Jarkko Oikarinen

Kysymys SEP-kelpuutuksen jatkamisesta

3 viestiä aiheessa

Tuli esille (tyhmä?) kysymys SEP-luokkakelpuutuksen jatkamisesta: miksi vaadittu koululento/tarkastuslento/lentokoe tehdään vasta kun muut vaatimukset on täytetty?

 

JAR-FCL 1.245 sanoo:

 

Yksimoottoristen mäntämoottorikäyttöisten yhden ohjaajan maalentokoneiden ja/tai TMGmoottoripurjelentokoneiden luokkakelpuutusten voimassaolon jatkamiseksi hakijan on:

:

(ii) kelpuutuksen voimassaolon päättymistä edeltävien 12 kuukauden kuluessa lennettävä yksimoottorisella mäntämoottorilentokoneella tai TMG-moottoripurjelentokoneella 12 tuntia, joihin sisältyy:

(A) 6 tuntia ilma-aluksen päällikkönä;

(B) 12 lentoonlähtöä ja 12 laskua;

ja

© vähintään tunnin kestävä koululento lennonopettajan (FI(A)) tai luokkakelpuutuskouluttajan (CRI(A)) kanssa. Tämä koululento voidaan korvata millä tahansa muulla tarkastuslennolla tai lentokokeella.

 

Nyt tilanne on ilmeisesti se, että yllämainittu kohdassa © mainittu koululento/tarkastuslento/lentokoe voidaan suorittaa vasta kun kohtien (A) ja (B) vaatimukset on täytetty, minkä jälkeen kelpuutuksen jatko kirjataan lupakirjaan.

 

Onko jollain tietoa mihin tämä käytäntö perustuu; onko siitä esimerkiksi määrätty jossain erikseen? Ainakin lainattua kohtaa tavaamalla saan käsityksen, että ko. koululento voitaisiin tehdä milloin tahansa 12 kuukautta ennen kelpuutuksen voimassaolon päättymistä, riippumatta siitä onko tarvittavat 12 lentotuntia, 6 päällikkötuntia tai 12 laskua siinä vaiheessa suoritettuna. Toki kelpuutus voidaan kirjata lupakirjaan vasta siinä vaiheessa kun kaikki kolme kohtaa on täytetty, mutta niiden suoritusjärjestys on vapaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei ole suora vastaus kysymykseen, mutta kuitenkin...

ainakin Saksassa (tarkemmin: Rheinland-Pfalzin osavaltiossa) tapaus jossa C) on suoritettu ennen A) / B) on myös hyväksytty (ainakin oli v. 2012, teksti lihavoituna).

(...)Liegen zum Zeitpunkt der Durchführung des Übungsfluges die 12 Stunden auf SEP/TMG, die 6 Stunden als verantwortlicher Pilot und die 12 Starts und Landungen bereits vor, kann der Fluglehrer – der den Übungsflug mit Ihnen fliegt – nach Einsicht in das Flugbuch die Berechtigung auf der Rückseite der Lizenz verlängern. Dies ist das einfachste Verfahren zur Verlängerung der Berechtigung. Liegen diese Vorraussetzungen zu diesem Zeitpunkt noch nicht vor, wird die Berechtigung – sobald die Verlängerungsvoraussetzungen gegeben sind – auf der Rückseite der Lizenz durch den Fluglehrer verlängert, der den Übungsflug mit Ihnen geflogen hat. Die Verlängerungsvoraussetzungen müssen innerhalb der Gültigkeitsdauer der Berechtigung erfüllt werden. Auch die Verlängerung muss innerhalb der Gültigkeitsdauer der Berechtigung erfolgen.

Lähde (pdf sivu 2/6)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...lisätietoa: ilmailutiedotus TRG T1-18:

3.2. Kelpuutuksen voimassaoloa voidaan jatkaa koululennolla vain, jos koulutettava on kelpuutuksen voimassaolon päättymistä edeltävien 12 kuukauden kuluessa lentänyt ko. luokan (SE piston)/(TMG) lentokoneella vähintään 12 lentotuntia, joista vähintään 6 tuntia päällikkönä sekä 12 lentoonlähtöä ja laskua
.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään