Petri Lehtovirta

Kimppakyytiä lentäjäopiskelijalta

16 viestiä aiheessa

Liperiläinen Tuomas Koskinen etsii matkaseuraa pienlentokoneeseensa.

 

- Tällä hetkellä lennän enimmäkseen Joensuu-Pori väliä, vaikka kiinnostuneita on ollut kyllä ympäri Suomen. Joskus teen välilaskun Tampereelle, kun Pirkkalan kenttä on sopivasti matkan varrella, ja sinne on enemmän kulkijoita kuin Poriin.

 

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194986360434/artikkeli/lentajaopiskelija+tarjoaa+erikoista+kimppakyytia.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Autolla myös vaaratilanteet olivat tavallisia: kerran meinasimme esimerkiksi törmätä hirveen. Ilmassa riskit on pienempiä tilastojenkin valossa.

 

Olisi hauska tietää, minkä tilaston. Itselle ei sellaista yleis- ja harrasteilmailun tilastoa ole vielä tullut esiin, jossa turvallisuus olisi henkilöautoilua parempaa. Kaupallista ilmakuljetusta erikseen tarkastellessa näin toki on, mutta tämä toiminta ei ole sitä.

 

Tieliikenteen liikennesuorite vuodessa on yli 50 miljardia ajoneuvokilometriä Suomessa. 50 km/h keskinopeudella siis miljardi tuntia. Liikennekuolemia tieliikenteessä autoilijoille sattuu autoilijoille alle 250 kappaletta vuosittain, siis alle yksi kuolema neljää miljoonaa ajoneuvojen käyttötuntia kohden. Ilmailussa tulee ruumiita keskimäärin reilusti enemmän kuin yksi vuodessa, sen sijaan suorite ei ole lähelläkään neljää miljoonaa tuntia.

 

Minulla on sellaiset lasit, joiden mukaan vaarallisinta yleisilmailussa on edelleen se itse ilmailu, ei se automatka lentokentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vähän pahasti sanoo, niin tilastot, joilla yleisilmailulobbarit yrittää hämätä, on onnettomuuksien määrä per liikennesuorite; tämä on yleisilmailussa ja tieliikenteessä ainakin suunnilleen samalla hehtaarilla. Tieliikenteessä merkittävä osa onnettomuuksista jää varmasti myös tilastoimatta. Se valtava ero onkin fataalien onnettomuuksien osuudessa: tieliikenteessä valtaosa onnettomuuksista on 'peltikolareita' tai aiheuttaa eri asteisia loukkaantumisia, kun taas yleisilmailussa fataalien onnettomuuksien osuus ja määrä on hyvin merkittävä. Tämän oivaltaminen ei kuitenkaan ehkä kauheasti auta ratkaisun löytämisessä; onnettomuustilanteessa turvallinen lentokone on ilmeisen vaikea haaste ;).

 

Voihan tässä tapauksessa tietysti olla kyse siitäkin, ettei haastateltava yksinkertaisesti ymmärtänyt liikennekoneilla souritettavan kaupallisen ilmakuljetuksen ja yleisilmailun turvallisuustason eroa.

 

Tilastoista kiinnostuneille: http://www.rita.dot.gov/bts/sites/rita.dot.gov.bts/files/publications/national_transportation_statistics/index.html#chapter_2

 

Onhan nyt myös Trafin tekemä Harrasteilmalun riskikartoitus, jossa tosin verrataan (s. 31) yleis- ja harrasteilmailun riskiä lähinnä muiden "liikkumiseen liittyvien harrastusten" riskiin, ei niinkään muiden liikennemuotojen riskiin. Trafin raportista kyllä löytyy Tatun yllä haarukoima kuolleet lentotuntia kohti ja luku on yleisilmailussa niinkin suuri kuin 40 kuollutta per miljoona lentotuntia. Trafin raportissa ei ollut vertailua USA:n lukuihin, mutta DOT:n tilastosta on luettavissa noin 20 kuollutta per miljoona lentotuntia; suurista kone- ja lentotuntimääristä johtuen vuosittainen vaihtelu on vähäistä. Jos (Suomen) tieliikenteessä luku on 0,25 kuollutta per miljoona ajoneuvon käyttötuntia, ero on tosiaan melko dramaattinen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafin raportista kyllä löytyy Tatun yllä haarukoima kuolleet lentotuntia kohti ja luku on yleisilmailussa niinkin suuri kuin 40 kuollutta per miljoona lentotuntia. Trafin raportissa ei ollut vertailua USA:n lukuihin, mutta DOT:n tilastosta on luettavissa noin 20 kuollutta per miljoona lentotuntia; suurista kone- ja lentotuntimääristä johtuen vuosittainen vaihtelu on vähäistä. Jos (Suomen) tieliikenteessä luku on 0,25 kuollutta per miljoona ajoneuvon käyttötuntia, ero on tosiaan melko dramaattinen.

 

Enpäs muistanutkaan että siellä oli annettu ihan tarkka lukuarvokin, mutta tosiaan, ero näyttää olevan näillä arvoilla 160-kertainen suomen osalta, ja jenkkien lentotoimintaa suomalaiseen tieliikenteeseen verratessakin 80-kertainen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on Trafin virallinen tulkinta tähän touhuun? Onko tällainen sallittua Suomessa vai onko kyseessä laitonta kaupallista ilmakuljetusta? Olisi hyvä että viranomainen linjaisi asian jotta ei olisi epäselvyyttä asiassa.

 

Tosiaan jenkeissä pienkoneisiin pohjautuva uber konsepti stopattiin laittomana. Suomen kokoisessa maassa tuollainen voisi toimia etenkin kannattamattomilla reiteillä mikäli se viranomasen mukaan on laillista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on Trafin virallinen tulkinta tähän touhuun? Onko tällainen sallittua Suomessa vai onko kyseessä laitonta kaupallista ilmakuljetusta? Olisi hyvä että viranomainen linjaisi asian jotta ei olisi epäselvyyttä asiassa.

 

Tosiaan jenkeissä pienkoneisiin pohjautuva uber konsepti stopattiin laittomana. Suomen kokoisessa maassa tuollainen voisi toimia etenkin kannattamattomilla reiteillä mikäli se viranomasen mukaan on laillista.

 

Voisiko viranomainen linjata vielä selvyyden vuoksi samalla, saako VFR-lennolla olevalla koneella kirjata itselleen IFR-tiimaa, jos esimerkiksi on aikomus käydä lentämässä sillä jossain vaiheessa mittaria. Olematta siis mukana sillä kyseisellä VFR-lennolla. Jenkeistä kun oli puhetta, niin siellä lähtisi varmaan lupakirja jos päällikkö ryssii tankkauksen (ts, jättää kokonaan tarkasmatta polttoainemäärän) kuten eräälle "sankarilennonopettajalle" sattui Suomessa. Siellä linja lieneekin yleisesti tiukempi kuin täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jenkeistä kun oli puhetta, niin siellä lähtisi varmaan lupakirja jos päällikkö ryssii tankkauksen (ts, jättää kokonaan tarkasmatta polttoainemäärän) kuten eräälle "sankarilennonopettajalle" sattui Suomessa. Siellä linja lieneekin yleisesti tiukempi kuin täällä.

 

Ihan tietoonko tämä perustuu, että USA:n ilmailuviranomaisten linja on yleisesti tiukempi kuin Suomessa? Millä lailla se on tiukempi, voitko kertoa tarkemmin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan tietoonko tämä perustuu, että USA:n ilmailuviranomaisten linja on yleisesti tiukempi kuin Suomessa? Millä lailla se on tiukempi, voitko kertoa tarkemmin?

 

 

Kyllä valvonta täällä, samoin sanktiot, ovat ihan eri luokkaa kuin Suomessa.

 

Jenkeissä TTT istuisi 10 vuoden kakkua linnassa rikoksistaan. Suomessa tuntuu pääsevän kuin koira veräjästä kerta toisensa jälkeen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä valvonta täällä, samoin sanktiot, ovat ihan eri luokkaa kuin Suomessa.

 

Jenkeissä TTT istuisi 10 vuoden kakkua linnassa rikoksistaan. Suomessa tuntuu pääsevän kuin koira veräjästä kerta toisensa jälkeen.

Kiitos meidän erittäin erittäin oikeudenmukaisen ja viimeisen päälle varovaisen oikeuslaitoksen. Juttuja jauhetaan vuosikausia,ettei nyt vaan tulis vääriä tuomioita. Kyllä kansa maksaa :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan tietoonko tämä perustuu, että USA:n ilmailuviranomaisten linja on yleisesti tiukempi kuin Suomessa? Millä lailla se on tiukempi, voitko kertoa tarkemmin?

 

USA:n rangaistuskäytäntö on yleisesti ottaen (toki osavaltio- ja rikoskohtaisia eroja on) huomattavasti tiukempi kuin Suomessa, laki tuntee myös rangaistuksenluontoiset korvaukset (punitive damages), jotka eivät välttämättä liity mitenkään teosta kärsineelle todellisesti  aiheutuneisiin kustannuksiin. FAA:lla on myös huomattavasti kovemmat resurssit rikkomusten valvontaan, tutkintaan ja seurantaan, mutta USA on siinä mielessä vähän huono vertailukohta että se on maailmanlaajuisesti aika ainutlaatuinen mitä tulee ilmailuinfrastruktuurin laajuuteen ja laatuun, ainakin niin kauan ennenkuin EU:sta tulee "oikea" liittovaltio (mitä ei välttämättä tapahdu koskaan).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos meidän erittäin erittäin oikeudenmukaisen ja viimeisen päälle varovaisen oikeuslaitoksen. Juttuja jauhetaan vuosikausia,ettei nyt vaan tulis vääriä tuomioita. Kyllä kansa maksaa :(

 

Suomi on saanut pohjoismaista ylivoimaisesti eniten huomautuksia hitaista oikeusprosesseista, eli et nyt mitenkään ihan yksin ajatuksinesi ole. Oikeusvaltion periaatteeseen tosin kuuluu perusteellinen ja puolueeton oikeusprosessi kaikille, USA:ssa oikeuslaitoksen peruslähtökohdat riippumattomasta korkeimmasta oikeudesta lähtien ovat aika hyvässä kunnossa (mikäli ennakkotapaustyyppistä oikeutta pitää hyvänä), mutta käytännön toteutus onkin sitten vähän eri juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA:n lista rikkomuksista ja rangaistuksista löytyy ilmeisesti dokumentin FAA Order 2150.3B liitteestä B.

http://www.faa.gov/regulations_policies/orders_notices/index.cfm/go/document.information/documentID/17213

 

Näyttää tavallinen seuraamus erilaisista pilotin töppäilyistä olevan lupakirjan peruuttaminen kuukaudesta puoleen vuoteen, yksi satunnaisesti valittu esimerkki:

 

Fig. B-3-h. Other Flight Violations cont.                Civil Penalty       Certificate Action

(31) Taking off with insufficient fuel                                       30- to 150- day Suspension

(32) Fuel mismanagement or exhaustion                                        30- to 150- day Suspension

 

Planin sulkematta jättäminen sen sijaan johtaa rikosoikeudelliseen seuraamukseen ;):

 

Fig. B-3-h. Other Flight Violations cont.                Civil Penalty       Certificate Action

(3) Failure to close flight plan or file arrival notice  Minimum

 

('Minimum' on määritelty toisaalla ja on koneen ohjaajana toimivalle yksityishenkilölle 500..649 $ sakkoa tjsp.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään