Sami Puro

Seuraava suomalainen lentoyhtiö?

21 viestiä aiheessa

Hietänpä ihan mielenkiinnosta kyssärin ilmoille..

 

Onko ideoita, arvailuita tai huhuja koska ja minne perustetaan seuraava uusi suomalainen lentoyhtiö, ja millainen se tulisi olemaan reittiverkostoltaan ja hinnoittelultaan (halpayhtiö vai jotain muuta)? Tai mitä "suurta" tulee seuraavaksi tapahtumaan kotimaisilla lentoyhtiöllä (lopettaako joku, ostaako joku toisen tms)?

 

Edellisen buumin kolmesta firmasta on jäljellä yksi, Air Finland, vaikkakin Soder vielä kovasti mukaan haluaa, mutta toistaiseksi vain "matkanjärjestäjänä". Lisäksi Ahvenanmaalle on perustettu juuri uusi yhtiö, joka ilmeisesti aloittaa kesällä.

 

...eli kuka seuraavaksi tekee suuresta omaisuudesta pienen?

 

 

Oma arvaukseni voisi olla joku FlyingFinnin ideaa noudatteleva yhtiö, koska FF todisti että suurimpien kaupunkien välisillä reiteillä voisi olla kysyntää ja markkinarakoa muille kuin Finnairille. Tosin Blue1 yrittää nyt selvästi iskeä tähän rakoon - katsotaan miten käy. Pienille maakunnallisille firmoille tuskin löytyy tarpeeksi kannatusta, tosin Ahvenanmaan lentoyhtiössä on niin monta rahakasta firmaa takana, että se ei varmasti rahanpuutteeseen kaadu. Mutta esim. Soderin lentojen veikkaisin henk.koht. päättyvän jossain vaiheessa jos samanlaiset alkuvaikeudet vielä jatkuvat.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ideoita, arvailuita tai huhuja koska ja minne perustetaan seuraava uusi suomalainen lentoyhtiö?

 

Etsitkö jo uutta työpaikkaa? ;D

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsitkö jo uutta työpaikkaa?

 

Hee.. Ei kun oman firman ajattelin perustaa, ja tässä vain "anonyymisti" kartoitan ettei vain tule kilpailijoita. Hitsi.. Nyt sekin paljastui. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nytten leikkisi pikkaisen suuruudenhullua :D

 

Eli tietenkin perustaisin todella ison lentoyhtiön jos saisin rahoituksen hoidettua. Tämä pulju sitten lentelisi kaikkialle ja käyttäisi muutamaa lentoasemaa maailmalla niin sanottuina hubeina.

 

En halua kertoa tarkemmin, ettei Sami vain ryöstä ideaani ;D

 

Ps. Löytyisiköhän täältä keneltäkään muutamaa miljardia euroa ihan ylimääräistä taskurahaa jos perustettaisiin oma firma. Johan täällä olisi ainaskin Sami valmiina alkamaan lentelemään yhtä konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin tällä menolla Air Finland laajentuu aika paljon ja varmastikkin osittain verottaa Finnairin lomalento-puolta. Finncomm/Golden todennäköisesti uudistaa kalustonsa jossain vaiheessa, ehkäpä saatais samalla jotain regionaalijettejä enemmän lentämään Suomeen.

Blue1:llä menee sinänsä hyvin vaikka onkin taloudellisesti vielä tappiolla, kotimaan reitit vetää hyvin porukkaa ja varmaan sinne Blue1:n operaatiot tulee keskittymään, samoin SASin feederinä toimimiseen. Ennenpitkää varmaan panostus "omiin" reitteihin Eurooppaan loppuu.

Uusia lentoyhtiöitä tuskin tulee markkinoille kovin paljon.

 

Ja tämä on erittäin spekulaatiota mutta jotenkin nuin minä näen että vois käydä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän se marraskuinen huhu uudesta

halpiksesta mahtoi olla ? Joulukuun alussa

piti olla tiedotustilaisuus josta ei ole kuulunut

mitään, lentojen piti alkaa keväällä ja firman

nimi piti olla Blue Sky tjsp ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi huhu liikkui kaikkialla, jopa kaupungilla tosta kuuli. Taisi olla joku venakkofirma joka olisi aloittanut toiminnan suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole tuosta kuullutkaan.. Vai oliko tämä joku Jippii-huhu .. ::):P

 

Eikös tuosta ollut tälläkin foorumilla puhetta? Tai ainakin minulla on sellainen muistikuva.

 

Itse kysymykseen veikkaisin (ja toivon) myös jotain FF -tyylistä yhtiöä. Toisaalta epäilen, että sellaista tulee ainakaan ihan lähiaikoina. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi huhu liikkui kaikkialla, jopa kaupungilla tosta kuuli. Taisi olla joku venakkofirma joka olisi aloittanut toiminnan suomessa.

 

Ai tuoko olisi ollut se venakko ?

Kun toinen huhu kertoi venakkohalpiksesta

joka olisi lennellyt linjalla Pietari-Riika-Helsinki-Niederrhein?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hatusta temmattuna:

 

Kun Kaukoidän kohteet tuntuvat olevan tällä hetkellä kannattavinta toimintaa ainakin Finnairille, olisi "luonnollista" että uusi tulokas yrittäisi kaapata oman osansta nimenomaan tästä bisneksestä.

 

Off-topiccina, mistäköhän johtuu että EFHK:lla näkyy vain Finnairin kaukoreittikoneita? Olen ymmärtänyt että reittisopimuksissa yleensä sovitaaan että käytetään kummankin maan kalustoa. Esim. Arlandassa olen nähnyt Thai Airwaysin jumbon lähes joka käyntikerralla. Taitaa olla Finnair tehnyt hyvät sopimukset ... ?

 

// Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta, kyseessä taisi olla seuraava suomalainen lento-yhtiö :)

 

Ei sillä, minusta noilla ulkomaisillakin on kiva spekuloida.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kysymys. Helsingistä Bangkokiin reittinä olisi hyvä. Sille reitille on suuri kysyntä edelleen ja jatkossa. Sitten Ouluun; yhtiö voisi myös yrittää liittyä allianssiin, jotta voisi saada itselleen syöttöliikennettä isompiin hubbeihin Euroopassa kuten AMS/FRA/LHR. Ja ehkä talvisin myydä jollekin toimistolle charter-konetta Kanarialle siinä sivussa. Mutta tämä vaatisi kalustoksi A330/B767-kalustoa ja/tai siitä suurempia... Mitään huhuja en ole kuullut mahd. uuden suomalaisen lentoyhtiön kaavailuista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kysymys. Helsingistä Bangkokiin reittinä olisi hyvä. Sille reitille on suuri kysyntä edelleen ja jatkossa. Sitten Ouluun; yhtiö voisi myös yrittää liittyä allianssiin, jotta voisi saada itselleen syöttöliikennettä isompiin hubbeihin Euroopassa kuten AMS/FRA/LHR. Ja ehkä talvisin myydä jollekin toimistolle charter-konetta Kanarialle siinä sivussa. Mutta tämä vaatisi kalustoksi A330/B767-kalustoa ja/tai siitä suurempia... Mitään huhuja en ole kuullut mahd. uuden suomalaisen lentoyhtiön kaavailuista.

 

Tuossa on vain se, että molemmissa (isoissa) allianssaeissa on jo suomalaisjäsenet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan kysyntää olisi kotimaan reiteille joilla suuri ja mahtava ja ikuisesti ihana Finnair on ainoa operaattori.

 

Mites olis vaikka Oulu - Frankfurt, Lontoo tai Amsterdam suorat lennot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi huhu liikkui kaikkialla, jopa kaupungilla tosta kuuli. Taisi olla joku venakkofirma joka olisi aloittanut toiminnan suomessa.

 

Ettei se sittenkin ollut vain tämä:

 

http://eng.alienshipping.ru/

 

Kotka-Pietari linjalla aloittavan laivayhtiön slogan kuuluu:

"EMME UI, ME LENTÄMME" :D:D:D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan kysyntää olisi kotimaan reiteille joilla suuri ja mahtava ja ikuisesti ihana Finnair on ainoa operaattori.

 

Mites olis vaikka Oulu - Frankfurt, Lontoo tai Amsterdam suorat lennot?

 

Jos tuollaisille reiteille löytyisi riittävästi matkustajia, niin miksiköhän suuri ja mahtava ja ikuisesti ihana Finnair ei mielestäsi vaivaudu niitä lentämään?

 

Vakavammin puhuen, tuollaisille reiteillehän tarvitaan liikematkustajia. Jotta heitä saataisiin houkutelluiksi koneeseen, niin mielestäni lentoja pitää olla joka arkipäivä ja ainakin yksi viikonloppuna. Arkisin pitää olla vähintään kaksi vuoroa per päivä, koska yhdellä vuorolla operoiden aika moni liikematkustaja joutuisi viettämään yhden ylimääräisen hotelliyön perillä. Lisäksi kone pitäisi olla lentoyhtiön kannalta noin 60-prosenttisesti täynnä jotta homma kannattaisi.

 

Noilla reunaehdoilla matkustajia pitäisi löytyä toista sataa per päivä. Rohkenen epäillä, että ei löydy.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuollaisille reiteille löytyisi riittävästi matkustajia, niin miksiköhän suuri ja mahtava ja ikuisesti ihana Finnair ei mielestäsi vaivaudu niitä lentämään?

 

Vakavammin puhuen, tuollaisille reiteillehän tarvitaan liikematkustajia. Jotta heitä saataisiin houkutelluiksi koneeseen, niin mielestäni lentoja pitää olla joka arkipäivä ja ainakin yksi viikonloppuna. Arkisin pitää olla vähintään kaksi vuoroa per päivä, koska yhdellä vuorolla operoiden aika moni liikematkustaja joutuisi viettämään yhden ylimääräisen hotelliyön perillä. Lisäksi kone pitäisi olla lentoyhtiön kannalta noin 60-prosenttisesti täynnä jotta homma kannattaisi.

 

Noilla reunaehdoilla matkustajia pitäisi löytyä toista sataa per päivä. Rohkenen epäillä, että ei löydy.

 

-harri

 

Ei varmaan pelkkien liikematkustajien varaan noita reittejä pystyisikään perustamaan mutta ajattelin lähinnä Pohjois-Suomea alueena, jonne jokin reittiyhdistelmä saattaisi olla kannattava perustuen pääasiassa vapaa-ajan matkailijoiden tarpeisiin. Saattaisi helpottaa alueen markkinointia jos olisi pysyvämpi, suora lentoyhteys. Lentäähän Finnair talvisin suoria lentoja Keski-Euroopasta mutta nämä käsittääkseni vain sesongin aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomesta löytyy kunnolla potentiaalia vain halppisyhtiöille... siis minun mielestä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään