Toomas Palmi

Koneen rekisteröiminen N rekkariin?

6 viestiä aiheessa

En löytänyt nopealla etsimisellä mitä tarvitaan ja miten toteutetaan koneen siirto N rekisteriin ja mitä ylläpito N rekkarissa vaatii?

Voisiko joku asiasta oikeasti tietävä valaista.

 

Palmi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harkitsetko OH- (tai yleensä EASA-) rekisteröidyn koneen siirtoa N-rekisteriin?

 

Ensimmäiseksi sinun tulee järjestää koneelle FAA:n hyväksymä omistaja.  Vaikkapa säätiö Cayman-saarilta.

Älä unohda myöskään huollon järjestelyjä,; tarvitset FAA-kelpuutetun mekaanikon kuittaamaan huoillot ja erityisesti Annualin.

Ja lentäjä tarvitsee FAA-lupakirjan tai vähintään EASA-lupakirjansa validoinnin.

 

Saanko kysyä, mitä lisäarvoa haet tällaisella siirrolla?

 

Hevosmiesten tietotoimisto on kertonut että N-rekisterissä olevien koneiden asema tulisi lähivuosina vaikeutumaan EASA:ssa.

Minulla ei ole viimeaikaista kokemusta koneen rekisteröinnistä N-maahan.  Suomessa on muutama N-rek kimppakone (Cessna Hyvinkäällä, Piper Malibu Malmilla, Diamond Malmilla) joiden omistajien puoleen voisit kääntyä ja saada ensi käden tietoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiemminhan näitä ainakin pidettiin N-rekkarissa sen vuoksi, että siellä oli FAA tyylisesti tehtyjä avioniikkapäivityksiä, jotka oli asennettu jokseenkin pelkällä mekaanikon kuittauksella ja niitä ei Trafi hyväksynyt.

 

Aika on nyt muuttunut siltä osin, kun CS-STAN (Certification Specifications for Standard Modifications and Repairs) on julkaistu ja sen mukaisesti saa tehdä joitakin muutoksia lähes samaan tapaan kuin rapakon taakse rekisteröidyille vekottimille. Esimerkiksi radioiden päivitykset menee keposiin koneisiin varsin näppärästi, kun enää ei tarvita "Minor modification" -luvan hakua EASAlta jokaiseen pieneen muutokseen.

 

Joitain isompia muutoksia, tai lähinnä STC:tä, on vielä nykyisin saatavilla vain N-rekisteröidyille koneille - ehkä näissäkin on FAA/EASA-yhteneväinen linja piakkoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä R44 helikopteri jossa kalenteriaika menossa umpeen vuoden päästä mutta tunteja olisi jäljellä yli tuhat.

Yksityiskäytössä N tai OE rekkarissa tarvitsee tehdä vain 12 vuoden tarkastus ja saat 12 vuotta lisää kalenteriaikaa tunnit

pysyvät ennallaan.

 

Siinä minun mielestä riittävästi syytä harkita rekkarin vaihtoa.

Palmi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä R44 helikopteri jossa kalenteriaika menossa umpeen vuoden päästä mutta tunteja olisi jäljellä yli tuhat.

Yksityiskäytössä N tai OE rekkarissa tarvitsee tehdä vain 12 vuoden tarkastus ja saat 12 vuotta lisää kalenteriaikaa tunnit

pysyvät ennallaan.

 

Siinä minun mielestä riittävästi syytä harkita rekkarin vaihtoa.

Palmi.

 

Yksityiskäytössä edes tuota 12 vuoden inspectionia ei ole pakko tehdä, tosin Robinsoniin on ilmeisesti täysin mahdoton saada vakuutuksia, ainakaan USAssa, jos sitä ei ole tehty.

 

Rinnastetaanko Euroopassa 12y inspection ja 2200hr overhaul toisiinsa?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samat säädökset kuin amerikassa, Euroopassa voi myös tehdä pelkän 12v tarkastuksen.

Amerikassa ei tarvitse tosiaan sitä 12v tarkastusta ollenkaan omassa käytössä.

Oli väärää tietoa aikaisemmin :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään