Tarmo Lindroos

Venäjän ilmavoimien helikopteri syöksyi maahan ilmailunäytöksessä

12 viestiä aiheessa

HS:n uutisessa on virhe. Kakkospilotti ei käyttänyt heittoistuinta. Niinkuin toisen uutislähteen videossa näkyy, kömpii pilotti omin jaloin pois palavasta kopterista. Helikopterin heittoistuin toimii niin että kahvasta vedettäessä räjähtää roottorin lavat ensin pois, jonka jälkeen istuin lähtee taivaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten kopterin heittoistuin toimii. Kuvittelisi että pilotista tulisi siivuja ?

 

Jospa se on tahdistettu kuten potkurin läpi ampuva konekivääri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten kopterin heittoistuin toimii. Kuvittelisi että pilotista tulisi siivuja ?

 

 

Räjäytyspanos ampuu roottorin lavat irti juuristaan, ja keskipakoisvoima heittää ne "tangentin suuntaan", jonka jälkeen istuin itsessään lähtee ulos niinkuin lentokoneestakin...

 

EDIT: Paavo olikin sen tuossa jo kertonut. En ensin huomannut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videosta näkee silmillä, että perälavat eivät pyöri. Helikopteri putoaa kiertyen voimakkaasti vastakkaiseen suuntaan, kuin pääroottori. Ei ollut ehkä muuta tehtävissä.

 

Mitä vaihtoehtoja on, jos perä hajoaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mi-28:ssa ei edes ole heittoistuinta.

 

Piti ihan kuukkeloida. Kyllä siihen sellaiset on suunniteltu. Toimivat vaan hieman eri systeemillä, eli ulostautuminen tapahtuukin sivulle/alaviistoon, kunhan ensin ovi on räjäytetty kuikkaan...

 

There are very few helicopters in existence equipped with ejector seats. Special allowances must be given in the design if they are to be included (all Russian military helicopter pilots must wear parachutes), this being either rotors fixed with explosive bolts (i.e. the rotors are jettisoned prior to the ignition of the seat rockets) or seats that eject sideways. In the Mi-28's case the cockpit doors are blown off, the stub wings are jettisoned and air bladders are inflated below the door frames just prior to ejection to make sure the crew are directed away from the helicopter.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videosta näkee silmillä, että perälavat eivät pyöri. Helikopteri putoaa kiertyen voimakkaasti vastakkaiseen suuntaan, kuin pääroottori. Ei ollut ehkä muuta tehtävissä.

 

Mitä vaihtoehtoja on, jos perä hajoaa?

 

Autorotaatio?

 

Saattoi olla, että pyöri toiseen suuntaan, videosta vähän hankala nähdä; voi saada myös sen käsityksen, että kieppui edestakaisin ???. Perämiehen kertoman mukaan hydrauliikkajärjestelmä vikaantui; onnettomuustutkinnassa selvinnee tarkemmin, mitä tarkkaan ottaen tapahtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti ihan kuukkeloida. Kyllä siihen sellaiset on suunniteltu. Toimivat vaan hieman eri systeemillä, eli ulostautuminen tapahtuukin sivulle/alaviistoon, kunhan ensin ovi on räjäytetty kuikkaan...

 

Vaikka tuossa käytetään sanaa "ejection", systeemi perustuu tietääkseni puhtaasti siihen, että ukot loikkaavat kopterista omin jaloin.

 

"An emergency escape system is installed which blows off the doors and inflates air bladders on the fuselage sides. The crew roll over these before pulling their parachute ripcords."

http://www.kamov.net/more-helicopters/mil-helicopters/mil-mi-28/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään