Kirjoitettu Syyskuu 9, 2015 Valokuvaajat, kääntäkää sivua. Tämä ei ole teidän juttunne. Olin katsomassa näyttelyä ja otin vain kirjaimellisesti point-and-shoot-kuvia. DC-Yhdistys ry suoritti jälleen ekskursion menneeseen maailmaan Riihimäelle 6.9.2015. Lähdettiin DC-3:lla (vm 1942) Malmilta Hyvinkään (EFHV) lentopaikalle. Tunnelmaa matkustamon puolelta ja ohjaamosta. p> Hyvinkäällä riitti uteliaita ja ihailijoita. Kenttää ei ole aidattu. Toinen legi Hyvinkäältä Riihimäelle suoritettiin Linja-autohistoriallisen seuran vm 1961 Wiima-Volvolla eli ”Siipi-Wiimalla” eli Volvo Viking B615-linjurilla. Bussi ja kuljettaja tulivat V. Ventoniemeltä. 115-heppainen Volvo R6-diesel murisi kuljettajan vieressä tutulla nuotilla. p> Perillä odotti monimuotoinen joukko traktoreita, työkoneita, vanhoja autoja, maamoottoreita ja nostalgiaa. Vanhaa traktoria edusti vm 1928 A-Fordista mahdollisesti kyläsepän rakentama peli. Tai sitten oli tehty ihan itte. Kuljettajan konttori oli karu näky. 4f.j Ameurrrikkalainen oli tämäkin Massey-Ferguson 1150. Että mistäkö tietää? No V8-moottori ja kaksinkertaiset valonheittimet! Julmannäköinen vehje! Kuka tietää mikä ihmeen kone? Vesi/ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen, nelitahtinen, sivuventtiilinen Olympia-maamoottori Vaasasta vm 1935 säksätti sivistyneesti käyntinopeudella 800 rpm. p> Höyrykoneen käyttämällä myllyllä jauhettiin mm. ruisjauhoja, taatusti freesejä. p> Oletko kuullut Cockshutt-traktorimerkistä? Et? Ei moni muukaan sillä tämä kanadalainen voimanpesä on ainoa Suomessa. p> Suomalais-amerikkalainen Valtra-Agco edustaa modernia traktoria. Huomaa spoileri downforcen lisäämiseksi. Autojen osastolla nähtiin mm. venäläinen juppiauto GAZ-21 Volga p> ...ja hienostuneempi tsekkiläinen Tatra 603 V8 vm 1963. Myös saksalaisset juppiautot BMW Isetta sekä Audi... p> ...ja amerikkalainen Cadillac Fleetwood 75. p> Näyttely ehkä omaperäisin kulkuneuvo oli Hardly A Davidson. Powertrain taitaa olla kotoisin Fiatista. [attachment]408676_20-hardly-2.jpg[/attachment] DC-3 suoritti kolme fly-by'ta näyttelyalueen yli chase planen seuratessa. Hyppyoven salaisuus. Kukaan ei pysty kääntämään taitto-ovea vauhdissa auki, mutta punaisista kahvoista vetämällä hyppyovi aukeaa sisäänpäin. Käytetty vielä ilmavoimien aikaan (DO-11). Mukaan ensi kerralla? p>>>>>>>>>>> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 9, 2015 Julmannäköinen vehje! Kuka tietää mikä ihmeen kone? Eiköhän tuo Cleveland ole salaojituskone. Tuon merkkistä en ole ennen nähnyt mutta esim. Ford-traktoreiden päälle rakennettuja kyllä. Tässä muutama suomalainen vastine: http://www.salaojitus.net/img/isomara.JPG http://www.salaoja.com/images/kone2.jpg Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 10, 2015 Salaojituskonehan tuo Cleveland on, kotoisin Loimaan seudulta. Kuulemma vuosimallia 1963. Kunnostustyöhön mennyt useita vuosia. Vamistaja Cleveland Pacific Trencher Company on yhä bisneksessä, vaikuttaa nykyisin Kaliforniassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 10, 2015 Tulen tähän Pekan ketjuun jatkoksi. Taivaalla nähtyä: Gyrokopteri Quadcopter kuvasi sivummalta -pääsiköhän taas kuviin 8) p> Muodostelmaa... Ja sitten maankamaralle: Latil traktori - puolustusvoimien tykinvetäjä 30 luvulla. Hytti ilmeisesti jälkiasennettu. p> Bobcat ei ole mikään uusi keksintö: Aveling&Barford päällä istuttava telakone Tarvittaessa Woima puhuu, Rolls Royce Meteor V12 600hp - käytetty panssarivaunussa p> Tietä syntyy kun oikeat miehet tekee, Lokomo AH 65 Deuzin dieselillä tasottaa sekä Scania Vabis 56 vetää 4,5 kuutiota soraa matoksi... Vanaja T47 - komea pala suomalaista teollisuus historiaa p> Vielä Cleveland, ohjaamotyöskentelyä.... Pystyynkarsiva moottorisaha - nyt tällainenkin on nähty p> Moottoripyöriä jos jokinlaisia Traktorikavalkaadia: John Deeret tuntee väristä p> Fordissa aikanaan erikoinen vaihteistokeksintö, toimintaperiaate jäi ymmärtämättä. Masikkan V8 hönkäisee p> Busseja näyttelyssä... ...sekä oikeissa töissä yleisöä kuljettamassa. p> Tuleva masinisti tarvitsi vielä pienet nokkaunet. Tapahtuma Rauta ja Petroli 2015 oli mielenkiitoinen, monipuolista nähtävää riitti ja paikka oli oikein mainio tilaisuudelle, "suosittelen". Jarmo J (edit typoja) p> p> p> p> p> p> p> p> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 10, 2015 Fordin vaihdekeksintö tuossa 4000-mallissa oli automaattivaihteisto nimeltään select-o-speed. Sen sai lisävarusteena muutamiin Fordin malleihin, myös pienempiin. Ja helposti rikki vaikka vaihtamalla liian hätäisesti suuntaa traktorin vielä liikkuessa. Vaihteisto oli hyvin vikaherkkä. Sinänsä toimiessaan näppärä verrattuna muihin sen aikuisiin vehkeisiin. Olen päässyt kerran varovasti kokeilemaan vastaavaa, vähän pienemmässä Fordissa, en rikkonut. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 11, 2015 Ihmettelin tuota Espoon Auton museobussia AE-27. Siinä on kaksi eriväristä tunnusvaloa, sininen ja amber. Aikoinaan bussien tunnusvaloina oli kaksi sinistä etuyläkulmissa. Kun sininen väri varattiin hälytysajoneuvoille, tunnusvalon väri muutettiin amberiksi. Sitten tunnusvalot muutettiin valkoisiksi 1990. Millähän opilla Linja-autohistoriallisen seuran miehet vievät tuon AE-27:n katsastukseen? Bussi on vm 1963, jolloin mielestäni ei sinisiä valoja olisi enää käytetty. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 17, 2015 Millähän opilla Linja-autohistoriallisen seuran miehet vievät tuon AE-27:n katsastukseen? Bussi on vm 1963, jolloin mielestäni ei sinisiä valoja olisi enää käytetty. Hälytysvalojen piti olla sinisiä uusissa hälytysajoneuvoissa 1.7.1967 alkaen ja vanhat piti muuttaa 1.1.1969 mennessä sinisille majakoille. Linja-autolle määrättiin oranssit tunnusvalot 1.1.1968 alkaen ja samalla myös ns. rekkavalo vaihtui sinisestä oranssiksi. (MaA Tpp 10 §, 392/57 + 233/67) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 18, 2015 Hälytysvalojen piti olla sinisiä uusissa hälytysajoneuvoissa 1.7.1967 alkaen ja vanhat piti muuttaa 1.1.1969 mennessä sinisille majakoille. Linja-autolle määrättiin oranssit tunnusvalot 1.1.1968 alkaen ja samalla myös ns. rekkavalo vaihtui sinisestä oranssiksi. (MaA Tpp 10 §, 392/57 + 233/67) Noilla päivämäärillä museokatsastaja(tarkastaja) tosiaan nimenomaan edellyttää myös tuon sinisen valon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 18, 2015 Noilla päivämäärillä museokatsastaja(tarkastaja) tosiaan nimenomaan edellyttää myös tuon sinisen valon. Entä sitten se oikea katsastussetä? Vai eikö museoautoja tarvitse viedä ollenkaan "konttorille"? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 18, 2015 Entä sitten se oikea katsastussetä? Vai eikö museoautoja tarvitse viedä ollenkaan "konttorille"? Tottakai museoautot myös liikennekatsastetaan,kuten varmaan jo tiesitkin.Veikkaan että riippuu erittäin suuresti tuon liikennekatsastajan pipon kireydestä,tuleeko leimaa vai ei Varmaankin kannattaa etukäteen tunnustella tilannetta ja bongata joku klassikko-ymmärtäväinen katsastusmies. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 18, 2015 Museoajoneuvoksi rekisteröity ajoneuvo saa olla käyttöönottoajankohtansa mukaisessa varustuksessa. Katsastus taisi olla nykyään joka toinen vuosi. Ilmailupuolella ei taida olla tarjolla vastaavaa museoilma-aluksen statusta ainakaan lentävälle härvelille? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Syyskuu 18, 2015 Sallittaneen vielä muutama kuva Rauta ja petroolista 2015. Juppiautoja oli paljon kuten tämä BMW.... ...ja "Audi"... ..ja Jagge... p> ...mutta oli sitten kansanautojakin kuten Trabi... p> ...ja Dauphine (valitettavasti rodattuna)... ..,ja oikea hyötyajoneuvokin eli aito sota-jeeppi. Klapikone 1930-40-luvuilta (?): Kun suurella kehänopeudella huitova kirves osuu halkoon, vaatii hieman munaa pitää halkaistavasta klapista kiinni. Lopuksi kunnianosoitus Suomen suurimmalle koritehtaalle, Wiimalle. >>> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun Luo käyttäjätili Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti! Luo uusi käyttäjätili Kirjaudu sisään Sinulla on jo käyttäjätili? Kirjaudu sisään Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 0
Kirjoitettu Syyskuu 9, 2015 Julmannäköinen vehje! Kuka tietää mikä ihmeen kone? Eiköhän tuo Cleveland ole salaojituskone. Tuon merkkistä en ole ennen nähnyt mutta esim. Ford-traktoreiden päälle rakennettuja kyllä. Tässä muutama suomalainen vastine: http://www.salaojitus.net/img/isomara.JPG http://www.salaoja.com/images/kone2.jpg Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 10, 2015 Salaojituskonehan tuo Cleveland on, kotoisin Loimaan seudulta. Kuulemma vuosimallia 1963. Kunnostustyöhön mennyt useita vuosia. Vamistaja Cleveland Pacific Trencher Company on yhä bisneksessä, vaikuttaa nykyisin Kaliforniassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 10, 2015 Tulen tähän Pekan ketjuun jatkoksi. Taivaalla nähtyä: Gyrokopteri Quadcopter kuvasi sivummalta -pääsiköhän taas kuviin 8) p> Muodostelmaa... Ja sitten maankamaralle: Latil traktori - puolustusvoimien tykinvetäjä 30 luvulla. Hytti ilmeisesti jälkiasennettu. p> Bobcat ei ole mikään uusi keksintö: Aveling&Barford päällä istuttava telakone Tarvittaessa Woima puhuu, Rolls Royce Meteor V12 600hp - käytetty panssarivaunussa p> Tietä syntyy kun oikeat miehet tekee, Lokomo AH 65 Deuzin dieselillä tasottaa sekä Scania Vabis 56 vetää 4,5 kuutiota soraa matoksi... Vanaja T47 - komea pala suomalaista teollisuus historiaa p> Vielä Cleveland, ohjaamotyöskentelyä.... Pystyynkarsiva moottorisaha - nyt tällainenkin on nähty p> Moottoripyöriä jos jokinlaisia Traktorikavalkaadia: John Deeret tuntee väristä p> Fordissa aikanaan erikoinen vaihteistokeksintö, toimintaperiaate jäi ymmärtämättä. Masikkan V8 hönkäisee p> Busseja näyttelyssä... ...sekä oikeissa töissä yleisöä kuljettamassa. p> Tuleva masinisti tarvitsi vielä pienet nokkaunet. Tapahtuma Rauta ja Petroli 2015 oli mielenkiitoinen, monipuolista nähtävää riitti ja paikka oli oikein mainio tilaisuudelle, "suosittelen". Jarmo J (edit typoja) p> p> p> p> p> p> p> p> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 10, 2015 Fordin vaihdekeksintö tuossa 4000-mallissa oli automaattivaihteisto nimeltään select-o-speed. Sen sai lisävarusteena muutamiin Fordin malleihin, myös pienempiin. Ja helposti rikki vaikka vaihtamalla liian hätäisesti suuntaa traktorin vielä liikkuessa. Vaihteisto oli hyvin vikaherkkä. Sinänsä toimiessaan näppärä verrattuna muihin sen aikuisiin vehkeisiin. Olen päässyt kerran varovasti kokeilemaan vastaavaa, vähän pienemmässä Fordissa, en rikkonut. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 11, 2015 Ihmettelin tuota Espoon Auton museobussia AE-27. Siinä on kaksi eriväristä tunnusvaloa, sininen ja amber. Aikoinaan bussien tunnusvaloina oli kaksi sinistä etuyläkulmissa. Kun sininen väri varattiin hälytysajoneuvoille, tunnusvalon väri muutettiin amberiksi. Sitten tunnusvalot muutettiin valkoisiksi 1990. Millähän opilla Linja-autohistoriallisen seuran miehet vievät tuon AE-27:n katsastukseen? Bussi on vm 1963, jolloin mielestäni ei sinisiä valoja olisi enää käytetty. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 17, 2015 Millähän opilla Linja-autohistoriallisen seuran miehet vievät tuon AE-27:n katsastukseen? Bussi on vm 1963, jolloin mielestäni ei sinisiä valoja olisi enää käytetty. Hälytysvalojen piti olla sinisiä uusissa hälytysajoneuvoissa 1.7.1967 alkaen ja vanhat piti muuttaa 1.1.1969 mennessä sinisille majakoille. Linja-autolle määrättiin oranssit tunnusvalot 1.1.1968 alkaen ja samalla myös ns. rekkavalo vaihtui sinisestä oranssiksi. (MaA Tpp 10 §, 392/57 + 233/67) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2015 Hälytysvalojen piti olla sinisiä uusissa hälytysajoneuvoissa 1.7.1967 alkaen ja vanhat piti muuttaa 1.1.1969 mennessä sinisille majakoille. Linja-autolle määrättiin oranssit tunnusvalot 1.1.1968 alkaen ja samalla myös ns. rekkavalo vaihtui sinisestä oranssiksi. (MaA Tpp 10 §, 392/57 + 233/67) Noilla päivämäärillä museokatsastaja(tarkastaja) tosiaan nimenomaan edellyttää myös tuon sinisen valon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2015 Noilla päivämäärillä museokatsastaja(tarkastaja) tosiaan nimenomaan edellyttää myös tuon sinisen valon. Entä sitten se oikea katsastussetä? Vai eikö museoautoja tarvitse viedä ollenkaan "konttorille"? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2015 Entä sitten se oikea katsastussetä? Vai eikö museoautoja tarvitse viedä ollenkaan "konttorille"? Tottakai museoautot myös liikennekatsastetaan,kuten varmaan jo tiesitkin.Veikkaan että riippuu erittäin suuresti tuon liikennekatsastajan pipon kireydestä,tuleeko leimaa vai ei Varmaankin kannattaa etukäteen tunnustella tilannetta ja bongata joku klassikko-ymmärtäväinen katsastusmies. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2015 Museoajoneuvoksi rekisteröity ajoneuvo saa olla käyttöönottoajankohtansa mukaisessa varustuksessa. Katsastus taisi olla nykyään joka toinen vuosi. Ilmailupuolella ei taida olla tarjolla vastaavaa museoilma-aluksen statusta ainakaan lentävälle härvelille? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2015 Sallittaneen vielä muutama kuva Rauta ja petroolista 2015. Juppiautoja oli paljon kuten tämä BMW.... ...ja "Audi"... ..ja Jagge... p> ...mutta oli sitten kansanautojakin kuten Trabi... p> ...ja Dauphine (valitettavasti rodattuna)... ..,ja oikea hyötyajoneuvokin eli aito sota-jeeppi. Klapikone 1930-40-luvuilta (?): Kun suurella kehänopeudella huitova kirves osuu halkoon, vaatii hieman munaa pitää halkaistavasta klapista kiinni. Lopuksi kunnianosoitus Suomen suurimmalle koritehtaalle, Wiimalle. >>> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla