Peter Lord

Ti-Ti-Tyyyyyyyyyy

267 viestiä aiheessa

Kysymys Peterille:

 

Kuka olisi vastuussa, jos tuollaisella hupilennoksi naamioidulla PR-lennolla tapahtuisi jotain koneelle tai sen matkustajille? Mitä vakuutusyhtiö sanoisi?

 

Tämä siksi, että nyt kun jälkikäteen sait tietää miten homma TTT:n mielestä meni, niin kylmäsikö yhtään että omistamasi yhtiön kone oli noinkin epäselvällä sopimuksella liikenteessä? Sinulla ei toki voinut olla etukäteen tietoa, kun koneen tilasi Nordicflite, mutta sen operoi jokin pimentoon jäänyt yksityinen taho, ihan vain hyvää hyvyttään. TTT:t ovat todistaneet, että kone ei ollut AOC-kelpoinen.

 

-Koneen siis omisti Constella Oy Ltd

-Sen halusi vuokrata Nordicflite Oy Ltd

-Sitä ilmeisesti operoitiin nimellisesti Nordicfliten AOC:lla, jonka voimassaolosta on liikkunut monenlaisia juoruja

-Laskun maksoi yksityishenkilö, jolla oli sama sukunimi kuin tilanneen yrityksen vastuuhenkilöillä

-Konetta lensi eräs Malmin kentän kunnossapidon työntekijä, joka on käsittääkseni kuitenkin ollut ainakin jossain vaiheessa "työsuhteessa" Nordicfliteen. Tuomiset ovat kuitenkin kertoneet sinulle, ettei lentäjä saanut lennosta palkkaa, eikä näin siis ollut työntekijä.

-Lennon operaattoriksi mainitaan videolla Nordicflite, joka myös käyttää kyseistä lentoa edelleen markkinoinnissaan

 

Mitähän TraFi olisi tuollaisesta mieltä?

 

-T

 

Ilmailulaki määrää ilma-aluksen OMISTAJALLE ja KÄYTTÄJÄLLE ns ankaran vastuun vahingosta joka ilma-aluksella aiheutetaan.  Vahingon kärsineenä voi olla koneella kuljetettu matkustaja tai tavara tai ulkopuolinen taho johon koneella esimerkiksi törmätään.

 

Jos kyseessä on yksityislento, on omistajan / käyttäjän vastuu rajoittamaton. Eli jos vakuutuksen korvauksen yläraja olisi vaikkapa 100.000 euroa ja vahingon määrä 1.000.000 euroa niin vakuuuksesta maksetaan se 100,000 ja omistaja on vastuussa lopusta.

 

Koneillani on vakuutusturva joka korvaa kolmannelle osapuolelle ja/tai ilma-aluksessa kuljetetulle henkilölle tai esineelle sekä ohjaajalle aiheutuvan vahingon.

 

 

Jos kyseessä on kaupallinen ilmakuljetus, siihen sovelletaan vastuun rajoitusta.  Kaupalliseksi ilmakuljetukseksi katsotaan lento josta on annettu matkalippu tai vastaava matkustusasiakirja ja joka suoritetaan asiaankuuluvan toimiluvan (AOC) puitteissa.  Myös ilmaiseksi lennetty lento voidaan suorttaa toimiluvan puitteissa ansiolentona johon sovelletaan vastuun rajoitusta.

 

Teuvo Lomanin polttarilento oli minulle kerrotusti Tomi Tuomisen järjestämä PR-luonteinen yksityislento josta Oy NrdicLite Ltd ei perinyt korvausta.  Minä laskutin korvauksen koneen lentoajasta aluksi Karlssonilta, sitten Nordicflitelta ja sitten Lassi Tuomiselta ja sitten ilmeisesti Lassin puoliso suoritti koneen vuokran.  Kyseessä ei voi olla sellainen kaupallinen lento johon sovelletaan vastuun rajoitusta koska ansiolentotoimilupaa ei ollut.  Sitä en tiedä, miksi IS:n artikkelissa sanotaan että lennätyksen suoritti Nordicflite.  En ole ollut missään roolissa niissä järjestelyissä.

 

Karlssonin ja Nordicfliten suhteesta kyseisellä lennolla minulla ei ole tarkempaa tietoa.  Karlssonilla oli oikeus vuokrata konettamme yksityishenkilönä tuohon(kin) aikaan.

 

Tokihan joku voisi tiedustella Lomanilta, oliko lento oikeasti ilmainen PR-lento vai maksoiko joku polttareiden järjestäjistä siitä jotakin jossakin muodossa jollekin.  Jos maksoi, asia tulisi aivan uuteen valoon.  Jos se "joku" joka kysyy, olisi esitutkintaviranomainen, olisi vastaajalla myös totuudenpuhumisen velvoite...

 

Jos lennolla olisi sattunut onnettomuus ja vahingon määrä olisi ollut suurempi kuin koneen vakuutuksen enimmäismäärä, olisi koneen omistaja Oy Constella Ltd saattanut joutua korvausvastuuseen siltä osin kuin vahingon määrä ylitti vakuutusmäärän.  Mistään asiakirjasta kun ei käynyt ilmi että Oy NordicFlite oli asiassa millään tavoin osallisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etupenkillä rouheasti poletit olkapäillä ilman olkavyötä. Erittäin ammattimaista..

 

E: ei sillä ollutkaan poletteja, eikä edes reipaneja. Mutta ei olkavyötä.

 

Tuli muuten videota katsoessa mieleen että millähän lentoonlähtöpainoilla tuo kyseinen keikka suoritettiin.. "Takapenkin pojista" kumpikaan ei taida olla merkittävästi alle standardipainoinen, saati sitten Tomi.. Ei siinä juuri polttoainetta reservien jälkeen oteta. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä teidän mielestä pitäisi tehdä ihmiselle, joka väärentää vammaisen pysäköintiluvan, jää kiinni, myöntää teon, saa siitä tuomion käräjäoikeudesta, ilmoittaa tyytymättömyytensä mutta hovioikeus ei ota asiaa käsittelyyn, jonka vuoksi on valitettu korkeimpaan oikeuteen (jonka vuoksi käräjäoikeuden tuomio ei ole vielä lainvoimainen)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailulääkäriä saattaisi kiinnostaa vamman laatu ja miten se vaikuttaa olemassa olevaan lääketieteelliseen kelpuutukseen.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan oikeasti muuten,alkaa jo vähitellen kiinnostaa,kuka onkaan se ilmailulääkäri joka....

Tuolla jo haistelin ihan vaan mututuntumalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kun Suomi ei enää riitä".

 

http://www.latestpilotjobs.com/jobs/view/id/6108.html

 

Voisi kai laittaa myös ilmailutyöpaikkoja-ketjuun..

 

-T

 

Ainakin englannin taito on kohdillaan:

TTT-Aviation is finnish flight school located in Helsinki-Malmi Airport. We are looking for expirienced and motivated persons to work in Finland. More information about school please go to our website: www.ttt-aviation.com or www.facebook.com/tttavation

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin englannin taito on kohdillaan:

 

Ainuttakaan artikkelia (a/an/the) ei tekstissä myöskään ole; pari artikkelia olisin itse laittanut, ehkä yhden prepositionkin lisännyt ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös viiskymppiä tunnilta ole ihan mukava liksa?

 

Luuletko että kyseinen yritys meinaa tuollaista oikeasti jollekulle maksaa? Minun teoriani on, että yrityksen paikallinen maine Suomessa on sen verran laajalle levinnyt lennonopettajien keskuudessa, että rekry on ollut pakko kohdistaa myös ulkomaiselle työvoimamassalle, joka ei vielä tunne tätä "yritystoimintaa" ja sen helmiä.

 

 

 

 

Mielenkiintoista. Linkkaamassasi materiaalissa TTT hakee siis kokeita lennonopettajia palvelukseen. AviationJobs.Me:n puolella haetaan suunnilleen päinvastaista: Low-hour Flight Instructors TTT-Aviation Finland

 

TTT-Aviation is currently looking for Low-hour flight instructors.

 

Minimum requirements:

 

    JAA/EASA License

    FI (A) rating (May be restricted)

    Positive and safe attitude

    Willingness to learn and teach weeks and weekends

 

aviationjobs_me.png

 

 

 

Kävin tänään Malmilla. Ykköshallissa tiedettiin kertoa, että eräs aiemmin voimassaollut lennonopettajakelpuutus ei enää olisikaan voimassa. Tiettävästi juuri tämä kyseinen kelpuutus ja/tai siihen liittyvä lupakirja on joskus aiemminkin ollut hyllyllä erinäisten syiden vuoksi. Epäselväksi jäi, miksi kelpuutus ei tällä kertaa ole voimassa, mutta huhuttiin asian liittyneen yölentokelpuutusta varten annetun lentokoulutuksen suorittamiseen päiväsaikaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tosin kuulin juorun, että joku oli saanut hylsyn opetarkkarilta, joten apuvoimille saattaisi olla tarvetta..

 

luin "aputomille" :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös viiskymppiä tunnilta ole ihan mukava liksa?

 

Ei ole, jos se maksetaan ilmassaoloajalta. Yhtä lentotuntia kohden tulee lisäksi edeltävät brifingit (long ja short) ja vielä de-briefing. Jos asiat tehdään by the book.

Mutta kaipa lennonopetus onkin enempi kutsumusammatti.  Hattua nostan erityisesti vuosikymmeniä kerhoissa opettaneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä oletatte, voisiko Kaamasen kentällä antaa sukellustunteja, siis avovesi sellaisia, teoriaa tietty mutta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista. Linkkaamassasi materiaalissa TTT hakee siis kokeita lennonopettajia palvelukseen. AviationJobs.Me:n puolella haetaan suunnilleen päinvastaista: Low-hour Flight Instructors TTT-Aviation Finland .

 

Itse asiassa AviationJobs.Me:stä löytyy molemmat jobit:

 

Experienced Flight Instructors TTT-Aviation Findland

Low-hour Flight Instructors TTT-Aviation Finland

 

Hiukan vaan ihmetyttää, kun mitään muuta kielitaitovaatimusta, kuin kokeneen opettajan ICAO ELP 5 or 6, ei ole esitetty. Oppilaan äidinkieltä taitamaton ja kokematon lennonopettaja, siitäkö se laadukas lentokoulutus syntyy? ::) Valtaosa oppilaista lienee kuitenkin äidinkieleltään suomalaisia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan vaan ihmetyttää, kun mitään muuta kielitaitovaatimusta, kuin kokeneen opettajan ICAO ELP 5 or 6, ei ole esitetty. Oppilaan äidinkieltä taitamaton ja kokematon lennonopettaja, siitäkö se laadukas lentokoulutus syntyy? ::) Valtaosa oppilaista lienee kuitenkin äidinkieleltään suomalaisia.

 

Ei kai tuo varsinaisesti kovin oleellista ole? Malmin lentokoulujen oppilaissa taitaa olla jonkunkin verran myös ei-suomalaisia, ja ei ilmailun kaltaisessa englantipainotteisessa toiminnassa muutenkaan kotimaisen puhuminen ratkaisevan tärkeää ole.

 

En mä ainakaan ole huomannut ulkomaalaisten lennonopettajien kanssa toimiessa että niistä yhtään vähempää tai huonommin mieleen jäisi. Joka tapauksessa koneiden checkkilistat, manuaalit, radioliikenne jne hoidetaan kaikki englanniksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneen ohjaamossa (ja maassa briefingeissä) käytetty kieli on lentoturvallisuuskysymys. Englanti on hyväksyttävä vaihtoehto jos koulutus suuntautuu ammatti-ilmailua kohden mutta niille muille mahdollisille koulutettaville yhteisen kielen löytyminen on harvinaisen tärkeää. Ihan sama mikä se yhteinen kieli on, kunhan sellainen on.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokoneen ohjaamossa (ja maassa briefingeissä) käytetty kieli on lentoturvallisuuskysymys. Englanti on hyväksyttävä vaihtoehto jos koulutus suuntautuu ammatti-ilmailua kohden mutta niille muille mahdollisille koulutettaville yhteisen kielen löytyminen on harvinaisen tärkeää. Ihan sama mikä se yhteinen kieli on, kunhan sellainen on.

 

Miksi ammatti-ilmailu eroaisi harrasteilmailusta tuossa mielessä? Etenkin kun kyseessä kuitenkin on PPL jota TiTiTyy yrittänee kouluttaa, eikä joku ultrapaperi jota käytetään yleensä vähemmän ulkomailla. Ihan suotavaa että alusta asti radioliikenne, checkkilistat jne hoidetaan sillä ainoalla kielellä jota ulkomailla lentäessä voi kaikkialla käyttää. Eihän tänne kotimaan kotikentän laskukierrokseen kenenkään kannata jäädä pyörimään.

 

Vai meinaatko että ammatti-ilmailijaksi aikova ei tarvitse yhteistä kieltä opettajan kanssa, mutta harrasteilmailija tarvitsee? Harrasteilmailijan ÄO on keskimäärin alempi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrastetavoitteellisesti saattaa oppilasta enemmän kiinnostaa oppia lentokoneella lentäminen kuin kielikurssi. Ammattia hommasta toivova liittänee tarvittavan kielen tavoitteisiinsa mikäli toivoo työllistyvänsä.

Älä viitsi saivarrella. Meillä Suomessa asuu (vielä) paljon ihmisiä joille muut kuin kotikieli (suomi/ruotsi) tuottavat vähintään epämukavan olon. Opettajissakin saattaa sellaisia olla ihan siellä erehtymättömissä PPL-lentokoneidenkin opettajissa. Jos olet vakaasti sitä mieltä etteivät he saa lentää moottorilentokoneilla koska eivät osaa englantia (omasta) mielestään riittävästi niin ehkäpä katsontakantasi on liian kapea?

 

Älykkyysosamäärää ei tietääkseni ole tutkittu kummallakaan viiteryhmällä, harrastajilla tai ammattilaisilla tai sellaiseksi haluavilla. Jos tutkittaisi niin en olisi ihan varma miltä tulokset näyttäisivät.

Nuo kaikkein alimman luokan ilmailukansalaiset, ultralentäjät, ovat osoittaneet aina välillä kykenevänsä lentämään myös ulkomaille ja puhumaan radioonkin vieraita kieliä. Halutessaan ja asianmukaisilla kelpoisuuksilla varustettuina.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrastetavoitteellisesti saattaa oppilasta enemmän kiinnostaa oppia lentokoneella lentäminen kuin kielikurssi. Ammattia hommasta toivova liittänee tarvittavan kielen tavoitteisiinsa mikäli toivoo työllistyvänsä.

Älä viitsi saivarrella. Meillä Suomessa asuu (vielä) paljon ihmisiä joille muut kuin kotikieli (suomi/ruotsi) tuottavat vähintään epämukavan olon. Opettajissakin saattaa sellaisia olla ihan siellä erehtymättömissä PPL-lentokoneidenkin opettajissa. Jos olet vakaasti sitä mieltä etteivät he saa lentää moottorilentokoneilla koska eivät osaa englantia (omasta) mielestään riittävästi niin ehkäpä katsontakantasi on liian kapea?

 

Ei toki, eihän kukaan pakota oppilasta ottamaan opettajakseen juuri sitä vain englantia puhuvaa kaveria jos englanti ei suju. Meinasin vain että suurelle osalle englanti ei tuota mitään ongelmaa. Joka tapauksessa mä toivoisin liikennelentämiseen ja harrastelentämiseen täsmäävän koulutuksen olevan laadultaan ja vaatimustasoltaan identtisiä, ihan siksi että sillä saadaan aikaan turvallisimmin, sujuvimmin ja "ammattitaitoisimmin" toimivia harrastajiakin.

 

Nuo kaikkein alimman luokan ilmailukansalaiset, ultralentäjät, ovat osoittaneet aina välillä kykenevänsä lentämään myös ulkomaille ja puhumaan radioonkin vieraita kieliä. Halutessaan ja asianmukaisilla kelpoisuuksilla varustettuina.

 

Juu en mä toki meinannut etteivät kykenisi. Se vaan taitaa mun käsitykseni mukaan olla paljon hankalampaa koneiden kansallisten hyväksyntöjen jne takia. PPL-pilotin taas ei ole oikein mitään järkeä pysyä aina kotimaan rajojen sisäpuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasin vain että suurelle osalle englanti ei tuota mitään ongelmaa.

 

Ja tämä arviosi perustuu..?

 

 

Joka tapauksessa mä toivoisin liikennelentämiseen ja harrastelentämiseen täsmäävän koulutuksen olevan laadultaan ja vaatimustasoltaan identtisiä, ihan siksi että sillä saadaan aikaan turvallisimmin, sujuvimmin ja "ammattitaitoisimmin" toimivia harrastajiakin.

 

Oikein hyvä, toiveita ei aina tarvitse perustella. Mullakin on toiveita mutta niistä ei nyt sen enempää.

Paljon puhutun riskeihin perustuvan turvallisuusajattelun ja toiminnan säätelyn näkökulmasta aika lailla ylimitoitettu tai alimitoitettu toivetila. Katsontakannasta riippuen, toki.

Harrastajan tarpeita ei käsitykseni mukaan ole tarkoitus tai edes tarpeen määritellä kaupallisen ilmakuljetuksen vaatimustason mukaan. Tietojeni mukaan Trafi ei tälläiseen edes pyri ja hvyä niin. Se on sitten toinen tarina mikä on kummallakaan osa-alueella sopiva taso.

 

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tämä arviosi perustuu..?

 

Näppituntumaan aika laajasta otannasta ilmailuyhteisöä ja muita tuttuja. Toki keski-iän noustessa kielitaito huononee, mutta todennäköisimmillä kyseisen Malmin koulun oppilailla eli alle 40v etelä-suomalaisilla kaupunkilaisilla kielitaito on ihan hyvissä kantimissa.

 

Oikein hyvä, toiveita ei aina tarvitse perustella. Mullakin on toiveita mutta niistä ei nyt sen enempää.

Paljon puhutun riskeihin perustuvan turvallisuusajattelun ja toiminnan säätelyn näkökulmasta aika lailla ylimitoitettu tai alimitoitettu toivetila. Katsontakannasta riippuen, toki.

Harrastajan tarpeita ei käsitykseni mukaan ole tarkoitus tai edes tarpeen määritellä kaupallisen ilmakuljetuksen vaatimustason mukaan. Tietojeni mukaan Trafi ei tälläiseen edes pyri ja hvyä niin. Se on sitten toinen tarina mikä on kummallakaan osa-alueella sopiva taso.

 

Joo, ei toki ihan joka asiassa. Mutta esimerkiksi radioliikenteen, navigoinnin ja muun vastaavan välittömästi muidenkin ilmassaliikkujien turvallisuuteen vaikuttavien asioiden osalta toivon että muu ympärillä lentävä liikenne omaa suhteellisen hyvän "ammattitaidon", oli harrastaja tai ei. Eli että sinne radioon ei soperreta mitä sattuu hatusta vedetyllä fraseologialla, lennetä väärässä paikassa väärään suuntaan vastaan koska ei osata lukea navigointivälineitä jne..

 

Ilmailussa ainakin isoilla kentillä pysyessä tuo onneksi toteutuu ihan hyvin, toisinkuin vaikkapa tieliikenteessä. 99% kanssaliikkujista omaa aivot ja tietää täsmälleen mitä on tekemässä ja miten sen ilmaisee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Joka tapauksessa koneiden checkkilistat, manuaalit, radioliikenne jne hoidetaan kaikki englanniksi.

 

Joo, niitä pässejä onkin alkanut näkyä viime vuosina yhä enemmän, jotka tunkevat korpikentälle puhuen englantia, vaikka kaikki muut puhuvat suomea ja vaikka ko. lentäjä itsekin osaisi suomea. Mutta kaikki tosiaan hoidetaan englanniksi, riippumatta siitä, että kaikki kuulijat eivät ymmärrä englantia. Minun kokemukseni sivusta katsoen ja kuulemieni kokemusten perusteella on se, että merkittävä osa eteläsuomalaisista lento-oppilaista ei osaa englantia niin hyvin, että sen käyttö koulutuskielenä alkuvaiheessa parantaisi millään tavalla lopputulosta, vaan kieli aiheuttaa ylimääräistä työkuormaa ja vaikeuttaa oppimista alkuvaiheessa. Harva suomalainen puhuu englantia täysin luonnollisesti, varsinkaan ilmailualan erikoissanastoa. Normaalia suomea keskimääräinen suomen kansalainen tiettävästi pystyy puhumaan ilman, että varsinaisesti keskittyy siihen puheen tuottamiseen.

 

Edes siellä finnairin väreissä lentävän airbussin nokalla ei puhuta pelkkää englantia, ja ne itsestäänselvyydet englanninkielisistä manuaaleista ja listoista voi myös työntää vessanpönttöön niin pitkään, kun tässä maassa lentää esimerkiksi vanhoja C152- tai C172-lentokoneita, joilla on vain ja ainoastaan suomenkieliset käsikirjat (ja muuten kilogrammaiset painot ja kilogrammametriset momentit, jotka on n. 50 kertaa mukavampia pyöritellä suomeksi, kuin tuumaiset/paunaiset englanniksi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokusen kerran olen ihan Malmilla kuullut että torni ehdottaa leppoisasti siirtymistä suomenkieliseen fraseologiaan kun se englanti ei taivu.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL-pilotin taas ei ole oikein mitään järkeä pysyä aina kotimaan rajojen sisäpuolella.

 

Miksei? Jos kotomaa on PPL-pilotin mielestä riittävä leikkikenttä, niin miksi lähteä merta edemmäs kalaan? Suurimmalla osalla - etenkin näillä hinnoilla - jää kotimaakin aika suurelta osin ilmailematta. Kivahan siellä ulkomailla on käydä, ja nykyään se on aika helppoakin, mutta ei sinne kirmaaminen nyt mikään järjenköyhyyttä ilmaiseva asia kuitenkaan ole. Lentsikka lentää samalla lailla Kainuun korpien kuin Rhonen laakson ylläkin :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, niitä pässejä onkin alkanut näkyä viime vuosina yhä enemmän, jotka tunkevat korpikentälle puhuen englantia, vaikka kaikki muut puhuvat suomea ja vaikka ko. lentäjä itsekin osaisi suomea. Mutta kaikki tosiaan hoidetaan englanniksi, riippumatta siitä, että kaikki kuulijat eivät ymmärrä englantia.

 

Jooh, no toki en nyt jotain korpikenttähölmöilyä miettinytkään. Korpikentillä toki maan kielellä jos moista puhuu, suomeksi täällä. Siellä kun on sitä vaikka minkälaista räpistintä vaihtelevalla koulutuksen tasolla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään