Jussi Seppälä

Patrian siviililentäjäkoulutus Pirkkalaan

21 viestiä aiheessa

Patrian siviililentokoulutus siirtyy lakkautusuhan alla olevalta Helsinki-Malmin lentokentältä Tampere-Pirkkalaan, puolustusteollisuusyhtiö Patria tiedottaa.

 

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/patrian-siviililentokoulutus-siirtyy-tampere-pirkkalaan-1.124449

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/788218/Patrian+siviililentokoulutus+siirtyy+TamperePirkkalaan

 

Onko kentällä tyhjänä mitään asiallisia tiloja vai rakennetaanko sinne uutta? Melkein pari vuotta olisi aikaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentopostin uutisen mukaan rakennetaan:

 

Pirkkalaan rakennettavan uuden koulutuskeskuksen tiloista tulee Patrian käyttöön noin 40 %. Toisena toimijana kiinteistössä on Tampereen seudun ammattiopisto, joka sijoittaa sinne lentokoneasentajien koulutuksen kokonaisuudessaan.

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/patrian_siviililentokoulutus_siirtyy_tampere_pirkkalaan_vuonna_2017

 

Olisi voinut kuvitella, että SIO:n ja Patrian toimintojen yhdistämisestä olisi tiedotettu samalla/rakennettu rakennus tätä varten.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi voinut kuvitella, että SIO:n ja Patrian toimintojen yhdistämisestä olisi tiedotettu samalla/rakennettu rakennus tätä varten.

 

Juha

 

Eiköhän tämä tämmöinen tiedote vielä tule, sillä muistaakseni Pirkkalan rakennuksen hankesuunnitelmassa puhuttiin myöskin Diamond ja Embraer kaluston sijoittelemisesta ko. tiloihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tämä tämmöinen tiedote vielä tule, sillä muistaakseni Pirkkalan rakennuksen hankesuunnitelmassa puhuttiin myöskin Diamond ja Embraer kaluston sijoittelemisesta ko. tiloihin.

 

Patrialla on myös omassa käytössään Diamondeja, mutta ehkä tuo Embraer viittaa SIO:n suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehden jutun mukaan uusille toimijoille rakennetaan tilat sinne suolle, tornista lounaaseen, n. puoliväliin kiitotietä. Kuvan mukaan sinne tulee uusi tie pohjoisesta Sorkkalan risteyksestä, ei terminaalien suunnasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Investoikohan Patria noi rakennukset vai onko se Tredu?

 

Mihin tarkoitukseen noita lentokone/avioniikka-asentajia muuten aletaan kouluttaa? Valtakunnan tasollakin aika merkittävä lisäys koulutusmääriin. Poistuuko Porin Winnovas, Varia täältä vai ne Lapin/Kuopion koulutukset?

 

t .Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehden jutun mukaan uusille toimijoille rakennetaan tilat sinne suolle, tornista lounaaseen, n. puoliväliin kiitotietä. Kuvan mukaan sinne tulee uusi tie pohjoisesta Sorkkalan risteyksestä, ei terminaalien suunnasta.

 

 

 

pirkkala_koulutuskeskus.jpg.537db943f0742e5896b115cd0d056e80.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehden jutun mukaan uusille toimijoille rakennetaan tilat sinne suolle, tornista lounaaseen, n. puoliväliin kiitotietä. Kuvan mukaan sinne tulee uusi tie pohjoisesta Sorkkalan risteyksestä, ei terminaalien suunnasta.

 

Laitetaankohan se valmiiksi tunneliin, haaveissa olevaan toiseen kiitotiehen varautuen  ;D

 

http://maakuntakaava2040.pirkanmaa.fi/luonnos

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Investoikohan Patria noi rakennukset vai onko se Tredu?

 

 

Tredu-Kiinteistöt Oy ja Patria Oyj ovat tehneet esisopimuksen Tampere–Pirkkala lentoaseman yhteyteen rakennettavan ilmailualan koulutustilojen vuokrauksesta. Sopimuksella varmistuu noin 10 000 neliömetrin oppilaitosrakennuksen investointi, jonka arvo on noin 20 miljoonaa euroa. Kiinteistön toiseksi käyttäjäksi tulee Tampereen seudun ammattiopisto, Tredu. Kiinteistö tulee Tredu-Kiinteistöt Oy:n omistukseen.

 

tampereen kaupunki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Investoikohan Patria noi rakennukset vai onko se Tredu?

 

Mihin tarkoitukseen noita lentokone/avioniikka-asentajia muuten aletaan kouluttaa? Valtakunnan tasollakin aika merkittävä lisäys koulutusmääriin. Poistuuko Porin Winnovas, Varia täältä vai ne Lapin/Kuopion koulutukset?

 

t .Timo

Muilla lentokone-asentaja kouluilla Suomessa ei ole hirveästi yhteistä tampereen toimipisteen kanssa, koska niissä koulutetaan mekaanikkoja. Sinänsä ihan ymmärrettävä suuntaus sikäli avioniikka- ja sähköjärjestelmien osuus on nykyaikaisissa lentokoneissa kasvanut aika merkittävästi viimeaikoina. Siitä olen samaa mieltä, että mekaanikkoja koulutetaan aivan liikaa tällä hetkellä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaankohan se valmiiksi tunneliin, haaveissa olevaan toiseen kiitotiehen varautuen  ;D

 

http://maakuntakaava2040.pirkanmaa.fi/luonnos

 

En ole muuten vielä tähän päivään mennessä kuullut yhtään argumenttia milloin, miksi ja millaisella liikennemäärällä Pirkkala tarvitsisi sen toisen kiitotien. Kai Tak palveli Hong Kongia aika pitkään yhdellä pirun hankalalla kiitotiellä. Eiköhän yksi riitä Pirkkalaankin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muilla lentokone-asentaja kouluilla Suomessa ei ole hirveästi yhteistä tampereen toimipisteen kanssa, koska niissä koulutetaan mekaanikkoja. Sinänsä ihan ymmärrettävä suuntaus sikäli avioniikka- ja sähköjärjestelmien osuus on nykyaikaisissa lentokoneissa kasvanut aika merkittävästi viimeaikoina. Siitä olen samaa mieltä, että mekaanikkoja koulutetaan aivan liikaa tällä hetkellä.

 

Niissä koulutetaan lentokoneasentajia. Ei mekaanikkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFTP:n alueen maasto on aika haastavaa rakentaa. Rakennuskustannukset olivat käsittääkseni melkoiset

Juuri siksi kiitotiekin jäi vain 45 m leveäksi, kun muilla isoilla kentillä leveys on 60 m.

 

Veikko Wetterstrand kertoi joskus, että kenttää rakennettaessa konsulttina toimi amerikkalainen maanrakennusinsinööri, jolla oli kokemusta lentokenttien rakentamisesta Vietnamin viidakoihin.

 

Näistä lähtökohdista ja ympäristön kaupunkitumisesta johtuen saattaa olla aikamoinen haave tuo kakkostie.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niissä koulutetaan lentokoneasentajia. Ei mekaanikkoja.

Okei, lentokoneasentajia jotka ovat erikoistuneet lentokoneiden mekaanisiin järjestelmiin (B1 lupakirjaluokkaan tähtäävä koulutus). Tampereella sen sijaan kolulutetaan puhtaasti lentokoneiden sähkö- ja automaatiojärjestelmiin erikoistuneita lentokoneasentajia (B2).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Okei, lentokoneasentajia jotka ovat erikoistuneet lentokoneiden mekaanisiin järjestelmiin (B1 lupakirjaluokkaan tähtäävä koulutus). Tampereella sen sijaan kolulutetaan puhtaasti lentokoneiden sähkö- ja automaatiojärjestelmiin erikoistuneita lentokoneasentajia (B2).

Ei kai Suomessa mistään koulusta valmistu lentokonemekaanikkoja? Ei B1 eikä B2. Akateemista tietä C kirjalle en ole varma. Asentajia kaikista kouluista tulee. Loppuviimein Suomessa ei montaa B2 mistä tarvita kun on linjahuollossa lähes tarpeeton tiketti. Korjaamohuollossa B2 miehiä tarvitaan muutama enempi, muttei samaa määrää kuin B1 miehiä ikinä, ei edes moderneissa lentokoneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään Finavia jatkaakin Malmilla ainakin 5/2017 asti.

 

Sen jälkeenhän jäljelle jääville lentokouluille aukeaa mainio markkinarako: tarjonta vähenee, markkina-alue pysyy samana, kouluttajien saaminen malmille on helpompaa jne. Täytyy vain varmistaa että kentän toiminta jatkuu.

 

Voi Patriaa...mutta käskystähän he toimivat.

 

t .Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai Suomessa mistään koulusta valmistu lentokonemekaanikkoja? Ei B1 eikä B2. Akateemista tietä C kirjalle en ole varma. Asentajia kaikista kouluista tulee. Loppuviimein Suomessa ei montaa B2 mistä tarvita kun on linjahuollossa lähes tarpeeton tiketti. Korjaamohuollossa B2 miehiä tarvitaan muutama enempi, muttei samaa määrää kuin B1 miehiä ikinä, ei edes moderneissa lentokoneissa.

 

Ei se linjahuollossakaan välttämättä pahitteeksi ole se koulutus osalla miehistä, vaikka työt saisi B1:llä kuitattua. Rutiinihommat menee tietysti helposti, mutta kun koneet on yleensä muuta kuin ehjiä ja toimivia... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se linjahuollossakaan välttämättä pahitteeksi ole se koulutus osalla miehistä, vaikka työt saisi B1:llä kuitattua. Rutiinihommat menee tietysti helposti, mutta kun koneet on yleensä muuta kuin ehjiä ja toimivia... ;)

Njoo, ei tossa linjassa kyllä B2 kirjaa tarvita, ymmärrystä koneen järjestelmistä kyllä. Tosin itsellä kyllä molemmat ja nyt vasta ekaa kertaa B2 hommissa pääasiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai Suomessa mistään koulusta valmistu lentokonemekaanikkoja? Ei B1 eikä B2. Akateemista tietä C kirjalle en ole varma. Asentajia kaikista kouluista tulee. Loppuviimein Suomessa ei montaa B2 mistä tarvita kun on linjahuollossa lähes tarpeeton tiketti. Korjaamohuollossa B2 miehiä tarvitaan muutama enempi, muttei samaa määrää kuin B1 miehiä ikinä, ei edes moderneissa lentokoneissa.

Sori jos sekoitin. Tarkoitin siis, että kyseisistä kouluista saa valmiuden hakea B1 lupakirjaa (tampereelta ainoana B2) mikäli suorittaa EASA:n lupakirjamoduulit hyväksytysti, sekä hankkii 2 vuotta työkokemusta 145 organisaatiossa. Toki lupakirjaa voi anoa pelkällä työkokemuksella, kunhan sitä on tarpeeksi, mutta taitaa nykypäivänä työllistyminen olla lähes mahdotonta ilman alan koulutusta ainakin Suomessa.

 

Tällä hetkellä asia on kuten sanot, ettei B2 lupakirjalla sinällään linjahuollossa paljoa ole käyttöä, koska B1 pystyy releasesaamaan jopa sähkötyöt puhumattakaan lurujen vaihdosta. Olen tosin kuullut huhua, että tulevaisuudessa EASA olisi rajoittamassa B1 lupakirjaluokan oikeuksia ja lisäämässä B2:n.

 

e: Vaikka B1 mekaanikot voivat oikeuksiensa puolesta kuitata lähes mitä vain, ainakin meillä kaikki sähkötyöt sekä suurin osa vianetsinnöistä (ei siis yritys/erehdys menetelmällä) hoidetaan B2:n toimesta, tämä siis raskashuollossa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään