Ari Saarinen

Sivuvakaaja

15 viestiä aiheessa

Olis tarjolla tunnistettavaa. Jämsän lentokonejänkhältä aikanaan lounaiseen Suomeen ajautunut sivuvakaaja kaipaisi tunnistusta.

Ystävät Keskisuomen Ilmailumuseosta päättelivät että kyseessä olisi VL Tuiskun vakaaja, mutta peräsimen saranapisteet eivät oikein tunnu sopivan tyyppiin.

Vakaajan etureunassa on alumiinilevyä taivutettuna n.20cm ja lisäksi sisäpuolella on puurima.

Vakaajan alaleveys n. 82 cm ja korkeus n. 92 cm.

 

ASa :thmbup:

 

kupliaheinakuu_006.jpg.3d5dc9396b9629e688d08683929677a9.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On siinä yhtäläisyyttä VL Sääski II suuntavakaajan kanssa, täytyypä mitata Suomen Ilmailumuseon Sääsken vastaava osa.

 

Edit: Kuulemma Sääsken vakaaja on puuta - ei se sitten käy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fokker CX tai D21, en netistä löytänyt kunnollista kuvaa, mutta jos joku on kirjallisuuden äärellä, voisi tarkistaa

 

Kummankaaan koneen sivuvakain ei ole tuon mallinen. Tuo johtoreunan yläosan kaarevuus on hyvä tuntomerkki. Olen katsellut silmät ristissä ilmavoiminen koneiden kuvia, mutta en löydä oikein mitään sopivaa. Ei kenelläkään satu olemaaan kuvaa VL Paarmasta  :laugh:

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paarman kuvia on muutama VL 1 kirjassa, mielestäni ei sovi kuvioihin.Paarmaan tehtiin kirjan mukaan kuitenkin useita muutoksia niin sivu kuin pystypintoihin ja Kauhavallahan tuo palveli, loppuvaiheissa käynnistysharjoitteluun.

Kirjan mukaan ainoa tekninen dokumentti koneesta on tehdaskuva vasemmasta ylätasosta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten olisi arvaus VL Tuisku? Ainakin Tuiskun sivuvakaajan yläreuna kaareutuu melko lailla tuolla lailla. Samaten poikkirimojen määrä on sama. Jos saisi kuvan suoraan sivulta, niin vielä auttaisi. Näkisi vakaajan etureunan kulman, tästä kuvakulmasta se näyttää aika pystyltä tosin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hola Jukka.

Tuiskun vakaajaksi malli on melkoisen lähellä totuutta. Etureunan yläosan jatke hölskyy irtonaisena, joten sen paikasta ei ole tarkkaa tietoa.

Ainoa juttu vähän askarruttaa. Ylimmän sivuperäsinsaranan paikka Tuiskussa on vakaajan yläosaa alempana. Kenties puinen, ylin osa vakaajasta puuttu ja näyttäisi siten matalammalta.

Liitän vielä sivukuvan mukaan.

 

ASa

 

kupliaheinakuu_005_518x640.jpg.b80a63f8fe9141f789736e982975714a.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sarana ja alumeettietureuna pistää hanttiin Tuiskun osalta, kangasverhoiltu mielestäni mutta muutoksiahan tehtiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin Ilmailumuseossa Vantaalla olevan Tuiskun kuvia netissä. Tuiskun sivuvakaajan etureunassa on mielestäni kankaan alla selvästi joko vanerinen tai alumiinipeltinen vahvike. Joku lähellä asuva voisi vahvistaa asian ja vaikka mitata vakaajan.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä viikolla tulee varmasti museolla käytyä, otan siis mitan mukaani.

 

Museon takapihalla on seissyt vuosia Tuiskun runkokehikko, siinä varmaan on sivuvakaajakin kiinni. Toivottavasti runko on vielä siellä peltihallin maastossa... Käy Raimo vilkaisemassa sitä, itse en ehdi käymään museolla ennen viikonloppua.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Asa ja kumppanit. Sain varmaa "toisen käden" tietoa asiasta:

 

"Kyseessä on 100% TU-evä,

josta romuliikkeessä tai ennen sinne siirtoa on poistettu

katkaisemalla 10-15 cm jättöreunaa - jossa ovat ne saranatkin.

Kuvassa näkyvät "kiinnikkeet" ovat pyrstövannasputken

kiinnityspisteet, ei saranoiden paikat. Teräsputkesta hitsattujen

kaarien katkaisupinnat ja "nysät" näkyvät hyvin."

 

Eli tästä syystä mitat heittää, jos verrataan vaikkapa museon Tuiskuun!

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi Asa ja kumppanit. Sain varmaa "toisen käden" tietoa asiasta:

 

"Kyseessä on 100% TU-evä,

josta romuliikkeessä tai ennen sinne siirtoa on poistettu

katkaisemalla 10-15 cm jättöreunaa - jossa ovat ne saranatkin.

Kuvassa näkyvät "kiinnikkeet" ovat pyrstövannasputken

kiinnityspisteet, ei saranoiden paikat. Teräsputkesta hitsattujen

kaarien katkaisupinnat ja "nysät" näkyvät hyvin."

 

Eli tästä syystä mitat heittää, jos verrataan vaikkapa museon Tuiskuun!

 

Jukka

 

Tervehdys Jukka.

Kiitos paljon. Hienoa että tietoa ja asiantuntemusta löytyy. Vaikka vakaaja on huonossa kunnossa kysyisin vielä olisko toiveita säilytyspaikasta?

 

ASa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään