Petri Lehtovirta

Kehärata - Airport (kuvia)

14 viestiä aiheessa

Jatkoksi aiemmille Aviapolis - kuville, muutama kuva perjantai aamusta auenneesta Airport - juna-asemasta:

 

Seuraava pysähdys - Airport

d71_1931.jpg.dbb0be44ab8d34dc928d7f0325bc8c9e.jpg

 

Yleiskuvaa asemalta. Eroaa Aviapoliksesta lähinnä sillä, että asemalaituri on suora.

 

Ohjeistus terminaaleille Tietotien puoleisesta sisäänkäynnistä

d71_1879.jpg.b990cf04782d7ddee69c332aefa2ee1f.jpg

 

Metromainen - hyvin havainnollinen reittikuvaus kumpaankin ajosuuntaan.

p> 

Asemalaiturilta ensimmäisiin liukuportaisiin

d71_1883.jpg.a13d712fc6a367f1aaeac064b5832010.jpg

 

Alimmat liukuportaat

p> 

Kurkistus takaisin asemalle ensimmäisten liukuportaisen ylätasanteelta

d71_1908.jpg.e22c699a10c00afd2e0fc2b103f124ed.jpg

 

 

p> 

Seuraa pitkä, jokseenkin tuoreen betonin tuoksuinen käytävä

d71_1899.jpg.492ae036b95a51d3e0524634ad6910fa.jpg

 

Puhdetöitä

p> 

Toiset liukuportaat

d71_1887.jpg.eacfa4aba56c21faff1816d86f77deae.jpg

 

Ja kolmannet ...

d71_1895.jpg.c4622422ca47c8638a0f6152056f689d.jpg

 

 

Neljännet, nyt alkaa näkyä valoa

d71_1893.jpg.ba47105cbd3a34d004090f5186df0875.jpg

 

Tietotien puoleinen sisäänkäynti

p> 

Bussi, joka ajaa lenkkiä T1 -> T2 -> ja takaisin kehäradan sisäänkäynnille

d71_1891.jpg.d8a0eb7dc8ab1582c3b6d5f479cd26aa.jpg

 

[attachment]405847_d71_1892.jpg[/attachment]

 

Porraskuilun piitkät hissit

p> 

Vielä pari kuvaa alhaalta

d71_1910.jpg.3b3026107f8e7211da60b199b7ee7b98.jpg

 

Taidetta kansalle

p> 

Finavialta apua vaivaisille

p> 

Lippuja olisin halunnut ostaa...

d71_1914.jpg.eb5960b9806bdd0366e4320c75e670a4.jpg

 

 

d71_1918.jpg.bfce5130129de727e1ccc27bccd1925d.jpg

 

Tikkurilan suunnasta tulee juna

 

Melko iso rako se on täälläkin. Kuten myös Aviapoliksessa.

d71_1929.jpg.608956d6130275be2f19cdce0ce0ef0b.jpg

 

Valitan kuvien outoja värejä, ei ollut kuvankäsittelyohjelmia tarjolla tähän hätään.

>d71_1878.jpg.63f155640370ab486bd89c9800546045.jpg>d71_1880.jpg.4dc63bc3afe0b852ae53be5cc69fa710.jpg>d71_1884.jpg.5d029b3b038b0c50a29efa17a1957e51.jpg>d71_1907.jpg.63608dee73bca921513a73ba8300c63b.jpg>d71_1888.jpg.586304a14fb18b6e443aacfc64f56495.jpg>d71_1892.jpg.88aa67749e77cab18f5fb2c35ee9e495.jpg>d71_1894.jpg.2e4826da444689b22b7f2c864823121e.jpg

>d71_1901.jpg.e3e55afa826d5ee6ef0b5009a5804acf.jpg>d71_1911.jpg.ef2b71bfa4c38c97a308cc934d500362.jpg>d71_1917.jpg.c53333ff077b0fc0ee99243c0eb88cc7.jpg>

Pysähtyykö lentoasemankin pysäkillä junat keskelle laituria? Sai aviapoliksessa ottaa muutaman juoksuaskeleen, kun juna pysähtyikin puoleen väliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari huoimiota matkustamisesta kaupungista kentälle viime tiistaina, siis Aviapoliksen aseman kautta. Tämä lentokentän aseman valmistuminen varmaan lyhentää matka-aikaa jonkin verran, mutta uskoakseni vain marginaalisesti - ainakin siihen asti, kun asema on lopullisessa kuosissaan.

 

Lähdin tiistaina iltapaäivällä kentälle Helsingin Sörnäisistä ja päätin kokeilla uutta rautatieyhteyttä. Ensimmäinren ongelma oli (siis tilapäinen), että  sporat oli ohjattu kulkemaan Krunikan kautta, mikä aiheutti ylimääräisen vaihdon metroon Hakiksessa. No kokonais matka-ajaksi Sörkästä kentälle tuli noin tunti 40 minuttia. Kun yleensä kuljen matkan autolla, mihin menee ruuhkatilanteesta rippuen noin 20-25 minuttia, on matka-ajan lisääys kyllä todella tuntuva. Rautatieasemalla ihmetytti se, että lentokenttäjunarunkoja (P-juna) seisoi siellä  viiden seuraavan vuoron verran. Kun muilla käyttämilläni kentillä juna yleensä saapuu raiteelle juuri ennnen lähtöään, on VR:llä varaa seisottaa miljoonien junia asemalla odottelemassa kymmeniä minutteja vuoron lähtöä. Ehkä tämä on vielä opetteluvaihetta, mutta ainakin toivosi junien käyttöön emnemmän tehokkutta, ja samalla kilpailukykyä lippujen hintoihin.

 

Sitten tuo saapuminen kentälle. Kun loppumatka meni bussissa, niin saatoin katsella terminaalin puoleisen sisäänkäynnin vaihetta, ja todellakin, se ei avaudu ihan pian. En tiedä, miksi projektin kaikkein tärkein asiakkaiden saapumisreitti on noin pahasti  myöhässä. Matkan kokonaiskokemus monine vaihtoineen ja siirtymisineen ei ollut erityisen rohkaiseva.

 

Jäin ihmettelemään, miksi päärataa ei vedetty lentokentän kautta. Silloin matka-ajat olisivat olleet paljon lyhyempiä ja rautetieverkosto olisi yhdistynyt tyylikkäästi päärataverkkoon. Mieleen tulee helposti se ajatus, että ehkä nopea sujuva siirtyminen kentältä pois junalla ei sittenkään ollut kaikkien mieleen...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäin ihmettelemään, miksi päärataa ei vedetty lentokentän kautta. Silloin matka-ajat olisivat olleet paljon lyhyempiä ja rautetieverkosto olisi yhdistynyt tyylikkäästi päärataverkkoon. Mieleen tulee helposti se ajatus, että ehkä nopea sujuva siirtyminen kentältä pois junalla ei sittenkään ollut kaikkien mieleen...

 

Timo

 

Lentokenttäyhteyshän ei ole Kehäradan ainoa funktio, isossa osassa on Vantaan liikenneyhteydet ja uudet asuntoalueet kehäradan varrella. Pääradan siirto olisi ollut todella paljon isompi ja kalliimpi hanke.

 

Suora yhteys lentokentälle Tukholman tyyliin olisi kuulemma n. 10 minuuttia nopeampi, vaikeaa perustella Hgin volyymeilla, varsinkaan kun kaikki lentokentän käyttäjät eivät pyri Hgin keskustaan. Veikkaan, että Kehäradasta tulee todella suosittu yhteys kentälle, kunhan tuo suora yhteys terminaalin avautuu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rautatieasemalla ihmetytti se, että lentokenttäjunarunkoja (P-juna) seisoi siellä  viiden seuraavan vuoron verran. Kun muilla käyttämilläni kentillä juna yleensä saapuu raiteelle juuri ennnen lähtöään, on VR:llä varaa seisottaa miljoonien junia asemalla odottelemassa kymmeniä minutteja vuoron lähtöä. Ehkä tämä on vielä opetteluvaihetta, mutta ainakin toivosi junien käyttöön emnemmän tehokkutta, ja samalla kilpailukykyä lippujen hintoihin.

 

Kun asema on pussinpohjassa ja Linnunlaulu pullonkaulana, junien siirtely aseman ja varikon välillä ei ole täysin ongelmatonta, etenkään ruuhka-aikana. Junia seisoo asemalla normaalistikin paljon, joten tähän tuskin on tulossa muutosta. Uudet junat eivät sitä paitsi ole VR:n omistuksessa, joten ei se VR:n taloutta rasita.

 

Jäin ihmettelemään, miksi päärataa ei vedetty lentokentän kautta. Silloin matka-ajat olisivat olleet paljon lyhyempiä ja rautetieverkosto olisi yhdistynyt tyylikkäästi päärataverkkoon. Mieleen tulee helposti se ajatus, että ehkä nopea sujuva siirtyminen kentältä pois junalla ei sittenkään ollut kaikkien mieleen...

 

Kuten Marko sanoi, kehärata ei ole ensisijaisesti lentokenttärata. Tietääkseni ratalinjaus kentältä suoraan asemalle on olemassa, jos se vaan päätetään joskus toteuttaa. Pääradan siirtäminen ei ole siksikään yksinkertaista, että vaikka se nopeuttaisi lentokenttämatkaa, se hidastaisi kaikkien muiden matkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun asema on pussinpohjassa ja Linnunlaulu pullonkaulana, junien siirtely aseman ja varikon välillä ei ole täysin ongelmatonta, etenkään ruuhka-aikana. Junia seisoo asemalla normaalistikin paljon, joten tähän tuskin on tulossa muutosta. Uudet junat eivät sitä paitsi ole VR:n omistuksessa, joten ei se VR:n taloutta rasita.

 

 

Niin, mun pointti oli siiis se, että jos matka-aika kehäradan ympäri on n 60 min, ja vuoroväli 10, niin siinä pitäisi riittää 6-7 junasettiä per suunta, eli saman verran myös toiseen suuntaan. Jos on varaa seisottaa 4-5 ylimääräistä junasettiä rautatieasemalla, niin sen maksaa loppukäyttäjä, eli asiakas. Ottamatta kantaa siihen kuka junat omistaa, niin kun Suomessa ei ole kilpailua henkilöliikenteessä, eikä muuten tavaraliikenteessäkään vielä, niin junien omistuskysymys on tavallaan epärelevantti. VR, jolle junat on hankittu, maksaa junien kaikki kulut ja silloin kun ne seisovat asemalla odottelemassa, eivät ne tuota mitään.

 

Junien vuoroväli ruuhka-aikoina on siis 10 min, jollaiseen tarkasteluni liittyy. Jos junasettejä on liikenteessä esim 7 kpl per suunta, ja asemalla seisoo esim neljä settiä, vastaa se noin (varovasti arvioituna) 50 % kapasiteeetin ylimitoitusta, jonka siis asiakas maksaa. Vaikka Helsingin päärautatieasema on pussin perä, niin ei siellä pitäisi junia säilyttää, kaikki junat pitäisi saada liikenteeseen.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Junien vuoroväli ruuhka-aikoina on siis 10 min, jollaiseen tarkasteluni liittyy. Jos junasettejä on liikenteessä esim 7 kpl per suunta, ja asemalla seisoo esim neljä settiä, vastaa se noin (varovasti arvioituna) 50 % kapasiteeetin ylimitoitusta, jonka siis asiakas maksaa. Vaikka Helsingin päärautatieasema on pussin perä, niin ei siellä pitäisi junia säilyttää, kaikki junat pitäisi saada liikenteeseen.

 

Tiedätkö ajetaanko kehärataa aina yhdellä rungolla? Mikäli liikenteessä on välillä esimerkiksi kahden rungon juna, se tarkoittaa väistämättä, että siirryttäessä takaisin yhden rungon kokoonpanoon, yksi runko jää seisomaan asemalle. Toinen syy on se, että vuoroväli ei ole vakio. Liikenteessä ei ole aina samaa määrää junia, minkä takia osa jää väistämättä seisomaan johonkin. Tämän takia kaikkia on mahdotonta saada liikenteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun ainut kokemukseni tuosta kehäradasta perustuu viime tiistaihin. Silloin nousin junaan noin 14.00, mikä ei käsittääkseni ole mitenkään ruuhka-aikaa, vaan pikemmin keskimatalan kuormituksen aikaa. Käytössä oli kahden yksikön juna, jonka kapasiteetista (Aviapolikseen asti) oli käytössä arvioni mukaan noin 20%. Voisin  arvata, että yhden yksikön junat on käytössä illalla ja yöllä. Veikkaisin samalla, että aamulla ja iltapäivällä käyttöaste on huomattavsti tuon arvioimani asteen yläpuolella.

 

Summa summarum; subjektiivinen arvioni on, että VR ei käytä kalustoaan tehokkasti, vaan noudattaa ajattelussaan vanhaan monopoliajattelua, joka kuvastuu löysyytenä "asset maanagementissa", jonka viime kädessä maksaa kuluttaja. Toinen juttu on sitten se, että kehäradan palvelutaso ei vastaa sitä, mitä ainakin minä olin odottanut. Matka-aika keskustasta kentälle on toivottoman pitkä, ja siksi jopa privaatisti siirtyminen kentälle tulee tulevaisuudessa luultavasti tapahtumaan lähinnä autolla tai taksilla.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun ainut kokemukseni tuosta kehäradasta perustuu viime tiistaihin. Silloin nousin junaan noin 14.00, mikä ei käsittääkseni ole mitenkään ruuhka-aikaa, vaan pikemmin keskimatalan kuormituksen aikaa. Käytössä oli kahden yksikön juna, jonka kapasiteetista (Aviapolikseen asti) oli käytössä arvioni mukaan noin 20%. Voisin  arvata, että yhden yksikön junat on käytössä illalla ja yöllä. Veikkaisin samalla, että aamulla ja iltapäivällä käyttöaste on huomattavsti tuon arvioimani asteen yläpuolella.

 

Summa summarum; subjektiivinen arvioni on, että VR ei käytä kalustoaan tehokkasti, vaan noudattaa ajattelussaan vanhaan monopoliajattelua, joka kuvastuu löysyytenä "asset maanagementissa", jonka viime kädessä maksaa kuluttaja. Toinen juttu on sitten se, että kehäradan palvelutaso ei vastaa sitä, mitä ainakin minä olin odottanut. Matka-aika keskustasta kentälle on toivottoman pitkä, ja siksi jopa privaatisti siirtyminen kentälle tulee tulevaisuudessa luultavasti tapahtumaan lähinnä autolla tai taksilla.

 

Timo

 

On se nopeampi kuin auto tai taksi (Elielinaukiolta lähdettäessä). Lippu maksaa käsittääkseni 5,60€. Ei voi oikein taksiin verrata siis ainakaan yksin matkustaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se nopeampi kuin auto tai taksi (Elielinaukiolta lähdettäessä). Lippu maksaa käsittääkseni 5,60€. Ei voi oikein taksiin verrata siis ainakaan yksin matkustaessa.

 

HSL:n seutulippu maksaa kylläkin tasan vitosen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kehäradan asemille pääsee tutustumaan maksuttomilla opastetuilla kierroksilla ensi sunnuntaina 13. syyskuuta.

 

Kaupunkitapahtuma OpenHouseHelsingin järjestämillä kierroksilla kuullaan muun muassa uusien asemien arkkitehtuurista ja rakentamisesta.

 

Omat kierroksensa on Vantaankosken asemalla (kello 10), Kivistön tunneliasemalla (kello 11), Aviapoliksen tunneliasemalla (kello 12), lentoaseman tunneliasemalla (kello 13) sekä Leinelässä (kello 14).

 

Lisätiedot http://www.openhousehelsinki.fi/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään