Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2015 Tuli taas lennettyä viime viikolla Saksan retki. Kaveriporukalla on ollut kohta kymmenen vuotta tapana käydä muutama päivä telttailemassa joka kesä erään kaverin kotikaupungissa Mosel-joen rannalla, Traben-Trarbachissa. Pieni ruohokenttä EDRM on aivan telttailupaikan vieressä, joten aikoinaan vuosia katseltiin että tänne pitää joskus tulla omalla koneella. 2013 tämä toteutettiin ensimmäisen kerran, kalustona silloin Diamond DA40 OH-DMD ja tällä forumilla taitaa tuoltakin reissulta kuvia olla. Tänä vuonna piti sitten ottaa uusinta, tällä kertaa kalustona Cessna 172 OH-COV ja reittinä EFEU-ESMO-EKRN-EDGS-EDRM-EDGS-EDCG-ESMO-EFEU. Muutama kuva reissulta alla. Tästä se lähtee. Eura International Airport EFEU ja kulkuväline tankkausta odottamassa. Reissun tylsin pätkä. Tunteja kestävä meren ylitys, jonka aikana tulee kuunneltua moottorin ääniä aivan eri tavalla.. Ei uimareissu kiinnostaisi. Korkeutena FL60 jotta ehtii edes ilmoitella koordinaatit mistä sopii tulla poimimaan ennen uimataidon testausta. Ensimmäinen tankkauspaikka. ESMO Oskarshamn. Kentälle oli kaupallinen liikenne loppunut pari vuotta sitten, käytännössä autiona nyt. Ilmeisesti sikäläisen kerhon vanhempi herrasmies tuli avaamaan meille polttoainetankin ja tankkasi koneen Ruotsin normaali-hintatasoa selkeästi halvemmalla 100LL:llä. Tänään tipahti postiin Oskarshamn Kommunilta lasku polttoaineesta, pari euroa litra. Seuraava stoppipaikka tulikin jo tunnin kuluttua, Bornholm / Ronne. Tätä saarta tuli vuoden 2013 reissulla katseltua ilmasta ja piti nyt pysähtyä tutustumaan silloin houkuttelevalta vaikuttaneeseen pikkukaupunkiin. Sama hyväntuulinen "Welcome to the island!" partasuu tankkaamassakin kuin pari vuotta sitten. Koneen lisäksi tankattiin myös miehistö.. Colossus of Prora, Hitlerin projekti rakentaa 10000 huoneen hotelli Saksan pohjoisrannikolle. Tähän käytiin paluumatkalla tutustumassa maassakin. Pohjois-Saksa on tasaista.... Bremen informationin ohjauksessa kevyesti ärsyttävässä turbulenssissa ja saunalämpöisessä koneessa matka jatkui kohti etelää. Jostakin syystä Bremen Information joka on oman kokemuksen mukaan ollut aina auki päättä lyödä puolivälissä hanskat tiskiin ja nauhoituksen kiinni olemisesta taajuudelle pyörimään. Elbe-joki joka edellisellä reissulla tulvi reilusti. Nyt oli rakenneltu rannoille jonkinlaisia öö.. aallonmurtajia? Tämän tarkoitus jäi täysin mysteeriksi. Rajoitusalue ED-R30 Ehra-Lessien, AIP:ssa kontaktina DLR Institut für Flug- systemtechnik, Versuchsgebiet Ehra-Lessien. Tuollaisia hämärän näköisiä isoja alueita eri muotoisina. Lisää polttoainetta EDGS Siegerlandissa tankkiin juuri ennen perille saapumista, kolmen ja puolen tunnin lennon jälkeen. Totalin tankkauskaverit myivät kiltisti jääkaapistaan kivennäisvettä janoon kuolevalle miehistölle eurolla litran pullo. Siegerlandin torni. EDRM Mont Royal, viimein. Perinteen mukaisesti kaverit juoksevat kaljakopan kanssa koneelle jo ennenkuin ehditään moottoria sammuttaa. Siitä se loppuilta aika äkkiä sitten hämärään katosikin.. EDRM torni Kone vielä pesuun. Tätä tänne tultiin tekemään. Leiripaikka on tosiaan ihan lentokentän vieressä.. Tämän kentän ja noiden nelimoottoristen koneiden omistaja ja tarkoitus jäi aika lailla mysteeriksi.. EDOP Schwerin-Parchim. Paluumatkalla vältettiin ukkosmyrskyn taakse jääminen täpärästi, vähän laitamien läpi jouduttiin lentelemään. Pilvisemmältä pätkältä ei tullut kuvia otettua, sen verran taas pilotin paikallakin jännitti kun vettä tulee ja vuorta ympärillä.. Noh, kauniistihan se siitä meni vaikka varakenttä harkinnassa välillä olikin. Seuraava tankkaus- ja pysähdyspaikka EDCG Rügen. Täältä polttoainetta ja 30€ hintaan joku pikku-Fiasta vuokralle jolla syömään ja tutustumaan aiemmin mainittuun Colossus of Proraan. Maastopalokin bongattiin Ruotsalaisille. Kalmarin torni ilmoituksesta kyseli tarkan paikan ja lupasi välittää eteenpäin. Autiota on taas meren päällä kotimatkalla.. Aurinko laskee. Puoliltaöin Turun saaristoa matkalla kohti Euraa. Pientä jännitystä ilmassa että miten valottomaan Euraan lasku sujuu.. Hyvinhän se meni. Kone taas kotihangaarissa puoli yhdeltä yöllä. Lisää kuvia: http://stnz.fi/gallery/index.php/Traveling/Mont-Royal-2015 EDRM:ltä operointia, pari laskua: EDRM:ltä kotimatkalle, ei se pitkä ole: Diamond vuonna 2013 samaiselle kentälle: Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2015 Hienoja kuvia hienosta reissusta ! Itse olen käynyt Mont-Royalilla vain autolla. Mielenkiintoinen paikka ja seutu muutenkin. Vieläkö kenttää ylläpitää Amerikkalais-Saksalainen lentokerho ? Tuo matkalla näkemänne Ehra-Lessien testialue on mielenkiintoinen bongaus. Se on Volkswagen-konsernin ylläpitämä valtava lähinnä autojen testausalue. Palstan autofriikit taitavat tietää enemmän. Turisteja tuonne ei huolita. Samantapaisia löytää maailmalta muitakin, USAssa ihmettelin samantapaisia kuvioita Mohaven koelentokeskuksen liepeillä. Siellä testailtiin mm. eräitä japanilaisia merkkejä lämpimissä olosuhteissa. Ja onhan näitä Lapissakin vähän pienempinä ainakin talvella. Tuo EDOP taas näyttäisi olevan vanha sotilaskenttä, joka on nykyisin lähinnä rahtikäytössä. Paikallisten lehtien mukaan siihen on nyt pumpattu kiinalaista pääomaa. Kiinalaisilla on joku idea käynnistää Kiinan ja Saksan välistä liikennettä. Kenttä on kuulemma nyt modernissa kunnossa, mutta hankkeen kannattavuutta epäillään. Matkailu, varsinkin lentomatkailu, avartaa. Jorma Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2015 Mielenkiintoset kuvat ja hienot tekstit! -N Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 11, 2015 Hyvä, mielenkiintoinen juttu. Ja Jormalle kiitosta infosta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 11, 2015 Hienoja kuvia hienosta reissusta ! Itse olen käynyt Mont-Royalilla vain autolla. Mielenkiintoinen paikka ja seutu muutenkin. Vieläkö kenttää ylläpitää Amerikkalais-Saksalainen lentokerho ? Sama kerho ylläpitää joo. Varmaan samat herrasmiehetkin. Kiitoksia noiden muiden valistamisesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla