Olavi Uotila

"Tietöitä"

66 viestiä aiheessa

Motareilla päällystystöistä johtuen poistuvat kaistaviivat kokonaan, yleensä, ainakin vähäksi aikaa. Päivällähän tästä ei mitään ongelmia ole varsinkin jos on hyvä ajokeli. Tosin nopeusrajoitus on laskettu mahdollisimman alas huonon sään puitteiden mukaan. Sumu ja vesisade tai jopa hämärä eikä kaistaviivoja. Mielellään liikun itsekin kun tiellä on asianmukaiset nopeusrajoitukset. Suuria matka-aikojen pidennystä ei tuolla nopeuden pienentymisellä kuitenkaan tule. Muuttuva nopeusrajoitus työmailla olisi paras vaihtoehto, mutta liian kallis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin kattomassa/kuuntelemassa tässä pari päivää sitten Sami Hedbergin keikkaa. Kyllä sivalsi erittäin hyvin tästä Suomen liikenteestä. Olisipa itsellä sana yhtä hyvin hallussa. Ja hauskaa oli, tosin Tarmolla olis voinu olla nauru kaukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi näissä tietyörajoituksissa on turvallisuusriski, osa autoilijoista noudattaa niitä ja osa ei. Ajoin taannoin motaria Helsingin suuntaan paikassa, jossa kyltin mukaan oli siltatyö. Muutama varoituspuomi oli tien sivussa, tie näytti aivan normaalilta ("valmiilta"). Ketään ei paikalla näkynyt. Nopeusrajoitus putosi kahdessa portaassa 120 kmh -- 50 kmh lyhyellä matkalla. Itse hiljensin vauhtia, samoin pari muuta autoa. Loput jatkoivat entisellä nopeudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

10 km/h ylinopeutta ajavia jaksetaan aina milloin minkäkin tahon toimesta leimata hirveiksi kaahareiksi, mutta koskaan ei muisteta mainita sellaista mitätöntä pikkujuttua, että nopeusrajoituksia ollaan järjestelmällisesti alennettu 70-luvulta lähtien eikä loppua ole vieläkään näkyvissä. Siellä missä muutama vuosi sitten sai ajaa luvallisesti ja turvallisesti 80 km/h, onkin nykyään jo 61 km/h näiden nollatoleranssin kannattajien mielestä kauheaa kaahaamista. Luonnollisestikaan samassa ajassa tien kunnossa tai liikennemäärissä ei ole tapahtunut mitään muutosta. Kiinnostaisikin tietää, kuinka alas rajoitukset ylipäätään voidaan tässä holhousvaltiossa alentaa, ennen kuin raja tulee vastaan. Ja ei, en edelleenkään kannata 60-luvun vapaita nopeuksia enkä edes 160 km/h moottoritierajoituksia, mutta hei pliis, voitaisiinko niissä rajoituksissa silti pitää edes joku tolkku mukana, niin niiden noudattaminen olisi vähän mielekkäämpää muillekin kuin näille nollatoleranssia kannattaville mallikansalaisille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko niitä mallikansalaisia edes olemassa?  Tuskin.

 

Kovan vauhdin ja oman typeryyden huomaa vasta kun todella sattuu. Minulle kävi näin vuonna 1984 Suzuki moottoripyörällä. Tunnustan ajaneeni autolla moottoritiellä 120 km/ h alueella noin 200 km/h nopeutta. Ja vielä mutkassa. Tämä tapahtui vuonna 1995. Eikä ollut edes ensimmäinen kerta...

 

Tärkeintä oli, että opin.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nollatoleranssi ja nollatoleranssi!

 

Ennenkuin sitä aletaan soveltamaan, kulkuneuvoissakin pitää olla absoluuttisen tarkka nopeusmittari, siis tehtaan asentamana. Mieluiten HUD-tyyppinen, että nopeus on koko ajan näkyvissä tuulilasilla. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nollatoleranssi ja nollatoleranssi!

 

Ennenkuin sitä aletaan soveltamaan, kulkuneuvoissakin pitää olla absoluuttisen tarkka nopeusmittari, siis tehtaan asentamana. Mieluiten HUD-tyyppinen, että nopeus on koko ajan näkyvissä tuulilasilla. ::)

 

Minun Nokia N8 puhelimessa on tarkka mittari. = satelittinavigointi.  Isot numerot saa väärinpäin heijastettua HUD- tyyppisesti tuulilasille. On oikean tehtaan asentama laite ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun Nokia N8 puhelimessa on tarkka mittari. = satelittinavigointi.  Isot numerot saa väärinpäin heijastettua HUD- tyyppisesti tuulilasille. On oikean tehtaan asentama laite ;D

 

Tarkoitin siis, että autonvalmistajan asentama tarkka nopeusmittari. Vaatimuksen ei pidä perustua siihen, että vapaaehtoisesti ostetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin siis, että autonvalmistajan asentama tarkka nopeusmittari. Vaatimuksen ei pidä perustua siihen, että vapaaehtoisesti ostetaan.

 

Tiedän mitä tarkoitat. Pidemmillä matkoilla käytän oikeata isoa navigaattoria, eli Tomtomia. Minulla on erillinen liikennetietojen vastaanotin. Tomtomin sijoitus on hankalaa turvallisesti. Tuulilasiin en sitä laita. Minulla on lisäksi auton A-tolpassa airbagit. Eli tuulilasiin ja kojelaudalle ei asenneta mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tomtomin sijoitus on hankalaa turvallisesti.

 

Katsoppa http://www.brodit.se Sieltä löytyy hyviä telineitä TomTomillekin. Ei ole airbaggien tiellä, ei ole tuulilasilla ja ennenkaikkea ei tärise ja tipu kesken ajon.

mm. Verkkokauppa myy noita suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovan vauhdin ja oman typeryyden huomaa vasta kun todella sattuu.

 

Nopeusrajoitusten typeryyden huomaamiseen ei tarvitse kuin ajella hiukan enemmän suomea ristiin rastiin. Ei logiikan hiventäkään ole monissa rajoituksissa.

 

Ensin on mutkaisella pätkällä 100 km/h. Tie levenee ja paranee huomattavasti ja rajoitus tippuu 80 km/h. Näitä paikkoja on paljon.

Toinen ihme on muuttuvat rajoitukset, vaikka niiden kannattaja olenkin. Välillä on sumua niin ettei näe edes omaa konepeltiä ja rajoitus 100 km/h. Sitten aurinko paistaa ja on kirkasta. Näkyvyys yli 20 km. Ja rajoitus on 80 km/h. Näitä tilanteita on usein kun aamulla ajan töihin.

 

Rajoitukset on ihan jees, mutta pitäisi niissä nyt joku järki olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeusrajoitusten typeryyden huomaamiseen ei tarvitse kuin ajella hiukan enemmän suomea ristiin rastiin. Ei logiikan hiventäkään ole monissa rajoituksissa.

 

Ensin on mutkaisella pätkällä 100 km/h. Tie levenee ja paranee huomattavasti ja rajoitus tippuu 80 km/h. Näitä paikkoja on paljon.

Toinen ihme on muuttuvat rajoitukset, vaikka niiden kannattaja olenkin. Välillä on sumua niin ettei näe edes omaa konepeltiä ja rajoitus 100 km/h. Sitten aurinko paistaa ja on kirkasta. Näkyvyys yli 20 km. Ja rajoitus on 80 km/h. Näitä tilanteita on usein kun aamulla ajan töihin.

 

Rajoitukset on ihan jees, mutta pitäisi niissä nyt joku järki olla.

Tietääkseni nopeus tippuu 80km/h:ssa jos järjestelmä havaitsee edellä ajavien autojen keskinopeuden alhaisemmaksi (lähempänä 80km/h) kuin 100km/h. Säämittauspisteitäkin on, mutta tunnistaako se sumun (näkyvyys)? Käytetäänkö näissä vain siis automatiikka eikä näitä tauluja ohjailla käsin ollenkaan, muuta kuin hätätapauksissa (onnettomuus tms.). Luulen että nämä on automaattisesti ohjattuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valistakaas nyt sitten taas, että miksi nopeusrajoituksen pitää muuttua liikenteen keskinopeuden mukaan? En näe pointtia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän mitä tarkoitat. Pidemmillä matkoilla käytän oikeata isoa navigaattoria, eli Tomtomia. Minulla on erillinen liikennetietojen vastaanotin. Tomtomin sijoitus on hankalaa turvallisesti. Tuulilasiin en sitä laita. Minulla on lisäksi auton A-tolpassa airbagit. Eli tuulilasiin ja kojelaudalle ei asenneta mitään.

 

Sä lienet niitä tyyppejä joilla on viikonloput aikaa muiden kyttäilyyn. Kun ei turhia kutsuja kavereiden illanviettoihin juuri tule...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Motareilla päällystystöistä johtuen poistuvat kaistaviivat kokonaan, yleensä, ainakin vähäksi aikaa. Päivällähän tästä ei mitään ongelmia ole varsinkin jos on hyvä ajokeli. Tosin nopeusrajoitus on laskettu mahdollisimman alas huonon sään puitteiden mukaan. Sumu ja vesisade tai jopa hämärä eikä kaistaviivoja. Mielellään liikun itsekin kun tiellä on asianmukaiset nopeusrajoitukset. Suuria matka-aikojen pidennystä ei tuolla nopeuden pienentymisellä kuitenkaan tule. Muuttuva nopeusrajoitus työmailla olisi paras vaihtoehto, mutta liian kallis.

 

Myös viiden millin lumipeite peittää ne + lisäksi idiootit ajelee urat kaistaviivojen päälle - rajoitus on silti 100 tai 80.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös viiden millin lumipeite peittää ne + lisäksi idiootit ajelee urat kaistaviivojen päälle - rajoitus on silti 100 tai 80.

 

Akateeminen autoilija Tatu, kysyisin kumpi on suurempi idiootti: mutkat piirtänyt tiesuunnittelija vai talvisin luonnollisia linjoja vetävä autoilija? Tämä sama ongelma ilmenee usein kaupunkiympäristössä istutettujen nurmikkoalueiden ja ihmisten luonnollisten liikkumisreittien välillä. Ennen vanhaan taloyhtiöillä oli palkatut tsilarit  ;D ojentamassa reitiltään harhautuneita.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valistakaas nyt sitten taas, että miksi nopeusrajoituksen pitää muuttua liikenteen keskinopeuden mukaan? En näe pointtia...

 

Koska nopeuserot ovat vaarallisempia kuin nopeus. Jos liikenne on jonoutunut, alemmalla rajoituksella voidaan vähentää ohituksia ja parantaa liikenteen sujuvuutta kokonaisuutena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska nopeuserot ovat vaarallisempia kuin nopeus. Jos liikenne on jonoutunut, alemmalla rajoituksella voidaan vähentää ohituksia ja parantaa liikenteen sujuvuutta kokonaisuutena.

No just. Eli pari tuollaista Tarmoa ajamaan varmuuden vuoksi jo alinopeutta aiheuttaa sen että rajoitus laskee ja muidenkin täytyisi jäädä hidastelemaan jonon jatkoksi. Vielä kun sattuisi poliisi sinne jonon kärkeen jota tuollaiset tarmot eivät uskalla ohittaa vaikka poliisi ajaisi 60kmh satasen alueella. Kyllä on tosiaan erittäin sujuvaa liikennettä kaikin puolin! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain maailmalla olen nähnyt sellaisen systeemin, että keskiviivoja tms maalaavan auton perässä kulkee keltainen varoitusauto, jonka perälaudassa on nopeusrajoitusmerkki. Vastaavasti noperusrajoituksen päättymismerkki on asennettu keskiviivaa maalaavan auton keulassa olevaan telineeseen.

 

Tänä kesänä näin ihan täällä kotimaassa sellaisen systeemin, että sen keskiviivaa maalavan auton perässä kulki se "suoja-auto", jonka perässä oli iso näyttö, jossa pyöriteltiin liikennemerkkien kuvia ja ohjetekstiä. Muistaakseni ensin oli nuoli osoittamassa, että ohitus vasemmalta. Sitten alkoi tulemaan vastaantulijoita tai muuten huono näkyvyys, jolloin tilalle vaihtui ohituskielto ja teksti älä ohita tms. Kun oikealle puolelle tuli sen verran levennystä, että sieltä mahtui, niin ruutu alkoi näyttää valkoista nuolta sinisellä pohjalla osoittamassa oikealle puolelle ja hämärä muistikuva, että olisi ollut vielä teksti tyyliin "ohita oikealta". Sitä en muista miten nopeusrajoitukset oli merkitty, mutta muuten tuo oli kyllä hyvä ja dynaaminen systeemi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valistakaas nyt sitten taas, että miksi nopeusrajoituksen pitää muuttua liikenteen keskinopeuden mukaan? En näe pointtia...

 

 

 

Yritän, en tiedä pitääkö paikkansa, jos keskinopeus laskee siihen on joku syy, katollaan oleva bemari tai kännissä hortoileva hirvi, vaihtoehtona kaatosade tai sumu, ei sitä tiedä katsomatta.

Joku syy alenevaan keskinopeuteen on ja ilmeisesti sitä sitten pidetään tärkeänä vaikkei tämän palstan lueskelevat sitä ihmeenä pidä, eiku täysillä ja bemariksi kutsuttu Toyota laulaa.

Kiirehän kaikilla tietty on ja jos vielä polkka sattuu olemaan mielimusiikki niin nopeushan vaihtelee:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No just. Eli pari tuollaista Tarmoa ajamaan varmuuden vuoksi jo alinopeutta aiheuttaa sen että rajoitus laskee ja muidenkin täytyisi jäädä hidastelemaan jonon jatkoksi. Vielä kun sattuisi poliisi sinne jonon kärkeen jota tuollaiset tarmot eivät uskalla ohittaa vaikka poliisi ajaisi 60kmh satasen alueella. Kyllä on tosiaan erittäin sujuvaa liikennettä kaikin puolin! :thmbup:

 

Tarkennan nyt. Pyrin ajamaan yleensä noin yksi km/h alle kyseisen tien nopeusrajoituksen hyvässä kelissä. Mahdollisuuksien mukaan aina vakionopeussäätimellä. Silloin liikenne on sujuvaa, kun on tasainen nopeus. Olen usein ajanut tilanteessa, että minulla ja toisella autolla on vakkarit päällä. Olen ajanut ehkä 20 km toisen auton perässä (turvaväli 200-300 m.) Etäisyys pysyy kokoajan samana. Minulla ei ole (vielä) tutka- vakinopeussäädintä. Tälläinen on hienoa. Vain rattia pitää kääntää. Ei muuta. Jos tökkään vaihdetikkua eteenpäin jossain olosuhteissa (esim. jyrkkä alamäki) vakkari päällä, niin auto jarruttaa jarruilla lyhyen hetken automaattisesti.

 

Poliisien ohittaminen ei todellakaan pelota.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Akateeminen autoilija Tatu, kysyisin kumpi on suurempi idiootti: mutkat piirtänyt tiesuunnittelija vai talvisin luonnollisia linjoja vetävä autoilija? Tämä sama ongelma ilmenee usein kaupunkiympäristössä istutettujen nurmikkoalueiden ja ihmisten luonnollisten liikkumisreittien välillä. Ennen vanhaan taloyhtiöillä oli palkatut tsilarit  ;D ojentamassa reitiltään harhautuneita.

 

Talvisin "luonnollisia" linjoja vetävä autoilija, jonka ajosuorituksen jälkeen muutkin idiootit ajavat samaa linjaa eivätkä ymmärrä, että se rekka ei voi oikoa niiden 2 metriä leveiden uusien ajolinjojen mukaan. Sitten rytisee.

 

 

Tietöistä puheenollen, kantatie 51, Pickala: rajoitus 30 km/h, tiellä tai pientareilla ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa (paitsi se nopeusrajoitusmerkki ja tietyön merkki, sekä pätkä heijastinnauhaa rajaamassa pientä kaivantoa joka on pientareen ulkopuolella). Pientareiden ulkopuolella joku työkone pysäköitynä, sitä ilmeisesti aiotaan käyttää ensi viikolla. Miksi helvetissä tuollainen rajoitus on voimassa nyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään