Tarmo Lindroos

Pienkone teki pakkolaskun valtatien risteykseen Oulussa - pilotin taidot pelasti

65 viestiä aiheessa

No niin, nyt kun tuo Porvoon moottoritielle tehty lasku on jo unohtunut, saatiin uusi tapaus. Eli lasku tielle liikenteen sekaan, vai viereisille pelloille? Sitä mäntymetsää ei taida olla ihan lähellä, eli vaihtoehtoja vähemmän...

???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Makeimpia poimintoja iltalehtien kommenttipalstoilta: "Tällaista jäljeä syntyy amatööri-ilmailussa. On vain todella hyvää tuuria, että isompaa onnettomuutta ei syntynyt, pakkolasku liikenteen sekaan on tutkittava todella tarkasti ja lentolupakirja peruutettava tutkinnan ajaksi.

 

Toivottavasti malmin kenttä suljetaan mahdollisimman pian, on todella ihmeellistä miten asutusalueen lähellä saatetaan pitää amatöörilentokenttää ja näin ollen vaarantaa alueen asukkaat, sekä tuottaa näille tarpeetonta meluhaittaa."  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni olisi kyllä hyvin matala kynnys tehdä pakkolasku tielle. Ei paljoa liikenne kiinnosta jos ei ole peltoja ihan välittömässä läheisyydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipäs unohdeta niitä "paria" autoilijaa joitten tilannetaju ja reagointi pelastivat pahemmalta...  M.Olkkonen haluaa ehkä miettiä vielä uudestaan ? -ehdotus kaikella ystävyydellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokemus tuo varmuutta, mutta usein on onnikin tarpeen. 70-luvulla, silloisen Kruununkylän kentän eteläpuolella, teki pienkone pakkolaskun polttoaineen loputtua. Itä-länsisuunnassa kulkeva, päällystetty ja suora maantienpätkä valikoitui luontevasti pakkolaskun alustaksi. Liikennettä ei ollut näköpiirissä ja maaliinlaskuoppien mukainen laskeutuminen eteni normaalisti. Sattumus kuitenkin astui kuvaan. Sivutieltä kääntyi laskeutuvan koneen alakatveeseen auto. Ei koneesta eikä autosta havaittu mitään poikkeavaa. Auto kiihdytti laskua tekevän koneen alle. Koneen vauhdin hidastuessa ja telineiden tavoitellessa maantien turvallista pintaa, puikahti auto huomaamatta tilaanteeseen. Koneen nokka rävähti auton tavaratilan päälle ja näin auto ja kone yhteistuumin sujuvasti hiljensivät vauhdin pois. Yllätys oli ollut molemminpuolinen. Autossa ollut vanhempi pariskunta oli luullut auton jostakin syystä räjähtäneen. Hämmästys oli kova, kun totesivat lentokoneen olevan osittain auton päällä. Kovin oli tunnelma koneessakin ollut hämmentynyt.

 

Lentelin itse vuosia sitten Las Vegasista Colorado kanjonin maisemiin. Kovin oli pakkolaskupaikat vähissä. Oli sellaiset karikot alla. Ainoaksi paikaksi silloin päättelin laskea tarvittaessa kanjoniin ja jokeen.

 

Parasta kokemuksen kartuttamista lentovuosien varrelta olivat tarkastuslentojen pakkolaskutilanteiden kertaukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas vaihteeksi Thielert /kiisseli.

 

Veit sanat suustani  :) Paljonkohan tollanen uus diiselikihistin maksaa? Tai sen vaihteisto/voimansiirto ( jos se nyt oli tämän tapauksen syy ). Ymmärrän kyllä alennusvaihteiston moottoreissa, joita arvostan eniten ilmailun saralla: Lycoming IGSO ja TIGO-sarja, sekä Continental GTSIO - mutta että tällaisissa mopedin moottoreissa  8) Näihin pätee se sama vanha totuus kuin moniin muihinkin: Nothing beats cubic inches, ja fuck the fuel economy. Nämä sloganit siis autopuolelta. Sieltä löytyy enemmän kuin liikaa surullisen kuuluisia esimerkkejä siitä, kuinka voima ei synny ilmaiseksi.  Se on hyvä että säästetään polttoaineessa, mutta uusitaan tekniikkaa kulutusten erotuksella taikka vähän päälle. Se on matematiikkaa se.

 

Onhan noita nyt jo muutamia tipahtanut. Liekö tapauksissa jotain yhteistä? Porvoo, Helsingin edustan Diamantti ja nyt tämä. Oliks vielä muita?

 

Tämän kirjoittaessani voin jo kuulla diiselifanien päättäväisten vastalaudeiden ryöpyn ja kysymyksen paljonko olen lentänyt diiselillä? Vastaus: en metriäkään ja tuskin lennänkään. Eli no hard fiilings chaps  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattumaa tai ei, mutta onkohan Suomessa yhtään sellaista C172-konetta, jossa olisi jälkiasennettu diesel, jolla ei olisi vähintään yhtä pakkolaskua ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tämän kirjoittaessani voin jo kuulla diiselifanien päättäväisten vastalaudeiden ryöpyn ja kysymyksen paljonko olen lentänyt diiselillä?

Vastaus: en metriäkään ja tuskin lennänkään. Eli no hard fiilings chaps  8)

 

Diiseleillä parisataa tuntia, ilman ongelmia, vaikka Thielertin huolto olikin tuskaa tehtaan kanssa, kun oli ongelmia. Mukana oli koko ajan myös varadiiseli. Austrot ovat olleet parempia kuin Thielertit.

 

Maaliinlaskun olen tehnyt Continental TSIO 360:n perässä (sekin oli huoltovirhe).

 

--

 

-TV

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattumaa tai ei, mutta onkohan Suomessa yhtään sellaista C172-konetta, jossa olisi jälkiasennettu diesel, jolla ei olisi vähintään yhtä pakkolaskua ?

 

Tervalentäjien toinen diiseli OH-CME, esimerkiksi. Olen diiseleillä lennellyt monta sataa tuntia (myös kaksimootorisella diiselillä), pääasiassa PPL opena, eikä pahaa sanottavaa. Ainoat omat vakavemmat "häiriötilanteet" on sattunut bensakoneilla, mutta en vedä siitä mitään johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.

 

Toiset tykkää Fordista toiset Bemarista  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattumaa tai ei, mutta onkohan Suomessa yhtään sellaista C172-konetta, jossa olisi jälkiasennettu diesel, jolla ei olisi vähintään yhtä pakkolaskua ?

 

MIK:in SRH ei mielestäni vielä ole sellaiseen joutunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Makeimpia poimintoja iltalehtien kommenttipalstoilta: "Tällaista jäljeä syntyy amatööri-ilmailussa. On vain todella hyvää tuuria, että isompaa onnettomuutta ei syntynyt, pakkolasku liikenteen sekaan on tutkittava todella tarkasti ja lentolupakirja peruutettava tutkinnan ajaksi.

 

Toivottavasti malmin kenttä suljetaan mahdollisimman pian, on todella ihmeellistä miten asutusalueen lähellä saatetaan pitää amatöörilentokenttää ja näin ollen vaarantaa alueen asukkaat, sekä tuottaa näille tarpeetonta meluhaittaa."  :laugh:

 

Aika tyypillistä rölläilyä interwebissä. Joissain tilanteissa melkein uskaltaisin kannattaa jo interwebissä vain omalla nimellä kirjottamista niin vähä karsisi nimimerkin takaa turhanpäiväisiä huuteluita "anonymiteetin" turvin

 

Kovaa kans muualla huudellaan kuinka pitäis siitä ja tästä pilotta syyttää kun meni perkele tekemään onnistuneen pakkolaskun tielle liikenteen sekaan. Ei taas järki päätä pakota kaikilla. Tuskinpa sinnekään olisi laskeuduttu jos parempia vaihtoehtoja olisi ollut, mutta ainahan jonkun pitää päästä nillittämään asiasta kuin asiasta

 

Hieno homma että tässä selvisi pilotti, matkustajat ja jopa konekin ehjin nahoin :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovaa kans muualla huudellaan kuinka pitäis siitä ja tästä pilotta syyttää kun meni ***kele tekemään onnistuneen pakkolaskun tielle liikenteen sekaan. Ei taas järki päätä pakota kaikilla. Tuskinpa sinnekään olisi laskeuduttu jos parempia vaihtoehtoja olisi ollut, mutta ainahan jonkun pitää päästä nillittämään asiasta kuin asiasta

 

Hieno homma että tässä selvisi pilotti, matkustajat ja jopa konekin ehjin nahoin :thmbup:

Ei tarvitse 'muualta' lähteä esimerkkejä hakemaan; voi vaan muistella, tai lukea vanhoista viesteistä, sitä mesoamista, joka FlightForumilla oli Porvoon moottoritielle tehdyn pakkolaskun jälkeen :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta maantielle pakkolaskun tekemisestä on kenenkään turha huudella. Tuominen teki aikoinaan oikein, samoin Niiranen nyt. Väitteeni perustuu siihen, että koneen päällikkö tekee ratkaisunsa mitä siinä tapauksessa parhaaksi näkee ja siihen on kenenkään turha enää tulla huutelemaan.

Koneen päällikkö näkee sen tilanteen ja ne mahdollisuudet, joita siinä on ja valitsee niistä parhaan, jonka mukaan toimii. Koneen päälliköllä on täysi oikeus tehdä hätätapauksessa ihan mitä haluaa ja siihen on kenenkään turha enää tulla huutelamaan yhtään mitään, varsinkaan jonkun iltapäivälehden paskanpuhujan, jota kiinnostaa pelkkä lööppien myyntiarvo.

Jos jollakin on tästä eri mielipide tai ei käsitä asioita pilotin kannalta, pyydän soittamaan minulle, yhteystiedot löytyvät smll.fi sivustolta.

 

Kävin illalla katsomassa moottorihäiriön esiintymispaikkaa ilmasta päin ja olisin itse tehnyt täsmälleen saman ratkaisun kuin Niiranenkin, tietysti sillä varauksella miltä maantieliikenne näyttää.

Olipa ratkaisu ihan mikä hyvänsä on homma hoidettava kylmähermoisesti ja konetta on koko ajan lennettävä saatujen oppien ja fysiikan lakien mukaan, muuten lopputuloksena on kuolema ja läjä romua.

 

Soitin eilen Niiraselle ja onnittelin hyvästä suorituksesta omasta puolestani sekä Hentun Pekan pyynnöstä välittää hänelle onnittelunsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta maantielle pakkolaskun tekemisestä on kenenkään turha huudella. Tuominen teki aikoinaan oikein, samoin Niiranen nyt. Väitteeni perustuu .... koneen päällikkö tekee ratkaisunsa mitä siinä tapauksessa parhaaksi näkee ja siihen on kenenkään turha enää tulla huutelemaan.

Koneen päällikkö näkee sen tilanteen ja ne mahdollisuudet, joita siinä on ja valitsee niistä parhaan, jonka mukaan toimii. Koneen päälliköllä on täysi oikeus tehdä hätätapauksessa ihan mitä haluaa ja siihen on kenenkään turha enää tulla huutelamaan yhtään mitään, ....

Näin se on. Paljon eräänlaisia merialuksia kipparoineena tunnen sanonnan "Silloin maalla vasta viisaita ollaan kun merellä vahinko sattuu". Pakkolasku on pakkolasku ja jos tilanne tulee päälle niin ainakin omalla kohdalla voin vain toivoa että osaa toimia sen mukaan kuin mitä on opetettu ja ohjata sen mukaan loppuun saakka. Niirasella oli tiimaa takana paljon ja laslku oli varmasti ammattimiehen suoritus, mutta kun itseä ajattelee vastaavaan tilanteeseen ja oma tiima on mitä on, niin...  :'(  Mutta alusta se on tiiman kerääminenkin aina aloitettava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse 'muualta' lähteä esimerkkejä hakemaan; voi vaan muistella, tai lukea vanhoista viesteistä, sitä mesoamista, joka FlightForumilla oli Porvoon moottoritielle tehdyn pakkolaskun jälkeen :thmbdn:

 

Suurin mesoaminen taisi kuitenkin olla siitä, että opettaja syyllisti oppilasta siitä, että ei ollut riittävästi polttoainetta mukana ja esiintyi itse sankarina joka pelasti tilanteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin mesoaminen taisi kuitenkin olla siitä, että opettaja syyllisti oppilasta siitä, että ei ollut riittävästi polttoainetta mukana ja esiintyi itse sankarina joka pelasti tilanteen.

Tämä on eri tapaus, oletan yllä mainittu Porvoon moottoritien tapaus oli OH-CAU.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

". JET A1 polttoaineelle

ei ole kansainvälisesti vahvistettu sellaisia vaatimuksia, jotka varmistaisivat sen sopivuuden

dieselmoottoreiden polttoaineeksi. "

 

Kopioitu onnettomuustutkinnnan loppuyhteenvedosta porvoonväylälle laskusta. Siinä Thielertin CR-korkeapainepumppu narahti kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään