207 viestiä aiheessa

Hei,

 

lisäilin joitakin 28-kurssille päässeistä kaveriksi Facebookissa, jotta saataisiin sinne luotua Facebook-ryhmä, jossa voimme jakaa tietoutta kurssiin liittyen, sekä ehkä myös tutustua jo ennen kurssia! Jos siis ryhmään tahdotte, niin hyväksykää kaveripyyntö tai jos siitä jo kieltäydyitte, niin lisätkää minut uudestaan. Voinemme ryhmässä sitten jakaa myös puhelinnumeroita Whatsapp-ryhmää varten! :) Onnittelut kaikille kouluun päässeille!

 

Ja hei lisäilkääs minut myöskin, jos en ole kutsua laittanut. Montaa teistä en löytänyt tai sitten samalla nimellä löytyi monta profiilia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan soitellut lähiaikoina SIO:lle ja kysellyt tietoa kurssijaon julkaisemisesta?

Vastaan itselleni, just tuli tieto sähköpostilla. SIO29 kutsuu  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko täällä kukaan suunnitellu tuota MPL-kurssia. Olis nopee ja kuulemma työllistyminen hyvin todennäköistä, mut 80000€ on kyl pirun iso raha. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi varsin erikoista, jos SIO-hausta valituilta oppilailta alettaisiin yhtäkkiä pyytämään tuota 80k kurssimaksua. Kuitenkin kaikki hakijat olivat hakupaperit lähettäessään valmistautuneet tuohon 13,5k hintaan, eikä näistä MPL-kuvioista ollut tietoakaan.

 

Veikkaan, että ensimmäiseen MPL-kurssiin osallistuvat maksavat reiluuden nimissä sen alkuperäisen 13,5k summan ja sitten vasta jatkossa (kun MPL-reittiin on oma hakunsa) kaikki maksavat sen 80k.

 

Tosin nyt myös näyttää siltä, että Finski on siirtymässä järjestelyyn, jossa perämieskurssilaiset maksavat itse tyyppikoulutulsensa, niin who knows.

 

/spekulointia

 

Kummallista pöhinää ilmassa :/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös tänne tuli paikka SIO29:lle. En pitäis mitenkään mahottomana, että tuosta MPL-reitistä velotettais jo nyt tuo 80k. Ilmailu-uutisten puolella spekuloitiin määräksi pariakymmentä oppilasta vuosittain, ja luulis että tästäkin hausta tuo 10-20 vapaaehtoista löytyy jotka ovat tuon 80k€ valmiita maksamaan "ohituskaistasta". Tai sitten ei.

 

MPL:n hyviksi puoliksi laskisin nopeamman ja nykyaikaisemman koulutuksen ja lähes varman työpaikan. Tosin jos Finnairilla todella on tarvetta tälle koulutuksen lisäkapasiteetille, niin luulisi sitä imua ja työpaikkoja riittävän myös SIO:n kautta valmistuville. Mitään takeita tästä ei tietenkään ole, toisin kuin käsittääkseni MPL:n tarjoaman koulutussopimuksen tapauksessa. Kunhan vain läpäiset kurssin.

 

Suurin - ja ehkä ainoa - negatiivinen puoli on sitten tuo lupakirjojen rajoittuneisuus. Nyt kursseille pääsevillä kun on tuota työuraa parhaimmillaan vielä 40v edessä, eikä tästä maailman, Suomen tai Finnairin tulevaisuudesta voi kukaan sanoa mitään varmaan edes 10v päähän. Voiko lupakirjoilla pyyhkiä hanuria kaikkien muiden ilmailumaailman työpaikkojen osalta kuin juuri Finnairin reittilentojen perämiehenä (tai myöhemmin kapteenina)? CPL+ATPL tuntuu ainakin meikästä turvallisemmalta vaihtoehdolta laajuutensa takia.

 

Onko kukaan muuten menossa ens keskiviikkona tuonne Finskin pitämään infotilaisuuteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pessi ei pety! Eli noita pilotin paikkoja haaveileville voisin tuoda esiin muutaman huononkin asian. Ei se mikään kultakaivos ole. Liksat toki ihan OK. Nykyään Finnairillakin eläkeikä yli 60V. Työt ovat ihmeellisinä aikoina ja vaativat todella kykyä nukkua mihin vuorokauden aikaan vaan. Toivottavasti ei kuitenkaan  noita suunniteltuja/sallittuja nokosia enempää ohjaamossa. Perämiehenä teet nuo lennon alkuvalmistelut, eli printtaat ainakin sata sivua aineistoa, josta et itse ymmärrä puoliakaan. Ei se ymmärrä kipparikaan. Huonot säät myös määräkentälle. Kone täysi, ylimääräistä polttoainetta mahtuu 200 kg. No kymmenisen minuuttia kuitenkin. EOBT on tunnin päässä, sitten pesuun jossa autosta loppuu 4-tyypin neste kesken. Toinen auto jatkaa, mutta missaat slotin. Takaisin tankkaamaan ja pesuun. Kaksi tuntia myöhässä kohti määräkenttää, jossa sää huononeekin ja päädyt varakentälle, jossa händlingin kanssa tietysti ongelma, kun sinne ei normaalisti lennetä. Matkustajat bussiin tervetuloa uudelleen kuulutuksen kanssa. Paluumatkustajat tulevat sitten myös myöhässä bussilla, ja kotikenttää lähestyttäessä tulee purserilta/ CC:ltä kyselyjä, että mites nuo jatkomatkustajat hoidetaan? Siinä vaiheessa, kun tiedät että kotona odottaa ripuloiva koira niin voit todeta, että mä en tiedä. Olen vain töissä täällä... :)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pessi ei pety! Eli noita pilotin paikkoja haaveileville voisin tuoda esiin muutaman huononkin asian. Ei se mikään kultakaivos ole. Liksat toki ihan OK. Nykyään Finnairillakin eläkeikä yli 60V. Työt ovat ihmeellisinä aikoina ja vaativat todella kykyä nukkua mihin vuorokauden aikaan vaan. Toivottavasti ei kuitenkaan  noita suunniteltuja/sallittuja nokosia enempää ohjaamossa. Perämiehenä teet nuo lennon alkuvalmistelut, eli printtaat ainakin sata sivua aineistoa, josta et itse ymmärrä puoliakaan. Ei se ymmärrä kipparikaan. Huonot säät myös määräkentälle. Kone täysi, ylimääräistä polttoainetta mahtuu 200 kg. No kymmenisen minuuttia kuitenkin. EOBT on tunnin päässä, sitten pesuun jossa autosta loppuu 4-tyypin neste kesken. Toinen auto jatkaa, mutta missaat slotin. Takaisin tankkaamaan ja pesuun. Kaksi tuntia myöhässä kohti määräkenttää, jossa sää huononeekin ja päädyt varakentälle, jossa händlingin kanssa tietysti ongelma, kun sinne ei normaalisti lennetä. Matkustajat bussiin tervetuloa uudelleen kuulutuksen kanssa. Paluumatkustajat tulevat sitten myös myöhässä bussilla, ja kotikenttää lähestyttäessä tulee purserilta/ CC:ltä kyselyjä, että mites nuo jatkomatkustajat hoidetaan? Siinä vaiheessa, kun tiedät että kotona odottaa ripuloiva koira niin voit todeta, että mä en tiedä. Olen vain töissä täällä... :)

 

Printtaat sivuja mistä et ymmärrä...Ei se lentokoneenkuljettaminen noin hankalaa saa olla, jos sitä työkseen tekee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo. Tarkoitin nyt lähinnä ainakin muutama vuosi sitten sinänsä fiksusti tulleita briefauspaketteja. Logit, säät bulletinit kaikki lentokohtaisessa nipussa. Se että erilaiset rajoitus-/vaara-alueet ja mitä lie oli ilmoitettu kyllä minuuttitarkkuudella siis koordinaatteina, mutta alappa noita sitten kartalta katsomaan, nuo ovat ne ns. turhat sivut. Eli monta A4 sivua koordinaateilla ilmoitettuja alueita, jotka lennonsuunittelu (LIDO tms) on jo ottanut huomioon..  Lennonvalmisteluun normaalisti noin 15-20 minuuttia, eli eipä ole kovastikaan aikaa alkaa tavata noita aluerajoituksia. Määrä- ja varakenttien säät ja laitteet vievät valmisteluajan pääsääntöisesti.  Sitten koneelle kulku  noin 10-20 minuuttia. Ja koneella olet sitten 10-15 min. ennen lähtöä. Bordaus ei ole alkanut, koska yhtään ohjaamomiehistön jäsentä ei ole paikalla jne...... Elämä on...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuntuu noin vaikealta, niin voisin tuumailla että ihminen on väärässä paikassa eli väärässä ammatissa.

 

Samoja ihanuuksiahan sitä kokee välillä enemmän välillä vähemmän työreissuilla siellä matkustamon puolellakin. Toki itsellä ei ole ripuloivaa koiraa, ei mitään kotieläimiä luojan kiitos.Ai niin, onhan ne pari hämähäkkiä jotka asustelee talon väliseinissä ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo minulla oli oikeasti joka työpäivän jälkeen hyvä olo. Mitä enemmän haasteita sitä mukavampi olo, kun ne oli suhteellisen hyvin hoidettu. Halusin vain tuoda esiin, että on siellä sitten joskus itse asiassa aika haasteellisiakin työpäiviä/-öitä. Eli siihen ehkäpä helppoon toimistotyöhön verrattuna tms. Olivat tietysti tavallaan elämän suola. Jösses mikä klisee mutta .... Niin ja olen eläkkeellä jo, eli kenties oikeassa paikassa. Ainakin niiden ex-perämiesteni mielestä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, toisilla on helppoja 8-16 toimistopäiviä, itse en ole sellaisia koskaan työuran aikana viettänyt. Enkä kyllä niitä kaipaakkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ettei aleta nokitella, niin yritin vain kuitenkin yli 15 tuhannen lentotunnin jälkeen tuoda esiin, että vaikka se ns. kivvaa onkin, niin ei se mikään "taivas" ole. Vaikka siellä toimitaankin. Ja persreikien kuljetustahan vaan suoritetaan/suoritettiin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulihan vain iloisia uutisia tännekin! Hieman venähti terveydentilan selvityksen vuoksi, mutta onneksi todettiin kaiken olevan ok  :thmbup:.

 

Näemmä pari päivää oman hyväksymiseni jälkeen joillekin oli jo tullut tieto sijoituksesta kurssille 29. Onnittelut teille! Toivottavasti olisi vielä mahdollisuus päästä myös kyseiselle kurssille, sillä saisin nykyiset opinnot sopivasti pakettiin ennen sitä. Mutta ei ainakaan ole vielä tullut ilmoitusta että kaikki kurssille pääsevät olisi jo valittu, joten ehkä toivoa vielä voi olla :).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Sellaista ajattelin kysäistä jo seuraava SIO-hakua varten, että mitä minun tulisi opetella matematiikan ja fysiikan puolelta, jotta SIO:n valintakokeet mahdollisimman hyvin näidenkin osalta? Kokeissahan on loogisen päättelykyvyn tehtäviä, mutta miten tosiaan matematiikan ja fysiikan tehtävät?

 

Tack jo etukäteen!

 

Edit. voisi kuvitella, että seuraava SIO-haku ei ole kovinkaan kaukana enää - Finnairin tilanteen takia, vaikkakaan samanlaista hakujärjestelmää ei enää olekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Sellaista ajattelin kysäistä jo seuraava SIO-hakua varten, että mitä minun tulisi opetella matematiikan ja fysiikan puolelta, jotta SIO:n valintakokeet mahdollisimman hyvin näidenkin osalta? Kokeissahan on loogisen päättelykyvyn tehtäviä, mutta miten tosiaan matematiikan ja fysiikan tehtävät?

 

Tack jo etukäteen!

 

Ei nuo SIO:n matemaattiset tehtävät kovin hankalia ole, perus yhteen- vähennys- kerto- ja jakolaskua. Muutama helppo yhtälö löytyy myös, kuten myös jokunen potenssilasku. Todella helppoja jos yhtään on perillä yläastematikasta. Jos välttämättä haluaa kertailla/opiskella jotain niin lukion pitkän matikan ykköskurssin kirja sisältää enemmän kuin tarpeeksi. Aikaraja tehtävissä on, joten liian kauan ei sovi kaikkia tehtäviä jäädä ihmettelemään.  :) Fysiikkaa ei muistaakseni ollut ollenkaan?

 

ATPL- teorioiden osalta on syytä osata hieman enemmän matikkaa ja fysiikkaa. Trigonometriset funktiot ja yhtälöt korostuvat ehkä eniten, fysiikassa liikkeen lait, aaltoliike ja termodynamiikka jeesaavat huomattavasti. Toki yleisesti ottaen kaikki tekninen ajattelu on hyödyksi. :) Yksinkertaisten ihmisten yksinkertaista hommaa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herättelen vähän keskustelua, en niinkään enää hakuun liittyen vaan enemmänkin liittyen opiskeluun opistolla. Täällä kuitenkin pyörii opistolla parhaillaan opiskelevia, joten toivon vastauksia tulevan  :)

 

Missä määrin olette tehneet/opiskelukaverit ovat tehneet töitä opintojen ohella? Fakta on se, että jollain pitää eläminen järjestää, ja ainakin omassa tapauksessani perhe jää asumaan toiselle paikkakunnalle. Lainalyhennykset yms pyörii siis normaalisti opintojen aikana.

 

Onko päivät kuinka pitkiä, kuinka kauas tulevaisuuteen on "lukujärjestys" tiedossa? Viikonloput lienee vapaita? Tottakai siinä vaiheessa kun opiskelut alkaa, niin ne ovat prioriteeteissa ykkösenä. Työtä sitten tekisi vain sen verran, että elämä pysyisi suht inhimillisenä ja katto pään päällä.

 

Edit. Lisäillään vielä: Aikuiskoulutustuki, josta jossain yhteydessä oli täällä puhetta, ei tule omassa tapauksessani onnistumaan (määräaikaiset työsuhteet  >:()

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko päivät kuinka pitkiä, kuinka kauas tulevaisuuteen on "lukujärjestys" tiedossa? Viikonloput lienee vapaita? Tottakai siinä vaiheessa kun opiskelut alkaa, niin ne ovat prioriteeteissa ykkösenä. Työtä sitten tekisi vain sen verran, että elämä pysyisi suht inhimillisenä ja katto pään päällä.

 

Seuraavan viikon ohjelma on tiedossa edeltävän viikon torstaina. Eli esimerkiksi tänään julkaistaisiin ensi viikon ohjelma. Viikonloput vapaita. Teoriapäivät yleensä 8:00-15:30 ja lentopäivinä työaika normaalisti max 10 tuntia, saattaa sijoittua välille 07-22 noin pyöreästi arvioiden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finskiltä tuli tänään sähköposti MPL-koulutukseen liittyen

 

Hyvä vastaanottaja,

 

Kiitos kiinnostuksestasi Finnairin lentäjäkoulutusta kohtaan. Erityisesti uudenlainen MPL-koulutus on herättänyt suurta kiinnostusta ja olemme saaneet ison määrän yhteydenottoja lentäjän ammatista kiinnostuneilta. Seuraava haku käynnistyy joulukuussa ja sen kautta on mahdollista hakeutua sekä Finnairin että Suomen Ilmailuopiston järjestämään lentäjäkoulutukseen. Kaikille Finnairin verkkosivujen kautta yhteystietonsa jättäneille lähetetään linkki hakuilmoitukseen, jonka perusteella valintojen ensimmäinen vaihe toteutetaan. Kursseja on tulevaisuudessa tarkoitus aloittaa useampia vuosittain ja valintakokeita järjestetään säännöllisesti kurssien aloitusajankohtien mukaan. Seuraavat kurssit alkavat heti toukokuussa. Tätä ennen alkaville kursseille oppilaat on valittu sellaisista henkilöistä, jotka ovat jo läpäisseet aiemmissa lentäjähauissa pääsyvaatimuksemme.

 

Linkki hakuilmoitukseen lähetetään sinulle sähköpostilla ja se tulee myös Finnairin verkkosivuille https://www.finnair.com/jobs joulukuun aikana.

 

Ystävällisin terveisin

 

Finnair Rekrytointi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään