Olavi Uotila

"Tietöitä"

66 viestiä aiheessa

Kannattaisiko kysellä tiestä vai työstä vastaavilta?

 

Tuskin. Kyseessä on ensisijaisesti lainsäädännön ongelma, koska moisesta terrorisoinnista ei joudu vastuuseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin. Kyseessä on ensisijaisesti lainsäädännön ongelma, koska moisesta terrorisoinnista ei joudu vastuuseen.

 

 

Joutuu määrätyllä tavalla, eli jos urakoitsija mokaa saattaa rahat jäädä saamatta, eli vaikuttaa enemmänkin kun joku pieni sakko.Tänä päinä sopimukset tehdään hyvinkin tarkkaan ja vastuu iskee tosiaan urakin lompsaan,

toisaalta jos valitta flightfoorumilla tieto ei ehkä välity tilaajalle, toisaalta jos haluaa valitella täällä tiehuolista niin kaikin mokomin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talvisin "luonnollisia" linjoja vetävä autoilija, jonka ajosuorituksen jälkeen muutkin idiootit ajavat samaa linjaa eivätkä ymmärrä, että se rekka ei voi oikoa niiden 2 metriä leveiden uusien ajolinjojen mukaan. Sitten rytisee.

 

Ai ö krii, se on isoin idiootti joka törmää rekan keulaan ollessaan väärällä kaistalla.

 

Älytie E18 oli eilen Ahvenkosken tunnelia edeltävässä infotaulussa teksti liikennehäiriö ja heti sen jälkeen nopeusrajoitus pudotettiin 80 km/h. Tunneli oli häiriötön, mutta sen jälkeen pientareelle oli hylätty (asiallisesti varoituskolmiota käyttämällä) matkailuperävaunu. Tuli mieleen, että olisi sen voinut ohittaa turvallisesti myös 100 km/h tai 120 km/h, koska vaunu oli kaistaviivojen ulkopuolella... ja jos tuohon olisi keulansa töötännyt, niin idioottihan sitä olisi ollut.

 

Oikeastaan ärsyttää yleensäkin hiljentää tunneliin, kyllä niistä voisi ajaa läpi kovempaakin  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska nopeuserot ovat vaarallisempia kuin nopeus. Jos liikenne on jonoutunut, alemmalla rajoituksella voidaan vähentää ohituksia ja parantaa liikenteen sujuvuutta kokonaisuutena.

Selitys hyväksytty. Rajoitus vaan ei saisi vaihtua pienempään liian helposti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No just. Eli pari tuollaista Tarmoa ajamaan varmuuden vuoksi jo alinopeutta aiheuttaa sen että rajoitus laskee ja muidenkin täytyisi jäädä hidastelemaan jonon jatkoksi.

 

Aika hiljainen liikenne jos pari tarmoa riittää pudottamaan liikennevirran nopeutta olennaisesti. Lisäksi tämä toimii lähinnä motareilla, joten harvemmin kenenkään täytyy jäädä jonon jatkoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään taas ykköstiellä viimeisen Lohjan tunnelin jälkeen ennen Haukanpesän ramppia nopeusrajoitus laskettu 10m siltatyön takia n. 5km matkalle 80km/h rajoitukseen seuraavaan nopeusrajoituskylttiin asti, kun ei kiinnostanut nostaa rajoitusta takaisin työmaan päätyttyä. 100m jaksoin rajoitusta noudattaa ja sen jälkeen kiihdytys moottoritienopeuteen. Ihan oikeasti, onko se niin vaikeeta kiikuttaa se kyltti sinne työmaan loppuun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan oikeasti, onko se niin vaikeeta kiikuttaa se kyltti sinne työmaan loppuun?

 

Tätä samaa mä ihmettelen joka päivä, mutta Suomessa se selkeesti on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Saksassa pari viikkoa tullut ajeltua, ja huomasin että lyhytaikaisista pikku tietöistä motarilla, eli juuri joku 500m kaidetyömaa, ei aina edes ole mitään lopetusmerkkiä tai uutta nopeusrajoitusmerkkiä... Tietysti ensin autobahnalla tulee 120kmh, sitten kohta 100 - 80 - 60, ja sitten työmaa jossa esim. pari ukkoa ja auto, ja keltaisilla keiloilla suljettu kaista.. Sitten työmaa vain loppuu, ei merkin merkkiä tai mitään muutakaan. Ja sitten vaan saa taas mennä ... Hitusen epäselvää näin "melkein ensikertalaiselle" mutta kyllähän sen kuka tahansa normaalijärkinen tajuaa hetken päästä että työmaa oli sitten tässä loppu ja taas saa mennä. ...mutta Suomessa näköjään pakko kantaa se merkki sinne jonnekin 5km päähän vain koska sääntö sanoo näin (tai siis olla kantamatta mitään ja ajatella että on siellä se sähköinen merkki jossain parin liittymän päässä sitten, katsokoot siitä).  :P

 

Eli kyllä tietysti kaikken helpointa olisi sen työmaa-hiacen eteen pistää se yksi pikku 120-merkki samantein suoraan - ei voi olla niin vaikeaa.

 

(ja noin muutenkin, Suomi on monelta osin kyllä aivan per....tä näissäkin asioissa näihin hyvin lähellä oleviin Euroopan maihin nähden.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami, sitä samaa mä olen täällä toitottanut, mutta.... Onneksi Saksa on lähellä, että pääsee nauttimaan sivysteneestä autoilumaasta helposti. Saksassa ei muutenkaan ole samanlaista autoilun sakotuskulttuuria kuin Suomessa. Motarilla saa siellä ajaa rauhassa ja taajamissa sitten mittaillaan niitä nopeuksia. Ja saksalaiset eivät taajamissa hurjastelekaan, vaan ajavat todella nätisti.

 

Mitä poliisiin tulee niin Suomessahan autoilun sakotuksella ei olekaan mitään tekemistä turvallisuuden kanssa, vaan se on budjetoitu rahankeräämiskeino valtiolle. Nyt kun valtiolla menee surkeasti, niin nythän nämä sakkomaksut onkin hyvä tuplata. Samaten suojatiekulttuuri on melkein kaikkialla muualla maailmassa ihan eri tasolla kuin Suomessa. Tämä on mielestäni ainoa Suomessa esiintyvä todella vaarallinen piirre, mutta miten usein näkee poliiseja kyttäämässä suojatiekäyttäytymistä, tai että poliiseja näkyisi koulujen lähellä. Njet, ne on jossain täysin turvallisessa paikassa kyttäämässä ettei porukka vaan ajaisi liian lujaa. Paikassa jossa rajoitus on laskettu naurettavan hiljaiseksi, koska joskus joku on kaahannut siinä kohtaa kännissä ulos tieltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkennan nyt. Pyrin ajamaan yleensä noin yksi km/h alle kyseisen tien nopeusrajoituksen hyvässä kelissä. Mahdollisuuksien mukaan aina vakionopeussäätimellä.

 

Millä määrittelet ajoneuvosi nopeuden? GPS:llä tai muulla luotettavalla metodilla vai auton omalla 1-10km/h alle todellisen nopeuden näyttävällä nopeusmittarilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli muuten tänään vastaan uskomattomin suoritus tietöiden suunnittelussa ihan hetkeen.

 

Turussa on paljon keskustan poikittaisliikennettä ruuhka-aikoina, työmatkaliikenne yms kulkee aika pitkälle keskustan läpi koska vaihtoehtoisia reittejä ei juuri ole. Käytännössä liikenne menee kahta tietä keskustaan ja sieltä ulos, pohjoispuolella Satakunnantielle/Tampereentielle yhdestä risteyksestä ja Naantalin Pikatielle toisesta.

 

Pohjoisesta etelään keskustaan tullessa Satakunnantieltä on Aninkaistenkadulla (kartan merkintä 1) ollut jo viikon-pari toinen kahdesta kaistasta suljettuna tietyön takia. Nyt sitten tänä aamuna alkoi tietyö joka sulki kaksi kolmesta kaistasta kumpaankin suuntaan Puistokadulla/Koulukadulla (kartan merkintä 2). Tuon tietyön ennustetaan kestävän 11.09 asti.

 

Arvannette miten käsittämättömän hyvin liikenne kulkee kun kumpikin merkittävistä pääväylistä suljetaan niin että viidestä kaistasta jää jäljelle kaksi? Lisäbonuksena vielä kaistanvaihtohärdelli. Kuulemma tuossa kartan kakkoskohdassa oli tunti jonoa nyt iltapäivällä, aamukymmeneltä pahimman ruuhkan jälkeen siitä päästi sentään vartissa ohi.

 

Aplodeja tietöitä koordinoivalle taholle, olisi edes voinut toisen hoitaa pois ennen toisen aloittamista eikä saattaa molempia liikenteen pääasiallisia reittejä tuohon jamaan.

 

201508tietyo.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä määrittelet ajoneuvosi nopeuden? GPS:llä tai muulla luotettavalla metodilla vai auton omalla 1-10km/h alle todellisen nopeuden näyttävällä nopeusmittarilla?

 

GPS laitteilla. Olen joskus verrannut Tomtomin ja Nokia N8:n näyttämää. N8:ssa minulla on kätevä Velocimeter ohjelma. Se näyttää nopeuden tarvittaessa jättikokoisilla numeroilla. Numerot saa peilikuviksi, joten HUD-tyylinen heijastus tuulilasista onnistuu myös. Autoni mittarivirhe on 5 km/h.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Autoni mittarivirhe on 5 km/h.

 

Mielenkiintoista, mittarivirhe on harvemmalla autolla absoluuttinen lukuarvo. Onko tuo 5km/h siis auton mittarin virhenäyttämä kaikissa tosinopeuksissa? Olisiko sinulla tarjota graafia autosi mittarivirheestä nopeusalueella 10-200km/h, mielellään kahden eri valmistajan GPS-laitteiden mittaustulokset mainittuna?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eerik,

 

lopeta jo pliis tuo pilkunnussiminen. Jo parissakin threadissa olet päätymässä tilanteeseen, jossa provoilusi on kääntynyt itseäsi vastaan. Menköön sitten vaikka sen mainitsemasi syysvitutuksen piikkiin tai mihin vaan.

 

...Suomen liikennetiheys on kuitenkin sen verran alhainen, että - varsinkin pidempiä matkoja ajettaessa - niitä ohituskaistoja ja hyviä ohitussuoria riittää meille muuta liikennettä nopeammin eteneville ihan riittävästi. Eri asia on sitten juhlapyhien meno- ja paluuliikenteet ja vaikkapa pääkaupunkiseudun jokapäiväinen ruuhka-ajo. Joka puolestaan johtuu ihan Helsingin maantieteestä.

 

Ei se alinopeutta - tai täsmälleen rajoitusta noudattava - kuski sitä jonoa tee. Sen tekee se toinen ja kolmas auto jotka eivät osaa jättää sopivaa rakoa...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

lopeta jo pliis tuo pilkunnussiminen. Jo parissakin threadissa olet päätymässä tilanteeseen, jossa provoilusi on kääntynyt itseäsi vastaan. Menköön sitten vaikka sen mainitsemasi syysvitutuksen piikkiin tai mihin vaan.

 

Joo, kai sitä voisi, riittää tältä erää. Tylsää niin pitää jotain... :)

 

Tarmon pilkkua olen kyllä viilannut täällä satunnaisesti jo vuosia, Tarmon iPadini-uutispläjäyksistä alkaen.

 

Koitan mä aina väliin vähän asiallisempaakin postailla. Vaikkapa tuossa yllä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään