Tuomas Ritari

MD-80-sarjan korkeusperäsimistä

9 viestiä aiheessa

Onko kenelläkään mitään tietoa miksi md-80-sarjan koneissa on "kylmänä" ollessaan korkeusperäsimet ylöspäin...ja aina vielä epäsymmetrisesti? Jätetetäänkö ne tahallaan aina noin, vai onko tuo vain asento johon ne jää, kun paineet häviää, milloin jää vielä epäselväksi miten ne voivat olla eri asennoissa keskenään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyin itsekkin joskus tätä samaa ja sen sanottiin johtuvan siitä että kun peräsin on ihan "vapaana" niin se kääntyy tuohon asentoon koska etureuna on painavampi kuin takareuna. Näin kerrottiin ja se kuulostaa ihan järkevältä.

Tapahtuu muuten myös monissa muissa koneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne siivekkeet ovat vapaaassa liikkeessä tiettyyn nopeuteen asti ja läpättävät esim. tuulen mukana

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja menikös se vielä niin että itse ohjainpinnat liikkuvat vapaasti ja niitä ohjaillaan itse ohjainpinnassa olevassa läpyskällä joka ilmavirran vaikutuksesta kääntää koko korkeusperäsintä.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja menikös se vielä niin että itse ohjainpinnat liikkuvat vapaasti ja niitä ohjaillaan itse ohjainpinnassa olevassa läpyskällä joka ilmavirran vaikutuksesta kääntää koko korkeusperäsintä.

 

Hannu

 

Jeps, korkeusperäsimen ainoa hydraulinen toiminto on kun ohjaussauvaa työnnetään täysin eteen: hydrauliikka kytkeytyy päälle ja ja kääntää korkeusperäsimen nose down -asentoon. Erittäin tärkeä toiminto silloin kun kone joutuu pahaan sakkaustilaan ja nopeus putoaa niin alas, että ilmavirtaa ei ole tarpeeksi saatavilla.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, korkeusperäsimen ainoa hydraulinen toiminto on kun ohjaussauvaa työnnetään täysin eteen: hydrauliikka kytkeytyy päälle ja ja kääntää korkeusperäsimen nose down -asentoon. Erittäin tärkeä toiminto silloin kun kone joutuu pahaan sakkaustilaan ja nopeus putoaa niin alas, että ilmavirtaa ei ole tarpeeksi saatavilla.

 

Kyllä näin se on. Eli itse korkeusperäsin liikkuu aivan vapaasti ja varsinainen ohjaus tapahtuu peräsimen jättöreunassa olevilla kolmella laipalla. Pieni laippa riittää liikuttamaan koko peräsintä koska on niin pitkän vipuvarren päässä. Laipat ovat sisältä ulospäin: 1. Ohjauslaippa, josta on suoraan yhteys sauvaan. 2. Kevityslaippa, joka on yhdistetty suoraan korkeusperäsimen liikkeeseen siten, että se kevittää (tehostaa) annettua ohjauskäskyä. Liikkuu siis aina samaan suuntaan kuin ohjauslaippa. 3. Antifloatlaippa on mekaanisesti suoraan yhteydessä korkeusvakaajaan ja sen tehtävä on estää liiallinen korkeusperäsimen liike nokka alas suuntaan suurella kohtauskulmalla (suurella korkeusvakaajan nokka ylös trimmiasetuksella).

Ainoa hydraulinen toiminto mitä korkeusperäsimellä on, kun halutaan nokkaa reilusti alas, niin hydraulisylinterit työntävät peräsimet "väkisin" nokka alas suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, korkeusperäsimen ainoa hydraulinen toiminto on kun ohjaussauvaa työnnetään täysin eteen: hydrauliikka kytkeytyy päälle ja ja kääntää korkeusperäsimen nose down -asentoon. Erittäin tärkeä toiminto silloin kun kone joutuu pahaan sakkaustilaan ja nopeus putoaa niin alas, että ilmavirtaa ei ole tarpeeksi saatavilla.

 

Juha

 

Ja hydrauliikka tulee kuvioihin nimenomaan silloin, kun työntö on tarpeeksi nopea. Eli hydrauliikka vauhdittaa nokan alassaamista. Korkeusohjaus toimii liikuttamalla erillistä control tabia molemmissa peräsimissä. Korkeusperäsimen eripuolilla ei ole minkäänlaista mekaanista yhteyttä toisiinsa, joten ne pääsevät liikkumaan vapaasti toisiinsa nähden.

Kipparin sauva käyttää vasaenta control tabia ja perämiehen sauva taas oikeanpuoleista. Ainoa yhteys peräsimien samaan aikaiseen liikkeeseen on ohjaamossa. Lentäjien sauvojen alapäässä kulkee rautatanko, joka mahdollistaa molempien sauvojen liikkumisen samaan aikaan.

 

EDIT: Taas olin hitaampi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja hydrauliikka tulee kuvioihin nimenomaan silloin, kun työntö on tarpeeksi nopea. Eli hydrauliikka vauhdittaa nokan alassaamista.

 

Mielestäni hienosti vastattu ! Korjaan vain pienen seikan, jolla tuskin on suurta merkitystä. Hydrauliikka tulee mukaan kun ohjauslaipan pyydetty liike on suurempi kuin 10 astetta, liikkeen nopeudella ei ole merkitystä, vaikka se varmaan paniikin omaisessa nokka alas tilanteessa varsin nopea onkin. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään