ei niitä usein kuule taajuuksilla, mutta aina silloin tällöin ja aina tulen siitä iloiseksi. Airfixiä ja Jetflitea kuulee välillä yllättäen eksoottisissa paikoissa, mutta niitä ei lasketa tähän. Samaten Finguard oli muutama päivä sitten Köpiksen taajuudella menossa ilmeisesti Aalboriin. Harvemmin kuulee Suomen rajojen ulkopuolella.

 

-Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...mäkin kävin just joku päivä sitten palaverissa ulkomailla, nimittäin Turussa (Åbo).

 

On se mageeta, olet oikeassa :)

 

t .Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei, mutta aika makeeta että voi oman työmatkan suorittaa omalla koneella.  :thmbup:

 

Se on monesti paljon kätevämpää kuin autoilu. Turusta tulee Tallinnan keikat usein tehtyä koneella, alle tunti lentäen kun vaihtoehtona on minimissään seitsemän tuntia suuntaansa vievä lauttahomostelu. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Tallinnan mä vielä ymmärrän ja ehkä Tukholmankin, mutta Puola on jo vähän extremempää.

 

Mikä siinä nyt extremeä on? Muutaman tunnin lento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siinä nyt extremeä on? Muutaman tunnin lento.

 

No mä lähinnä ajattelin lompakkoani. En niinkään lentoaikaa. Mutta ehkä se on eri asia näissä yksityisomisteisissa lentolaitteissa. Joskus tuli käytyä dinnerillä esim. Malmi-Hanko-Malmi ja C172 vuokrahinta per tunti oli jotain 170€ luokkaa. Tuli dinnerille hintaa. Ja jos tuo vaikka Malmi-Varsova nyt olis joku 3h per legi, eli 6h ees taas se olis vanhoilla hinnoilla 1020€. En tiedä mitä hinnat nykyään on. Mutta toisaalta, en tiedä mitä esim. Finski pyytää Varsovan lennoista niin voihan tuo olla kilpailukykyinenkin. Ja saa ite lentää ja tiimaa tulee. Eli ehkä tuo on hyvä tapa hoitaa liikematkat. Ja vielä jos on ifr-pahvit ja ifr-kone niin ei ole niin säästäriippuvaista puuhaakaan - ainakaan kesällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mä lähinnä ajattelin lompakkoani. En niinkään lentoaikaa. Mutta ehkä se on eri asia näissä yksityisomisteisissa lentolaitteissa. Joskus tuli käytyä dinnerillä esim. Malmi-Hanko-Malmi ja C172 vuokrahinta per tunti oli jotain 170€ luokkaa. Tuli dinnerille hintaa. Ja jos tuo vaikka Malmi-Varsova nyt olis joku 3h per legi, eli 6h ees taas se olis vanhoilla hinnoilla 1020€. En tiedä mitä hinnat nykyään on. Mutta toisaalta, en tiedä mitä esim. Finski pyytää Varsovan lennoista niin voihan tuo olla kilpailukykyinenkin. Ja saa ite lentää ja tiimaa tulee. Eli ehkä tuo on hyvä tapa hoitaa liikematkat. Ja vielä jos on ifr-pahvit ja ifr-kone niin ei ole niin säästäriippuvaista puuhaakaan - ainakaan kesällä.

 

Ei se niissä eri asia ole, aika samoihin oman kuin kerho- tms koneen tuntihinta monesti asettuu. Tosin monella oman koneen omistavalla se ei ole niin lompakosta kiinni..

 

Eikä se kauhean kallista meille kerhokoneilla lentelijöillekään aina ole. Yksin vielä suhteessa reittilentoihin on, mutta jos sinne pitääkin lentää 2-3 hengen voimin niin oma kyyti alkaa olla kilpailukykyinen vaihtoehto reittilennoille, etenkin tähän lähialueelle. Ei vaikkapa Tukholmaan lennä kuin tunnin Turusta, se on reilut 300e menopaluu kenttämaksuineen, satasen turpa. Puolaan toki lentoaikaa on se nelisen tuntia joten tonnin keikka siitä tulee, mutta ei sekään kolmella ole niin paljoa reittilentoja kalliimpaa.

 

.. Ja eihän noita nyt muutenkaan voi suoraan verrata, on se sen verran hauskempaa vetää omalla kyydillä eikä tarvitse aikataulujen mukaan juosta. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuolla maailmalla (euroopassa) on tullut kierreltyä GA koneella. Juuri tällä viikolla viimeksi.

Reittinä oli Suomesta Ruotsiin (Kalmar) jossa uusin ME/IR pahvini. Kalmarista seuraavana aamuna Saksaan Rostockkiin. Rostockissa tappelu lentosuunnitelman kanssa ( tavoitteena päästä Puolaan, Gdanskiin) kun tehtiimpä plaani (IFR ) Rocket Routella tai manuaalisesti niin Brysselin päässä plaani muutettiin todella mielenkiintoiseksi. (jokainen voi piirtää sen kartalle)...eli Rostockista parin fixin kautta Ronneen ja sieltä Kaliningradin vorrille josta sitten pikku mutkan kautta Gdanskiin. Ei kiitos Venäjän maille ja sitä paitsi meillä ei ollut lupia venäjän mantereen päälle. Noh, Frankfurtin briefingin hyvällä jeesillä saatiin plaani joka kierteli vähän sieltä sun täältä mutta anyway vei perille Gdanskiin. Puolan länsipuoli oli tukittu sotilasharjoitusalueilla joten siitä syystä plaanivaikeudet. Sitten ilmaan Rostockista ja selvitykset seuraavalle fixille tulivat aina aika viimetinkaan..liekö jumppasivat meitä eteenpäin kun loppupeleissä päästiin suoraan Gdanskiin ilman kiertelyä. Puolassa yö ja siitä sitten Kaunakseen jossa tankit täyteen ja suora veto Suomeen.

Kaikki tämä siis IFR.

Suositten matkalentoa ulkomaille VFR tai IFR plaaneilla, ihan sama..anyway se opettaa jos jokin.  :D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoitat selvityksellä seuraavalle fixille? Vaihtuiko siis alunperin (hyväksytysti) suunniteltu reitti ilmassa ja pala kerrallaan? Vai oliko kyse "vain" oikaisuista?

 

Välillä nämä uudelleenreititykset ovat kieltämättä mielenkiintoisia, kun itse tietää vain pienen palan uudesta reitityksestä ja niinpä jokin seuraavista sektoreista saa taas kertoilla miten matkaa jatketaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoitat selvityksellä seuraavalle fixille? Vaihtuiko siis alunperin (hyväksytysti) suunniteltu reitti ilmassa ja pala kerrallaan? Vai oliko kyse "vain" oikaisuista?

 

Välillä nämä uudelleenreititykset ovat kieltämättä mielenkiintoisia, kun itse tietää vain pienen palan uudesta reitityksestä ja niinpä jokin seuraavista sektoreista saa taas kertoilla miten matkaa jatketaan...

 

Joo eli kun lähdimme Rostockista niin ja saaneet ns.alkuperäisen selvityksen plaanin mukaan niin ennenkuin olimme ensimmäisellä fixillä niin saimme "direct to" selvityksen seuraavalle fixille mutta ihan eri paikkaan kuin mitä planissa. Toki se oli suuntana parempi ja suorempi. Sitten odoteltiin taas että minne seuraavaksi mennää ja n.5nm ennen fixiä tuli taas selvitys seuraavalle paikalle. Joskus tuli suoraan pyyntö/käsky että piti ilmoittaa 10nm ennen fixiä..vastaus tuli aina että stand by...call you back. Sitten juuri ennen fixiä taas uusi paikka...pysyi ainakin mielenkiinto yllä  ;D

Yhdenkään alkuperäisen suunnitelman mukaisen fixin päältä ei ajettu tuolla legillä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo eli kun lähdimme Rostockista niin ja saaneet ns.alkuperäisen selvityksen plaanin mukaan niin ennenkuin olimme ensimmäisellä fixillä niin saimme "direct to" selvityksen seuraavalle fixille mutta ihan eri paikkaan kuin mitä planissa. Toki se oli suuntana parempi ja suorempi. Sitten odoteltiin taas että minne seuraavaksi mennää ja n.5nm ennen fixiä tuli taas selvitys seuraavalle paikalle. Joskus tuli suoraan pyyntö/käsky että piti ilmoittaa 10nm ennen fixiä..vastaus tuli aina että stand by...call you back. Sitten juuri ennen fixiä taas uusi paikka...pysyi ainakin mielenkiinto yllä   ;D

Yhdenkään alkuperäisen suunnitelman mukaisen fixin päältä ei ajettu tuolla legillä.

 

Tämä on mielestäni melko epätavallista. Joskus joudutaan koneita uudelleenreitittämään isojen varausalueiden takia. Monesti oudommalle lentomiehistölle on vaikea antaa uusia, plaaniin kuulumattomia reittipisteitä. Tavaamisesta huolimatta tahtovat fiksien nimet mennä pieleen tai sitten miehistö kämmentää reittipisteiden syöttämisessä navigointijärjestelmään. Sen näkee siitä kun kone ei mene lainkaan sinnepäin minne pitäisi. Helpointa onkin, varsinkin amerikkalaisten kohdalla, ottaa kone tutkavektoroitavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on mielestäni melko epätavallista. Joskus joudutaan koneita uudelleenreitittämään isojen varausalueiden takia. Monesti oudommalle lentomiehistölle on vaikea antaa uusia, plaaniin kuulumattomia reittipisteitä. Tavaamisesta huolimatta tahtovat fiksien nimet mennä pieleen tai sitten miehistö kämmentää reittipisteiden syöttämisessä navigointijärjestelmään. Sen näkee siitä kun kone ei mene lainkaan sinnepäin minne pitäisi. Helpointa onkin, varsinkin amerikkalaisten kohdalla, ottaa kone tutkavektoroitavaksi.

 

Kyllä. Tässäkin tilanteessa oli kyse juuri siitä että Puolan länsipuoli oli "tukossa" varausalueiden takia joten ehkä lennonjohtajat joutuivat jumppaamaan ja soittelemaan sinne ja tänne, jotta saimme suoran reitin.

Toki olisimme voineet mennä kiertelemällä mutta nyt putkelle ehkä sattui aktiivinen javeri. Kiitos heille siitä.

Joskus tosiaan joutuu kysymään jonkun oudomman fixin letter by letter mutta nyt olimme tutkineet ja ottaneet luupille kaikki edessä oleva fixit joten nyt ei tarvinnut kysellä uudestaan ja päästiin ilmeisesti sinne minne piti  ;)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä niitä kummallisia selvityksiä saa. Kerran lähdimme muistaakseni Genevestä Sochiin. Jo ennen Wieniä meitä lähdettiin kampeamaan vasemmalle siis pohjoiseen. Aikamme hämmästelimme ja kerroimme olevamme matkalla Sochiin parillakin jaksolla. Vasta kun kerroimme että tätä kautta meidän polttoaine ei riitä perille , siis emme ole matkalla moskovaan vaan Mustanmeren rannalle, saimme kutakuinkin suoran selvityksen perille.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjänä pitää lähtökohtaisesti olla aina valmis reittimuutokseen. Niitä tulee milloin mistäkin syystä eikä niistä etukäteen tiedä. Joskus syynä ovat erilaiset sotilaspuolen tarpeet, joskus liikennetiheys, joskus VIP-lennot varsinkin kehitysmaissa, joskus sää ja joskus lennonjohtajat vaan pyrkivät lyhentämään reittiä antamalla oikaisuja. Pointtini on ensinnäkin se, että miten lentäjät ovat valmistautuneet ymmärtämään lennonjohtajan puheesta oudot waypointit ja kuinka heille muodostuu alkuhässäkässä edes summittainen käsitys siitä missähän päin kyseinen waypoint on. FMS:llä saa aina waypointin koordinaatit kun oikeinkirjoitus on selvillä, mutta huonommilla vehkeillä lentävät joutuvat etsimään paikat kartoista (sähköisistä tai paperisista) eikä se ole aina kovinkaan helppoa. Toinen pointtini on se, ettei kaikilla lentäjillä ole valitettavasti lentäessään karttoja esillä eivätkä he ole tottuneet kirjoittamaan asioita muistiin heti lennonjohtajan antaman selvityksen saatuaan. Suomi on tässä suhteessa varsinainen lintukoto, koska täällä liikennetiheys on pieni ja sääilmiöt mietoja. Siksi lähdettäessä ulkomaille nämä asiat saattavat tulla yllätyksenä.

 

Seppo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolan länsipuoli oli tukittu sotilasharjoitusalueilla joten siitä syystä plaanivaikeudet. Sitten ilmaan Rostockista ja selvitykset seuraavalle fixille tulivat aina aika viimetinkaan..

 

Kerran Puolassa oli vastaava tilanne, reitit oli suljettu pinnan 195 alta niin että maan ylittäminen Cessnalla pohjois-etelä suunnassa oli mahdotonta. Loppupeleissä ratkaisuksi löytyi vaihtaa lento IFR:stä VFR:äksi (lentosuunnitelmaan) siten että päästiin suljetun reittiosuuden läpi (~20 NM) jonka jälkeen takaisin IFR:äksi. Lennolla ei lentosääntöjä tarvinnut vaihtaa vaan mentiin mittarilentosäännöillä koko matka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään