Jaakko Männistö

Lentokone syöksyi varastorakennukseen Englannissa.

10 viestiä aiheessa

Pienkone on syöksynyt varastorakennukseen Blackbushen lentokentällä Englannin Hampshiressa. http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/lehti-lentokone-syoksyi-maahan-englannissa/5246736   

Tarkempaa tietoa ei vielä saatavilla.

EDIT: Jotain löytyy jo: http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/plane-crashes-at-hampshires-blackbushe-airport-10431181.html

 

Tuon Independentin uutisen mukaan kone olisi Phenom 300.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviation safety networkin(kin) mukaan kone oli Phenom 300. Kone oli tulossa Milanosta. Koneessa oli neljä henkeä, ei tietoa selvinneistä. Kone syttyi palamaan.  ASNn mukaan kone putosi pysäköintipaikalle, jossa oli autojen huutokauppa.

 

asn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osama bin Ladenin isä ehti olla vain 22 kertaa naimisissa, 23. kerta jäi toteutumatta, kun ehti kuolla 1967 lento-onnettomuudessa. Yhtä aikaa vain neljä vaimoa kerrallaan ja kun uusi morsian oli näköpiirissä, joku vanha sai kenkää.

Nyt sitten yksi näistä monista äitipuolista menehtyi ja hänen tyttärensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightglobal kuten myös ASN kertovat nyt koneen tulleen laskuun liian suurella nopeudella ja istuneen 1059 m pitkän kiitotien pintaan aivan liian myöhäisessä vaiheessa. Kone olisi laskelmien mukaan tarvinnut 616 metriä kiitotietä pysähtymiseen, mutta sitä oli nyt jäljellä enää vain 349 metriä ja kiitotien jatkeella oleva päällystetty alue mukaanlaskienkin enintään yht. 438 metriä. Ei siis ollut ihme, että mentiin kiitotien päästä ulos kohtalokkain seurauksin. Pilotin olisi pitänyt keskeyttää lähestyminen ajoissa, mitä hän ei tehnyt "pull up"-varoituksista huolimattakaan.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/highly-unstable-approach-preceded-fatal-phenom-crash-415521/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightglobal kuten myös ASN kertovat nyt koneen tulleen laskuun liian suurella nopeudella ja istuneen 1059 m pitkän kiitotien pintaan aivan liian myöhäisessä vaiheessa. Kone olisi laskelmien mukaan tarvinnut 616 metriä kiitotietä pysähtymiseen, mutta sitä oli nyt jäljellä enää vain 349 metriä ja kiitotien jatkeella oleva päällystetty alue mukaanlaskienkin enintään yht. 438 metriä. Ei siis ollut ihme, että mentiin kiitotien päästä ulos kohtalokkain seurauksin. Pilotin olisi pitänyt keskeyttää lähestyminen ajoissa, mitä hän ei tehnyt "pull up"-varoituksista huolimattakaan.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/highly-unstable-approach-preceded-fatal-phenom-crash-415521/

 

AAIB:n loppuraportti käytännössä vahvistaa kaiken edellämainitun. Kone tuli kiitotien kynnykselle 43 solmua liian nopeasti verrattuna tavoitenopeuteen ja istui kiitotielle aivan liian myöhään. Viimeisten 3,5 minuutin aikana ennen laskeutumista lentäjä sai yhteensä 66 TCAS- ja TAWS-audiovaroitusta tai radiolla annettua ohjetta tai joutui vastaamaan radioon - toisinsanoen keskimäärin 3,2 sek välein tuli viestiä/ohjetta tai piti puhua radioon, ja samanaikaisesti piti hoitaa lähestyminen ja lasku - mikä saattoi tutkijoiden mielestä ylittää yhden lentäjän henkisen kapasiteetin. Koneen operaattori käyttääkin nyt Phenom 300-koneissaan kahta lentäjää. 

 

Investigators found that the aircraft performed a steep descent which was “significantly above the normal profile” as it approached the airport, after manoeuvring out of the path of other aircraft.

 

The pilot attempted to deploy the Phenom’s speedbrakes, but they remained retracted as the flaps were deployed. As the aircraft flew over the start of runway 25, it was travelling at a speed of 151kt (280km/h) – 43kt above the target threshold speed, says the report.

 

investigators suggest that the pilot’s “mental capacity could have become saturated” after being exposed to 66 audio warnings, instructions and messages during the 3min and 32s before reaching the start of the runway.

 

As a result of the crash, Salem’s Phenom 300s are now crewed by two pilots.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/phenom-300-was-travelling-too-fast-for-blackbushe-la-432476/

 

Lentäjällä oli ATPL ja 11000 tunnin kokonaiskokemus, josta yli 1100 tuntia Phenom 300:lla. Hän oli käynyt Blackbushen kentällä 15 kertaa aikaisemminkin. Sää oli hyvä. Blackbushen AFIS-kentällä ei ole lähestymismenetelmiä, joten kyseessä oli VFR-lähestyminen. AAIB:n loppuraportti täällä:

 

https://assets.publishing.service.gov.uk/media/58259b42e5274a2562000024/Embraer_EMB-505_Phenom_300_HZ-IBN_12-16.pdf

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettava onnettomuus. Juuri siksi tuntuu pahalta, että ammattimiehiltä menivät perusasiat pieleen. Jokainen lentäjä joutuu koulutuksessaan ja usein myös työssään tilanteisiin, että aivot tuntuvat kuormittuvan liiaksi. Kone menee eteenpäin kovaa vauhtia, tekemättömiä asioita alkaa kasaantua, huomataan lentoprofiilin korjaustarpeita joita ei oikein ehditä tehdä, energian hallinta ei ole kontrollissa jne. Tässä käsiteltävässä onnettomuustilanteessa se tärkein lentäjän ominaisuus, asioiden priorisointi loistaa poissaolollaan. Hyvän koulutuksen saanut pilotti osaa, ainakin jossain määrin, priorisoida asioita suhteellisen pienelläkin kokemuksella. Tässäkään tilanteessa ei olisi tarvinnut olla ydinfyysikko ymmärtääkseen, ettei se liian suuri kokonaisenergia mihinkään häviä yht´äkkiä. Jos tullaan korkealta ja kovaa, silloin täytyy jotain tehdä, että saadaan asiat kontrolliin. Ei siinä ole mitään hävettävää, vaikka Jumbokippari pyytäisi 360 visuaalifinaalissa jos askelmerkit eivät ole kohdallaan. Päinvastoin, pitää nimenomaan ymmärtää se, milloin luonnonlait ovat vahvempia kuin pilotti itse.

 

Seppo       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään