Tero Ekholm

Harrasteilmailun ihmistyypit

22 viestiä aiheessa

Tämä kertoo enemmän kirjoittajasta ja hänen kovin ahtaasta maailmankuvasta, jonka keskeisiä elementtejä ovat kateus ja raha tai sen puute.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska ilmailuharrastajat ovat tunnetusti tosikkoa ja toraisaa porukkaa, tuokin kirjoitus aiheuttaa varmasti mielipahaa.

 

Eipä tuosta juuri kannata mieltänsä pahoittaa. Kuuluu lähinnä samaan kategoriaan kuin se listaus, jossa kuvattiin eri automerkeillä ajavia ihmistyyppejä. Tiedättehän: "BMW:llä ajavat enimmäkseen jupintapaiset, joilla monellakin on kurja duuni ja kurja liksa, mutta työnantajan omistamalla autolla ajellaan kuin Euroopan omistajat" tjsp. Lähinnä häiritsi tuo nörtti-nimityksen viljeleminen tässäkin yhteydessä. Ilmeisesti on niin, että jos harrastat jotakin valtavirrasta poikkeavaa, olet automaattisesti nörtti. Aikaisemmin tuo nimitys yhdistettiin vain niihin, jotka viihtyivät liian hyvin tietokoneiden parissa.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan super artikkeli!!!! Moottorilentäjien osalta varmasti ainakin hyvin lähellä totuutta. Muista en tiedä, koska en tunne heistä juuri ketään. Tähän voisin laittaa perusteluna ( niitä aina kysellään ) sen, että katsotaan faktat ilma-alusrekisteristä, ja aletaan laskea, montako iältään pari - kolmekymppistä omistaa moottorikoneen? Vuokravehkeiden ja toisten välineillä urheilijoiden sakki on sitten erikseen. Ahdas näkökulma, mutta aika harvoin esim. golffaritkaan lyö vuokramailalla, taikka veneilijät ajelee vuokraruuhilla.

 

Nimimerkillä: en ole koskaan tuntenut itseäni ilmailijaksi - en edes silloin kun omistin koneen ja kaksi - enkä sen jälkeen, kun lentokone vaihtui vesikulkuneuvoon. Paperit ilmailuun on voimassa kaikki muut paitsi medikaali, mutta koska minulla ei ole pienintäkään aikomusta jatkaa ilmailua ilman siihen soveltuvaa välinettä, olen tämän kesän viettänyt pääasiassa vetten päällä ja asettanut asioita tärkeysjärjestykseen, ja miettinyt mitä lentäminen antaa vastineeksi siihen sijoitetulla rahamäärällä ( normaali moottorikone n 20-25te vuodessa ) en ole VIELÄ löytänyt siihen järkevää perusteltua vastausta. Olen käynyt tänä vuonna lentokentällä kattelemassa muutaman kerran, mutta en ole saanut siitä mitään back to the hyvä meininki tyyppistä vibaa.

 

Ikäni tosin poikkeaa tuosta artikkelin viidenkympin villityksestä / kuuden kympin kullituksesta. Poden todennäköisesti alle neljänkympin vitutusta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjien määritteleminen lentokoneen omistamisen mukaan on aika hassua. Eivätkö liikennelentäjät tai muut ammattilaiset ole lentäjiä, koska evät omista Airbussia tai Boeningiä.  Lentokoneen omistamisen vertaaminen veneen omistamiseen osoittaa, huonoa tilanteen tuntemista. Matkavene on myös asunto, jossa säilytetään myös henkilökohtaista omaisuutta aivan kuten kesämökillä. Lentokoneissa harvoin asutaan ja ne ovat vain lentämiseen, joko matkalentoon tai muuhun käytettävissä ja kun kone ei ole omassa käytössä on aika turhaa omistaa sitä.  Esimerkiksi Malmin lentäjistä suurempi osa lentää kerhojen ja koulujen koneilla kuin omillaan. He ovat kuitenkin yhtä paljon lentäjiä kuin koneen omistavat. On ehkä hyvä tietää, että myös golfarit voivat vuokrata välineitä, vaikka välinekauppiaat ovat onnistuneet vakuttamaan pelaajat siitä, että vain juuri hänelle mitoitetulla mailasetillä voi saada mitään tuloksia aikaiseksi.

 

Raha on noussut tässä aivan liian suureen rooliin, jos halutaan karakterisoida esimerkiksi Malmin lentäjiä. Hyvin suuri osa golfareista käyttää harrastukseensa enemmän rahaa kuin esimerkiksi ultralentäjät, ja monet vähänkin aktiiviset golfarit käyttävät harrastukseensa enemmän kuin keskiverto ppl-harrastajat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjien määritteleminen lentokoneen omistamisen mukaan on aika hassua. Eivätkö liikennelentäjät tai muut ammattilaiset ole lentäjiä, koska evät omista Airbussia tai Boeningiä.  Lentokoneen omistamisen vertaaminen veneen omistamiseen osoittaa, huonoa tilanteen tuntemista. Matkavene on myös asunto, jossa säilytetään myös henkilökohtaista omaisuutta aivan kuten kesämökillä. Lentokoneissa harvoin asutaan ja ne ovat vain lentämiseen, joko matkalentoon tai muuhun käytettävissä ja kun kone ei ole omassa käytössä on aika turhaa omistaa sitä.  Esimerkiksi Malmin lentäjistä suurempi osa lentää kerhojen ja koulujen koneilla kuin omillaan. He ovat kuitenkin yhtä paljon lentäjiä kuin koneen omistavat. On ehkä hyvä tietää, että myös golfarit voivat vuokrata välineitä, vaikka välinekauppiaat ovat onnistuneet vakuttamaan pelaajat siitä, että vain juuri hänelle mitoitetulla mailasetillä voi saada mitään tuloksia aikaiseksi.

 

Raha on noussut tässä aivan liian suureen rooliin, jos halutaan karakterisoida esimerkiksi Malmin lentäjiä. Hyvin suuri osa golfareista käyttää harrastukseensa enemmän rahaa kuin esimerkiksi ultralentäjät, ja monet vähänkin aktiiviset golfarit käyttävät harrastukseensa enemmän kuin keskiverto ppl-harrastajat.

 

 

 

Yhtä hassua on se, että kun harrastin lentämistä, käytin konetta pääasiassa matkalentoihin. Olin viikon kaksi reisussa. Ei tarvinnut miettiä sitä, että joku muu kärkkyy kentällä käytössäni ollutta välinettä. Ei soinut puhelin, että missä olet, millon tuot pulkan takaisin. Ei myöskään tarvinnut kauniina kesäiltana katella varauskalenteria, että onkohan joku muu ajelija käyttämässä vehjettä juuri samaan aikaan kun itse olen menossa taivaalle. Eikä myöskään koskaan tarvinnut kuunnella spekulaatioita ( selän takana ) siitä, että mun reissussa kone ei lennä tarpeeksi, eikä kerry tarpeeksi laskutettavia tunteja. Hassua tosiaan. Voipi olla että olen väärässä. Kuten rivien välistä etevä voi lukea, kyseessä on vain minun henkiökohtainen mielipide. Se että kuka pitää itseään lentäjänä on jokaisen oma asia, pääasia, että pitää itseään hyvänä sellaisena. Boeingin ja Airbussien kippareille se tuubi on työväline. Samaan tapaan kuin sorvi metallimiehelle. Tunnen muuten muutamia ammattilentäjiä joillla on oma väline harrastukseensa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjien määritteleminen lentokoneen omistamisen mukaan on aika hassua. Eivätkö liikennelentäjät tai muut ammattilaiset ole lentäjiä, koska evät omista Airbussia tai Boeningiä.  Lentokoneen omistamisen vertaaminen veneen omistamiseen osoittaa, huonoa tilanteen tuntemista.

 

Äsken käytyyn puhelinkeskusteluun MMniemi / S.Vuori välitän Mikon viestin ketjuun, koska hän on mökillä katvealueella: Airbus ja Boeing miehet ovat ammattilaisia - eivät harrastajia, siinä on vissi ero  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjekoneko kankea (re mopulentäjän määritelmä)? Millähän kranichilla sen kirjoittaja on lentänyt?

 

Reikäpäinen varmaan olenkin, toisaalta tuossa purjelentäjässä puuttuu se nörttiys, joka varmaankin olen ihan perinteiselläkin mittarilla.

 

Ja kuka TARVII kaksi mahdollisuutta laskuun?  :P Tekee sen yhden aina kerralla oikein.

 

Ikää olisi kyllä tarpeeksi moottorilentoon (rahasta en ole varma, pihi kun olen, tykkään lentää viisi tuntia 36 euron hinauksella), muttei mielenkiintoa. Minusta lentämisessä tuleekin olla sopivasti haastetta, sitä ettei kymmenienkään vuosien jälkeen ole tylsää lentoa - tai ainakaan suurin osa ole niitä.

 

Toisaalta - ehkä olen vaan liian reikäpäinen moottorilentäjäksi...

 

hannu (juu, taisitte arvata, purjelentäjä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole montaa kommenttia vielä tullut asiaan mutta palkokasvin siemeniä on jo mennyt kilokaupalla hengityselimeen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Normi setti. Niin aina näissä kysymyksissä, missä kysytään konkretiaa, eikä jotain wannabe flyer tyyppisiä skenaaroita. Peräänkuulutin lähinnä niitä LENTÄJIÄ, joilla on kokemusta välinehuollosta ja sen mukanaan tuomista kustannuksista. Vuokrahommeleilla voi päteä kuka vaan ilman pohjaa. Esimerkiksi Hannu tuossa takana taitaa puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo,

 

Tästä on helppo pahoittaa mielensä. Etenkin kun on moottorilentäjä, ilman kerhosidonnaisuuksia.

Kentälläkin tulee käytyä ihan "yksityisautolla".

 

Mistä ihmeestä näitä aina tulee??

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Normi setti. Niin aina näissä kysymyksissä, missä kysytään konkretiaa, eikä jotain wannabe flyer tyyppisiä skenaaroita. Peräänkuulutin lähinnä niitä LENTÄJIÄ, joilla on kokemusta välinehuollosta ja sen mukanaan tuomista kustannuksista. Vuokrahommeleilla voi päteä kuka vaan ilman pohjaa. Esimerkiksi Hannu tuossa takana taitaa puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä  :thmbup:

 

Olen ollut osana syndikaattia, mutta nyt ihan kerhopohjalla taas jo useamman vuoden. Itse asiassa, osaomisteisen koneen kanssa oli käytännössä halvempaa (kun porukassa ne pari muuta löysivät vuotuiseen julkaisuumme maksavia mainostajia - alan miehiä). Muistaakseni lensin about 6-7 vuotta koneella ja kokonaiskustannukset (koneesta, ei hinauksista) olivat loppujen lopuksi noin 500€ siltä ajalta ;) Perustui myös siihen, ettei koneen osto- ja myyntihinnan erotus ollut kovin suuri.

 

Huolloissa olen aika paljon ollut, mutta purtsikkapuolella kustannukset eivät ole ihan päätähuimaavia, kun noita oikeasti kuluvia osiakin on sen verran vähän.

 

h

 

p.s. EN muuten kyllä vetänyt herneitä nenään, ihan rauhallisesti kommentoin :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä.Purjekonepuolen ja moottorikoneiden erot ovat kustannusten osalta kuin yö ja päivä, vaikka kyseessä olisi kerho - tai vuokrapeli - puhumattakaan omasta koneesta.

 

Purjelento antaa varmasti eniten vastinetta sijoitetulle pääomalle jos puhutaan ihan pelkästä lentämisestä suorituksena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä.Purjekonepuolen ja moottorikoneiden erot ovat kustannusten osalta kuin yö ja päivä, vaikka kyseessä olisi kerho - tai vuokrapeli - puhumattakaan omasta koneesta.

 

Purjelento antaa varmasti eniten vastinetta sijoitetulle pääomalle jos puhutaan ihan pelkästä lentämisestä suorituksena.

 

En vastusta käsitystäsi ;) Minulle se antaa oikeastaan kaiken, mitä ilmailulta haen :)

 

h

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka moni tunnistaa itsensä alla olevasta blogikirjoituksesta?

 

En tunnistanut itseäni enkä kyllä oli kovin montaa muutakaan. Oli sen verran kiltisti kirjoitettuja luonnehdintoja. Ainakin seuraavat persoonallisuustyypit puuttuivat (ilma-alusluokkaan tai lupakirjan tyyppiin katsomatta)...

 

1) Tosikko.

 

2) Lentoturvallisuusr****u.

 

3) Kiristäjä... "mä en hinaa/huolla/tee kerhon duuneja jos ... X ei tee sitä/mä en saa rahaa jne."

 

4) Irtisanoutuja kts. edellinen, mutta sillä erolla, että lopettaa hinaamisen/huoltamisen/yms. jos...

 

5) Besserwisser - kertoo jälkijättöisesti mitä olisi pitänyt tehdä. Tunteeko kukaan ilmailijaa, jokä kärsii ennenaikaisesta (ts. oikea-aikaisesta) bersserwisseröinnistä.

 

6) Omaan nuotioon kuseksijat. (usein jälkiseuraamus kohtien 3 tai 4 jälkeen)

 

7) Kassan nyysijät. Ilmenee lievänä tartuntana myös kerhon omaisuuden, työkalujen jne. "lainaamisena"

 

8 ) Yhteistoimintamies - raportoi vaikka viranomaista ei kiinnosta.

 

Listaa saa ja täytyy jatkaa...

 

 

:)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten on niitä, jotka vuodesta toiseen kahlaavat hangessa huoltamaan koneita, auraavat lentokenttiä ja hallien edustoja, antavat kenttätietoja vieraileville tähdille, hinaavat, vinttaavat ja hei, elävät täyttä, hyvää elämää ilmailuharrastuksen ja ystävien parissa. Joiden ansiosta kahvipannu on aina puoliksi täynnä ja tupa lämpöisenä myös talvipakkasella. Ja välineet kunnossa kelipäivän aamuna.

 

Ja siinä sivussa lentävät itsekkin, mutta se pelkkä lentäminen ei ole se juttu.

 

Ilmailuharrastus voi olla myös joviaali elämäntapa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tunnistanut itseäni enkä kyllä oli kovin montaa muutakaan. Oli sen verran kiltisti kirjoitettuja luonnehdintoja. Ainakin seuraavat persoonallisuustyypit puuttuivat (ilma-alusluokkaan tai lupakirjan tyyppiin katsomatta)...

 

 

 

3) Kiristäjä... "mä en hinaa/huolla/tee kerhon duuneja jos ... X ei tee sitä/mä en saa rahaa jne."

 

4) Irtisanoutuja kts. edellinen, mutta sillä erolla, että lopettaa hinaamisen/huoltamisen/yms. jos...

 

 

6) Omaan nuotioon kuseksijat. (usein jälkiseuraamus kohtien 3 tai 4 jälkeen)

 

7) Kassan nyysijät. Ilmenee lievänä tartuntana myös kerhon omaisuuden, työkalujen jne. "lainaamisena"

 

 

 

Listaa saa ja täytyy jatkaa...

 

 

:)

 

 

Tästä listasta löytyy sitäkin, tosin jo osittain edesmennyttä ilmailijaporukkaa, joka ainakin meilläpäin kovasti protestoi ilmaisen lentämisen puolesta ja kerhon lukkojen vaihtamista vastaan.

 

nimim. "Talous tasapainossa, lällällää"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten on niitä, jotka vuodesta toiseen kahlaavat hangessa huoltamaan koneita, auraavat lentokenttiä ja hallien edustoja, antavat kenttätietoja vieraileville tähdille, hinaavat, vinttaavat ja hei, elävät täyttä, hyvää elämää ilmailuharrastuksen ja ystävien parissa. Joiden ansiosta kahvipannu on aina puoliksi täynnä ja tupa lämpöisenä myös talvipakkasella. Ja välineet kunnossa kelipäivän aamuna.

 

Näitä on liian vähän....

 

Ja jottei totuus unohtuisi, niin kaikki ilmailun kouluttajat ovat "sitä parasta A ryhmää"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuossa foorumijuttuja lueskellessa mieleen sellainen juttu, että vaikuttaako lentolaitteen tärinä lentäjän ruuansulatuksen toimintaan  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään