Guest alexx

Mielenkiintoisia juttuja...

11 viestiä aiheessa

Nyt on pakko avata keskustelu Finnairin tulevaisuudesta.

Kuten kaikki tietää kasikymppiset alkaa kohta olla myynnissa valmiina kohti viimeista matkaa Finnairin väreissä.

 

Mitkä koneet tulee korvaamaan nämä elintärkeät kiitäjät?

Entäs atikat, kuinka paljon heillä on palvelusaikaa jäljellä?

Finnairin väreissa olevat maailman kauneimmat MD-11 koneet ovat aika uusia, mutta ollut viimeaikoina paljon ongelmia. Lisääkö Finnair kaukomatkailun arsenaalia esim Maailman turvallisimmalla Boeingin 777-300ER superjetillä?

Itse pidän tätä myös todennäköisenä.

Vai vaihtuuko MD-11:set kenties kokonaan näihin?

 

Kommenttia nyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän se ole tuo airbus perhe... Ainakin voisi kuvitella.

 

 

Renee ehtikin ensin

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-8X -> Airbus A319/320/321

MD-11 -> MD-11

 

Millä korvataan ATR ja onko tarvetta, en tiedä.. Mielenkiintoista nähdä mitä reittejä Aero tulee jatkossa lentämään ja millä kalustolla. Nythän on muotia omistaa halpalentoyhtiö ja tuskin Finnair jää tästä muodista ulos...

 

Mitä sitten Golden tulee jatkossa tekemään jos Finnair laajentaa Aeron reittejä, jatkaako edelleen saabeilla kotimaassa vai...

 

Mielenkiintoisia aikoja eletään tosiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin väreissa olevat maailman kauneimmat MD-11 koneet ovat aika uusia, mutta ollut viimeaikoina paljon ongelmia. Lisääkö Finnair kaukomatkailun arsenaalia esim Maailman turvallisimmalla Boeingin 777-300ER superjetillä?

Heh.. tuosta B777-300ER:stä ei voi mielestäni oikein puhua maailman turvallisimpana koska koneilla ei ole tietääkseni vielä lennetty kaupallisia lentoja, vain esittelylentoja... Airliners.net:in kuvakirjastosta löytyy vain kahdesta B777-300ER koneesta kuvia joten oletan että niitä ei ole valmiina kuin kaksi.

Veikkaisin että MD11:set tullaan korvaamaan A340 koneilla, ATR:ät korvautuu varmaankin niiden pikkujettien avulla.(Finnair Express?)

EDIT: Hintaa tuolta 777-300ER:ltä löytyy 203.5-231.5milj$ (2002)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän on muotia omistaa halpalentoyhtiö ja tuskin Finnair jää tästä muodista ulos...

 

Finnairilla on jo Nordic Airlink joka tietääkseni on määritelty halpalentoyhtiöksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauskaa, kun samaa aihetta käsittelevä threadi putkahtaa muutaman kuukauden välein :D No, sinänsä mielenkiintoinen asiahan se on.

 

Itse toivon, että kun MD11 korvataan, ne korvataan sitten Boeingin tuotteella, eikä Airbussin. 7e7 tai 777 olisi aika kova sana 8)

Sanonpa vain, että 7e7 ja jo mainittu 777-300ER olisi Finskin kukkarolle vähän turhan iso ostos. Ja 773ER on varmaan rangeltaan ja kooltaan turhankin iso.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Hauskaa, kun samaa aihetta käsittelevä threadi putkahtaa muutaman kuukauden välein.

 

Joo aihe todellakin tupsahtelee esiin silloin jos tällöinkin, mutta eihän se mitään haittaa. Tämä kun on sellainen aihe, että itse kenelläkin saa olla tästä ihan omia mielipiteitä. Itse en ole tainnut vielä ottaa mitään kantaa MD11-konetyypin seuraajaan, joten tehdäänpä se sitten nyt.

 

Vaihtoehtojahan näytti hetken aikaa olevan neljä, mutta nyt amerikkalaisen Boeingin konkurssin myötä vaihtoehtojen määrä on pudonnut kolmeen. Sinänsä Boeingin 7M7-konetyyppi olisi hintaa lukuunottamatta ollut varsin kilpailukykyinen. Jäljelle jäävät siis kanadalainen Bombardier Aerospace CWL400 -koneellaan, yhteiseurooppalainen Airbus A360 -sarjallaan ja multikansallinen IljushYak IY6 -mallillaan.

 

CWL400 on käyttökustannuksiltaan edullisin kone. Henkilökuljetuskapasiteetti ja toimintamatka varmasti riittävät Finnairille, mutta vähäinen rahdinkuljetuskyky on pieni miinusmerkki. Lisäksi kone on uutena konetyyppinä poikkeuksellisine rakenneratkaisuineen ehkä hiukan riskialtis vaihtoehto, tosin niin oli myöskin MD11 aikoinaan.

 

Airbusin lyhyt kaksikerroksinen A360-kone on ainakin rahdinkuljetuskyvyltään riittävä. Hintaa konetyypillä on kuitenkin selkeästi kilpailijoitaan enemmän, ja ohjaamotekniikka alkaa olla jo hiukan vanhahtavaa. Toisaalta Finnairilla on entuudestaan merkittävä määrä kyseisen yhtiön koneita, joka tuo tiettyä synergiaetua.

 

IY6 on hinnaltaan selkeästi kilpailijoitaan edullisempi, ja siksi varsin varteenotettava vaihtoehto Finnairille. Varsinkin kun konetyyppi on nopeasti osoittamassa luotettavuuttaan useammankin kiinalaisen ja intialaisen lentoyhtiön laivastossa. Itäeurooppalaisuus sinänsä ei enää tänä päivänä ole ongelma konehankinnoissa.

 

 

Saapa nähdä mihin ratkaisuun Finnairilla päätyvät...

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään