Pauli Hankonen

Helsinki-Tel Aviv-Larnaca-Malta-Helsinki (AY-LY-EK-AY)

14 viestiä aiheessa

Heinä-Elokuun vaihteessa pitää mennä etelään. Suunnitelmissa oli hakea kaksi uutta maata exceliin Välimereltä, Israel ja Malta joissa en ollut vielä vieraillut. Lisäksi halusin matkuistaa EL Alilla joten ei kun reittiä katselemaan.

 

Aikatauluja ja hintoja selaillessa kävi selväksi, ettei El Al ole mikään halpa yhtiö, mutta Larnacaan Kyprokselle yhtiöltä saisi järkevän hintaisia yhden suunnan lippuja. Lennot tuolle välille operoidaan El Alin 2013 lopulla perustetulla halpalentokonseptilla UP joka on emoyhtiöstä irroitettu neljän koneen halpis. Tällä pyritään kilpailemaan erityisesti Easyjettiä, Ryanairia ja Wizzairia vastaan. Valistunut ennustukseni on että UP ajetaan muutaman vuoden kuluttua alas, koska ei El Al voi saada tuosta kustannusrakenteeltaan kannattavaa kilpailua euroopan halpksia vastaan. En tiedä heidän työehdoistaan, mutta jo pelkkä turvallisuusmaksimointi vie niin paljon fyrkkaa ettei hommassa ole tolkkua LCC konseptia ajatellen. Hiljattain koneisiin on esimerkiksi asennettu ohjustorjuntajärjestelmät (klikkaa kuva tästä) ja voi vain kuvitella mitä muuta mukavaa kuluja lisäävää juttua noissa koneissa on tuomassa lisää painoa taivaalla kuskattavksi. UP operoi El Alin koneilla, EL Alin lentonumeroilla ja El Alin kutsuilla, luultavasti myös AOC on El Alilta. Konsepti on täysin brändätty UPiksi servettejä ja pahvimukeja myöten.

 

Kun vielä sattui niin mukavasti, että Emirates lentää Larnaca - Malta välilä niin matka alkoi olla tekemistä vaille valmis. Helsinki - etelä - Helsinki lennettiin mustikkamehun voimin.

 

Lennot:

HEL-TLV Finnair A320 OH-LXF

TLV-LCA UP (El Al) Boeing 737-800W 4X-EKM

LCA-MLA Emirates A332 A6-EKX

MLA-HEL Finnair A321 OH-LZH

map3.gif.f4f916c98e70adbe68b104ea1e0b82a0.gif

 

Matka alkoi tuttuun tapaan sinivalkoisin siivin, mutta heti Vantaalla oli vastassa naapuriportilla yllätys. Minulta on mennyt ihan ohi, että Arkia sahaa tai on sahannut Helsinkiin kuluneen kesän aikana pitkällä viisseiskalla. Hengailin hetken portilla ja katselin porukkaa ja mielestäni Arkian koneeseen ei ollut menossa juurikaan suomalaisia. Liekö sitten kuitenkin kyseessä joku yksittäinen chartteri?

 

Finnairin kyytiin ja ilmaan 22R:lta 04R:lta.

img_4007_800.jpg.e79ada0b57fa3869bca1e45c30421276.jpg

 

Mustikkamehusta on itse asiassa tullut mun suosikki euroopan lentojen turistiluokassa.

p> 

Ja vielä saapuminen Tel Aviviin keskellä yötä.

img_4011_800.jpg.7f5173cc629f5b190ea7e57866fb0e69.jpg

 

Israel on sikamaisen hintainen maa. Hotellit ja ruoka on kallista. Esimerkiksi ateria McDonaldsissa maksaa noin 12,5 euroa. Katukeittiöstä sai kuitenkin falafel rullan järkevään hintaan.

p> 

Tel Avivin biitsilä rantatuolista kuvattuja koneita. Nämä eivät ole pääkentän Ben Gurionin, vaan Tel Avivin kaupunkikentän Sde Dov Airportin liikennettä. Tämä kenttä on wikipedian mukaan tarkoitus sulkea vuoteen 2018 mennessä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sde_Dov_Airport

 

Armeija on vahvasti Israelissa läsnä. Näitä meni useita ohi molempiin suuntiin.

img_4139_800.jpg.9d655ae3131ec5700efb1c999422e2fb.jpg

 

Israir Airlines ATR 72-500 4X-ATH.

p> 

Joku armeijan King Air.

img_4151_800.jpg.531171cd9d070e5c60b0babfb575b4c2.jpg

 

Arkia - Israeli Airlines ATR 72-500 4X-AVX.

p> 

Kuuden yön jälkeen takaisin Ben Gurionille ja kohti Kyprosta.

img_4168_800.jpg.444da2fa9af985ad4f93ad9b5bf8de7a.jpg

 

IAI ELTA Electronics Boeing 737-4Q8 4X-IOO. Tällä kai sitten testaillaan noita anti-missile systeemeitä.

p> 

Boardaus UP:n lennoille on myös jotenkin mielenvikainen. Kansainväliset lennot Ben Gurionilla lähtee terminaalista 3 ja halpalennot terminaalista 1. Koska UP on halpis, niin se myös periaatteessa lähtee ykkösestä, mutta vain periaatteessa: Jos sinulla on vain käsimatkatavarat, niin voit kävellä suoraan lentokenntäjunasta turvaan, immigrationiin ja lähtöportille joka siljaitsee terminaalissa 3. Jos sinulla taas on ruumaan chekattavia (lisämaksusta) laukkuja, niin joudut ottamaan ilmaisen shuttlebussin terminaali ykköselle joka sijaitsee hevon kuusesssa. Siellä sitten tehdään laukun chekkaus, turvatarkastus ja immigration jonka jälkeen mennään pieneen keräilyterminaaliin odottamaan että shuttlebussi vie platan kautta takaisin terminaaliin kolme josta lento lähtee. Ja tokihan yhtiö joutuu ne chekatut laukut kuljettamaan sieltä ykkösestä kolmoseen. Koska terminaalit eivät ole toisiinsa yhteydessä luulen että laukut tulevat kärryillä. Tuskin siellä mitään maanalaista hihnakuljetushässäkkää on. Lisää kuluja yhtiölle? -Kyllä. Mitään järkeä koko hommassa? - Ei.

 

Bussimatkalla ykkösestä kolmoseen räpsittyjä kuvia.

 

Canadair CL-600-2B16 Challenger 604 4X-CUR.

img_4176_800.jpg.91e2651328eed02202d2c443c9e05367.jpg

 

Arrow Aviation Cessna S550 Citation SII 4X-COZ.

p> 

Las Vegas Sands Corporation Boeing 747SP-31 VP-BLK.

img_4180_800.jpg.62d679f08e328e7382461d31cc958d49.jpg

 

El Al Israel Airlines Boeing 767-352(ER) 4X-EAR.

p> 

Terminaalissa kolme oli aikaa mennä loungeen odottelemaan ja siltä ikkunan läpi kennolle takertui Bluebird Airways Boeing 737-48E SX-TZE.

img_4184_800.jpg.882a98c8a96fb80edfa957e54269ba2a.jpg

 

Tämä veisi Larnacaan. Parempaa kuvaa ei saanut. UP (El Al Israel Airlines) Boeing 737-804(WL) 4X-EKM.

p> 

UP ja taustalla kasikymppinen.

img_4187_800.jpg.31a3a6eb352c543a719b6c6f25a607ba.jpg

 

Hetkinen. Tämähän on vanha tuttu Suomessakin. Bulgarian Air Charter McDonnell Douglas MD-82 LZ-LDY lensi vuonna 2006 Söderin lentoja kuten foorumilakin on silloin kirjoitettu.

p> 

UP:n kabiini.

img_4190_800.jpg.fa5aad31e4a9855c9f18e521e0e579

 

Ja tarjoilu joka oli pahvimukillinen vettä. Rahalla olisi saanut muutakin.

p> 

Larnacaan saavuimme ajoissa ja pari kuvaa aidan takaa Nicosian bussia odotellessa.

img_4193_800.jpg.2d3eb563302a13867572913a740ebd5a.jpg

1d.j

 

Nicosia on maailman viimeinen jaettu pääkaupunmki. Keskellä kaupunkia kulkee vihreä vyöhyke jota YK vartioi. Pohjoisen puolella on Pohjois-Kyproksen turkkilainen tasavalta ja etelässä Kyproksen tasavalta.

img_4208_800.jpg.5ea9dd20e813d7db7b1258ffb632c0b1.jpg

 

Parin yön jälkeen taas terminaalispottailua Larnacassa.

 

Tuntemmattomaksi jäänyt Transaeron Boeing 747-400. Kohtahan näitäkään ei varmaan enää ole kun Aeroflot osti koko kioskin pois kuleksimasta..

p> 

Dniproavia Embraer ERJ-145LR UR-DPB.

img_4235_800.jpg.2bae8c825b2016c640643952cc9de89b.jpg

 

Tässä ollaankin jo Emiratesin kyydissä ja katsellaan maisemia koneen ikkunoista. Viime vuonna spottaamani Seebeekin näyttää edelleen olevan Larnacan GA-platalla.

p> 

No tämähän on uusi juttu. Tänä vuonna perustettu Tus Airlines joka operoi yhdellä Saab 340 ja yhdellä Saab 2000 koneella lentoja Larnacasta Kreikkaan, Libanoniin ja Israeliin. Tus Airlines Saab 340B 5B-DER on aloittanut uransa aikoinaan Finnaviationin väreissä tunnuksella OH-FAF.

img_4244_800.jpg.68d8f78bc60117fe4985ea4b2ddb6166.jpg

 

Dassault Falcon 7X G-SRDG.

p> 

Cessna 525A Citation CJ2 D-ISJP.

img_4247_800.jpg.44031ecad28570e84ca92bd520560fdb.jpg

 

Emiraattien A330 kalusto alkaa olla jo aika iäkästä, mutta loistava palvelukonsepti pelastaa jos kone onkin vähän väsähtänyt.

p> img_4256_800.jpg.ed7844f8b8fe93354e68f7a68295f9c0.jpg

 

Lähestymistä Maltalle.

p> 

Wizz Air Airbus A320-232(WL) HA-LYC.

img_4268_800.jpg.b1571b0b899c0a6876e60d8d6f3e8c2f.jpg

 

RR Trent 772B-60.

p> 

Air Malta Airbus A319-112 A9-AEH.

img_4273_800.jpg.47842cd3ff73fbf651a20692ecb58de1.jpg

 

Ryanair parivaljakko Boeing 737-8AS(WL) EI-DPG ja Boeing 737-8AS(WL) EI-ESN.

p> 

Ja vielä takavinkkelistä viidentoista vuoden ikäinen Emirates Airbus A330-243 A6-EKX.

img_4275_800.jpg.23b3ad6d0daf139c5d576fa095ceb7c5.jpg

 

Gozolla illalla kuvattu laskuun tuleva Lufthansan A340-600. Luultavasti huoltoon tulossa. Eikös LH:lla ole isot huoltofasiliteetit Maltalla?

p> 

Vajaan viikon kuluttua istuttiinkin taas lentokoneessa ja vieressä oli parkissa vähän harvinaisempi pulkka. Kuwait Air Force Boeing C-17A Globemaster III KAF 343.

img_4437_800.jpg.4c6d53f14a61cbeacdac1da06a36f9a3.jpg

 

Luultavasti  SmartLynx Airbus A320-211 YL-BBC.

p> 

Medavia - Mediterranean Aviation Beechcraft 1900D 9H-AFI.

img_4442_800.jpg.396923e7edf5b86f2503565b53e1e46b.jpg

 

JAR Aircraft Services Boeing 720-047B N720JR on lienee yksi harvoja maailmassa jäljellä olevia Boeing 720 koneita. Lentokelvoton toki, mutta säilössä kuitenkin. Taustalla myös toinen koneharvinaisuus nykyisin Bac One-Eleven.

p> 

Ja vielä Malta Helsinki lennon C-luokan tarjoilu. Alkuun tuttuun tapaan "Nikkeä", ruoaksi riistakäristystä ja vielä GT loppuun.

img_4460_800.jpg.4079c33b1951964198e9ce08b81ee9f8.jpg

[attachment]408514_img_4463_800.jpg[/attachment]

img_4464_800.jpg.eeb36b2247636667a42fc9efd017ac66.jpg

 

Siipikuvaan on hyvä lopettaa.

>img_4006_800.jpg.ffd33aa782c98865b23c1b27c9ec83b5.jpg>img_4008_800.jpg.df3cd72e92f850d8daa76eaafe1acf58.jpg>img_4038_800.jpg.9e6e310d32682c3a2be3b46dcbfe2c86.jpg>img_4149_800.jpg.ab95b3b1def03bce4daf817c560da5df.jpg>img_4154_800.jpg.9ac24aa3a0a8cfea2e08f6d4f07c921e.jpg>img_4172_800.jpg.96ea205e2c4e1c27e535ded850ebf1c7.jpg>img_4178_800.jpg.8391c6e36dfa2dcb456f7c7076f3be4a.jpg>img_4182_800.jpg.a614fb3cd7d04a512e1cc6262fba6ee2.jpg>img_4186_800.jpg.e2649aad2232d5e2a9aee0344ef88325.jpg>img_4188_800.jpg.623909e9fd082941d27a9f09a8523532.jpg>img_4192_800.jpg.86166c22a44febb464593c4d287d6c>img_4194_800.jpg.6e8e950f970c928e1db2073d0b0bf72c.jpg>img_4233_800.jpg.f872453101e204780d679a78fb9829e9.jpg>img_4242_800.jpg.63f85a0202f56199de6240f1dc195a3b.jpg>img_4246_800.jpg.3c9a6b86c3439b853500f4b90c9ee7d0.jpg>img_4251_800.jpg.76921e8d4f7bfa55cdccbc8a9c37a904.jpg>img_4259_800.jpg.2fc4af356c10f3e706d9af212c6cfd13.jpg>img_4272_800.jpg.05a30e1e2fa1e751bc10a271a9b95e1e.jpg>img_4274_800.jpg.1e712ca1573fcdf4b82d8735a8052dc6.jpg>img_4293_800.jpg.7f2434f90c529943cd8f156063cbe001.jpg>img_4439_800.jpg.65b360b2884bb5778886a9ac0bd0ed23.jpg>img_4445_800.jpg.87e366edea1ca6496f6d25a9a562ca22.jpg>img_4463_800.jpg.322262dd40665ea8dfdaad30fc6d695a.jpg>

22R:ltä näyttää olevan tuo nousu EFHK:lta.

 

No niin on. Ajatus ja näppis ei kulkenut samalla tavalla. Asia korjattu  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Israel on sikamaisen hintainen maa. Hotellit ja ruoka on kallista. Esimerkiksi ateria McDonaldsissa maksaa noin 12,5 euroa. Katukeittiöstä sai kuitenkin falafel rullan järkevään hintaan.

 

Tästä on pakko olla kyllä eri mieltä jonkin verran sitä(kin) maata ympäri ajelleena. Ei Israel mitenkään erityisen kallis ole, Suomen hintatasosta 70% luokkaa käytännössä kaikissa asioissa. Oliko tuo sitten lentokentän McDonalds tai muuten vain McDonalds joku poikkeus sääntöön?

 

Katukeittiö-kebabin hintataso taisi viimeksi olla siinä 2-3€ tasossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa olla eri mieltä, mutta kallista siellä silti on on  :P

 

Mäkkäri oli Tel Avivin bussiaseman mäkki, Tel Avivissa (järkevät) hostellit maksavat noin 100 euroa/yö kahden hengen huone omalla suihkulla ja wc:llä. Jerusalemissa halvin järkevä hotelli oli kaupungin arabipuolella ja siellä olikin superhyvä meininki hintaan 80 euroa yö. Olutpullo kaupassa alk. noin euron jne jne. Väittäisin kyllä että hinnat ovat mielummin Suomen tasolla kuin 70% Suomen tasosta. Mielestäni maan kalleus korostuu vielä sillä että mikään muu maa siinä ympärillä ei ole noin naurettavan hintainen. Arvelin että maan hintataso johtuu kovasta armeijan ylläpidosta, mutta syynä taitaa pikaisen googlettelun perusteella olevan pikemminkin kaikkialla rehottava korruptio ja kahden suuren tukkuliikkeen kartelli..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulta on mennyt ihan ohi, että Arkia sahaa tai on sahannut Helsinkiin kuluneen kesän aikana pitkällä viisseiskalla. Hengailin hetken portilla ja katselin porukkaa ja mielestäni Arkian koneeseen ei ollut menossa juurikaan suomalaisia. Liekö sitten kuitenkin kyseessä joku yksittäinen chartteri?

 

 

Arkia aloitti "jo 2014" nuo kesä lennot..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäkkäri oli Tel Avivin bussiaseman mäkki, Tel Avivissa (järkevät) hostellit maksavat noin 100 euroa/yö kahden hengen huone omalla suihkulla ja wc:llä. Jerusalemissa halvin järkevä hotelli oli kaupungin arabipuolella ja siellä olikin superhyvä meininki hintaan 80 euroa yö. Olutpullo kaupassa alk. noin euron jne jne. Väittäisin kyllä että hinnat ovat mielummin Suomen tasolla kuin 70% Suomen tasosta.

 

Mmh, lieneekö sitten hintataso noussut sitten viime näkemän. Viime heinäkuussa viimeksi maata joku reilu viikon kiertelin ja majoitushinnat olivat luokkaa puolet tuosta per yö, ihan kohtuullisissa hostelleissa / halpishotelleissa. Toki oltiin autolla liikkeellä joten ei ihan ydinkeskustassa majoituttukaan. Esim Jerusalemissa Getsemanella Panorama Hotel, näyttäisi olevan 66€ kahden hengen päivän hinta nyt ja ihan ok paikka oli. Vartin tassuttelu vanhankaupungin muurille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mmh, lieneekö sitten hintataso noussut sitten viime näkemän. Viime heinäkuussa viimeksi maata joku reilu viikon kiertelin ja majoitushinnat olivat luokkaa puolet tuosta per yö, ihan kohtuullisissa hostelleissa / halpishotelleissa. Toki oltiin autolla liikkeellä joten ei ihan ydinkeskustassa majoituttukaan. Esim Jerusalemissa Getsemanella Panorama Hotel, näyttäisi olevan 66€ kahden hengen päivän hinta nyt ja ihan ok paikka oli. Vartin tassuttelu vanhankaupungin muurille.

 

Sä oot onnistunut löytämään paremmat diilit  :) Se on totta että me kyllä halusimme asua keskustoissa tai ainakin välittömässä läheisyydessä. Se toki nostaa aina hintoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava stoori ja tutun näköstä näytti olevan Maltalla  :thmbup: Tuo Smartlynxi ainakin keväällä hoiteli Ryanairin lentoja Maltalta, liekö vieläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät turinat! Paluukone on ollut joku väliltä LZG-LZL, koska sharklet ;D

 

Kas, ajatusvirhe tullut näppäillessä tekstiä. Kone oli Hotelli ja korjasin sen tuonne tekstiin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia, kivoja paikkoja!   :thmbup:

 

Viimeksi ku kävin Kyproksella, niin jouduin poliisikuulusteluun!

Olin Nikosiassa ja otin varmaan liikaa valokuvia tai ainakin vääristä kohteista. Samana iltana lähdin Larnakasta koneella takaisin Tel Aviviin. Poliisi pysäytti lentokentällä ja kuulusteli kuvista kolmeen eri otteeseen.

Mistähän ne tiesi, että olin samana päivänä ollut pääkaupungissa Nikosiassa (joka on siisi ihan eri kaupunki kuin Larnaka)!

Ihme kyllä, ilmeisesti unohtivat pyytää mua poistamaan kuvat kamerasta! Onneksi ei tarvinnu poistaa kuvia, koska ne oli silloin vielä filmillä. Olis menny moni muukin kuva hukkaan!  :(

 

Onkohan mulla sinne vielä asiaa, päästävätköhän enää maahan!  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva setti taas Paulilta. Lähestymiskuvaan Maltalle bongautunut johtoreunan eteen Cominon kuulu Blue Lagoon. Kovasti tuntuu Ryanair Maltalle itse operoivan. Kompataan ketjua vielä hieman kuvalla Valletasta alkunoususta eiliseltä.

 

401" class="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="kaf.jpg.efd5d8b252fa1f220f5652a1b671a64b.jpg" />

EDIT: Ja näyttävät kuwaitilaiset paikassa pörräävän. Viime maanantaina vuorossa KAF 342.

 

<

class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2015_09/kaf.jpg.efd5d8b252fa1f220f5652a1b671a64b.jpg" data-fileid="33401" rel="">
  • Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla